Falsk effekt

Fabriken uppger effekt på vevaxeln och torrvikt, mäta på kopplingen gör ingen utom Bike, där de dessutom räknar om bakhjulseffekt med nån mystisk formel och får det till effekt på kopplingen. Normala tidningar redovisar effekten på bakhjulet och det är den som är intressant, man vill väl veta hur mycket som kommer ner i backen, och väger hojarna körklara med full tank. Sen ska man ha klart för sig att fabriken kanske redovisar effekt i DIN medans den aktuella bänken kanske mäter SAE eller tvärt om, då kommer det skilja sig ännu mer. Hojen typas in med den effekt som uppges av fabriken, och försäkringsbolagen går efter de redovisade siffrorna. Ja, just ditt exemplar kanske inte har 182hk utan 180, vem ska märka skillnad? Blir det dyrare försäkring för att man har 182 istf 180? Hur vet man exakt vilken procentsats man ska använda sig av för att räkna fram vevaxeleffekt från bakhjulseffekten? Hur långt är ett snöre?
Olika val av drivpaket, motorolja, hur hojen är inkörd, när den är servad, hur långt den har gått, om toleranserna på komponenterna ligger i den över eller undre skalan, temperatur, luftfuktighet, vilken mack du tankade bensin från, vilken bänk du använder, vem som vrider på rullen, vilket fabrikat på bänk du använder, ja till och med vilket fabrikat på bakdäck du har kommer att ge olika resultat. Frågan är vem som lurar vem. Troligen är det konsumenten som lurar sig själv.

fattar inte denna effekt hysteri som råder :va

jag kör 600 för att jag inte kan hantera 1000 kubikarna men så som jag kör så borde jag kanske ta en 250 iställe hade nog inet gjort så mycket skillnad på varvtiderna :näsblod

jag kör 600 för att jag inte kan hantera 1000 kubikarna men så som jag kör så borde jag kanske ta en 250 iställe hade nog inet gjort så mycket skillnad på varvtiderna :näsblod
rakt fram min vän... rakt fram!!! "juckandebanan"

Last edited:

hehe,, Jo, jag har själv köpt en hoj på 67Hk i fredags.. Den räcker mer än väl...

Det är bara störande att man inte alls kan lita på det trykta ordet,, Jag menar det ska ju vara faktaruta...

Men dem brukar väl nästan alltid uppge effekten på veven och när t.ex en MC-reporter kollar effekten så kollar dem den på bakhjulet = stor skillnad

Eller har jag fel??
Du menar de.

jag förklarar inte vikten :tummenupp

Men det kanske sitter en liten japs på hojen samtidigt som dem ställer den på vågen därav skillnaden?? :va
Du menar de.

Men brukar inte Honda ha dem mest verklighetstrogna siffrorna bland Japsarna eller är jag ute och cyklar?
Du menar de.

Det vet jag inget om men jag tänkte mest på dem senaste modellerna..

Edit: Av Honda menar jag..
Du menar de.

Last edited:
Vad finns det för omdömen om icke-japsare då? Brukar de siffrorna vara mer realistiska?

Fast man kanske inte kan generalisera på det sättet...

...sen går ju inte hojen sämre för att man plötsligt får reda på den "verkliga" effekten, förutom rent psykologiskt kanske.

Håller med. Ska man nu köpa en plastraket tittar man väl inte bara på alla specs. Där finns ju mängder av tester och jämförelser att titta på. Då ser man ju vad hojen presterar gentemot konkurrenterna.
Visst e det onödigt! Tror inte de säljer mer eller mindre pga skrivna effektsiffor.
Borde det inte räcka med att de går som svin ändå :näsblod

Men brukar inte Honda ha dem mest verklighetstrogna siffrorna bland Japsarna eller är jag ute och cyklar?

Honda brukar vara värst, deras siffror har inget med verkligheten att göra. De uppger lika hög effekt som och lika låg vikt, eller lägre, än konkurrenterna men brukar ha mindre effekt och väga mer.

När 929:an kom skulle den ha två hästar mer än R1:an och väga mindre men i verkligheten hade den 10hk mindre på bakhjulet och vägde mer.

954:an hade väl ungefär samma uppgivna effekt som 929:an men började närma sig verkligheten med ca 130hk på bakhjulet vilket var ungefär samma som R1:an.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back