Vad menas? (Svenska språket, för i helvete...)

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Var inne på MediaMarkt igår för första gången. Imponerande butik, absolut. Stor som satan, många olika produkter och massa skoj att pilla på. Det var dock en ORGIE i särskrivningar överallt. Allvarligt?! Okej, butiken är tysk, eller kedjan är tysk, men butiken är i sverige! Det hela kändes makalöst oproffesionellt.

Nu på morgonen surfade jag in på www.sonyericsson.se och det första man ser där är något jag verkligen inte kan förstå (se bild)? Hur i helvete kan ett företag, som i grund och botten (yeah) är svenskt kunna skriva så? (Det är väl visserligen ingen godtagbar förklaring att man som svensk ska kunna skriva ihop.)

Nej, det finns inget stopp på detta. Det verkar inte så i alla fall. Tyvärr.

Visst, jag godtar (nätt och jämnt) att Ali's kött och video särskriver på sina reklamskyltar, eller att "Kebab mästaren" i Bellevue har missat lite på sin feta skylt. Men, ett multinationellt företag som SE och ett stort företag som MediaMarkt ska inte kunna exponera sig på det sättet.

Jag funderar på att dra ihop en gammal kär poll igen.

Tvi!

Last edited:

Nu på morgonen surfade jag in på www.sonyericsson.se och det första man ser där är något jag verkligen inte kan förstå (se bild)? Hur i helvete kan ett företag, som i grund och botten (yeah) är svenskt kunna skriva så? (Det är väl visserligen ingen godtagbar förklaring att man som svensk ska kunna skriva ihop.)

Tvi!

Är det "Vuxen uppgiften" du irriterar dig på? Annars ser då inte jag nåt fel men så är det ju ett tag sen man gick i skolan. Sen har jag säkert problem med synen också :D

Är det "Vuxen uppgiften" du irriterar dig på? Annars ser då inte jag nåt fel men så är det ju ett tag sen man gick i skolan. Sen har jag säkert problem med synen också :D

Om det är det, då saknas endast ett -->?<-- .. Annars är det ju helt OK svenska!

Jag skrattar pisset ur mig om det visar sig att spelet faktiskt heter "Vuxen uppgiften" Fullt möjligt som i "Bond kan, men är Du vuxen uppgiften??"

Och det kan man ju inte ens skylla på dialekt Hållis, vi kommer ju från samma ände?

_fy fan_
Det är en bra sammanfattning av det hela.

Ja, det är "vuxen uppgiften" som grämer mig.

Jag skrattar pisset ur mig om det visar sig att spelet faktiskt heter "Vuxen uppgiften" Fullt möjligt som i "Bond kan, men är Du vuxen uppgiften??"

Och det kan man ju inte ens skylla på dialekt Hållis, vi kommer ju från samma ände?
Det finns ju en liten möjlighet att det är så, men, jag är rätt tveksam. Så skarpa är de nog inte.

Samma ände?! Jajjemän!

Last edited:
:hihi

Jag ger mitt fulla medhåll om det skulle visa sig att spelet heter "vuxen uppgiften".. Inte för att det är felaktig svenska, men för att det vore grymt larvigt! (ok, det saknas skiljetecken för att påvisa att satsen är slut) Jag tog det som ett halvhjärtat försök till någon catchig slogan. :rolleyes:

vi kommer ju från samma ände?

Samma ände?! Jajjemän!

Wtf lixom, kommer hållundan också från rymden?
Att han först har sig själv som avatar:

chewbacca-main.jpg

Och sedan kommer med någon galax-hund på avataren är hyfzat avslöjande lixom:

men-in-black-ii-painted-4004252.jpg

Jag tolkar det som ett påstående, att telefonen är vuxen sin uppgift.
Att spelet igentligen skulle heta Vuxenuppgiften tycker jag låter osannolikt, påminner mer om vuxenfilm eller nåt.

Visst, jag godtar (nätt och jämnt) att Ali's kött och video särskriver på sina reklamskyltar, eller att "Kebab mästaren" i Bellevue har missat lite på sin feta skylt.

Tyvärr är det nog lika vanligt att infödda "riktiga" svenskar sär skriv er som de som jobbar i Ali's butik. Kolla bara in detta forumet där jag tror att de flesta faktiskt är svenskar sedan minst tre generationer..

Edit: På en trasig dörr härom veckan såg jag en lapp uppsatt på vilken det stod: "Fel anmäld."

Last edited:
Var inne på MediaMarkt igår för första gången. Imponerande butik, absolut. Stor som satan, många olika produkter och massa skoj att pilla på. Det var dock en ORGIE i särskrivningar överallt. Allvarligt?! Okej, butiken är tysk, eller kedjan är tysk, men butiken är i sverige! Det hela kändes makalöst oproffesionellt.

Visst, jag godtar (nätt och jämnt) att Ali's kött och video särskriver på sina reklamskyltar, eller att "Kebab mästaren" i Bellevue har missat lite på sin feta skylt. Men, ett multinationellt företag som SE och ett stort företag som MediaMarkt ska inte kunna exponera sig på det sättet.

Tvi!

dax att starta upp www.skrivihop.nu igen?

börja spamma dem!!! ;)

ädit: skickade ett klagobrev :)

Last edited:

Tvi!

Rekommenderar dej att handla hos SIBA - dyrt men svensk!:huvet

Wtf lixom, kommer hållundan också från rymden?
You bet!

Jag tycker att du borde ändra ditt namn till "håll undan"... :tungan
Oll undan!

Tyvärr är det nog lika vanligt att infödda "riktiga" svenskar sär skriv er som de som jobbar i Ali's butik. Kolla bara in detta forumet där jag tror att de flesta faktiskt är svenskar sedan minst tre generationer..

Edit: På en trasig dörr härom veckan såg jag en lapp uppsatt på vilken det stod: "Fel anmäld."
Jo, fast detta forum är forhoppningsvis ett undantag för att representera den "gemene svensken" när det gäller stavning och meningsbyggnad.

Den sidan är kunglig. Synd att den är död.

Rekommenderar dej att handla hos SIBA - dyrt men svensk!:huvet
Handlade inget på MediaMarkt då de inte hade det jag sökte. Visserligen hade de sjukt många bilhögtalare uppmonterade och klara för att provlyssnas, all heder åt det. Det var dock som sådant att prisbilden låg från 89 -> ingenting -> ingenting -> 599, vilket inte riktigt passade mitt lågbudgetbygge i Golfen. Så, det blev hederliga Biltema som fick sälja ett par 6,5"-högtalare för en lagom peng.

Vad spelar stavningen för roll egentligen? Det är ju scheisse billig :confused:

Sanningen finns att hämta inne i varhuset. Den genomsnittlige säljaren är ~23 år, outbildad och "bra" på att snacka/sälja. Cheferna är inte särskilt mycket äldre än personalen.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg