Hur mycket har din motard gått?

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Om lite folk kunde fylla i hur långt deras hoj har gått, vilken årsmodell det är och vad som har behövts göras kanske det är en liten hjälp till dom som går i köpes tankar..

Min KTM 640 -05 har bara gått ca 500mil och det innebär två service tillfällen.. Typ byta olja, kolla ventiler..

Ktm 625a olja, filter, ventil på 700 mil.

Inte mycket mera som behövs göras på en ktm 640-660.
Kolven håller väll en 3k mil utan större problem vad jag hört.

KTM EXC 07'a. Har gått 3 timmar.

Har bytt olja + oljefilter en gång. Har ställt ventilerna en gång och bytt olja och rengjort oljesilar en till efter det, men inte filter.

Nu borde den rulla 2 timmar iaf.

Edit: 525'a

Last edited:
Finns en likadan tråd redan i Motard/offroadforumet men jag gör ändå ett inlägg. ;)
Husaberg FE 501 00. 260 drifttimmar och 1200 mil lite drygt. Gått som enduro fram tills förra året då jag motardkittade hojen i början på sesongen, efter detta har den gått blandat men mestadels på gata som motard. Kända ingrepp är 2 totalrenoveringar av motorn innefattande byte av alla lager och kolv mm samt nya vipparmar. Fortfarande originalventiler efter 260h, ser fina ut men det hade behövts en sätesrenovering på utblås som det ser ut. Ett vevlagerras har det blitt och en bytt stator. För övrigt strul med 3ans växel sedan dryga 20 drifttimmar tillbaks men åtgärdas nog rätt snart.

Honda CRF 450R 2004, har gått ca 340 timmar (ungefär 2300 mil i 70km/h).

Bytt i motor är:
Fem kolvar (byte på G igen)
En vevstake
Fyra insugsventiler
Två kopplingskorgar
Kamkjedjesträckaren (det enda som bara gått sönder)
Två set kopplingslameller
Alla lager i motorn en gång
Slipat om utblåsventilerna/sätena.
X antal packningar

På utsidan:
Avgassystem (bucklat)
Plast tre ggr
Länkage-lager
Renoverat dämpare/framgaffel
Tre barkbusters
Ett bromshandtag
Ett set fotpinnar
Vänster kylare måste bytas.
Två styren.

*Edit, det börjar väl vara en 40 liter olja som runnit genom den nu, antal oljefilter vet jag inte.
**Edit, vattenpumpspackningen har jag bytt en gång också

Last edited:
Yamaha WR450 -03

Gångtid i min ägo ca 140 h och ca 650 mil sedan förra sommaren. Avgasventilerna ställdes vid 130 h. Det enda som som havererat utan att jag själv orsakat det (:tungan) var när lagret till vattenpumpen skar och berodde på avsaknad av packning till transmitionskåpan från förra ägaren. Annars har det inte varit nå problem med den.

Har ingen aning hur länge hojen gått innan (dumt nog) men det jag vet att motorn fått sig en genomgång och att femmans växel blivit fixad en gång eftersom den slutat fungera (standardfel).

KTM 625 SMC -06

Första servicen är gjord, mer vet jag inte för jag har inte hämtat den än. :hihi

Edit: den har rullat 115 mil.

KTM EXC 07'a. Har gått 3 timmar.

Har bytt olja + oljefilter en gång. Har ställt ventilerna en gång och bytt olja och rengjort oljesilar en till efter det, men inte filter.

Nu borde den rulla 2 timmar iaf.

Edit: 525'a

Hur såg oljan ut efter det ?
Det var första bytet va ?

KTM 660 SMC: 320 mil, onödigt många servicar + fixad koppling (garantifel) Inga kända fel nu, toppskick!

Hornet 600: Servad enl bok, inget annat känt (toppskick)

Husaberg fs650e - 04
100,1H = 546mil, Bytt olja / 10H, Måste byta batteri inför våren... Det är det ända. Topp skick! :D

Husaberg fs650e -05

117 timmar å 735mil

totalrenovering efter 112timmar bytte alla lager, kolv, foder, vevstake pga lånade ut den till en polare... sen körde jag 3 timmar så blev det en topplocks renovering båda avgasventilerna nya.... eget fel

Last edited:
<--- Hoj. 15 timmar eller 105 mil. Ska in på 100-mila nästa vecka så den lär få gå lite till innan den ska in... :näsblod

KTM 540 SMR -06

29 Timmar

Justerat ventiler tre gånger, blivit 7-8 oljebyten. Oljefilter bytt samtidigt som olja. Fem luftfilter. Transpackning fick jag byta efter 15 timmar. Även vattenpumpenspackning har bytts.

2742096 KTM 540 SMR -06

29 Timmar

Justerat ventiler tre gånger, blivit 7-8 oljebyten. Oljefilter bytt samtidigt som olja. Fem luftfilter. Transpackning fick jag byta efter 15 timmar. Även vattenpumpenspackning har bytts.
Helt offtopic men var det din som stod hemma hos Anton helt nerplockad?

KTM 525 exc -03.
Har gått 246 timmar,runt 1100 mil,både som motard och enduro.Rev motorn vid 194 timmar och gjorde en helrenovering,lager,ventiler,kolv,packboxar.Servad var 10:e till 15:e timma.Castrol R4 olja används.

KTM 525 exc -03.
Har gått 246 timmar,runt 1100 mil,både som motard och enduro.Rev motorn vid 194 timmar och gjorde en helrenovering,lager,ventiler,kolv,packboxar.Servad var 10:e till 15:e timma.Castrol R4 olja används.

Första ggn du byter ut lagrerna i motorn vid 194 h? :confused: :näsblod

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...