Bygga egen lättviktsbakram

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1
Hur ska det gå till? Vill ta loss bakramen för att skapa en ny med samma fästpunkter, fast lättare material... samt endast halva eller 60-70% av originallängden.

Ett alternativ vore ju att lämna in till någon verkstad, men jag känner inte till om sådana existerar. Så innan jag åker runt o ser dum ut kanske det är bäst att kolla så jag inte uppfinner hjulet på nytt så att säga.

Finns ju kit-bakramar. Eller eftermarknadsbakramar rensade på allt, för race alltså..

Eller ska du bygga ngt konstigt?

Har sett annonser....kkracing?

kkracing är nerlagt, greven har tagit över. Han har dock inte ram till vad jag ska köra. Det borde ju finnas tycker man, men Om inte (som tråden utgår ifrån) så vill jag se om man inte kan bygga en egen i lättaluminium.

Är det inte lättas att göra som vi gorde med Gixxrarna dvs ta en gammal skev bakram och kapa bort allt bakom förarplatsen?

Japanerna har inte använt tungt alu till ramen så var j-t försiktig om du får för dig att banta mycket vikt... Att den håller när du provhoppar i garaget är inte samma sak som att det funkar med materialutmattning eller ett rejäl gupp.

Jo R1an har redan hyffsat lätt ram redan. Det känner jag till.

Men att byta ut original till en egenbyggd eller eftermarknads är inte fel. Så sparar man originalprylarna.

Skäms Macke, skäms.... ;)

Lite alu profiler, alu plåt en svets så är det lätt fixat! Har bra källor hur en Yamaha France bakram ser ut:D :D :D

//A

Mannen som tillverkar bakramar på Yamaha France kan inte ha veckans mest utvecklande jobb, såg deras kitbakram till Dakar racern och visst var det snyggt svetsat men att betala 1100€ för en rörhög är fan rån......

nu måste du ju hålla dig till samma material, så kol e ju inte att tänka på..

hade en idé, har massa honeycombe alu liggande.. :tungan

rekommenderar att du söker efter lokal firma som svetsar alu, muta in ett litet svartjobb.

Atsushi, hej hej

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...