Val av katt!

Mina mamma har fött upp Birmor. Fina katter, lugnt temprament, de ljuvaste blå ögon och väldans snälla. Personligen föredrar jag Norsk skogskatt eller brittisk korthår. Charmiga, lekfulla och pratglada. Lite drag i. :) Dessa är nog bäst att ge en möjlighet att få vara ute emellanåt. Jag hade ju 2 små norskor som höll på att starta krig med mig för att dom bara fick vara inne. Så det är nog ingen idé om dom inte kan vara ute. Ljuvliga varelser katter!

Bild på mammas kisse. Appropå blå...

Satan så fin den var! :tummenupp

Lugn och snäll passar mig som handsken! :yoparty

Vaffan, är det på riktigt? :eek:
Den ser ju helt rubbad ut, schysst sätt entusiasterna motiverar den:
The Munchkin has disproportionately short legs, but in all other regards is a cat with an advantage of not having to "duck". Being low to the ground is corners better than longer-legged cats. May be somewhat limited in its jumping capabilities.
MUNCHLilcat4.jpg

Jepp, tyvärr är det på riktigt. Men mig veterligen så är den inte godkänd inom högsta "rådet" och inte heller i skandinavien. Förhoppningsvis kommer den aldrig bli det heller då det är sjukt att göra på det viset.
Zpeppys mammas katter är inte heller de mest "renavlade" då man sätter form före funktion och dessa katter har problem tack vare det. Dock inte lika illa som med munchkin, men nog så illa så att jag skulle föredra ett förbud mot fortsatt felavel. Nu blir man ju lynchad men det känns som det kvittar...

Till trådstartaren:
Köp en kattbok över alla raser och lusläs den ordentligt. Detta hjälper dig en bit på vägen tror jag.

Jepp, tyvärr är det på riktigt. Men mig veterligen så är den inte godkänd inom högsta "rådet" och inte heller i skandinavien. Förhoppningsvis kommer den aldrig bli det heller då det är sjukt att göra på det viset.

Känns lite Bonzai Kitten. :brynad

Vågar knappt säga det men vi har en kompis som är allergisk mot katter (vet dock ej hur mycket) han reagerar inte på våra katter.
obs endast enligt hans egen utsago

Jag kan själv bli allergisk mot en del bondkatter men inte mot vissa långhåriga. Sitter ju i katternas hud säger dom så vissa kanske är bättre lämpade för allergiker. Man kanske ska dra med killen o kika på lite Main coon kissar. :tungan

Satan så fin den var! :tummenupp

Lugn och snäll passar mig som handsken! :yoparty

Ja, hon är jättefin. Jättesnäll och lugn och sjukt gosig. :tummenupp

Last edited:
Jag har en siames, Garbo, och hon funkar mkt bra som "allergikatt". Sambon känner inte av nånting.

Siameser är jävligt häftiga katter. Men dom kan fan aldrig hålla käften. Ska fan snacka i ett...och säger man något, så tror hon att det är henne man pratar med, och svarar.

Bifogat

• garbo.jpg
    garbo.jpg
    14.5 KB · Visningar: 97
Tja!

Blev en katt idag... just nu står han framför mig på databordet :yoparty Han klättrar överallt och skäller på mig för att han är hungrig! Bäddsoffan i datarummet blev favoriten (utbäddad) för där finns massa höga kuddar och gångar och massa kul man kan görmma sig (typ alla nytvättade lakan och handdukar som ligger i en hög)

Han kommer få det eminenta namnet Brushan, efter en kompis som alltid säger det till mig! :)

Jag bifogar bilderna på honom från uppfödarens hemsida då jag inte laddat kameran sen nyår :huvet
Kommer fler bilder i morgon då jag laddat klart kameran!

Är så j*vla glad!

Här köpte jag katten: http://www.luckyfactors.com

Bifogat

• Brushan.jpg
    Brushan.jpg
    77.2 KB · Visningar: 624
  • Bruschan 2.jpg
    Bruschan 2.jpg
    136.5 KB · Visningar: 57
Vad är det för täckning? Ser ut som en blandning mellan sköldpadd och blå, ej för avel?
Den såg riktigt cool ut, nu är det bara att du lär honom en massa coola tricks också, typ vacker tass och rulla runt mm. Ha en näve med godis i närheten bara :D

Känns lite Bonzai Kitten. :brynad

Nix, detta är på riktigt tyvärr. Sen finns det flera raser med andra defekter som man avlar på men där det inte alltid är lika illa. Men Manx-katten är ju en elakartad defekt som även är dödlig, men ändå fortsätter man avla på ett vidrigt sätt.
Men tyvärr så är de flesta uppfödare (både kennel och katteri) även fundamentalister och ibland inom fel område.

Last edited:
Brushan

Vad är det för täckning? Ser ut som en blandning mellan sköldpadd och blå, ej för avel?
Den såg riktigt cool ut, nu är det bara att du lär honom en massa coola tricks också, typ vacker tass och rulla runt mm. Ha en näve med godis i närheten bara :D

Enligt stamtavlan:

EMS-kod (ras+färg)
RAG a 04
Blåmaskad-Mitted

Far:
CH S*Ristargos Busiga Baltazar
Mor:
Sarais Uma for a Lucky Factor

Så han är mitted :)

Fin tass, rulla runt?! Kan man lära katter sånt? Jag har fullt upp med att jaga honom för att han käkar mina datorkablar och använder snöbrädan som klösbänk!
Tjejens laptop är en annan favorit, den är ju så varm och mysig! :D

Bild 1: Massa coola Honda delar man kan springa runt på ju! :yoparty
Bild 2: Första måltiden i sitt nya hem!
Bild 3: Bäddsoffan han diggar så mycket! :D
Bild 4: Snyggt klistermärke på gamla framskärmen!

Bifogat

• Brushan 6.JPG
    Brushan 6.JPG
    28.2 KB · Visningar: 59
  • Brushan 5.JPG
    Brushan 5.JPG
    30.2 KB · Visningar: 53
  • Brushan 4.JPG
    Brushan 4.JPG
    32.2 KB · Visningar: 69
  • Brushan 3.JPG
    Brushan 3.JPG
    34.2 KB · Visningar: 56
Enligt stamtavlan:

EMS-kod (ras+färg)
RAG a 04
Blåmaskad-Mitted

Far:
CH S*Ristargos Busiga Baltazar
Mor:
Sarais Uma for a Lucky Factor

Så han är mitted :)

Fin tass, rulla runt?! Kan man lära katter sånt? Jag har fullt upp med att jaga honom för att han käkar mina datorkablar och använder snöbrädan som klösbänk!
Tjejens laptop är en annan favorit, den är ju så varm och mysig! :D

Jag tänkte mer på att han skällde på dig :gnissla Men visst, det går att lära en katt sådana trix också men det sker på kattens villkor då de är lite mer egensinniga jämfört med en sinnesslö hund som gör precis som "han med maten" säger :D
Se till att han har flera platser att välja på när det gäller sovande och ställ även ut två-tre glas vatten och se vart han helst dricker, då de inte vill ha det vid matskålen.
Vatten fungerar även ypperligt att lära katten "fy" med. En blomspruta som man endast använder i början då han gör sånt han inte får göra, sen räcker det med att ställa fram blomsprutan för att han ska sköta sig.

Jag tänkte mer på att han skällde på dig :gnissla Men visst, det går att lära en katt sådana trix också men det sker på kattens villkor då de är lite mer egensinniga jämfört med en sinnesslö hund som gör precis som "han med maten" säger :D
Se till att han har flera platser att välja på när det gäller sovande och ställ även ut två-tre glas vatten och se vart han helst dricker, då de inte vill ha det vid matskålen.
Vatten fungerar även ypperligt att lära katten "fy" med. En blomspruta som man endast använder i början då han gör sånt han inte får göra, sen räcker det med att ställa fram blomsprutan för att han ska sköta sig.

Vattenskålar, check!

vattenspruta, check!

Nått mer tips?

Hur kommer det sig att han jamar hela tiden? Ropar han på mamma, syskon? Han spinner och jamar samtidigt till och med!
Han kan inte vara hungrig, mat har han. Likaså vatten... hmm! :confused:

Vattenskålar, check!

vattenspruta, check!

Nått mer tips?

Hur kommer det sig att han jamar hela tiden? Ropar han på mamma, syskon? Han spinner och jamar samtidigt till och med!
Det ligger en hel del i det du själv säger ovan.
Han har ju haft sina syskon omkring sig tidigare nu är han plötsligt ensam (katt). Det brukar ta några dagar sen har han adopterat er istället som sina tjänare :D
Ps Han ser jädrans söt ut för att va kille:rolleyes:

Vattenskålar, check!

vattenspruta, check!

Nått mer tips?

Han undrar väl var de andra är och kallar på dem. Ta't lugnt bara, katten vänjer sig snabbt.

Mycket fin kisse fö :)

Vattenskålar, check!

vattenspruta, check!

Nått mer tips?

Säkerligen mamman som han saknar men det brukar gå över efter ett tag. Har man tagit katten för tidigt så kan den bli väldigt "mammig" men då han kommer från en seriös avel (antar jag?) så är han inte under 12 veckor?
Tänk på att inte ha tunga grejjer stå på duk på bord eller dylikt, de är duktiga på att ha ner saker när de är så där små.
Skaffa klösbräda inom kort så han lär sig vart han ska vässa klorna och ge honom även lite kattgräs emellanåt och när han är äldre även lite kattmynta, det gillar de skarpt.
Annars är det bara att "NJUTA" av de kommande 5-6 månaderna när de är som värst :D De är ju roliga då men fan vilket helvete det kan vara. Å andra sidan så blev jag nyss attackerad av min 7-åriga ragdoll (inga strumpor=attack från hans sida) så de kan vara jävliga även senare.

Säkerligen mamman som han saknar men det brukar gå över efter ett tag. Har man tagit katten för tidigt så kan den bli väldigt "mammig" men då han kommer från en seriös avel (antar jag?) så är han inte under 12 veckor?
Tänk på att inte ha tunga grejjer stå på duk på bord eller dylikt, de är duktiga på att ha ner saker när de är så där små.
Skaffa klösbräda inom kort så han lär sig vart han ska vässa klorna och ge honom även lite kattgräs emellanåt och när han är äldre även lite kattmynta, det gillar de skarpt.
Annars är det bara att "NJUTA" av de kommande 5-6 månaderna när de är som värst :D De är ju roliga då men fan vilket helvete det kan vara. Å andra sidan så blev jag nyss attackerad av min 7-åriga ragdoll (inga strumpor=attack från hans sida) så de kan vara jävliga även senare.

Jo, han är född 2006-10-22 så han är lite äldre än 12 veckor till och med! :) Jamandet blir bättre och bättre för varje dag, så han slutar väl snart!

Men hur gör man med maten? Jag har bara haft hundar innan och då har man ju inte maten framme hela tiden. Är det okej nu? Jag tänker närmast på att jag inte vill ha en överviktig katt! :D

Hur gör man för att få honom att klösa på klösbrädan? Han verkar fortfarande mest intresserad av att klösa på mina köksmöbler :näsblod

Bild 1: Brushan med sin nya "kompis" :yoparty
Bild 2: Hans hus, med vattenskålen bredvid, han dricker precis som du skrev helst här och inte i köket!
Bild 3: Sitter och kollar ut på parkeringen.

Bifogat

• Brushan 031.JPG
    Brushan 031.JPG
    33.6 KB · Visningar: 37
  • Brushan 033.JPG
    Brushan 033.JPG
    33.3 KB · Visningar: 81
  • Brushan 034.JPG
    Brushan 034.JPG
    26.9 KB · Visningar: 55
Det finns ett spray med catnip doft att köpa i djuraffären det kan funka att spreja klösbrädan med det, sen om han är på möblerna så spreja lite vatten på katten det funkade för mej som uppfostringsteknik.
:)

På min avatar ser du en bild av min nyfunna vän 9 veckor gamla Maja.

Jo, han är född 2006-10-22 så han är lite äldre än 12 veckor till och med! :) Jamandet blir bättre och bättre för varje dag, så han slutar väl snart!

Men hur gör man med maten? Jag har bara haft hundar innan och då har man ju inte maten framme hela tiden. Är det okej nu? Jag tänker närmast på att jag inte vill ha en överviktig katt! :D

Hur gör man för att få honom att klösa på klösbrädan? Han verkar fortfarande mest intresserad av att klösa på mina köksmöbler :näsblod

Maten kan du lämna framme för jämnan, lika bra att vänja honom med det redan nu. Det gör man med fördel även med hundar. Nu pratar vi givetvis torrfoder men det är deet som huvudkosten ska bestå av.
Oberoende av vilket märke du köper (helfoder, ej friskies eller dylikt från matbutik) så finns det olika "kartor" där deet står precis vad just din katt ska ha. Min ragdoll kräver ett speciellt just pga pälsen och siameser ska ha ett annat och kastrerade över 7-8 år ska också ha ett speciellt.
Men det vet säljaren förhoppningsvis och en stor zoo/djurbutik har ett bra utbud. Det är ingen större skillnad mellan de stora märkena, köp det som katten gillar (du får prover först).

Angående klösbrädan så kan det som sagt ta ett tag innan han lär sig att det är den som ska användas. Men lär honom tidigt att möblerna inte är till för att klösa på, annars får du ett helvete. Här kommer vattenflaskan till användning.

Jag och tjejen ska på kattutställning i Örebro på lördag och kolla på en siameshona som nyss har klämt ut sig ett par ungar som är intressanta. Nu vill jag med ha kattunge :(

Maten kan du lämna framme för jämnan, lika bra att vänja honom med det redan nu. Det gör man med fördel även med hundar. Nu pratar vi givetvis torrfoder men det är deet som huvudkosten ska bestå av.
Oberoende av vilket märke du köper (helfoder, ej friskies eller dylikt från matbutik) så finns det olika "kartor" där deet står precis vad just din katt ska ha. Min ragdoll kräver ett speciellt just pga pälsen och siameser ska ha ett annat och kastrerade över 7-8 år ska också ha ett speciellt.
Men det vet säljaren förhoppningsvis och en stor zoo/djurbutik har ett bra utbud. Det är ingen större skillnad mellan de stora märkena, köp det som katten gillar (du får prover först).

Angående klösbrädan så kan det som sagt ta ett tag innan han lär sig att det är den som ska användas. Men lär honom tidigt att möblerna inte är till för att klösa på, annars får du ett helvete. Här kommer vattenflaskan till användning.

Jag och tjejen ska på kattutställning i Örebro på lördag och kolla på en siameshona som nyss har klämt ut sig ett par ungar som är intressanta. Nu vill jag med ha kattunge :(

Tusen tack för alla jättebra svar! Det underlättar som tusan!

Jag hade aldrig maten framme till min hund, det var morgon och kväll som gällde, annars var det lätt att han blev kräsen och inte ville äta maten som serverades! Det funkade jätte bra i 12 år! :)

Men då har jag maten framme åt katten då! Just nu äter han maten vi fick med från uppfödaren. Royal Canin "Babycat 34" heter det.

Vattenflaskan kommer nog få användas flitigt nu i början tror jag, han klöser som tusan överallt! :näsblod

Hoppas siamesen lever upp till era förväntnigar. Dom är grymt snygga i alla fall!

Ha det!

Min minste katt bara älskar att bli nersprutad med vatten och tar det definitivt inte som bestraffning. Den stora räcker det att pysa på så drar han.

Vattenskålar, check!

vattenspruta, check!

Nått mer tips?

Katten vill väl bara prata med dig och börjar redan nu uppfostra dig till en trogen tjänare. Katter kan spinna av flera orsaker och inte bara när de mår bra utan även när de är oroliga eller har ont. Min gammelkatt kan inte spinna så att det hörs utan man får hålla ett finger på halsen för att veta om han spinner.

När det gäller lösandet så vill många katter klösa på något som står upp typ ett träd eller en hög klätterställning där de kan sträcka ut sig rejält. Mina katters klätterställning har fyra höga pelare där den högsta är 2 meter hög och den älskad de att vässa klorna på och att klättra rundor och hoppa. Så fram med virke och verktyg och gör en ställning värd namnet.

Mina katter vill helst varken ha mat eller vatten i plast- eller stålskålar utan det ska helst vara porslin. Min katter dricker på min toalett och äter i köket.

En helt supersöt liten ulltott du fått hem. Jag vill ha fler katter.....(har två sötkatter)

Grattis! :D Supersöt! Lite hårig bara... :tungan

Maten kan du ha framme hela tiden så länge han växer och är okastrerad. Om/när kulorna ryker får du börja med portionsutfodring och hårda nerver för att hålla kisse i trim.

Själv är jag lite "anti" torrfoder eftersom det är så mycket spannmål i det, även de bra (från fackhandeln). Så mina katter har endast lite torrfoder framme nattetid. Resten av födointaget består av blötmat på burk/påse och "mamma scans hemmablandade rårörda kött- och inälvor" när jag orkar.
Efter lite innehållsförtecknngs läsande och räknande har jag kommit fram till att Eukanubas "kitten" har trevligast sammansättning, följt av Royal Canins "skin care". Dessutom har det kommit ut ett nytt foder på svenska marknaden, från canada, som jag är grymt nyfiken på, eftersom det inte innehåller spannmål alls.

Att katter klöser lite här och var beror på att de sätter doftmarkeringar på det sättet, inte bara vässar vapnen. Allt som är markerat är hans... typ.
Ett sätt att få honom att inte kloa skulle kunna vara "Feliway", ett feromonpreparat med "ansiktsferomoner" (katten stryker ju kinderna mot saker och folk... också en doftmarkering...) Preparatet brukar oftast användas för att förhindra urinmarkering, eftersom katter inte urinmarkerar där de ansiktsmarkerat... Kanske kan funka lika dant med klomarkeringen?

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa