Tillverka vevstake

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Hej alla trimmnissar...
Jag har beskymmer att få tag på en tillräckligt stark vevstake till min CRF500R!
Jag köpte en carrillo i tron att den skulle vara grov och stark nog, men när jag fick hem den var den aldeles för klen för att ens prova med(Pro-A).

Så nu till min fråga; vem ska man vända sig till för att få en stake tillverkad?

(Det finns INTE H-profil stakar till CRF450R)

//Johan

Hej alla trimmnissar...
Jag har beskymmer att få tag på en tillräckligt stark vevstake till min CRF500R!
Jag köpte en carrillo i tron att den skulle vara grov och stark nog, men när jag fick hem den var den aldeles för klen för att ens prova med(Pro-A).

Så nu till min fråga; vem ska man vända sig till för att få en stake tillverkad?

//Johan

Du som bor i Dalarna...
Ring Stefan Verdi i Gagnef han fixar säkert en stake till dig.

MVH
Roffe:tummenupp

Det är inte bara grovleken på staken som gör det:rolleyes:
Nu vet jag inte vad din hoj är för nåt men vad pratar vi för varvtal, kolv-vikt, slaglängd samt längd på staken?
Det ska till jävligt extrema värden för att stakarna ska bli ett stort problem.

Hej alla trimmnissar...

//Johan

Nu är ju inte utseendet det du kör med, även om staken ser klenare ut kan ju tillverkningsmetod och materialval göra att den är överlägsen originalstaken, såvida du inte kör med nitro eller något annat extremt i tanken...:)

Nu vet jag inte vad din hoj är för nåt men vad pratar vi för varvtal, kolv-vikt, slaglängd samt längd på staken?

Det håller min tjej med om... :hihi (sorry)

On topic: Hur "bedömde" trådskaparen att en Carillo inte var funkis??

CRF orginalstake ar klen framforallt om man skall aka med mer varv och mer borr. Problemet med CRF verkar vara hogt varv i kombination med en ratt kort stake vilket ger stora vinklar vid vandlagena, detta i kombination med en kolv med valdigt kort squirt ger stora sidobelastningar och kantningstendenser. For att na 500cc maste man dessutom forlanga slaget vilket ytterliggare kortar staken och en stake som var klen fram borjan blir nu val serviceintensiv.

Losningen heter langre cylinder (eller cylinderspacer) sa man for plats med en bade starkare och langre stake, falicon vet jag tillverkar dyligt men har ingen erfarenhet specifikt av deras CRF kit, deras ovriga produkter daremot ar mycket bra.

Vad är (Pro-A) för något ?

Det är Carrillos stakar med I-profil.

Angående trådskaparens våndor inför stakar med I-profil så kan man ju nämna att BMW:s F1 motorer har I-profilerade stakar. Så jag tror nog, i likhet med en del andra inläggare, att man ej ska döma ut bara för att det är "fel" profil på.

Nu kan jag inte den aktuella Honda-motorn. Men Boris resonemang ovan känner jag igen från Kawa H2:orna som också har något för korta originalstakar om man ska ta ut det där sista.

/J

CRF orginalstake ar klen framforallt om man skall aka med mer varv och mer borr. Problemet med CRF verkar vara hogt varv i kombination med en ratt kort stake vilket ger stora vinklar vid vandlagena, detta i kombination med en kolv med valdigt kort squirt ger stora sidobelastningar och kantningstendenser. For att na 500cc maste man dessutom forlanga slaget vilket ytterliggare kortar staken och en stake som var klen fram borjan blir nu val serviceintensiv.

Losningen heter langre cylinder (eller cylinderspacer) sa man for plats med en bade starkare och langre stake, falicon vet jag tillverkar dyligt men har ingen erfarenhet specifikt av deras CRF kit, deras ovriga produkter daremot ar mycket bra.

Min Honda har 498cc utan att vara strokad(101/62.1)
Om man tittar på Carrillon ser man direkt att den inte kommer att hålla.
Så vem kan ta fram en ny stake?

