Ktm 660

Vi är några som kör med Carbone Lorraine C43: http://www.carbonelorraine-moto.com/e_c43.htm Ganska dyra saker, men ger bra bett.

Ett billigt alternativ och som ger bra prestanda och som jag själv kör med på gathojarna är SBS Street Excel HS. Räcker även för bandagar, men kanske saknar det där lilla extra bettet. Det finns också SBS Racing RS samt SBS Racing Dual Carbon, men dessa har jag inte provat. Tänk på att sintrade belägg inte funkar bra med alla typer av bromsskivor. SBS Racing Dual Carbon är jag lite intresserad av att testa vid tillfälle, de ser lovande ut "på pappret" i alla fall.
Vart finns Carbone Lorraine C43 att handla och vad kostar dom?

Hur bra håller Carbone Lorraine C43 kontra SBS Street Excel HS för hård körning?

Last edited:
Vart finns Carbone Lorraine C43 att handla och vad kostar dom?

Hur bra håller Carbone Lorraine C43 kontra SBS Street Excel HS för hård körning?
Jag köpte mina C43 från Lelles senast (finns inte i katalogen, utan jag pratade med Ragge), men det finns säkert fler som kan plocka hem dem. Kostade nog runt 700kr. C43 är mjukare och håller inte lika länge, men så bettar de också riktigt duktigt. SBS-beläggen (S.E. HS) är för sportigt gatbruk och ger hyfsad prestanda (mycket bättre än original) men med livslängd som är nästan i klass med originalbeläggen. Jag har stoppat dit sådana på tre olika plasträsers med gott resultat. Till motarden är det däremot värre saker som behövs för att matcha resten av bromsutrustningen och däck m.m. Där spelar inte heller slitaget så stor roll, då jag ändå kör i stort sett bara bana med den cykeln.

PFC (Performance Friction) är nästa typ av belägg att testa dock - och de utlovar mer friktion och ändå en längre livslängd. Fast det finns några varianter av dessa. PFC 95 verkar vara vanligast, men senare typer av material finns för en del ok.

Är de de här du menar när det gäller gatåkning. Verkar ju vara värt att testa dessa iallaf. Kostar ju bara 288:- på touring :)

63-566HS.jpg

Last edited:
Är de de här du menar när det gäller gatåkning. Verkar ju vara värt att testa dessa iallaf. Kostar ju bara 288:- på touring :)

Jo. Gäller bara att få en modell som passar precis det ok man har. Hänger lite på om man har nya eller gamla Brembo, Beringer med fyra eller sex kolvar osv. De är bra mycket bättre än vad som sitter originalmonterat på i alla fall TRX850, R1 och RS250 (de maskiner jag bytt på). Jag misstänker att de även gör ett skapligt jobb på en 660. Jämfört med Carbone Lorraine C43 eller PFC 01/03/05 för 600-700kr paret, så kan det vara prisvärt.

Jo. Gäller bara att få en modell som passar precis det ok man har. Hänger lite på om man har nya eller gamla Brembo, Beringer med fyra eller sex kolvar osv. De är bra mycket bättre än vad som sitter originalmonterat på i alla fall TRX850, R1 och RS250 (de maskiner jag bytt på). Jag misstänker att de även gör ett skapligt jobb på en 660. Jämfört med Carbone Lorraine C43 eller PFC 01/03/05 för 600-700kr paret, så kan det vara prisvärt.

Låter mycket bra! Dessa var nämligen anpassade för 660 03- :tummenupp

Låter mycket bra! Dessa var nämligen anpassade för 660 03- :tummenupp

Det betyder 03 och uppåt eller hur? Har inte kört min så jag kan uttala mig om bromsarna men det är ju många som klagar så man kanske ska köpa på sig dessa och pilla dit när jag tycker som alla andra :)

Dem du hittat köper man på lelles eller?

Last edited:

63-566HS.jpg
De va ett bra pris. Såna får det bli. Kan absolut inte vara sämre än originalbeläggen (inge ont om bromsoket i övrigt).

TomK: Tack för hjälpen. :Bugar

Hej, tänkte bara höra hur långt ni kommer på en tank på era 660 (9L)?

Stadskörning respektiva lite mer långvägskörning!

HAr faktist bara hunnit med stadskörning med mycket gas och broms...Kom drygt 9 mil på en tank då jag slog i reserven! Hur har ni det med förbrukningen?

HAr faktist bara hunnit med stadskörning med mycket gas och broms...Kom drygt 9 mil på en tank då jag slog i reserven! Hur har ni det med förbrukningen?

9 mil med 9L soppa låter fruktansvärt mycket för att vara en motorcykel och spec en supermotard!

när ni ändå snackar soppa:D funderade lite på hur de är o köra på högre oktanhalt typ v-power nån med erfarenhet? brukar ju ge putte lite om man snackar bilar o stor skillnad om man har turbo

när ni ändå snackar soppa:D funderade lite på hur de är o köra på högre oktanhalt typ v-power nån med erfarenhet? brukar ju ge putte lite om man snackar bilar o stor skillnad om man har turbo
Det enda som händer är att det blir några ören dyrare vid varje tankning....

Ok! Jag får slå på reserven ungefär vid 10-11mil och då brukar det ha gått åt ca 7,5 lite så då har du 1,5l kvar i reserv!

Köra med högre oktantal på en standardhoj får helt motsatt effekt, d.v.s. hojen går sämre. Och med V-power rent ut sagt uselt.

Det finns en tråd som behandlar detta med oktantal o.s.v. i Teknik/Mekforumet och som har mer detaljer men principen är..... (och om jag inte får alla termer/detaljer rätt så ursäkta så mycket nu rå, vi snackar då principen alltså)....

Bensin med högre oktantal brinner långsammare och tål därmed högre kompression utan att självantända (med knackning som följd). Bensin med lägre oktantal brinner relativt sätt snabbare.

Är då motorn (bränsle/tändning) inställd för 95 oktan så går den bäst på det i.o.m. att 95-oktan brinner fortare (snabbare explosion). Trimmar du motorn och ökar kompressionen kan du komma att behöva gå upp i oktantal för att förhindra knackning.

På en motor med knacksensor och som därmed kan ställa om sprut/tändning efter, som till slut landar på, bränslekvalité så får man ju oftast en prestandaförbättring om man går upp i oktantal.

Hoppas det blev någorlunda rätt nu......

.

Nu får ni ställa er i skamvrån tycker jag! En motard körs så mycket på slangen att man inte kan mäta bensinförbrukning!:rolleyes:

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025