Vatteninsprutning

fast det är inte samma sak eftersom där sprutar man vattnet i insuget för att kyla luften i förbränningsrummet.

Näe, man sprutade även vatten i avgaset för att få bättre snurr på turbon.

Vattenånga tar jäkligt mycket större plats än varma avgaser, på så sätt tjänade man volym även om gaserna blev kallare.

Vatteninsprutningen sänker temperaturen och därmed ändrar ljudhastigheten med vilken över- och undertryckspulserna rör sig i avgasröret som i sin tur står för tömning och maximal fyllnad.

Samma sak som att ha ett variabelt avgasrör, fast det är ju inte så lätt:D

Såg att det hadde tillkommit bilder nu och där har han ju satt insprutning alldeles vid avgasporten borde det inte vara bättre om man satte det så att vattnet sprutade längs hela expansionskammaren om ni fattar vad jag menar...

Och en till grej jag har funderat på hur snabbt återhämtar sig avgasröret efter att ha blivet nerkylt? Jag menar om man sprutar in vatten mellen 5000-7000 varv hinner avgasröret "växa" tillbaks till sin riktiga storlek då så att man får effekten vid 8500?

Det sista blev kanske lite rörigt :va

Såg att det hadde tillkommit bilder nu och där har han ju satt insprutning alldeles vid avgasporten borde det inte vara bättre om man satte det så att vattnet sprutade längs hela expansionskammaren om ni fattar vad jag menar...

Och en till grej jag har funderat på hur snabbt återhämtar sig avgasröret efter att ha blivet nerkylt? Jag menar om man sprutar in vatten mellen 5000-7000 varv hinner avgasröret "växa" tillbaks till sin riktiga storlek då så att man får effekten vid 8500?

Det sista blev kanske lite rörigt :va

Det är inte röret du kyler utan gaserna i det och de vädras ju ut på ett par avgaspulser så det är inga problem.

Hade jag fått bestämma hade jag satt vattensprutet så nära avgasporten som möjligt gärna mot gasriktningen med hopp om att en del dimma skulle nå kolven och även kyla den en del.

Det är inte röret du kyler utan gaserna i det och de vädras ju ut på ett par avgaspulser så det är inga problem.

Hade jag fått bestämma hade jag satt vattensprutet så nära avgasporten som möjligt gärna mot gasriktningen med hopp om att en del dimma skulle nå kolven och även kyla den en del.

Att man kyler gaserna vet jag men jag trdde att man kylde även röret så att det krymte och därmed blev avstämt för ett varv tal längre ner i registret:huvet

*/ ?>
Back