Hjälmar

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
PruttHoj
Hej jag ska köpa en ny hjälm och fudnerar på vilken är den tystaste hjälmen som finns på marknaden?
Jag tycker inte om att köra med öron proppar men gör det om det behövs.
Gillar AGV XR2 hjälmen men hur är kvaliten i den hjälmen, nån som kör med en sån?
Läste att den är inte vidare tyst men jag skulle kunna leva med den p.g.a. att jag gillar utseendet :näsblod
Andra hjälmar jag har smyg titta på är:
Xr 1000
X-spirit
Agv Titech
Arai hjämlmarna men vet inte riktigt vilken som är bra :va

http://www.agv.com/RANGE/XR2/XR2MOTOGP.HTM (den hjälmen jag har fastnat mest för)

Hej jag ska köpa en ny hjälm och fudnerar på vilken är den tystaste hjälmen som finns på marknaden?
Gillar AGV XR2 hjälmen men hur är kvaliten i den hjälmen, nån som kör med en sån?
Läste att den är inte vidare tyst men jag skulle kunna leva med den p.g.a. att jag gillar utseendet :näsblod
Xr 1000
X-spirit
Agv Titech

http://www.agv.com/RANGE/XR2/XR2MOTOGP.HTM (den hjälmen jag har fastnat mest för)

köp min, jag har rossi skinnjacka oxå samt brallor allt i ny skick

Hej hej

jag har en Shoei Xr1000 Kagayama. Kör med proppar och det låter inte så farligt. Först i riktigt höga hastigheter kommer vindbruset. Vill man nu inte köra med proppar så har Shoei ett s.k. Whisper kit som man kan montera på hjämlen (passar Xr-1000 och Raid2 hjämarna) som kostar 298 kr. Enligt polare ska det vara bra grejer...lite svårt att få in skallen i hjälmen, men tyst blir det.

En tyst hjälm är alltid trevligt, men prio ett för mig är den skall vara bra. Hade jag köpt ny hjälm nu hade jag nog köpt en Arai Xr-7, i senast engelska Bike finns en bild på den Arai kruka som Nakano hade när han drog skallen i banan i sisådär 310 blås 2004. Han körde som vanligt en vecka senare...

Men med menar jag ju inte att Agv är dåligt, tvärtom, dom gör bra saker. Men fundera en extra gång på om tysthet utan öronproppar verkligen är det viktigaste när det gäller hjälm köp.

Lycka till med köp, och ta kanske en titt på en Shoei med Whisper-kit.

/Henrik

...... Vill man nu inte köra med proppar så har Shoei ett s.k. Whisper kit som man kan montera på hjämlen (passar Xr-1000 och Raid2 hjämarna) som kostar 298 kr.....

Har du någon länk till whisper kitet? Var kan man få tag på det?

Välj hjälm utefter vad som passar din skalle. Utav dessa väljer du sen den säkraste/bästa du har råd med. Vid det tredje urvalet går du på utseendet.

Move along..

Xr 1000
X-spirit
Agv Titech

Kan rekommendera Arai Astro R, brusar dock en hel del i 200+ :)

Tack för alla svar, ska åka om 2 veckor och testa en del hjälmar och säkerhet är nm.1.
Funderade på den där avg också för att den är lite udda, alla har inte en sådan :tungan
Ingen som kör med en likadan avg här på forumet?
Bara att åka och testa vilka som känns bra på skallen, handlar inte om vad den kostar utan om den är bekväm, tyst och säker :tummenupp

Sprillans ny i kartong ligger här!

Shoei X-Spirit
Nypris 8.000 med visir!

Den är din för 5.000kr

Bifogat

• IMG_0526.jpg
    IMG_0526.jpg
    57.3 KB · Visningar: 159
XR2 är troligen USA-benämning på europeiska GP-Pro modellen. I alla fall så är det enbart i USA den finns (agv.com är Usa-Siten).På www.agv.it om man väljer worldwide så finns Gp-pro under race. Jag har en Gp-Pro och har avverkat sisådär 6 - 700 mil inkl Gelleråsen med den. Jag är nöjd med den passform, vikt, och rubbet men tyst är den inte, ska man köra längre än 20 min så är öronproppar att föredra. Inredningen går att ta ur och tvätta det är lätt att byta visir men imfri blir den bara med pinlockvisir. Dessutom är AGV's huvudform lite mer avlång än tex Nolans. Fördelen med modellen är att det finns två mediumstorlekar både 56(MS) och 57(ML) dvs det går att få den att sitta kanon om man har mellanstort huvud. De andra modellerna du nämner funkar kanon de också men är vanligare. Jag har för mig att wonderwizard på forumet har exakt den modellen du har länkat till

hjälm

Köp min x-spirit som sagt 8000 tusen med svart visir, den e din för 3500:tummenupp den är för stor för mig.

Sprillans ny i kartong ligger här!

Shoei X-Spirit
Nypris 8.000 med visir!

Den är din för 5.000kr

Jag höjer din drakattack med en hord svartalver med T20+5 i skada.
200px-Drakarochdemoner.jpg

Tack för alla svar, ska åka om 2 veckor och testa en del hjälmar och säkerhet är nm.1.
Funderade på den där avg också för att den är lite udda, alla har inte en sådan :tungan
Ingen som kör med en likadan avg här på forumet?
Bara att åka och testa vilka som känns bra på skallen, handlar inte om vad den kostar utan om den är bekväm, tyst och säker :tummenupp

Bekvämligheten är riktigt viktig. svårt att koncentrera sig 100% på körningen om hjälmen stör :tummenupp

Jag kör aldrig med proppar, är riktigt nöjd med min xr1000+ whisper kit :tummenupp

fick denna billigt idag så jag köpte den, passar utmärkt på mitt fula huvve dessutom! :)

Bifogat

• 34311-3067028.jpg
    34311-3067028.jpg
    75.6 KB · Visningar: 60
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back