Bra / Dåliga verktyg

Eldstorm skrev:
2640372 Jag har (bl.a.) 2 stora Kamasa-tools verktygssatser, K4915P och K1380P.
Är väldigt nöjd med dem. Kvalitetsmässigt tycker jag att de ligger i samma klass som mina Teng tools-verktyg. Dessutom har de "livstids garanti" också och det är väl inte helt fel...
Tips: köp inte till listpriser. K4915P ligger på ca 2000kr och K1380P på ca 3000kr i listpris man de går att köpa för lite drygt halva priset.

Var får man tag på dom till ca halva priset ?

Jösse skrev:
2640782 Var får man tag på dom till ca halva priset ?
Det är stort prispåslag på "kvalitetsverktyg". Ofta brukar de som säljer verktygen köra någon kampanj på vissa utvalda verktygssatser med jämna mellanrum och då kan man göra fynd. Köpte mina kamasasatser på Jula och Laitis. Den större gav jag 1577kr för vid ett kampanjtillfälle (kostar normalt 2995kr).
Har sett liknande priskampanjer på bl.a. Tengtools- och Bahco-verktygssater på andra ställen.

Last edited:
Dom flesta av mina verktyg är också kamasa, är väldigt nöjd med kvaliten. Har även kamasa på mitt jobb ,och där får dom en hel del stryk och det klarar dom galant. Däremot gillar jag inte sandviken-beltzer´s fasta nycklar, dom som är kromade. Blir väldigt hala när man får lite olja på dom.

Orange Coast skrev:
Jag har själv den Biltema-satsen som bas och den är bra, över huvud taget så är deras serie med 10 års garanti bra. Det enda som är dåligt i satsen är själva väskan för locket klämmer alldeles för hårt kring de fasta nycklarna som är svåra både att ta ut och sätta i vilket är irriterande.

Hulliganen! skrev:
2641507 Dom flesta av mina verktyg är också kamasa, är väldigt nöjd med kvaliten. Har även kamasa på mitt jobb ,och där får dom en hel del stryk och det klarar dom galant. Däremot gillar jag inte sandviken-beltzer´s fasta nycklar, dom som är kromade. Blir väldigt hala när man får lite olja på dom.

Gillar också Kamasa men deras krafthylsor är ingen höjdare. Slagit sönder 2 av den kraftigaste modellen med mutterdragare

För hårt åtsittande muttrar typ vid främre kedjedrev så är Biltemas
hjulmutternyckel 10-2606 ett bra verktyg.
Halvtumshylsor passar till skaftet som är över en halvmeter långt.

Orange Coast skrev:

Rätt jämnt skägg där... men jag hade favoriserat Biltemasatsen då den innehåller mer av såna saker man inte vill köpa löst senare. D.v.s nycklar och hylsor. Och det är grejer man har mer nytta av i det dagliga livet.
Julasatsen har mer av uddagrejer som man använder sällan, såsom alla storlekar på torx och andra annu mer obskyra bits and pieces.
Såna grejer köper man ju efter behov och då får man oftast en ännu mer komplett sats, som t.ex den bits-sats jag själv köpt löst som innehåller ALLA tänkbara saker som säkerhetstorx, säkerhetsinsex (de med hål i) trebladiga stjärnmejslar osv osv.

Så B-tema är den bättre grundsatsen för det nya garaget i denna match! ;)

elwe skrev:
2619917

Handskar/vantar har jag inte när jag mekar. Däremot så försöker jag komma ihåg att klösa en tvål innan jag börjar :)
Tvålen som man får under naglarna hindrar den svarta skiten att komma in under naglarna, den löses inte upp av kolväten och kan lätt sköljas bort med vatten och ev en nagelborste.

Låter som ett bra tips, måste jag prova!

elwe skrev:
2624045 En liten specialare ... ser inte mycket ut för världen, men guld värd i trånga utrymmen där man inte orkar dra med fingrarna enbart på en bits.
Magnet både i bitsfästet och 1/4"-fästet (som man kan använda om man vill lossa / dra åt en skruv)

Nu tycker jag att du avslöjar var man får tag på dom :D
Verkar va väldigt bra att ha.

Kan vara "egentillverkat"?

Ser ut som det är en 1/4´ bitsadapter, som är monterad i en svarvad metallbit!

Jag har tillverkat en själv, efter Elwes bild, fast jag hittade en lagom stor rund gummibit som jag pressade in bitsadaptern i.

---------------------------------------------------------------------

Dessutom inköptes även spärrskivan, kan vara bra att ha den också - Verktyg är mycket trevligt :D

FB10369.JPG

Nr 10369
"Gedore" För arbeten där vanliga spärrnycklar inte får plats. Speciellt användbar tillsammans med förlängningsstång 2090-12, artnr 1186-0178 och tapp 2094, artnr 1178-0103.

Eldstorm skrev:
2641260 Det är stort prispåslag på "kvalitetsverktyg". Ofta brukar de som säljer verktygen köra någon kampanj på vissa utvalda verktygssatser med jämna mellanrum och då kan man göra fynd. Köpte mina kamasasatser på Jula och Laitis. Den större gav jag 1577kr för vid ett kampanjtillfälle (kostar normalt 2995kr).
Har sett liknande priskampanjer på bl.a. Tengtools- och Bahco-verktygssater på andra ställen.

OK, gäller att hålla ögonen öppna efter rea kampanjer alltså!
Var på Jula o kikade lite igår, blev ruggigt sugen på den stora satsen..:tungan

Fått hem tengtools 1/4 t-spärrsats nu... Kvalité inte lika bra som ex kamazaas 1/4-satser och spärren har bara 58 tänder. Dock riktigt grym känsla när man ska dra m5/m6 i alu. Nästan omöjligt att kvadda en gänga

Ett finverktyg för den som skruvar mkt motor dvs

Köpte en liten högtryckstvätt i våras.
"Kärschers" minsta.
Utgick från att jag skulle bli besviken, emedan jag är van vid stora hetvattentvättar.
Funkar mycket bättre än jag trodde!
Roterande munstycke gör att man täcker lagom yta trots halvkass till kass flöde!
Rekomenderas!

Har kamasa i både 1/4 3/8 1/2-tums spärrnyckelsatser. Samtliga med HP-spärren, 72 tänder!
Köper en del på biltema också, mycket bra där med.
Skruvmejsar är det endast BAHCO/Sandvik som gäller. Klart överlägsna :yoparty

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...