Bra / Dåliga verktyg

GEDORE steglösa spärrnycklar i superkvalitet!
Spärrmekanismen funkar som en förtång runt en hylsa. Måste ses!
Provade även "Supertools" öppningsbara ringnycklar.
Vet inte kvalitet, men konstruktionen var sund!
Kan användas som spärrnyckel, låser åt ett håll och öppnar åt det andra.
Bägge sorterna vänds för åtdragning/lossning. Jag gillar inte modellerna med spärrar. Rädd för att skiten skall lossna. Har tillräckligt med sår på knogarna ändå...

Dagens sanning:

Bra verktyg gör halva jobbet!

Dåliga gör en galen!

Ultraljudstvätt, en höjdare! Åtminstone för oss som håller på med äldre geggiga grejjer.
Se http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=1069492
Köpte min hos www.svalander.se , numera har han bara små för att göra ren cd-skivor, men den storleken funkar kanske hyggligt ändå.
(Han har även en ball modell på cd-skivor för egen bränning men det är väl en annan sak...)

//Cuba

Det finns ett underbart plastlim på biltema som man använder för o reparera stötfångare på bilar. funkar ju givetvis bra på all ABS plast. Tummen upp

tycker faktiskt att biltemas 10year guarantee verktyg är rent skit. har några fina ärr efter verktyg som brustit. men billiga är dom och man funderar inte två gånger om man behöver offra ett för att bygga specialverktyg. hade jag pengar i överflöd, skulle jag köpa annat, men dom funkar ypperligt för att få en heltäckande verktygslåda.

Bahcos stora hylssats ger mig en god känsla i magen. Har inte lyckats förstöra nånting i den satsen, trots våld och omild behandling. Värt vartenda spänn.

Köpte ett par fasta nycklar från stahlwille också, bra precision jämfört med biltema. Men fel prisklass.

En cool och användbar grej är dom här handskarna. Har tyvärr inte hittat dom i Sverige än. Väldigt praktiska när man ska pyssla i mörkret.
http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=MEC-GL5-05-010&N=700+115&autoview=sku

Dragstångs avdragare

Det är ett bra verktyg

Bifogat

• IMGP3656.JPG
    IMGP3656.JPG
    73.2 KB · Visningar: 274
Det finns ett underbart plastlim på biltema som man använder för o reparera stötfångare på bilar. funkar ju givetvis bra på all ABS plast. Tummen upp

Har du något artnr på denna? Har ett gäng sprickor i skärmarna på min fyrhjuling som skulle behöve lite tillsyn.:huvet

den har artikel nummer 96-2444 o kostar 39:90

heter plastsvestning. en två komponents tub

Är dom så dåliga? Jag hade en del blocknycklar och lednycklar och kompletterade med några blocknycklar... dåligt köp?
Man köper bara dåliga handverktyg en gång i livet dvs, den första gången man köper verktyg. Sedan lär man sig av det misstaget den hårda vägen...
(Runda skruvskallar pga stora toleranser, spärrskaft som går att snurra åt båda hållen utan att "stoppa" åt något håll, :huvet avsaknad av en 12,7mm ringnyckel då man tycker att 13mm glappar alldeles förskräckligt och 12mm inte passar överhuvudtaget :va etc. etc. )

Enligt min erfarenhet:
Satsa på kvalitetsverktyg när det gäller verktygssatser (blocknycklar, spärrskaft, hylsor, hylsnycklar, bits), skiftnycklar, tänger, borrar och i viss mån skruvmejslar.
Det måste inte vara det allra dyraste för att fungera bra, man märker skillnad på "smidigheten" och toleranserna på bra och mindre bra (dåliga) verktyg.
Verktyg som gummiklubbor, fil/rasp, slipmaskiner etc. kan man köpa billigt om man vill det.

Om du gjort ett dåligt köp? Det märker du när du börjar använda dem.
De kostade nog inte så många kronor, men jag misstänker starkt att du inte kommer att använda dina ETC-verktyg livet ut om man säger så...

Grejen är att jag fick en verktygslåda (tengtools) i present för 2 år sen och då fanns de lite saker i. Så ja fyllde på me samma märke. Ser bättre ut :D

Jag vet att dom är billiga, jag har inte direkt tänkt att ha dom livet ut heller.

Jag undrade mest om jag ska sluta köpa dom nu och börja köpa tengtools/kamasa/bahco direkt eller om dom duger ett tag.

OBS! Student 1050kr/mån :tummenupp

Lika bra att satsa på kvalité direkt, Tengtools och Bahco. Super verktyg...

Måste själv lägga ner alla verktyg efter dagens montage av gaffelkrona etc - Phu orkar inte. Tar en bild när allt ligger på plats :tummenupp

[Edit] Nu med bilder

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    140 KB · Visningar: 199
  • 2.jpg
    2.jpg
    115.1 KB · Visningar: 249
  • 3.jpg
    3.jpg
    132.7 KB · Visningar: 224
  • 4.jpg
    4.jpg
    116.6 KB · Visningar: 233
Last edited:
Ang. ultraljudstvätt.
Tänkte köpa en.
För snål.
Fick en gammal diskmaskin.
Funkar kanon!

Visst funkar det! Fördelen med ultraljud är ju att den så att säga funkar även inne i utrymmen som är svåra att komma åt. Hihihi, en polare körde hela sin verktygslåda i sin morsas diskmaskin. Det uttrycktes en del synpunkter när modern kom på vad han sysslade med.
Men det är en intressant fundering. Är det nån mindre bänkdiskmaskin du kör med? Kan tänka mig att det kan vara besvärligt med installationen om man tar en fullskalemaskin. Jag själv har tyvärr inte plats för nån sån heller...

En resa tur och retur Oslo fick mig att inse att låsbrickorna kanske är bra att ha ändå...

Annars är Silvertejp/eltejp, najtråd och "lädermannen" med som oftast på resor...

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...