Automatväxel på hoj?

redracer

Gå ut hårt..och öka!
Gick med
27 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ninjan - såld
Tja!
Har tänkt bygga en trike...varför? Körde hoj för drygt 2 år sen, åkte till österrike o åkte snowboard en vecka. Första dan i backen, första hoppet..satsade för hårt..landade på huvet = bröt nacken :näsblod = förlamning ifrån armhåler o funktion i händer borta.. sunkigt! Men båge intresset är kvar..! :) :tummenupp
Ok, triken.. För att underlätta växlingen tänkte jag mig nån automat/variator lösning, likn snöskoter. Men helst vill jag bygga på en mc motor.

Går det koppla på en snöskoter variator på en mc motor?:va

/hojtokig mupp:yoparty
 
Tja!
Har tänkt bygga en trike...varför? Körde hoj för drygt 2 år sen, åkte till österrike o åkte snowboard en vecka. Första dan i backen, första hoppet..satsade för hårt..landade på huvet = bröt nacken :näsblod = förlamning ifrån armhåler o funktion i händer borta.. sunkigt! Men båge intresset är kvar..! :) :tummenupp
Ok, triken.. För att underlätta växlingen tänkte jag mig nån automat/variator lösning, likn snöskoter. Men helst vill jag bygga på en mc motor.

Går det koppla på en snöskoter variator på en mc motor?:va

/hojtokig mupp:yoparty

en snöskotermotor enbart kanske, har gjorts i sidecarracing.

aprilias na 850 är automatisk, men svårt att hitta motor iom att den är ny för i år: http://www.maxmoto.co.uk/aprilia_850_mana.shtml

jag körde med knapp/solenoidväxling i sommras efter skada, samma system som min bror har i sidecar, han e också rulljocke..
det kräver dock en viss funktion i fingrarna, treläges, upp ner och friläge.
 
Last edited:
Jag är med och bygger på en formulabil just nu. På den sitter monterat en solenoid som sköter växlingen. Vi har paddlar som man växlar med men den går att köra helautomat. Uppväxlingen funkar kanon men vid nerväxlingar så får man lite problem, låsta däck, i kurvor mm som vi tror vi hittat en lösning på. PMa ifall det låter intressant vetja.

Mvh Emil
 
Annars finns det ju skotrar (inte snö då) med lite mer kubik än mopeder, t.ex. den här:
http://www.blocket.se/vi/10560053.htm?ca=15_s
Man borde kunna plocka hela motorpaketet från en sån relativt lätt tycker jag. Vill man ha mycket effekt skulle nog en snöskotermotor vara ett bättre val iofs. :rolleyes:
 
Jag letar skotermotor...men svårt att hitta o ny skulle gå på 70-80". Hade i så fall tänkt bygga på en 4T, typ Yamaha RX1, byggd på R1 motorn.

Mm, svårt o hitta aprilia motorn beggad..

Hur är sidecarens växling uppbyggd? Quikshift? Hur använder han den vid start/stop..? Automatkoppling?
 
Jag letar skotermotor...men svårt att hitta o ny skulle gå på 70-80". Hade i så fall tänkt bygga på en 4T, typ Yamaha RX1, byggd på R1 motorn.

Mm, svårt o hitta aprilia motorn beggad..

Hur är sidecarens växling uppbyggd? Quikshift? Hur använder han den vid start/stop..? Automatkoppling?

knappar för upp och nerväxling, tändningsbrytare kopplad till det.
friläge vid start/stop och vanlig koppling.
 

Bifogat

  • gearsandshit.jpg
    gearsandshit.jpg
    44 KB · Visningar: 290
Annars finns det ju skotrar (inte snö då) med lite mer kubik än mopeder, t.ex. den här:
http://www.blocket.se/vi/10560053.htm?ca=15_s
Man borde kunna plocka hela motorpaketet från en sån relativt lätt tycker jag. Vill man ha mycket effekt skulle nog en snöskotermotor vara ett bättre val iofs. :rolleyes:

Nja... Effekt är ju prioriterat.. Ska ju kunna dra polarna igen..:D de kör 954 o gixxer 750 o mille...

knappar för upp och nerväxling, tändningsbrytare kopplad till det.
friläge vid start/stop och vanlig koppling.

Jag fruktade de... lite jobbigt när nävarna lagt av.. men tackar för förslagen!
 
Last edited:
Nja... Effekt är ju prioriterat.. Ska ju kunna dra polarna igen..:D de kör 954 o gixxer 750 o mille...



Jag fruktade de... lite jobbigt när nävarna lagt av.. men tackar för förslagen!

anade det också, men kanske ihop med annan lösning, har du frågor så maila brorsan: johan@reuterholt.com
han kan ha idéer om kopplingen.

lycka till :tummenupp
 
Kopplingen borde ju vara en möjlig pryl att fixa beroende på vad du kan manövrera den med!
Ex hydraulisk koppling finns ju på de flesta mc snurror tex Blackbird.
Antingen med en hydraulisk kopplingspump som moddas eller en liten hydraulisk elpump med spakar till ett hydraulblock...
Det i kombination den växlingen som Reuterholt visade.
Huvudsaken man får en fungerande mjuk rörelse så det inte blir en on/off koppling.

Kalrt kul att uppfinna sånt och få det att funka!
 
Kopplingen borde ju vara en möjlig pryl att fixa beroende på vad du kan manövrera den med!
Ex hydraulisk koppling finns ju på de flesta mc snurror tex Blackbird.
Antingen med en hydraulisk kopplingspump som moddas eller en liten hydraulisk elpump med spakar till ett hydraulblock...
Det i kombination den växlingen som Reuterholt visade.
Huvudsaken man får en fungerande mjuk rörelse så det inte blir en on/off koppling.

Kalrt kul att uppfinna sånt och få det att funka!

Det finns en koppling som påverkas utav varvtalet, automatkoppling. Den går att ställa in känslighert o allt med...men den kostar ca 35".. Tänkte om det fanns något billigare alternativ.. Men smakar de så kostar de..
Måste även i så fall få växlingen o funka någorlunda smidigt.. Man vill ju kunna köra maskinen optimalt ist för att tappa på teknik o konstruktionslösningar..

Tackar för hjälpen o förslagen i alla fall!
 
Det finns en koppling som påverkas utav varvtalet, automatkoppling. Den går att ställa in känslighert o allt med...men den kostar ca 35".. Tänkte om det fanns något billigare alternativ.. Men smakar de så kostar de..
Måste även i så fall få växlingen o funka någorlunda smidigt.. Man vill ju kunna köra maskinen optimalt ist för att tappa på teknik o konstruktionslösningar..

Tackar för hjälpen o förslagen i alla fall!

växlingen funkar iaf löjligt bra och enkelt, brorsan har själv utvecklat systemet och tävlat internationellt med det i flera år.
jag testade det första gången på en tvåhjuling och även i smygtempo hemma utanför garaget, mkt bra. så smidigt är det.
knapparna är av "klicktyp" och behöver mycket liten fingerkraft.

servo assisterad koppling kanske?
brorsan har ritat på ett bromssystem med servo,( i vanliga fall så bromsas en sidecar med foten vilket han ju inte kan) dock så löstes det på annat sett, men idéer och förståelse för dina behov finns ju, tid kan dock vara en bristvara, men kolla med han.
 
Last edited:
De flesta trike bygger väl på bilmotorer? vill du inte ha en sån har jag fått för mig att det finns företag i andra länder som säljer färdigombyggda busor, R1 mfl. Kostar väl en slant, man kanske kan vara värt det?
 
brukas de aldrig byggas med bubbla v-låda?
dom gammlingarna ska väl finnas med automat oså :va
annars bygga med bubbla motor o låda?
tujbo =)
 
Last edited:
Tja!

Ok, triken.. För att underlätta växlingen tänkte jag mig nån automat/variator lösning, likn snöskoter. Men helst vill jag bygga på en mc motor.

Går det koppla på en snöskoter variator på en mc motor?:va

/hojtokig mupp:yoparty

Jag har sett massor av snöskotrar som drivs av en Rotax V2:a på 990 cc. Jag har inte lyft på kåporna eller kollat i de tekniska specifikationer men siffrorna är mycket lika de som gäller för motorn i Millen. Aprilia köper ju motorn från Rotax så det kan vara samma motor och i så fall är det väl bara att köpa hela motorpaketet och montera.

KjellF
 
växlingen funkar iaf löjligt bra och enkelt, brorsan har själv utvecklat systemet och tävlat internationellt med det i flera år.
jag testade det första gången på en tvåhjuling och även i smygtempo hemma utanför garaget, mkt bra. så smidigt är det.
knapparna är av "klicktyp" och behöver mycket liten fingerkraft.

servo assisterad koppling kanske?
brorsan har ritat på ett bromssystem med servo,( i vanliga fall så bromsas en sidecar med foten vilket han ju inte kan) dock så löstes det på annat sett, men idéer och förståelse för dina behov finns ju, tid kan dock vara en bristvara, men kolla med han.

Får fundera närmre på den lösningen med växlingen... Måste kunna växla smidigt i låga o höga farter, både för maskinen o mig..
Tror jag hittat en lösning med bromsservo..men jag hör gärna av mig till din brorsa om funderingar.. Tacksam för alla lösningar!

Jag har sett massor av snöskotrar som drivs av en Rotax V2:a på 990 cc. Jag har inte lyft på kåporna eller kollat i de tekniska specifikationer men siffrorna är mycket lika de som gäller för motorn i Millen. Aprilia köper ju motorn från Rotax så det kan vara samma motor och i så fall är det väl bara att köpa hela motorpaketet och montera.

KjellF

Jag tror väl att rotax motorerna i skotrarna är 2T.. Hade i så fall tänkt mig en 4T om ja väljer skotermotor.. Men just nu lutar de åt att handla en mc motor, hittat en zx10r-04 för 25"..är de för dyrt? ifrån skroten..
 
Last edited:
fjr

Kolla efter den nya Yamaha FJR 1300 motorn..Den ska ju vara automatisk..
Kostar jun en del kanske..Har ju bra effekt.
 
Hej.

Honda tillverkade "CB750A Hondamatic" någon gång sent sjuttiotal som var helautomat, kanske inte den räser du är ute efter men tänkte jag skulle tipsa om den ändå. Sök efter "hondamatic" på google.

Mvh /P
 
Kolla efter den nya Yamaha FJR 1300 motorn..Den ska ju vara automatisk..
Kostar jun en del kanske..Har ju bra effekt.

Mmm..tokdyr ny.. lite svårt o hitta en beggad.. Men annars ett bra alternativ..

Hej.

Honda tillverkade "CB750A Hondamatic" någon gång sent sjuttiotal som var helautomat, kanske inte den räser du är ute efter men tänkte jag skulle tipsa om den ändå. Sök efter "hondamatic" på google.

Mvh /P

Nja, kanske inte första alternativet men alla förslag är välkomna! Ska söka o titta hur den funkar..
 
Last edited:
Jag tror väl att rotax motorerna i skotrarna är 2T.. Hade i så fall tänkt mig en 4T om ja väljer skotermotor.. Men just nu lutar de åt att handla en mc motor, hittat en zx10r-04 för 25"..är de för dyrt? ifrån skroten..

Rotax V-twin är en 4-taktare och finns från 800 - 1300cc, är dock inga muskelmaskiner om man jämför med Yamaha RX-1.
 
Jag å nå polare byggde växeltjosan till en kille (på forumet) då han ej kan använda vänsterben så bra.

Blev lite trixande osv för att få det att funka klockent.
Slutnotan på priset blev inte mycket. (under 4000:-)Det som syntes var ej mycket, hojen var brukbar precis som original...

Klockrent att du ej strandar, utan VILL:yoparty

Skulle det hända mig, å jag kunde så skulle jag kämpa för att göra det man vill.

Nu vet jag ej hur mycket av din kroppsfunktion som ej funkar:va men som sagt inget är omöjligt (pris... mmm jag vet) men eftersom man offtast är snål av naturen:rolleyes: :tungan så går de att trixa fixka det mesta:yoparty

Vi körde med kompressor å tillhörande saker... det är inga probs att fixa stödhjul/ben osv...

Jag är absolut ingen ingenör (stavning) men har lite "det skall fan gå" i mig.
I dagens läge finns det mycket bra å billig elektronik för att det skall va enkelt å billigt:tummenupp

Hittar ingen direkt bild... men denna byggde vi. Efter det så blev det ombyggt/ flyttat till en 999:tungan
 

Bifogat

  • DSC01216....JPG
    DSC01216....JPG
    74 KB · Visningar: 171
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top