Nytt rekordår för MC väntas...

Och så den numera klassiska att 8 av 10 omkörningsolyckor med MC beror på att en MC kommer över i mötande körfält... Det mest allvarliga i detta, och som inte ens vägverket nämner i sin slutsats, är att övriga 2 av 10 dödsolyckorna beror på att en BIL kör om och kolliderar med en mötande MC.
Jag förstår inte vart du vill komma. Rapporten handlar om motorcyklar, och i de allra flesta mötes- och omkörningsolyckor där motorcyklar är inblandade är det uppenbarligen motorcykeln som befunnit sig på fel ställe vid olyckstillfället, inte bilen. Förstår inte hur du kan få det till nedsvärtning av motorcyklister. Passar det inte din världsbild, där det mesta är bilisternas fel?

Jag tror inte att hotet mot motorcyklismen kommer från sammanställningar av hur verkligheten ser ut, utan från såna som dig som sticker huvudet i sanden och vägrar acceptera att det är vi själva som i hög grad ställer till det för oss.

Bra att de poängterar att olyckorna ökat mindre än motorcykelåkandet! :tummenupp

Last edited:
Nej, nej, nej!
Det är bara ännu ett gäng som fått det hela om bakfoten :rolleyes:
Nej, det är inte ett dugg intressant eftersom taktiken är helt meningslös och inte tillför något.

Är du rökare ?

Thomas Lekander och Co vill ju införa förbud och begränsningar med statistisk potentiell döds och skaderisk som grund. Då måste det ju vara mycket viktigt att jämför var man skulle spara flest liv och minska skador mest med hjälp av lagstiftning, eller ?

Om man okritiskt använder statistik utan referenser (kontrollgrupper) så skulle man ju till exempel kunna förbjuda giftemål och sambo förhållanden eftersom misshandel, våldtäkt och mord/dråp statistisk i stor utsträckning sker under dessa förhållanden.

Är du rökare ?
Thomas Lekander och Co vill ju införa förbud och begränsningar med statistisk potentiell döds och skaderisk som grund. Då måste det ju vara mycket viktigt att jämför var man skulle spara flest liv och minska skador mest med hjälp av lagstiftning, eller ? Om man okritiskt använder statistik utan referenser (kontrollgrupper) så skulle man ju till exempel kunna förbjuda giftemål och sambo förhållanden eftersom misshandel, våldtäkt och mord/dråp statistisk i stor utsträckning sker under dessa förhållanden.
Nej, jag röker inte men jag snusar (vad nu mitt eventuella rökande har med saken att göra :va ).

Vad jag försöker förklara är att man inte kan försvara en sak som är farlig genom att peka på något annat som är ännu farligare. Det är bara att stoppa huvudet i sanden (som jag skrivit tidigare och som Mort ovanför sammanfattar bra).

Det kommer inte att bli något förbud för motorcyklar bara för att någon på VV tycker att det vore rimligt. Som statistiken visar har antalet dödsolyckor i förhållande till hojar i trafiken minskat stadigt och SMC har siffror som stödjer detta (det har även VV såklart).

Nu har jag tagit data från VV och sammanställt i Excel.

Statistik från VV.JPG

Nu måste jag bara hitta reggade hojar för varje år 70 - 02

Nu har jag tagit data från VV och sammanställt i Excel. Nu måste jag bara hitta reggade hojar för varje år 70 - 02
Den statistik du försöker ta fram finns redan hos SMC. Tyvärr suger deras sajt och arkiv-länken till Nyheter går till en presentation av Jesper.
PM:a Galne Dansken (Jesper) så fixar han säkert PDF:en med de siffror du söker.

Nej, jag röker inte men jag snusar (vad nu mitt eventuella rökande har med saken att göra :va ).

Vad jag försöker förklara är att man inte kan försvara en sak som är farlig genom att peka på något annat som är ännu farligare. Det är bara att stoppa huvudet i sanden (som jag skrivit tidigare och som Mort ovanför sammanfattar bra).

Det kommer inte att bli något förbud för motorcyklar bara för att någon på VV tycker att det vore rimligt. Som statistiken visar har antalet dödsolyckor i förhållande till hojar i trafiken minskat stadigt och SMC har siffror som stödjer detta (det har även VV såklart).

Att jag tycker att tex rökare är en bra grupp att jämför med är inte som någon form av försvar för det ena eller det andra bara som referens så att man inte retar upp en grupp i onödan bara för att alla som inte är i gruppen tror att gruppen utgör ett gigantiskt problem.

Man måste alltid ställa en sak i förhållande till något annat för att få proportioner.

Den statistik du försöker ta fram finns redan hos SMC. Tyvärr suger deras sajt och arkiv-länken till Nyheter går till en presentation av Jesper.
PM:a Galne Dansken (Jesper) så fixar han säkert PDF:en med de siffror du söker.

Ok, det skall jag göra. THX

Man måste alltid ställa en sak i förhållande till något annat för att få proportioner.
Visst ska man göra det men då är det mer rätt att gå på det spår du är inne på nu, dvs att jämföra med övriga fordon.

EDIT: Sen får man inte glömma bort körsträckan, dvs den tid/längd de olika fordonen vistas i trafiken. Det tror jag tyvärr ger en ganska dyster bild för hojar i jämförelse med bilar.

Visst ska man göra det men då är det mer rätt att gå på det spår du är inne på nu, dvs att jämföra med övriga fordon.

Vistt är att jämföra mellan olika fordon bra men hur skall man då få några proportioner som en som inte har en aning om fordon kan relatera till ?

Vi kan ju ta exemplet Röka kontra Snusa. Antal döda/skadade som % av antalet nyttjare är ju högeligen intressant (jag snusar ibland). Men hur kan någon som varken röker eller snusar bilda sig en uppfattning om man skall införa förbud eller begränsningar ? -För att ge dom en chans kanske man skulle kunna ha med antal döda/skadade under motionspass, vad vet jag.

Jag förstår inte vart du vill komma. Rapporten handlar om motorcyklar, och i de allra flesta mötes- och omkörningsolyckor där motorcyklar är inblandade är det uppenbarligen motorcykeln som befunnit sig på fel ställe vid olyckstillfället, inte bilen.

Du har precis blivit grundlurad av statistik.
Det är väl självklart att det är fler motorcyklar än bilar som är i fel körfält när man analyserar omkörningsolyckor med motorcyklar inblandade ?

Om vi vänder på frågan så att du lättare förstår, så är det väl lika självklart att det är fler bilar som är i motsatt körfält om man analyserar mötesolyckor med bilar inblandade ? Där är säkert inte siffran 8/10 utan 9,5/10.

Och eftersom du upplyste mig om att motorcyklar minsann oftare än bilar är i fel körfält vid olyckstillfället, så gick du rakt i fällan.
Grejen var bara att det var motorcykelolyckor som analyserades. Inte bilolyckor.

Förbjud allt som är farligt. helt rätt.:tummenupp
Förbud är bra och Lekander är gud.:arsele

Du har precis blivit grundlurad av statistik.
Det är väl självklart att det är fler motorcyklar än bilar som är i fel körfält när man analyserar omkörningsolyckor med motorcyklar inblandade?

Om vi vänder på frågan så att du lättare förstår, så är det väl lika självklart att det är fler bilar som är i motsatt körfält om man analyserar mötesolyckor med bilar inblandade ? Där är säkert inte siffran 8/10 utan 9,5/10.

Och eftersom du upplyste mig om att motorcyklar minsann oftare än bilar är i fel körfält vid olyckstillfället, så gick du rakt i fällan.
Grejen var bara att det var motorcykelolyckor som analyserades. Inte bilolyckor.
Är du dum på riktigt? I varje mötesolycka där en motorcykel är inblandad är det approximativt en bil inblandad också (nämligen den som motorcykeln mötte), dvs i de analyserade olyckorna ingår ungefär lika många bilar som motorcyklar. Det är definitivt inte "självklart" att det oftare bör vara motorcykeln som är på fel ställe i de olyckorna.

Förbjud allt som är farligt. helt rätt.:tummenupp
Förbud är bra och Lekander är gud.:arsele

Om man lever finns det en ända sak som är säker. Man dör förr eller senare och detta innebär att det är farligt att leva.

Alltså förbjud livet. :tummenupp

EDIT: Sen får man inte glömma bort körsträckan, dvs den tid/längd de olika fordonen vistas i trafiken. Det tror jag tyvärr ger en ganska dyster bild för hojar i jämförelse med bilar.

Körsträckan är givetvis intressant också men då hugger jag direkt.:D

Ta flyget, hur många har dött och skadats där per rest mil jämfört med bilar+MC så ser man ju direkt att man borde förbjuda i stort sätt alla andra fordon än flyg. Ändå så utbryter stora flygskräcken så fort det händer något. Här skulle nog något annat än Bilar+MC att relatera till vara riktigt värdefullt.

Eller är det måhända så att dom flesta människor är extremt dåliga på relaterad riskbedömning ?

Är du dum på riktigt? I varje mötesolycka där en motorcykel är inblandad är det approximativt en bil inblandad också (nämligen den som motorcykeln mötte), dvs i de analyserade olyckorna ingår ungefär lika många bilar som motorcyklar. Det är definitivt inte "självklart" att det oftare bör vara motorcykeln som är på fel ställe i de olyckorna.

Jag ska försöka vara pedagogisk.
I ett inlägg högre upp anklagade du motorcyklarna för att oftare vara i fel körfält vid omkörningsolyckor.
Anledningen till det är att det just är motorcykelolyckor som analyserats.
Analyserar du omkörningsolyckor med bilar, så finner du att de flesta bilar befinner sig i fel körfält.
Analyserar du bussar, så är det bussarna som oftast är i fel körfält.

Statistik kan lura även den bäste, men bättre än så här kan jag faktiskt inte förklara.

Jag ska försöka vara pedagogisk.
I ett inlägg högre upp anklagade du motorcyklarna för att oftare vara i fel körfält vid omkörningsolyckor.
Anledningen till det är att det just är motorcykelolyckor som analyserats.
Analyserar du omkörningsolyckor med bilar, så finner du att de flesta bilar befinner sig i fel körfält.
Analyserar du bussar, så är det bussarna som oftast är i fel körfält.

Statistik kan lura även den bäste, men bättre än så här kan jag faktiskt inte förklara.
Jag tänkte be dig läsa mig förra inlägg igen, men jag tror inte du kommer att förstå då heller, och jag orkar inte förklara noggrannare. Läs en statistikkurs, det är inte så kul, men ganska nyttigt.

Jag tänkte be dig läsa mig förra inlägg igen, men jag tror inte du kommer att förstå då heller, och jag orkar inte förklara noggrannare. Läs en statistikkurs, det är inte så kul, men ganska nyttigt.

Kunde inte skrivit det bättre själv.

Nästa ämne.

Skummade genom texten, och snabbt ser man att Vägverket ligger bakom statistiken eftersom den vinklas mot motorcyklar i allmänhet och supersporthojar i synnerhet.
T.ex. "I 9 av 10 mötesolyckor kom motorcykeln över i mötande körfält och i 8 av 10 omkörningsolyckor stod motorcykeln för omkörningen."
Men det var ju fantastiskt, eftersom det just är mc-olyckor vi pratar om.
Vilka motsvarande siffror finns för bilar, bussar, lastbilar ?
Alltså bara ett försök att svärta ner motorcyklister i statistiken.

Och denna "Var femte mc-förare var påverkad av alkohol eller andra droger."
Så bra, då är det precis som i trafiken i övrigt med alla andra fordon.
Alltså ännu ett försök i att visa hur farliga motorcyklister är.

Sen att statistiken är gammal och helt felaktig när det gäller dagens åldersfördelning vid dödsolyckor är en annan sak.
.

"I 9 av 10 mötesolyckor kom motorcykeln över i mötande körfält "

Säger ju att bara vid ett tillfälle av tio kommer en bil över i mötande fil vid mötes olyckor mellan mc och bil.
Alltså är mc klart över representerade i att komma över i mötande fil vid möte mellan mc och bil. Med andra ord klart farligare i trafiken.

"i 8 av 10 omkörningsolyckor stod motorcykeln för omkörningen"

Säger ju att bara vid två tillfällen av tio stod bilen för omkörningen vid omkörnings olycka mellan mc och bil.
Alltså är mc klart över representerade i att köra om vid omkörningsolycka mellan mc och bil. Med andra ord klart farligare i trafiken.

Jag har läst rapporten och tycker den är bra. Man kan lära sig en hel del av den "erfarenhet på burk"

Tycker också dom kunde tagit bort olyckorna baserade på mc fylla.
Sen är det ju dåligt att dom inte tar hänsyn till att det är betydligt fler som åker mc nu när dom tittar på antalet olyckor.
Men Polisen, vv och politiker är väl lite buttra på mc kollektivet efter en del provocerande och vill väl dra åt skruvtvingarna som hämnd kanske,,,

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back