Pulserande ljus: Bluff eller bra?

De nya SAAB 93 har ju blinkande bakljus. Det finns även på en del andra nya bilar. Jag tycker det är störande så det borde vara förbjudet.
20 Hz verkar vara lite för snabbt också. Och påståendet att lampan håller 20 ggr så länge kan väl inte stämma?

20 Hz är på gränsen till för snabbt för att man uppfatta att det blinkar. Dessutom skulle en lampa med glödtråd (dvs icke xenon) få betydligt kortare livslängd. En annan grej är ju att en lampa med glödtråd ju kräver nån tiondels sekund för att uppnå full styrka. Om då lampan slås av och på 20 ggr i sekunden så blir nog skenet svagare av den anledningen.

20 Hz är på gränsen till för snabbt för att man uppfatta att det blinkar. Dessutom skulle en lampa med glödtråd (dvs icke xenon) få betydligt kortare livslängd. En annan grej är ju att en lampa med glödtråd ju kräver nån tiondels sekund för att uppnå full styrka. Om då lampan slås av och på 20 ggr i sekunden så blir nog skenet svagare av den anledningen.
Håller inte med om att 20 Hz är på gränsen till att märkas. Lysrör som inte har HF-don blinkar ju med 50 Hz och det syns tydligt.
Jag är liksom du lite skeptisk till att det blir så stor blinkeffekt eftersom det ska ske med en glödlampa.
Varför skulle glödlampan få betydligt kortare livslängd? Borde väl vara längre livslängd, dock långt ifrån 20 ggr så lång.
Man kanske borde köpa en sån grunka bara för att få svar på alla frågor.:D

Vet att en del bekanta i USA kör med modulatorer på halvljuset, vilka ökar och minskar ljusstyrkan med en specifik hastighet som fångar blicken (dvs glödlampan är aldrig avstängd). Har hört både för och emot. Ja, du syns, men samtidigt är det svårare att bedöma avståndet till dig, och då finns ju alltid risken att någon chansar och försöker "hinna ut" vid en korsning, etc.

Edit: såg på siten, och det verkar vara detta de också menar. Tycker iofs 650 spänn för en så enkel krets är lite väl mycket, men nån ska väl tjäna pengar på sånt också...

Mer info:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=118144
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=123776

Last edited:
Enligt företaget skulle ju även denna fungera genom att modulera ljusintensiteten vad jag förstår, inte släcka lampan helt. Jag tolkar det även som att den SÄNKER ljusstyrkan till 21W, kanske därav den ökade livslängden?
Det borde ju också vara en del mer elektronik i, eftersom du kan styra funktionen genom att helljusblinka tre gånger (Slå av och på effekten).
Kanske inte 650:- är så dyrt iallafall, men det vore intressant att se en i verkligheten om det verkligen blir mer synligt.

De nya SAAB 93 har ju blinkande bakljus. Det finns även på en del andra nya bilar. Jag tycker det är störande så det borde vara förbjudet.

Det där ifrågasätter jag starkt. Kan du peka på nån slags vidare info så jag kan bli övertygad ??

Om blinkningen syns eller inte beror väl på hur lång paus respektive lystid det är i varje blinkning? 20 blinkningar på en sekund kan ju vara totalt en tusendel lystid eller nästan en hel sekund beroende på hur lång tid lampan är släckt.

.

Jag har faktiskt en neongul väst med reflexer, men man känner sig lite som en övningsförare i den :rolleyes:

Det har Jag med så du ska inte skämmas! Jag har även uppblåsta flytkuddar på armbågarna och hög pinne med en flagga på så att mina medtraffikanter lätt kan se mig när Jag kommer bakom tex en hög häck.

Det där ifrågasätter jag starkt. Kan du peka på nån slags vidare info så jag kan bli övertygad ??
Njae du får väl leta på google. Eller en bättre idé, kolla på en verklig SAAB 93. Jag kommer inte ihåg exakt vilka modeller som har det men den nya 93-kombin har det iaf.

Det har Jag med så du ska inte skämmas! Jag har även uppblåsta flytkuddar på armbågarna och hög pinne med en flagga på så att mina medtraffikanter lätt kan se mig när Jag kommer bakom tex en hög häck.

Jag läste "Pinne med flagga" och "Häck" i samma mening,men min hjärna ville kasta om orden lite grann... :) Trött så här på fredagseftermiddagen :arsele

Har också provat med flytkuddar på både armbågar och knän, men de håller ju så dåligt när man skrapar dom i asfalten i kurvorna :rolleyes:

The light has taken 10 years to develop fully and, therefore, has been thoroughly researched.

10 ÅR FÖR ATT FÅ EN LAMPA ATT BLINKA !!:D

jag har en opel astra kombi -07
På den blinkar det högt placerade bromsjuset när abs:en jobbar.
övriga bromsljus lyser som vanligt...

Varför skulle glödlampan få betydligt kortare livslängd? Borde väl vara längre livslängd, dock långt ifrån 20 ggr så lång.

Därför att du får hög stöm genom lampan vid tillslag sen sjunker den fort till den normala i takt med att glödtråden får sin rätta arbetstemperatur.
Så om den blinkar så borde det bli en himla massa strömtoppar, som skulle slita hårt på glödtråden.

Därför att du får hög stöm genom lampan vid tillslag sen sjunker den fort till den normala i takt med att glödtråden får sin rätta arbetstemperatur.

Med 20 Hz blinkfrekvens på en glödlampa skulle man iofs få en lite annan dynamik, eftersom glödtråden inte hinner svalna speciellt mycket mellan varje blink.

EDIT: Står det föresten nånstans att det är glödtrådsteknik som används, eller finns det bilder jag inte har hittat? Det skulle ju kunna vara ett gäng lysdioder i en lampsockel, och då tycker jag att det låter lite vetttigare med 20 Hz-blink.

Last edited:
Så om den blinkar så borde det bli en himla massa strömtoppar, som skulle slita hårt på glödtråden.
Jag är ganska säker på att det är värmen och inte strömmen som sliter på lampan. Pulserande ljus borde då alltså göra att glödlampan håller lite längre.

Jag är ganska säker på att det är värmen och inte strömmen som sliter på lampan. Pulserande ljus borde då alltså göra att glödlampan håller lite längre.

Sa aldrig din mamma till dig att inte leka med taklampan för att den pajar då? Dessutom är det ju i stort sett alltid när man sätter på en lampa som den går sönder och inte när den har stått på i några timmar.

Här kan du läsa på hur det förhåller sig. Det står egentligen inget om det är värmen eller strömmen som nöter mest. Jag gillar sånt här, el är kul.

http://www.bde.se/labbar/elab007a.pdf

Finns säkert nån sida med mer fakta.

Och som nån sa 20Hz är så snabbt så lampan hinner inte svalna. På järnvägsnätet är ju frekvensen drygt 16 hz och där kan man ju se ganska tydligt att det blinkar. Men inte så tydligt så att det skulle göra till eller från på en lampa. Då borde det blinka snarare som nån slags stroblampa.

Last edited:
Här kan du läsa på hur det förhåller sig. Det står egentligen inget om det är värmen eller strömmen som nöter mest. Jag gillar sånt här, el är kul.

http://www.bde.se/labbar/elab007a.pdf

Finns säkert nån sida med mer fakta.

Och som nån sa 20Hz är så snabbt så lampan hinner inte svalna. På järnvägsnätet är ju frekvensen drygt 16 hz och där kan man ju se ganska tydligt att det blinkar. Men inte så tydligt så att det skulle göra till eller från på en lampa. Då borde det blinka snarare som nån slags stroblampa.
Nu fattar jag inte, kan man se att järnvägsnätet blinkar? Jag vet i alla fall att matningen av intern el och belysning i ett tåg sker via en frekvensomriktare som omvandlar 16.67 Hz till 50 Hz. Detta görs dels för att man ska kunna ansluta vanliga apparater, exempelvis en bärbar dator till uttagen. Dels görs det för att ljuset inte ska flimmra.

jag har en opel astra kombi -07
På den blinkar det högt placerade bromsjuset när abs:en jobbar.
övriga bromsljus lyser som vanligt...

För att vara en Opel så verkar det som om kvalitetsutvecklingen går framåt.. I vanliga fall brukar ALLA ljus blinka då ABS:en drar i gång, hel-, halv-, bromsljus, instrumentbelysning;)

Nu fattar jag inte, kan man se att järnvägsnätet blinkar? Jag vet i alla fall att matningen av intern el och belysning i ett tåg sker via en frekvensomriktare som omvandlar 16.67 Hz till 50 Hz. Detta görs dels för att man ska kunna ansluta vanliga apparater, exempelvis en bärbar dator till uttagen. Dels görs det för att ljuset inte ska flimmra.

Nu ska inte du komma och muppa dig och tror att du vet nåt

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back