BBB håller inte hastigheten

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Jag har bredband från Bredbandsbolaget via telejacket.

Jag betalar för 24Mbit ner och en(1) Mbit upp.

När jag mäter min hastighet med tptest så har jag kommit upp i max 9,2Mbit och medlet ligger på 8,5Mbit. Jag har mätt åtta gånger vid olika tider på dygnet.

Det står på BBB:s sida att man bara ser 85% av sin hastighet med hjälp av tptest?

Min fråga är helt enkelt om jag missar något eller om jag blir lurad?:va

När jag skaffade abbonemanget så skulle dem kolla om jag kunde få 24Mbit och det kunde jag. Kostar 408:-/månad (jag får betala en "jackavgift" på 59:-/månad eftersom jag inte har något fast telefonabbonemang).

Måste jag ringa Sverker? :)

Jag har bredband från Bredbandsbolaget via telejacket.

Jag betalar för 24Mbit ner och en(1) Mbit upp.

När jag mäter min hastighet med tptest så har jag kommit upp i max 9,2Mbit och medlet ligger på 8,5Mbit. Jag har mätt åtta gånger vid olika tider på dygnet.

Det står på BBB:s sida att man bara ser 85% av sin hastighet med hjälp av tptest?

Min fråga är helt enkelt om jag missar något eller om jag blir lurad?:va

När jag skaffade abbonemanget så skulle dem kolla om jag kunde få 24Mbit och det kunde jag. Kostar 408:-/månad (jag får betala en "jackavgift" på 59:-/månad eftersom jag inte har något fast telefonabbonemang).

Måste jag ringa Sverker? :)

Kan det vara så att dom som en del andra "lovar" att du kan få UPP till 24Mbit?

vi har 10mbit genom telejacket som är delat på 2 datorer, får bara uppmätt till 3,4 mbit..

Kan det vara så att dom som en del andra "lovar" att du kan få UPP till 24Mbit?

Depåbitchen har rätt som vanligt :tummenupp
Vi har Telia, degar för "upp till 24 Mbit" och har ca 7,5-8 de gånger vi testat

Bagarn

Edit: Ett snitt på 8,5 Mbit är ju rätt bra i alla fall :) (C.Barrows snitt alltså)

Last edited:
Depåbitchen har rätt som vanligt :tummenupp
Vi har Telia, degar för "upp till 24 Mbit" och har ca 7,5-8 de gånger vi testat

Bagarn

Edit: Ett snitt på 8,5 Mbit är ju rätt bra i alla fall :) (C.Barrows snitt alltså)
Varför tar ni inte 8mbit tjänsten då istället

Som några sagt så lovar de upp till en hastighet, vilken den faktiska hastigheten blir beror helt enkelt på hur långt ifrån telestationen du bor.

Finns massor med faktorer som påverkar vilken hastighet du får ut. Tjänsten som du betalar för heter "upp till 24mbit" därför att de kan aldrig lova dig 24mbit. Ett par anledningar:

#Utrustning i telefonstationen
#Avstånd till telefonstationen
#Kvalitet på koppartrådarna (telefonledningarna)
#Kvalitet på kopparn i ditt hus / lägenhet samt hur många skarvar det är.
#Vilket adsl modem du har
#Några störande faktorer runt modemet? (ex.bärbar telefon eller micro?)
#Router?
#Dåliga tp kablar
#Dåligt nätverkskort

Mvh // Ex.BBB support anställd

Finns massor med faktorer som påverkar vilken hastighet du får ut. Tjänsten som du betalar för heter "upp till 24mbit" därför att de kan aldrig lova dig 24mbit. Ett par anledningar:

#Utrustning i telefonstationen
#Avstånd till telefonstationen
#Kvalitet på koppartrådarna (telefonledningarna)
#Kvalitet på kopparn i ditt hus / lägenhet samt hur många skarvar det är.
#Vilket adsl modem du har
#Några störande faktorer runt modemet? (ex.bärbar telefon eller micro?)
#Router?
#Dåliga tp kablar
#Dåligt nätverkskort

Mvh // Ex.BBB support anställd

Mina €0,5 till flera bra svar ovan.
B2 ljuger inte. Det man brukar mena med att man bara ser 85% av hastigheten är protokolloverhead för IP och TCP, något mindre för UDP. Datat är ju bara en del av varje paket som kommer farande över snöret.

När man mäter måste man vara noga med att man inte har annan trafik (tex Windums update, antivirusprogram etc som hämtar filer utan att man vet det) för det inkräktar också på bandbredden. Ytterligare en sak är att varje mottaget paket skall det skickas en kvittens på och det skapar utgående trafik. Man kan ganska lätt fylla 1 Mbit/s om man har 8 Mbit/s eller mer i nedladdningshastighet med kvittenser och omfrågningar etc.

En sak till att tänka på om man kör WiFi (trådlöst) är att det är halv duplex, dvs bara en sida i taget kan skicka data, dvs 802.11b (11 Mbit/s) har då i realiteten ca 5 Mbit/s överföringshastighet.

Andra saker som kan störa överföringen är alla routers och switchar på vägen mellan dig och datorn du hämtar en fil från för att mäta. Sunet har typiskt bra bandbredd och bra peering i knutpunkterna så det går inte över så många hopp och därmed färre ställen som paketförluster kan uppstå.

Utan att veta mer detaljer om din specifika uppkoppling så är det svårt att ge specifika svar tyvärr.

/e

Last edited:
Om du har trådlöst nätverk är detta en mycket potent felkälla.

Tack för alla svar från er som är lite mer insatta och kunnigare än vad jag är :tummenupp

Verkar som att jag borde vara rättså nöjd ändå.

Jag kör inte trådlöst, och jag har haft antivirus och sånt avstängt när jag mätt.

Tack för hjälpen än en gång.

Edit: Jag har ingen router.

Varför tar ni inte 8mbit tjänsten då istället

Risken är väl att hastigheten blir lägre än vad den är idag :va

Hemifrån betalar jag för 0,25 Mbit pga avståndet till telestationen men har som oftast ca 0,5 Mbit. Ovanligt att man får mer än vad de "lovar"

Verkar som att jag borde vara rättså nöjd ändå.

Nej, du ska inte va nöjd med 8.5-9.5Mbit/s, skulle du va nöjd med 2Mbit/s eller 512KB/s för samma tjänst?? :va
Du betalar för en tjänst upp till 24Mbit/s, det betyder inte att 8.5-9.5Mbit/s är en acceptabel nivå :va du kan lika väl byta till 8Mbit/s och spara några kr.
Personligen tycker jag att acceptabel nivå på denna tjänst bör ligga mellan 17-20Mbit/s, då skulle jag va nöjd med tjänsten...
Du bor dessutom 1km från telestationen och dit brukar dom kunna leverera ca. 24Mbit/s.

Lycka till
J

jag vill ha mer upphastighet från BBB

svaret från supporten var: "vi jobbar på en lösning" :(

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu