Falsk effekt

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Jag undrar hur det egentligen står till med detta.

Speciellt Japanska tillverkare uppger ordentligt felaktiga saker om sina motorcyklar.

T ex så kan det stå:

182Hk
165Kg

Verkligheten visar 157Hk och 198Kg..

Kan man inte sätta dit dom för falsk marknadsföring?

Inte ens om man skulle hälla ur all soppa och vatten och bromsolja och gaffelolja kan man komma ner till den angivna vikten,,

Hästarna kan man bara undra hur dom kommer sig vara så pass missvisande..

Jag undrar hur det egentligen står till med detta.

Speciellt Japanska tillverkare uppger ordentligt felaktiga saker om sina motorcyklar.

T ex så kan det stå:

182Hk
165Kg

Verkligheten visar 157Hk och 198Kg..

Kan man inte sätta dit dom för falsk marknadsföring?

Inte ens om man skulle hälla ur all soppa och vatten och bromsolja och gaffelolja kan man komma ner till den angivna vikten,,

Hästarna kan man bara undra hur dom kommer sig vara så pass missvisande..

Men dem brukar väl nästan alltid uppge effekten på veven och när t.ex en MC-reporter kollar effekten så kollar dem den på bakhjulet = stor skillnad

Eller har jag fel??

siffror säljer enklare än så är det inte :D
sen stämma för falsk marknadsföring kräver enorma egendomar.

Informationen jag fått är att fordon inte kommer till som man tror (och skulle vilja).
Det naturliga vore att konstruktörerna bygger det bästa de kan, utefter erfarenhet och tävlingsresultat.
Designers klär in det så gott de kan.
Priset sätts efter vad det kostat att utveckla delat med förväntat antal sålda cyklar, plus tillverkningskostnad och vinst.
Som jag hör börjar det med att marknadsavdelningen bestämmer vad fordonet skall prestera, vilka moderniteter som skall ingå och vad den skall kosta (baserat på vad folk kan tänka sig att betala).
Sedan designas fordonet för att ge rätt utstrålning.
Sist är det upp till konstruktörerna att uppnå målen.
Tacka vet jag Husqvarna som länge vägrade gå över till enkeldämpare - dubbla Öhlinare funkade bättre.
Tycker dessutom att rena konstruktörshojar blir snyggare än designerhojar med låtsasbitar som endast skall ge intryck av duglighet!

Men dem brukar väl nästan alltid uppge effekten på veven och när t.ex en MC-reporter kollar effekten så kollar dem den på bakhjulet = stor skillnad

Eller har jag fel??

Jag tror faktiskt att dom uppger om dom tar effekt på bakhjulet,, anars är det kopplingen som gäller.. så om det står effekt men inte var så e det kopplingen.. Eller kanske jag har fel :D

Hur förklarar du vikten då :confused: :D

Det stör mig som fan,, inte bara för man får mindre än man betalar för, men också att det kan göra skillnad på försäkringen i vissa fall,, särskillt om man är försäkrad utomlands...

Jag tror faktiskt att dom uppger om dom tar effekt på bakhjulet,, anars är det kopplingen som gäller.. så om det står effekt men inte var så e det kopplingen.. Eller kanske jag har fel :D

Det stör mig som fan,, inte bara för man får mindre än man betalar för, men också att det kan göra skillnad på försäkringen i vissa fall,, särskillt om man är försäkrad utomlands...

jag förklarar inte vikten :tummenupp

Men det kanske sitter en liten japs på hojen samtidigt som dem ställer den på vågen därav skillnaden?? :va

Informationen jag fått är att fordon inte kommer till som man tror (och skulle vilja).
Det naturliga vore att konstruktörerna bygger det bästa de kan, utefter erfarenhet och tävlingsresultat.
Designers klär in det så gott de kan.
Priset sätts efter vad det kostat att utveckla delat med förväntat antal sålda cyklar, plus tillverkningskostnad och vinst.
Som jag hör börjar det med att marknadsavdelningen bestämmer vad fordonet skall prestera, vilka moderniteter som skall ingå och vad den skall kosta (baserat på vad folk kan tänka sig att betala).
Sedan designas fordonet för att ge rätt utstrålning.
Sist är det upp till konstruktörerna att uppnå målen.
Tacka vet jag Husqvarna som länge vägrade gå över till enkeldämpare - dubbla Öhlinare funkade bättre.
Tycker dessutom att rena konstruktörshojar blir snyggare än designerhojar med låtsasbitar som endast skall ge intryck av duglighet!

Husaberg visar 25Hk men plockar man stypningen får man vansinnes siffror,, det är bättre enligt mig.. :tummenupp

jag förklarar inte vikten :tummenupp

Men det kanske sitter en liten japs på hojen samtidigt som dem ställer den på vågen därav skillnaden?? :va

AHHhh,,, de e lacken och dekalerna som väger kanske? :D

Last edited:
Husaberg visar 25Hk men plockar man stypningen får man vansinnes siffror,, det är bättre enligt mig.. :tummenupp

AHHhh,,, de e lacken och dekalerna som väger kanske? :D

Japanerna gör så för att locka till sig flera kunder?, det är ju samma med deras hastighets mätare som vissar på tok för mycket?, sen R6 som skulle varva till 16500rpm eller vad det va men varvade 1000 mindre i verkligheten?

Japanerna gör så för att locka till sig flera kunder?, det är ju samma med deras hastighets mätare som vissar på tok för mycket?, sen R6 som skulle varva till 16500rpm eller vad det va men varvade 1000 mindre i verkligheten?

Men brukar inte Honda ha dem mest verklighetstrogna siffrorna bland Japsarna eller är jag ute och cyklar?

Japanska hojar uppger effekt mätt på kopplingen, Ducati däremot, och säkert några andra märken uppger effekten på bakhjulet. I MC-tidningar står det oftast om de mäter effekt på bakhjulet eller på kopplingen, jag har fått intryck av att de oftast mäter på kopplingen.

Men brukar inte Honda ha dem mest verklighetstrogna siffrorna bland Japsarna eller är jag ute och cyklar?
Njae, snarare tvärtom har jag fått för mig. Iaf för fireblade 929/954, där var effektsiffrorna rejält överdrivna.

...sen går ju inte hojen sämre för att man plötsligt får reda på den "verkliga" effekten, förutom rent psykologiskt kanske.

Japanska hojar uppger effekt mätt på kopplingen, Ducati däremot, och säkert några andra märken uppger effekten på bakhjulet. I MC-tidningar står det oftast om de mäter effekt på bakhjulet eller på kopplingen, jag har fått intryck av att de oftast mäter på kopplingen.

Njae, snarare tvärtom har jag fått för mig. Iaf för fireblade 929/954, där var effektsiffrorna rejält överdrivna.

Det vet jag inget om men jag tänkte mest på dem senaste modellerna..

Edit: Av Honda menar jag..

...sen går ju inte hojen sämre för att man plötsligt får reda på den "verkliga" effekten, förutom rent psykologiskt kanske.

sant! :)

Last edited:
Olika tillverkare mäter effekt olika..., vissa på veven o vissa på bakhjulet.

Ducati brukade förr alltid ange bakhjulseffekt, medans jappsarna mätte på veven
numera mäter båda på veven.

Förr mätte tex Ducati vikten på hojen körklar med alla vätskor och batteri, minus bränsle.

Medans jappsarna mätte hojens vikt i torrvikt utan alla vätskor och utan batteri

Kommer ihåg tidigt -80tal.
Italienarna uppgav vilken toppfart man skulle uppnå OM motorn orkade varva ut i en lång nerförsbacke.
BMW uppgav toppfarten under sämsta tänkbara förhållanden - de garanterade att hojen eller bilen klarade uppgiven fart.
En BMW som toppade 180 på pappret kunde hänga av en ducce eller guzzi som gjorde 220 på pappret...
Lite samma sak..

vikten är väl angiven på en helt torr hoj, dvs utan olja, bensin batteri, bromsvätska, kylvätska etc.
effekten är på veven med trycksatt luftburk. (Med en mappad och balanserad motor)

det jobbiga är när du sätter din julskinkefeta kropp på¨hojen och den har sugit i sig 5000 myggor och flugor, kedjan är tjock av vägdamm och grus. DÅ stämmer inte siffrorna längre

PB vägde de 4 japanska sport radfyrorna och Traja 675 och jämförde med specarna i något nummer förra året.
Avvikelserna varierade något enormt, trajan och Suzukin låg inom felmariginalerna för mätningen när vätskorna räknats ifrån medans de övriga var olika magnituder av "helt fel".

En förklaring som jag tror Yamaha gav var att vikten de uppger i specarna baserar sig på vad de i sin tur specificerat för vikt av varenda liten komponent hojen är gjord av vid designskedet. Sen skulle ackumulerade tillverkningsvariationer stå för skillnaden. :rolleyes:

är du förvånad ? alla uppger mer effekt än hojarn egentligen har ,, bluff o bågg e det ,,

Köper man en Japanare, så blir man lurad två gånger.

Första gången är dom felaktiga effekt och vikt uppgifterna :va
Andra gången är när försäkringen baseras på dom felaktiga uppgifterna:huvet

/Roger

Jag blir riktigt förbannad på detta också

de t ex 85KW som står i registreringsbeviset. Är det en test som VV har gjort? Dom kan väl fan inte utgå ifrån tillverkarnas siffror heller? För isånnafall blir jag helt jävla as förbannad.

Jag tror VV gör en mätning, på hjulet, där effekten är användbar. Vem fan bryr sig om effekt i motorn, kanske om någon har tänkt att ha den till båtmotor/symaskin/bandsåg eller whatever. För oss konsumenter kvittar det helt och det är vilseledande information. Hur gör vi för att det skall bli ändring?

/Martin

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back