Parkeringsregler?

Jag bevakar, hittar din hoj utan biljett. Skriver ut en p-bot och sätter på hojjen. Du kommer springandes med en biljett i fickan. Jag ber dig vänligt men bestämt att ta kontakt med min chef vars nummer står på p-boten. Så får han avgöra hur ärendet ska tas omhand. Jag tänker inte och har inte befogenhet att ta tillbaka den, inte mitt jobb heller.
Jag började skriva saker jag förmodligen skulle bli bannad för, men räknade till tio och började om....

Prata om att inte ha någon som helst servicekänsla. Du skulle alltså räcka finger åt en helt ärlig betalande trafikant? Är detta sjuka beteende något genetiskt med alla lapplisor?

Vilka småpåvar alltså. Måste vara skönt att få dela ut straff sådär.

Och ni är förvånade att ni besitter det mest hatade yrket i Sverige?

Edit: Bara poängtera, utifrån scenariot du beskriver, är att DU VET att du dömer en oskyldig människa till skyhöga böter, eftersom ni har dom regler ni har. Trafikanten kommer ju inte ha något att hämta hos din chef, och det vet du också. Och att han är oskyldig (åter igen, enligt ditt eget beskrivna scenario). Det är helt förjävligt. Skulle känna mig jävligt smutsig om jag var du.

Last edited:
:D

Det finns klara och tydliga regler. Men vissa städer och vissa markägare kan välja att inte vara så "nitiska". Alltid markägaren som bestämmer.
Att MC inte får parkera inne på gårdar vid te x cykelställ som jag vet många tycker borde vara tillåtet har med försäkringar och säkerhet att göra. Te x om brandkåren måste fram, det är lättare att slänga bort en cykel som står i vägen än en stor tung MC. Sen om ett litet barn skulle råka stöta till en MC som står lite osäkert och mot alla odds få den över sig så kan markägaren bli skyldig till detta. Vissa markägare vill inte ta den risken.
Drygt att ringa varje gång? Tja, kan väl kanske tyckas. Men det ligger väl lite i ditt intresse att inte få P-böter, ett samtal kanske är ett billigt sätt att slippa p-böter vad vet jag?? :tummenupp

Fråga 1: Om det har varit snöstorm på natten och bilarna är helt täcka av snö, i synnerhet vindrutan där biljetten ligger, du kan inte se den men vet att den förmodligen ligger där.. borstar ni av den från snö då eller?

Fråga 2: Kan jag parkera min hoj gratis på anvisade mc parkeringar?

Fråga 3: Är det våld mot tjänstemann att misshandla en lapplisa?

Last edited:
Fråga 1: Om det har varit snöstorm på natten och bilarna är helt täcka av snö, i synnerhet vindrutan där biljetten ligger, du kan inte se den men vet att den förmodligen ligger där.. borstar ni av den från snö då eller?

Fråga 2: Kan jag parkera min hoj gratis på anvisade mc parkeringar?

Fråga 3: Är det våld mot tjänstemann att misshandla en lapplisa?

fråga 1 svar: Japp de brukar göra det på gatorna i stan i varje fall. De kanske inte hinner/orkar kolla lika många bilar iofs.

fråga 2: Är väl olika i olika städer, här i Stockholm är det gratis i varje fall.

Frågor till Kia:

1) Vad gör ni med en hoj utan regskylt och eventuellt bortsuddat chassinr? På privata parkeringar får man väl inte bärga bort hur som helst?

2) Om man parkerar sin bil kan det ju hända att lappen trillar ner vid sätet om det t.ex. blåser. Går det att skicka in biljetten i efterhand då också eller?:confused:

Last edited:
Jag började skriva saker jag förmodligen skulle bli bannad för, men räknade till tio och började om....

Prata om att inte ha någon som helst servicekänsla. Du skulle alltså räcka finger åt en helt ärlig betalande trafikant? Är detta sjuka beteende något genetiskt med alla lapplisor?

Vilka småpåvar alltså. Måste vara skönt att få dela ut straff sådär.

Och ni är förvånade att ni besitter det mest hatade yrket i Sverige?

Edit: Bara poängtera, utifrån scenariot du beskriver, är att DU VET att du dömer en oskyldig människa till skyhöga böter, eftersom ni har dom regler ni har. Trafikanten kommer ju inte ha något att hämta hos din chef, och det vet du också. Och att han är oskyldig (åter igen, enligt ditt eget beskrivna scenario). Det är helt förjävligt. Skulle känna mig jävligt smutsig om jag var du.

:fakta :huvet

Kan bara hålla med till 100%.. Måste kännas riktigt dåligt att bötfälla personer man vet är oskyldiga :confused: .. Lapplisor generellt är nog mer skyldiga till sitt dåliga rykte än vad dom vill erkänna.

/Robban

:fakta :huvet

Kan bara hålla med till 100%.. Måste kännas riktigt dåligt att bötfälla personer man vet är oskyldiga :confused: .. Lapplisor generellt är nog mer skyldiga till sitt dåliga rykte än vad dom vill erkänna.

/Robban

Kan inte mer än hålla med, iaf enligt Kias utsago ovan.

Kia måste väl göra sitt jobb om hon ska få pengar till mat och hyra etc. Om uppdragsgivaren tvingar henne att bötfälla betalande motorcyklister måste hon väl göra det för att få behålla sitt jobb. Skulle väl se konstigt ut om kollegorna bötfällde hojar men Kia aldrig gjorde det.

Håller förövrigt med om att många lapplisor förtjänar sitt dåliga rykte.

Kia måste väl göra sitt jobb om hon ska få pengar till mat och hyra etc. Om uppdragsgivaren tvingar henne att bötfälla betalande motorcyklister måste hon väl göra det för att få behålla sitt jobb. Skulle väl se konstigt ut om kollegorna bötfällde hojar men Kia aldrig gjorde det.

Håller förövrigt med om att många lapplisor förtjänar sitt dåliga rykte.
Syftet med hennes jobb, även om hon inte verkar förstått det, är INTE att bötfälla (o)skyldiga felparkerare. Utan det är, något i stil med (men sliskigare uttryckt) att "säkerställa en god framkomlighet och trafiksäkerhet". Eller motsvarande. Om någon lämnar hojen i en rondell för att ta en fika. Det är direkt obra. Men att någon är helt oskyldig, och står och viftar med kvittot i hand, nä det spelar ingen roll - vi bötfäller dom av bara farten! *kräks i hjälmen*

Kia = Judge Dredds nitiske sidekick.

Syftet med hennes jobb, även om hon inte verkar förstått det, är INTE att bötfälla (o)skyldiga felparkerare. Utan det är, något i stil med (men sliskigare uttryckt) att "säkerställa en god framkomlighet och trafiksäkerhet". Eller motsvarande. Om någon lämnar hojen i en rondell för att ta en fika. Det är direkt obra. Men att någon är helt oskyldig, och står och viftar med kvittot i hand, nä det spelar ingen roll - vi bötfäller dom av bara farten! *kräks i hjälmen*

Kia = Judge Dredds nitiske sidekick.

Om det är såsom du säger så håller jag med men hoppas du hajar min poäng att har man ett jobb så måste man sköta det även om det kan innebära besvär för andra.

Vad jag förstått och erfarit så är det lite olika policy i de privata parkeringsbolagen och de kommunala. De privata bolagen såsom t.ex. Carpark måste väl ha som mål att få in så mycket pengar som möjligt och då är det väl givet att de bötfäller alla som står en millimeter fel eller om lappen är uppochnervänd. Står man ett par timmar på en carpark-parkering och struntar i att betala så får man nästan alltid en bot, ställer man sig däremot lagligt på gatan (i varje fall i mitt närområde) så kan man stå flera veckor utan att betala och inte få en enda. Tror att de lapplisor som jobbar åt kommunen kan se mer mellan fingrarna om de vill.

Tycker inte man ska va sur på dem för att de sköter sitt skitjobb, däremot kan jag bli förbannad på den otrevliga översittarattityd man möts av. Exempel: Jag var på väg ner till bilen från en föreläsning då jag får syn på en carparklisa som håller på och lappar bilen. Gick fram och frågade varför eftersom jag stod korrekt och hade betalat. Då visade det sig att lappen hade hamnat upp och ner(p.g.a. blåst). Jag tog fram parkeringslappen och bad honom riva boten och jag fick svaret "det kan du glömma, du får överklaga" varpå han drog iväg. Blev ju inte så lite förbannad då. Hade han istället sagt att han inte hade tillåtelse att riva boten för arbetsgivaren så hade jag haft förståelse för det och istället hyst mitt agg mott carpark.:mad:

Intressant att se vilken attityd vissa har.

En p-vakt FÅR INTE ta bort en utfärdad parkeringsanmärkning/kontrollavgift. Det är tjänstefel. Dom riskerar att få sparken ifall dom gör det.

Har du fått en kontrollavgift/parkeringsanmärkning så skall du vända dig till den adressen som står på lappen. Den enskilda P-vakten kan inte och får inte göra någonting så fort lappen sitter på rutan.

Däremot innan man fäster lappen på rutan så har dom möjlighet att välja att göra det eller inte. Men så fort den sitter där så sitter den där.

Sen, ni skulle bara veta hur mycket p-vakterna släpper och ser mellan fingrarna. Jag tror att det är ungefär 50 % av alla överträdelser som dom väljer att inte lappa på (syftar nu på den kommunala verksamheten som jag har insyn i).

Ni reagerar som flertalet bilister gör när dom blir påkommna med att ha brutit mot en lag/regel. Ni blir arga, kommer med bortförklaringar och till slut tar ni ut ilskan mot den enskilde p-vakten.

Har ni löst biljett, ställt hojen på rätt plats och ändå får en lapp så vänd er till rätt ställe. Skulle dom inte gå på er linje så dra upp det i rätten. Får ni gehör där blir ju den dommen ledande för hur p-vakterna skall agera i framtiden och förlorar ni så vet ni att ni hade fel.

Och kattcalle, sluta upp med dom personliga påhoppen !!

1) Vad gör ni med en hoj utan regskylt och eventuellt bortsuddat chassinr? På privata parkeringar får man väl inte bärga bort hur som helst?

2) Om man parkerar sin bil kan det ju hända att lappen trillar ner vid sätet om det t.ex. blåser. Går det att skicka in biljetten i efterhand då också eller?:confused:

1). Jag hoppas dom ringer polisen då hojen med stor sannolikhet är stulen.
Fordonsflytt är en komplicerad historia, speciellt när det gäller privat mark.
Står den trafikfarligt till kan den flyttas direkt. Står den på en parkering skall den först få 5 lappar, sen börjar en lång procedur med att söka ägaren, bedömma värdet på fordonet, skrota eller förvara på annan plats, osv.

2). Du skall definitivt skicka in en kopia på den i bestridandet. Det finns en chans att dom går på din linje.
Dock så skall det påpekas att enligt reglerna så skall biljetten läggas väl synlig i framrutan för att uppfylla kravet.
Så innan man går ifrån bilen så bör man dubbelkolla att biljetten sitter där den ska.

Intressant att se vilken attityd vissa har.

En p-vakt FÅR INTE ta bort en utfärdad parkeringsanmärkning/kontrollavgift. Det är tjänstefel. Dom riskerar att få sparken ifall dom gör det.

Etc, etc.

Och kattcalle, sluta upp med dom personliga påhoppen !!

Det är just hårklyverierna du nämner som orsakar irritationen. Självklart finns det paragrafer för allt som kan tänkas uppkomma, detta för att bolaget ska i alla situationer ha ryggen fri, samt undvika missbruk av ställningen från p-vaktens sida. Men det är ändå ett samhälle av människor, och inte robotar.

Kias egna berättelse visar en verksamhet med total brist på empati för människor och grundläggande moraliska värderingar om rätt och fel. Jag avskyr att upprepa mig själv, men hon dömer - enligt egen utsago - vederbörande till ett byråkratiskt helvete trots vetskapen att denne är oskyldig. Det är inte funkis, oavsett vilka paragrafer du slänger på mig.

Och ska vi vara ärliga så sticker Kia ut hakan å det grövsta, och ger ett väldigt stort utrymme att ifrågasätta henne som person. Hade det varit en kille kan jag lova att kalla henne för Judge Dredds sidekick (och dyl) hade knappast varit "personligt påhopp". Men det kanske får stå för mig.

All in good spirit, mer eller mindre ;P

Får jag en regelrätt bot så klagar jag inte, får skylla mig själv!

Dock håller jag helt med Kattcalle i just det här fallet där p-vakten skriver ut en bot till en person som han/hon vet är oskyldig, fyfan.

Sen spelar det ingen roll vad företaget har för policy eller vad du får eller inte får göra för att få behålla jobbet, jag hade inte kunnat med att bete mig på det viset iaf och just därför tycker jag illa om p-vakter.

Yrket är självvalt och således anser jag att man har en speciell personlighet som p-vakt :mad:.

Kias egna berättelse visar en verksamhet med total brist på empati för människor och grundläggande moraliska värderingar om rätt och fel. Jag avskyr att upprepa mig själv, men hon dömer - enligt egen utsago - vederbörande till ett byråkratiskt helvete trots vetskapen att denne är oskyldig. Det är inte funkis, oavsett vilka paragrafer du slänger på mig.

Och ska vi vara ärliga så sticker Kia ut hakan å det grövsta, och ger ett väldigt stort utrymme att ifrågasätta henne som person. Hade det varit en kille kan jag lova att kalla henne för Judge Dredds sidekick (och dyl) hade knappast varit "personligt påhopp". Men det kanske får stå för mig.

All in good spirit, mer eller mindre ;P
Och hur vet hon att du är oskyldig när hon kommer till platsen och mc:n saknar biljett ?
Det vet hon inte.
Alltså lappar hon den.
Sen kommer du efter att hon fäst lappen på mc:n och ber henne ta bort den.
Det kan hon inte göra utan hänvisar dig till annan instans som har hand om det hela.

Jag ser inte att att hon gör fel någonstans. Hon följer ju bara reglementet. Reglerna skall ju gälla alla. Lika inför lagen (reglerna)
Skulle hon däremot ta bort lappen för dig så skulle jag tycka det är fel.
Då kan hon ju ta bort alla andra lappar också.
Bara för att jag stannar 12 minuter utanför systemet och fick en lapp tycker jag är orättvist. Och om du skulle få din borttagen på plats, varför skulle jag inte få det.
Vart skall man i sådanna fall dra gränsen ?
Och skall alla p-vakter handla efter vad dom själva anser är lämpligt? Det skulle vara en intressant situation. Kalle har en bra dag och släpper alla medans Bosse vaknade på fel sida och släpper ingen.
Nä, jag föredrar att alla p-vakter arbetar likadant och följer uppsatta regler.

Sen tycker jag iofs att man skulle kunna reglera hela branshen hårdare. Ha samma krav på tomtmark & gatumark, samma utbildning, samma instans som sköter bestridandena, osv.

Sen är Personliga påhopp & ärekränkning inte tillåtna på sporthoj oavsett kön.

Och hur vet hon att du är oskyldig när hon kommer till platsen och mc:n saknar biljett ?
Det vet hon inte.
Alltså lappar hon den.
Det kan hon inte göra utan hänvisar dig till annan instans som har hand om det hela.

Jag ser inte att att hon gör fel någonstans. Hon följer ju bara reglementet. Reglerna skall ju gälla alla. Lika inför lagen (reglerna)
Bara för att jag stannar 12 minuter utanför systemet och fick en lapp tycker jag är orättvist. Och om du skulle få din borttagen på plats, varför skulle jag inte få det.
Och skall alla p-vakter handla efter vad dom själva anser är lämpligt? Det skulle vara en intressant situation. Kalle har en bra dag och släpper alla medans Bosse vaknade på fel sida och släpper ingen.

Sen tycker jag iofs att man skulle kunna reglera hela branshen hårdare. Ha samma krav på tomtmark & gatumark, samma utbildning, samma instans som sköter bestridandena, osv.

:mattias herregud
så länge man kan argumentera så har man aldrig fel eller hur var det

Att reglerna om parkering vid cykelstället ändrades beror troligen på att marken bytte ägare, eller att ny ordförande valdes vid nåt styrelsemöte och han hade nya ideer. Eller så kanske det va så att det helt enkelt inte fungerade att ha hojjarna vid cykelstället, det kanske blev trångt osv.. vad vet jag. Som jag sagt så många många gånger förut privat mark är upp till markägaren vad som gäller.

All privat mark bestämmer markägaren reglerna för och allt annat bestämmer kommunen om.
Sitter det en zonskylt eller en stannandeförbudsskylt så gäller detta även MC.
Är det en betalparkering och det inte finns en anvisad MC-parkering ska MC-föraren erlägga p-avgift som alla andra. Hur och var man sätter kvittot eller biljetten är upp till föraren. Det enda kravet är att vi ska se den när vi går och bevakar. Att folk snor biljetten är liksom inte vårat bekymmer. Jag vet orättvist, tycker jag också, men så ser reglerna ut. Regler som uppkommit för att det finns folk som gillar att utnyttja och förstöra för andra. Tyvärr.
Det jag gnäller om är att folk inte verkar fatta just trafikskyltarna. Te x zonskyltarna. De gäller alla. Även MC och det borde förarna veta om och se som självklart.
Tycker man trafikreglerna verkar svåra och krångliga ska man kanske ta sig en teorilektion igen och friska upp minnet innan man gnäller på lapplisan som gör sitt jobb.... :huvet

Förstår varför du kallar dig själv nitisk... :pannkyss

För övrigt...varför väljer man ett yrke som lapplisa? :va

Last edited:
Det vet hon inte.
Alltså lappar hon den.

Håller med helt och hållet.

Branschen borde förresten vara reglerad på så sätt att det ska vara enklare att överklaga sin bot och så att lapplisorna kan riva den på ställlet. Carpark mfl. tjänar nog in en del på att många inte orkar göra sig besväret att bråka och det är helt fel.:mad:

Håller med helt och hållet.

Branschen borde förresten vara reglerad på så sätt att det ska vara enklare att överklaga sin bot och så att lapplisorna kan riva den på ställlet. Carpark mfl. tjänar nog in en del på att många inte orkar göra sig besväret att bråka och det är helt fel.:mad:

Det är just därför de inte ändrar på systemet eftersom de tjänar pengar, och tjäna pengar det vill alla företag..

Det är just därför de inte ändrar på systemet eftersom de tjänar pengar, och tjäna pengar det vill alla företag..

Självklart, skulle göra likadant om jag drev carpark. Däremot vore det ju skönt om fick lite nya lagar och regleringar att hålla sig till som tvingar dem att förenkla för kunder vid överklagande etc. :)

Kan lägga till det som hände en vän i trafiken för ett par år sedan!
Det gäller en en ökänd lapplisa i Uppsala (kille med hästsvans)!
Min vän är ute och kör sin bil, ska svänga höger in på kungsgatan från bangårdsgatan!
Han får grönt och svänger höger sammtidigt som det kommer en cyklist
bakifrån som kör om honom på höger sidan!
Cyklisten cyklar in i honom bakifrån och ramlar.

Min vän kör upp bilen på trottoaren för att kolla att killen mår bra!
Killen verkar helt desorienterad och försöker ta sig upp på cykeln igen
men min vän frågar honom om han inte ska åka upp till sjukhuset med
honom för att koll att han inte slagit i skallen eller något!

Prescis medan detta pågår så kommer denna lapplisa med hästsvans
fram och börjar skriva en bot på bilen som min vän kört upp på trottoaren
för att se till att cyklisten inte slagit sig!
Min vän frågar lapplisan om han inte ser att killen på cykeln slagit sig
och behöver hjälp och får svaret -Flytta bilen, här får du inte stå.
Han fortsätter skriva P-Boten utan något eftertanke!
Eftersom min vän är som de flesta personerna här i sverige
så sket han i p-lisan och fick sin bot medans han hjälpte cykelkillen.
(Som fick skjuts till sjukhuset)

Hur kan man leva med sig själv när man sätter böter på en bil som
30sekunder innan varit med om en olycka??????????

(edit -> stavfel)

Last edited:
Back