Ducati 1098

Yeah right

om man ställer en 1098 och en R1 04-05 bredvid varandra så tycker jag R1:an är snyggare och likheterna är ju rätt slående, i alla fall övergripande.

Det är nog ingen slump att de är lite lika varandra med tanke på att designteamet för 1098:an hade en R1:a stående i studion som inspiration om jag inte missminner en intervju med designern som jag läste.QUOTE]

Smaken är som :arsele .

MEN att Ducati härmar:confused: Yamaha R1:lol :rofl :D Det var det konstigaste jag hört på länge.
 
Jag lär väl få duktigt med smisk av Ducce-folket för det här men jag måste ändå våga göra min röst hörd: om man ställer en 1098 och en R1 04-05 bredvid varandra så tycker jag R1:an är snyggare och likheterna är ju rätt slående, i alla fall övergripande....

Haha! R1 snyggare, humor!! :skrattaåt :skrattaåt :skrattaåt
 
Haha! R1 snyggare, humor!! :skrattaåt :skrattaåt :skrattaåt

Exakt! Jag får böja mig: Var och skådade Duccen på mässan, och den tricolore-version som stod där var nog en av de vackraste motorcyklar jag någonsin sett!

Detaljarbete, design, komponentval - allt var så klockrent!
Dessutom SATT man bra på den! (oväntat på en pastakokare)

Så ja... ge mig en och jag ska motvilligt köra den ;)
Vill ha!

Nya hypermotarden såg ja-ligt fräck ut oxå!
 

DR-Zätare har rätt. I intervju i Bike UK nämner Ducatis designer R1-04 som en stor inspiration.

Jag läste att de utgick från 916 och "moderniserade" designen för att får en upfräshad design för 2000talet.

999an var ett misslyckade säljmässigt och deras svar var att gå tillbaka till 916 serien som bas för designen. Men det går ju inte att göra en likadan, så de var ju tvunga att hitta på något för att modernisera designen, och då tittade de tydligen en del på R1an. (enligt dig i Bike UK, jag har inte läst den artiklen)
Inte så konstigt igentligen, R1an är ju en snygg hoj och det finns ju liknanade drag mellan en Ra och 916, fast, en Fireblade har ju samma grunddrag (fast på något sätt lyckad den med att bli ful...)
Grunddrag: spetsig nos med två horisontella lampor med lufintag under lamporna, updragna bakre ljuddämpare.
 
förstår inte hur alla kan såga 749/999, den är ju riktigt jävla läcker..

749an jag hade var förvisso ett riktigt jävla sömnpiller att köra men fin var den..
 
det e inte så att R1 snodde design från dycati...... dem hade ju en fet fu l pippa vid sidan om sen kom updateringen med piporna under arslet o det var snyggt det gjorde faktist r1 riktigt nice.... så även om ducce snott ideer från r1 så har ju den snott från duccen.... så den snor liksom från sig själv..
 
Är jag den enda som inte tycker tricoloren är snygg? :va
Tycker det blir för plottrigt, snyggare röd eller svart.
 
Grunddrag: spetsig nos med två horisontella lampor med lufintag under lamporna, updragna bakre ljuddämpare.

Så såg 916 ut 1994 !!!!!!

De flesta moderna hojar är designade på det viset du beskriver men inte många har design som prioritet ETT. Ducati, MVAgusta och Itailenska produkter överlag är utvecklade med design styrande.

Få lyckas väl så bra som italienarna designa snygga prylar...enligt mig iaf !
Att påstå att 1098:an är en kopierad R1:a är ju ett lustigt uttalande.
Jämför 916 med Yamahas dåvarande värsting...Var det inte Thunderace som isf skulle vara deras konkurrerande bidrag...haha.

Pierre Terblanche lyckades ju tyvärr inte riktigt upprätthålla den designnivå som Massimo Tamburini startade iom att han designade 916 som kom 1994.
Giandrea Fabbro har ju såvitt jag har förstått gått som "lärling" hos tamburini som även gjort MV Agusta F4. Han ville ju förra arvet efter M Tamburini vidare genom 1098:an.

Jag är ingen Italienälskare men faktum är ju ovanstående !!!
 
Herrejävlar vad det måste svida för en del Ducati-romantiker :rofl


Ungefär lika mycket som det svider i alla japse-älskare att Aprilia Factory är MasterBike 2006 och att Ducati är WSB mästare 2006 med sin 999..........:arsele ......alla "produktions hojar" och inga protyper......:tummenupp

/J
 
ALLA duccar är snyggast

:corn

..och bäst förståss

:corn
 
Vi kanske kan vara överens om att inspirationen sett ut ungefär såhär:

916 -> R1 -04 -> 1098

Med det inte sagt att 1098 på något sätt är en medveten kopia av R1 -04, att bli inspirerad av och att kopiera något är två helst skilda saker. Att säga att man är inspirerad av något är väl snarare ett erkännande till en design och säga att "när jag ser den designen blir jag i min tur sugen på att designa".

Jag har även för mig att jag läste i senaste Performance Bikes att han som var ansvarig för den (tror jag) tekniska delen av 1098:ans utveckling brukade låna Ducatis GSX-R 1000 K5 som de köpt för att jämföra 1098:an med. Det skulle förvåna mig om inte Ducce äger exemplar av alla "konkurrenter" till 1098:an och att de använder dessa löpande under utvecklingen av nya hojar. Jag ser det inte som en svaghet att inspireras av andras skapelser utan snarare en styrka att våga ta till sig det som andra gör och sedan ta det några steg längre.

Sedan finns det ett löst rykte som säger att Tamburini hade ritat klart 916 men kastade hela designen och började om på nytt när han såg Honda NR750 men det är som sagt ett rykte och aldrig bekräftat av någon. Jag vet inte riktigt hur ryktet uppkommit heller.


Är jag den enda som inte tycker tricoloren är snygg? :va
Tycker det blir för plottrigt, snyggare röd eller svart.

Jag håller med dig. 1098:an i rött är mycket "renare" och snyggare tycker jag. Men det är bara vad jag tycker.
 
Last edited:
Herrejävlar vad det måste svida för en del Ducati-romantiker :rofl
Ja, uppenbarligen verkar en del ha svårt att acceptera detta. R1 -04 är en fullträff designmässigt och jag ser inget konstigt med att Ducati sneglat på denna vid utvecklingen av 1098.

Jag har personligen svårt att bestämma mig för vilken som är snyggast av 1098:an och R1 -04. 1098:an är mer klassisk, medan R1:an ser mer agressiv ut. Eftersom jag inte gillar ljudet från en V-twin så blir inte valet svårt för mig dock. Jag skulle aldrig kunna äga en hoj som låter illa (i mina öron). Blir det italienskt för mig så blir det en MV.
 
Ett klipp från engelska "Bike"
 

Bifogat

  • bike.jpg
    bike.jpg
    76.7 KB · Visningar: 124
shit asså vad e problemet bara för ngn författare tycker ngt i engleska bike,,,,
orkade inte ens läsa.... vad e saken både r1 o duccen hyperserien bortsett från 749/999 e ritkigt snygga båda ser agressiva ut båda låter bra och ja yoshi slipon låter bara otroligt skönt i mina öron precis som mina leo vinci ....

sen att den ena drar ifrån på rakan kompenseras genom att den andra e bäst på bana skulle man bar ainte kunna blanda dessa två hojjar o komma upp med en ultimat hojj...

o min polares första reaktion av 1098 o han e sann italienare var..... shit den börja likna R1 så de tligger ngt i det hela....

men men alla trådar flippar ut på det här sättet fan tröttnat på det nu hur många trådar finns det inte där diskussionen mellan dessa hojjar tar över huvudämnet totalt
 
Ett klipp från engelska "Bike"
Se där.:tummenupp Som han säger, en bra design är en bra design, oavsett vem som har kommit på den. Uppenbarligen erkänner han att både R1 och R6 är lyckade designer. Inget fel att ta idéer från sina konkurrenter.

shit asså vad e problemet bara för ngn författare tycker ngt i engleska bike,,,,
orkade inte ens läsa.... vad e saken både r1 o duccen hyperserien bortsett från 749/999 e ritkigt snygga båda ser agressiva ut båda låter bra och ja yoshi slipon låter bara otroligt skönt i mina öron precis som mina leo vinci ....

sen att den ena drar ifrån på rakan kompenseras genom att den andra e bäst på bana skulle man bar ainte kunna blanda dessa två hojjar o komma upp med en ultimat hojj...

o min polares första reaktion av 1098 o han e sann italienare var..... shit den börja likna R1 så de tligger ngt i det hela....

men men alla trådar flippar ut på det här sättet fan tröttnat på det nu hur många trådar finns det inte där diskussionen mellan dessa hojjar tar över huvudämnet totalt
Det är inte någon författare som tycker något i Bike. Den de snackar med är Gianandrea Fabbro, killen som designade 1098:an.
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Back
Top