Då är där bara det höga varvet som dödar staken, håller du ändå på att exprimentera med olika stakar så kan du ju satsa på att få tillverkat en längre och köra med cylinderspacer. Det skulle göra underverk för hållbarheten och med lite tur får du även ut mer effekt. I min mening har honda gått väl långt när de försökte göra motorn kompakt för att få in den i aluramen fast sen är det ju jag vs en massa ingengörer som förhoppningsvis tänkt mer än en gång.

http://www.mxcomposites.com/ gör ruskigt fina stakar i MMC bla till husabergs fabriksteam tyvärr verkar de lite restriktiva med att göra till vanligt folk men där lär ju finnas en stor marknad bland alla CRf åkare så du kan kanske övertyga dem.

Last edited:
fast sen är det ju jag vs en massa ingengörer som förhoppningsvis tänkt mer än en gång. .

:whip Haha, du backade ur planteringen snyggt där gode broder, och piskan missade dig precis!! :D

http://www.mxcomposites.com/ gör ruskigt fina stakar i MMC bla till husabergs fabriksteam tyvärr verkar de lite restriktiva med att göra till vanligt folk men där lär ju finnas en stor marknad bland alla CRf åkare så du kan kanske övertyga dem.

Vad avser Stefan på MxComposites så kommenterar jag det hela lite här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=101946

Ja just det ja... det glömde jag säga, men i MIN jakt på den perfekta staken, så kom jag i kontakt med en Eskilstunabaserad firma, eller om det var en hojfirma/Mek.verkstad (eller om det var en mek.verkstad med hojar som specialitet?? fan vet) Men de var iaf inkonade på stora V-Twinnar från ett land öster om Ryssland ;)
Nåväl, de tillverkar iaf stakar i titan.
Detta hade jag glömt ju!

Men...vad f-n hette firman?? (borde gå att googla fram på nåt vis) Nån som vet? Nu skickade jag aldrig nån ritning till dem. Varför minns jag inte.
Men de verkade iaf ge ett gediget intryck, så det är väl värt att kolla upp tycker jag.

Last edited:
:whip Haha, du backade ur planteringen snyggt där gode broder, och piskan missade dig precis!! :D

Sa jag att halva min slakt jobbar som diplomater. Uppfodd med att kunna fa ut sa mycket av mina asikter som mojligt utan att trampa pa for manga omma tar........:näsblod :näsblod

Den ocensurerade versionen ar att motorn har pinsamt daliga kompromisser pa vissa omraden, bla sa ar kolv+vev och ventiler klart tveksamma ur serviceintervallsynpunkt...

Den ocensurerade versionen ar att motorn har pinsamt daliga kompromisser pa vissa omraden, bla sa ar kolv+vev och ventiler klart tveksamma ur serviceintervallsynpunkt...

JO, jag har (tyvärr) noterat detta oxå, genom att läsa vad folk säger om denna därna...

Hur ser man att vevstaken inte kommer att hålla? (jag frågar i all vällmening då jag är nyfiken :) )

Om nu den här Carrillon staken är bättre än orginal så borde väll den hålla för ändast 50cc mer? Jag menar, det är ju ingen störe kubik ökning direkt.

Hur ser man att vevstaken inte kommer att hålla? (jag frågar i all vällmening då jag är nyfiken :) )

Om nu den här Carrillon staken är bättre än orginal så borde väll den hålla för endast 50cc mer? Jag menar, det är ju ingen störe kubik ökning direkt.

Att gå från 96 till 101mm i borr är rätt mycket framförallt när redan orginalborret är stort i förhållande till staklängden.

Att gå från 96 till 101mm i borr är rätt mycket framförallt när redan orginalborret är stort i förhållande till staklängden.

Jag kanske är ute o cyklar, men borrningen i sig bör väl inte påverka staken.
Oavsett diameter på kolven så sitter ju alltid staken mer eller mindre i mitten och då blir vinklar o rörelsemönster samma.
Däremot så påverkar ändrad slaglängd vinklar o kolvacceleration.

Jag kanske är ute o cyklar, men borrningen i sig bör väl inte påverka staken.
Oavsett diameter på kolven så sitter ju alltid staken mer eller mindre i mitten och då blir vinklar o rörelsemönster samma.
Däremot så påverkar ändrad slaglängd vinklar o kolvacceleration.

Visst påverkar inte borret vinklar och kolvacc men större kolv väger mer och dessutom har man redan orginal problem med kolvkantring pga väldigt liten squirt och det blir än värre med 101mm borr, dessa kantringstendenser fortplantar sig till staken och leder till ännu tidigare ras....

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg