Trollhättetraktorfrågor! (Saab?)

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Har börjat gillar nya 9-3 SportSedan som tusan. Inte helt omöjligt att det blir en sådan framåt sommaren. Är dock helt totalgrön vad alla modellbeteckningar står för. Exvis;

-Arc
-Linear
-Vector

Står även undrande vad de olika paketen, såsom pilotpaket mfl. innehåller?!

Någon som har mycket fakta på rak arm, eller kan hänvisa till någon plats där jag kan få upprättelse inom ämnet?

/H

Edit: Hittade lite fakta på www.saabsverige.se. Vore ändå kul att höra lite erfarenheter eller annat saabnyttigt i tråden.

Last edited:
du borde smurfa in på www.stcs.nu där kan du få hjälp... Hängde själv där en den när jag hade saab...

jag vill också ha ny bil.... snyft....

du borde smurfa in på www.stcs.nu där kan du få hjälp... Hängde själv där en den när jag hade saab...

jag vill också ha ny bil.... snyft....

Gött polarn! Var den sidan jag tänkte fråga efter, men visste inte vad den hette...

UEU783-1001.jpg

Den är rätt fin den. Lutar nog åt en sådan, Cosmic Blue. Automat och hela skitet. :jäs

Edit: Skulle få ~10 000 hel/helår för en 04a hos Sveland försäkring, rätt okej pris.

Vet inte ett skit om SAAB.....men tycker inte du ska köpa någon.
Köper du så blir du ju beroende av jobbet som du har berättat så fina saker om i Gbgspamtråden.

Vet inte ett skit om SAAB.....men tycker inte du ska köpa någon.
Köper du så blir du ju beroende av jobbet som du har berättat så fina saker om i Gbgspamtråden.
Njaeä, så illa blir det nog inte. Men visst, det kostar ju en slant att handla rätt ny bil.

Får se hur det blir.

Ska du ha en sportsedan så ska du ha en Aero, allt annat är bara onödigt att lägga pengarna på. Det är värt de extra kronorna.
Helt klart den snyggaste karossen saab har tryckt fram sedan 900og Aero-coupé.

Jag har en sådan där, 2,0t "Linear".
Är något kluven, det har varit en del strul med garantigrejer men annars är jag så pass nöjd att jag tänkt behålla den ett tag till. Man får se vad den kostar att försäkra när vagnskadegarantin går ut i juni.
En stor nackdel (fråga vem som helst som har en likadan) är ljudnivån vid motorvägskörning, under all kritik. Riktigt bullrigt vid motorvägsfart.
På pluskanten är att den är väldigt lagom (svensk), dvs att den är hyfsad på allt men inte kanon på något.
Jag skulle aldrig köpa SAAB igen dock, nästa borde bli tyskt så det blir bättre kvalitetskänsla och lägre ljudnivå.
Antalet garantigrejer de där bilarna, både 04 och 05 i alla fall, varit inne på är typ oräkneliga så kolla att allt är gjort. Det har varit nycklar, backventiler och annat som jag glömt/förträngt.

Beträffande modeller:
1,8t, 2,0t och 2,0T (gamla Aero) är samma motor med olika programvara.

Vector är lackade kjolar, dorrhandtag och jag tror de brukar ha halvskinn och navi.

ARC finns inte längre har jag för mig, har för mig att det inte var något vidare värt heller (tror det var typ fälgar och något mer)

Linear är riktigt strunt, det är det jag har, det är typ mugghållare och elstol på förarsätet och lite annat som man ändå tar för givet.

Jag skulle nog sikta på en 2,0t Vector, 2,0T/Gamla Aero känns inte värd pengarna, den är dessutom ingen sportbil mer än första timmen. Och vill du så har SAAB chip sedan som gör den till exakt samma bil.

Om Vector inte är viktigt kan du få köpa min med SH-rabatt och ny-moderattvättad (automat). :D

Undvik -03 som är första årgången.

Annars finns som sagt de flesta av dina frågor och ännu mer på stcs.

Är något kluven, det har varit en del strul med garantigrejer men annars är jag så pass nöjd att jag tänkt behålla den ett tag till. Man får se vad den kostar att försäkra när vagnskadegarantin går ut i juni.
En stor nackdel (fråga vem som helst som har en likadan) är ljudnivån vid motorvägskörning, under all kritik. Riktigt bullrigt vid motorvägsfart.
På pluskanten är att den är väldigt lagom (svensk), dvs att den är hyfsad på allt men inte kanon på något.
Jag skulle aldrig köpa SAAB igen dock, nästa borde bli tyskt så det blir bättre kvalitetskänsla och lägre ljudnivå.
Antalet garantigrejer de där bilarna, både 04 och 05 i alla fall, varit inne på är typ oräkneliga så kolla att allt är gjort. Det har varit nycklar, backventiler och annat som jag glömt/förträngt.

Beträffande modeller:
1,8t, 2,0t och 2,0T (gamla Aero) är samma motor med olika programvara.

Vector är lackade kjolar, dorrhandtag och jag tror de brukar ha halvskinn och navi.

ARC finns inte längre har jag för mig, har för mig att det inte var något vidare värt heller (tror det var typ fälgar och något mer)

Linear är riktigt strunt, det är det jag har, det är typ mugghållare och elstol på förarsätet och lite annat som man ändå tar för givet.

Jag skulle nog sikta på en 2,0t Vector, 2,0T/Gamla Aero känns inte värd pengarna, den är dessutom ingen sportbil mer än första timmen. Och vill du så har SAAB chip sedan som gör den till exakt samma bil.

Om Vector inte är viktigt kan du få köpa min med SH-rabatt och ny-moderattvättad (automat). :D

Vector har kjolpaket, halvskinn, 17"-fälgar, vinge på luckan, aluminiuminlägg i inredningen, dimljus fram, etc.

ARC är på öret likvärdigt som Vector, -kostade exakt lika mycket att beställa dom två paketen.
Skillnaden är att ARC har helskinn, träinlägg, 16"-fälgar, etc.

Navigation har inte någonting alls att göra med utrustningspaketet.

Lackade dörrhandtag ingår/ingick? varken i ARC eller Vector.

Jag åker 9-3 Vector -05 idag, för ett par, tre veckor sedan åkte jag 9-3 ARC -05. Lade ARC:en på taket i julas och fick ut en Vector av försäkringsbolaget.

Ingår elmanövrerad förarstol i ARC/Vector, eller är det i pilotpaketet?

Linear är snikvarianten, tror inte den har elmanövrerad förarstol om den inte har något paket.

Jag har också haft onödigt mycket garantikrångel med min förra 9-3, bla. en elhissmotor på förardörren, ett styrdon till någon grej i insuget, samt något mer som tryckte och pyste under huven som dom bytte.

Till den som absolut måste köpa en SAAB så rekomenderar jag absolut 9-3. 9-5 är hemsk.

Dessutom rekomenderar jag nya 1,9 tid dieselmotorn. Den i kombination med automat är faktiskt riktigt trevlig! :tummenupp

Köpa SAAB igen? Jag? -Aldrig!

Leasa en SAAB? -Gärna! Körglädjen och komforten har den.

Men aldrig att jag någonsin äger en SAAB igen!

Jag hade tjänat mer på att köpa en flång ny tex. Audi och sålt efter ett år än att köpa min begagnade SAAB och försöka sälja efter ett halvår...

Värdeminskiningen på en nästan två år gammal SAAB är större än på en fabriksny tysk efter ett år! :gnissla :huvet :mad:

Jag blir mäkta besviken! Jag trodde du var en tvättäkta kapitalist, precis som mig själv! Säg åtminstone att du äger bilen själv och att den inte är leasad? Och att du kör porsche på sommarhalvåret?
Snart visar det sig väl att du är 35 år och 3-barnsfar :brinnerup

2720282 Jag blir mäkta besviken! Jag trodde du var en tvättäkta kapitalist, precis som mig själv! Säg åtminstone att du äger bilen själv och att den inte är leasad? Och att du kör porsche på sommarhalvåret?
Ingen som bor i Arboga kan kalla sig för tvättäkta kapitalist. ;)

Ingen som bor i Arboga kan kalla sig för tvättäkta kapitalist. ;)

Nu förstår jag inte :va Jag bor billigare här än i uppsala (konstigt nog) och all min vakna tid går till att tillgodose mina pengabehov. Jag tar hellre bilen än cykeln till affären 300m längre bort bara för att slösa pengar och jag vägrar skänka pengar till välgörande ändamål då jag blir illamående av sånt beteende. Pengarna är min morot som är till för min egna överlevnad, ingen annan ska få ta del av det.

Fan, mitt nyårslöfte kommer spricka. Att bli mindre kapitalistisk.

Fan no2, nu gled jag. Vad fan menar du med att ingen äkta kapitalist kan bo i Arboga? Nu blir jag illa berörd :mad:

:såjaponken
Ta det inte så allvarligt. Man kan se det på två sätt.
Ett är att Arboga bor man i för att man inte har råd att bo där de riktiga kapitalisterna bor eller så bor man i Arboga för att man vill verka mer kapitalistisk än man är. :pannkyss
Är man en äkta kapitalist om man hellre var hemma och stämplade än tog ett jobb på annan ort? ;)
Ja, gubben har bra minne ibland. :D

Ps. Om du vill vara en äkta kapitalist ska inte jag hindra dig. ds

Jag blir mäkta besviken! Jag trodde du var en tvättäkta kapitalist, precis som mig själv! Säg åtminstone att du äger bilen själv och att den inte är leasad? Och att du kör porsche på sommarhalvåret?

Om du är mäkta besviken, vad tror du då jag är? Vem fan vill åka SAAB egentligen? Men det är mun efter matsäck som gäller. :fakta
För övrigt finns det väl bara två sätt att ha bil, äga eller tjänstebil? Vad är leasa? :confused:
Ingen Porsche heller. :mad:
Och nu, nu vill i alla fall jag se bilder på din max två månader gamla 335i Coupé. Ingen som bor i Arboga och kallar sig kapitalist skall komma undan med annat fordon än i +500.000-kronorsklassen. :yoparty

Ingår elmanövrerad förarstol i ARC/Vector, eller är det i pilotpaketet?

Linear är snikvarianten, tror inte den har elmanövrerad förarstol om den inte har något paket.

Elstol ingick i min bils Linearpaket i Juni 2004 då den är levererad.
I övrigt inget att tillägga. :)

Last edited:
Jag tyckar att det är tråkigt med så mycket faktafel om modellerna. Jag tyckar att trådaskaparen ska gå in på stcs och läsa istället.

Jag hade en 9-3 2,0t Vector som blev krockad i somras (inte mitt fel). Nu har jag en 9-3 Aero som jag stormtrivs med.

Ang alla fel, så tycker jag att du ska ta dom med en nypa salt. Jag har inte haft några problem med båda mina 9-3'or. Då ska jag även säga att jag är inte det minsta märkesbunden. Anledningen till att jag köpte en till SAAB var att jag var så förbaskat nöjd med den första (som fö var min första SAAB).

Enda nackdelen tycker jag är att det är lite bökigt om du vill sätta in en extra baslåda, men det gå att fixa.

/Ola

Matnyttig info. Man tackar man tackar.

Får se vad som händer, är fortfarande rätt insnöad på Vectorn faktiskt. Men, hittar man en Aero för rätt pris kanske...

:såjaponken
Ta det inte så allvarligt. Man kan se det på två sätt.
Ett är att Arboga bor man i för att man inte har råd att bo där de riktiga kapitalisterna bor eller så bor man i Arboga för att man vill verka mer kapitalistisk än man är. :pannkyss
Är man en äkta kapitalist om man hellre var hemma och stämplade än tog ett jobb på annan ort? ;)
Ja, gubben har bra minne ibland. :D

Ps. Om du vill vara en äkta kapitalist ska inte jag hindra dig. ds

Ok, ge mig din adress så skickar jag en bok, "den lilla kapitalisten". Skitbra bok för nybörjare.
Arboga är förvisso en håla, men en håla där man sparar pengar som en tvättäkta kapitalist. Och observera att jag menar inte spara i den bemärkelsen som att spara för att spara. Nu tappade du bort dig, men det är lugnt för det händer i början.
De äkta kapitalisterna låter andra jobba och slita medans du själv plockar hem pengar på alternativa sätt. Även burksamlaren på t-centralen kan vara en tvättäkta kapitalist.

Markus skrev:
Om du är mäkta besviken, vad tror du då jag är? Vem fan vill åka SAAB egentligen? Men det är mun efter matsäck som gäller.
För övrigt finns det väl bara två sätt att ha bil, äga eller tjänstebil? Vad är leasa?
Ingen Porsche heller.
Och nu, nu vill i alla fall jag se bilder på din max två månader gamla 335i Coupé. Ingen som bor i Arboga och kallar sig kapitalist skall komma undan med annat fordon än i +500.000-kronorsklassen.

Jag trodde seriöst att du satt och sippade på en cafe-latte hela dagarna och avslutade kvällen med ett mingelparty på djursholm hos några av dina förnäma vänner :D
Att du har ett jobb kom som en chock för mig! Ungefär som när mattias tillkännagav att han hade haft samlag. MED EN TJEJ!!!

Men men, man upphör aldrig att förvånas.
Jag glider förbi i mitt röda super-åk nån gång nästa vecka, ta en caffe-latte kanske :D

PS: Jag är egentligen en kristen feminist/miljöpartist.

Skeebum, vad ska du med en poplåda till? Du är ju snart 30 bast :arsele

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...