Nytt rekordår för MC väntas...

Återigen framstår det klart att förnekelse är människans största försvarsmekanism...

Vadå vinklas? Det är en djupstudie baserad på Vägverkets material från dödsolyckor på MC 2000 - 2003.
Jag tror det är du som önsketänker och tror att det är någon gammal mc-fientlig gubbe som hittat på siffror för att visa en helt felaktig bild.
Sanningen kan vara tuff ibland men fakta är att unga mc-förare på sporthojar är överrepresenterade i dödsolyckor :fakta

Jag betvivlar inte att siffrorna inte stämmer, men att man kan bevisa vad som helst med statistik står ju helt klart.
Skulle det vara konstigt att 9 av 10 omkörningsolyckor med MC beror på att en MC kommer över på mötande körfält ?
Vad vill författaren få fram med detta påstående?
Och att anklaga 20% av omkomna motorcyklister för att köra drogpåverkade, utan att upplysa om att samma gäller trafikanter i övrigt belyser ju bara hur MC-fientlig studien är.

Slutsatsen att en MC stod för omkörningen i 8 av 10 MC-omkörningsolyckor bör ju nästan prisbelönas.

Återigen framstår det klart att förnekelse är människans största försvarsmekanism...
Absolut!
Och att anklaga 20% av omkomna motorcyklister för att köra drogpåverkade, utan att upplysa om att samma gäller trafikanter i övrigt belyser ju bara hur MC-fientlig studien är.
Men du verkar helt missa att den här djupstudien enbart handlar om dödsolyckor på MC. Varför ska man blanda in bilar och jämföra dessa med hojar? Sånt kan man göra i andra studier.

Absolut!
Men du verkar helt missa att den här djupstudien enbart handlar om dödsolyckor på MC. Varför ska man blanda in bilar och jämföra dessa med hojar? Sånt kan man göra i andra studier.

Studien är jättebra, men många slutsatser som dras är direkt komiska. Viss statistik saknar värde överhuvudtaget om den inte jämförs med övriga grupper i trafiken, eller över andra tidsperioder.
Annars kan man lura folk att tro vad som helst.
7 av 10 som träffas av blixten befinner sig på en golfbana. Golf är alltså farligare än proffsboxning, säger vägverket.
4 av 10 mord sker hemma i köket, alltså är köket den farligaste platsen, säger vägverket.
Och så den numera klassiska att 8 av 10 omkörningsolyckor med MC beror på att en MC kommer över i mötande körfält... Det mest allvarliga i detta, och som inte ens vägverket nämner i sin slutsats, är att övriga 2 av 10 dödsolyckorna beror på att en BIL kör om och kolliderar med en mötande MC.

Du får tolka statistiken hur du vill men att bara bryta ut en enskild punkt, säga att den är missvisande och sedan såga hela undersökningen ändrar ändå inte det faktum att sporthojsförare i 20-29 års åldern är kraftigt överrepresenterade i dödsolyckorna.

Du får tolka statistiken hur du vill men att bara bryta ut en enskild punkt, säga att den är missvisande och sedan såga hela undersökningen ändrar ändå inte det faktum att sporthojsförare i 20-29 års åldern är kraftigt överrepresenterade i dödsolyckorna.

Eftersom dessa studier är grunden till varför röster inom vägverket vill förbjuda mc-åkning på allmän väg, så bör även du vara kritisk till hur vissa slutsatser dras. Om det så bara vore en enda punkt.
Vi måste ställa krav på en rättvis bedömning.
Läser man vägverkets sammanfattning av studien så framställs mc-förare som ett gäng drogpåverkade dödspiloter.
Vore det så illa, så förstår jag att man vill förbjuda motorcyklar.

Och så den numera klassiska att 8 av 10 omkörningsolyckor med MC beror på att en MC kommer över i mötande körfält... Det mest allvarliga i detta, och som inte ens vägverket nämner i sin slutsats, är att övriga 2 av 10 dödsolyckorna beror på att en BIL kör om och kolliderar med en mötande MC.

Det framgår ju inte om de övriga 2 av 10 har kört om på insidan istället och därmed INTE kommit över i mötande körfält. :tungan
Jag ser det komiska i statestiken på samma sätt som du gör.

VI är helt enkelt en oskyddad grupp trafikanter i trafiken och måste därmed vara mera aktsamma...ta inga onödiga risker helt enkelt. Att ha bromsberedskap och köra med insidan av huvet kommer man nog rätt långt med...

//KaliZ

Eftersom dessa studier är grunden till varför röster inom vägverket vill förbjuda mc-åkning på allmän väg, så bör även du vara kritisk till hur vissa slutsatser dras. Om det så bara vore en enda punkt. Vi måste ställa krav på en rättvis bedömning. Läser man vägverkets sammanfattning av studien så framställs mc-förare som ett gäng drogpåverkade dödspiloter. Vore det så illa, så förstår jag att man vill förbjuda motorcyklar.
Det är inte Vägverket som gjort sammanfattningen, läs om läs rätt.

Att folk vill förbjuda sporthojar ser jag inget konstigt med. Men jag tror inte att det kommer ske inom överskådlig tid tackvare blandannat SMC.

Vadå vinklas? Det är en djupstudie baserad på Vägverkets material från dödsolyckor på MC 2000 - 2003.
Jag tror det är du som önsketänker och tror att det är någon gammal mc-fientlig gubbe som hittat på siffror för att visa en helt felaktig bild.
Sanningen kan vara tuff ibland men fakta är att unga mc-förare på sporthojar är överrepresenterade i dödsolyckor :fakta
Ja men har dom plockat bort styrfyllona, tjuvarna och dom som inte har behörighet ur statistiken? Om inte är siffrorna ointressanta enligt mig.

En annan grej som jag tycker VV använder generellt för att förstora problem som kanske knappt finns är att prata i procent. Med tanke på att det inte sker så förfärligt många dödsolyckor så får man att bättre grepp om problematiken om man fick t.ex. antalet som omkommer när dom frontar med mötande.

Kollade igenom lite kommentarer och hittade bl.a:
2. Glöm inte att köpa KISTA
Det skall finnas ny lag som tvinga alla Mc-ägare att köpa en KISTA för sin begravniing
så vi slipper betalar deras begravning.
svensson tham

Vem betalar hans begravning? Är våra begravningar mer kostsamma?

Citat av en annan "Motorcyklister borde istället få sänkt skatt eftersom ingen belastar äldrevården...":tummenupp

Sen hittade jag dethär lite förvirrande inlägget:
3. vägverket förstår statestiken bättre än det flesta här iaf
Om försäljningen ökar med 23 % innbär knappast det att 23 % fler äger MC
såvida inte man förbrukar en MC per år och det är väll knappast fallet ?
jonas

Läs det noga, det hänger ju inte ihop det han säger i översta raden och sedan understa:va

Jag drar alltså slutsatsen att det är bevisat att de som är emot oss hojåkare är korkade.

Cyniskt uttryckt måste det vara billigare för ett försäkringsbolag att förmånstagaren avlider vid en olycka.

Hur kommer det sig då att premien för unga förare är så hög?

Kan det verkligen vara så att de äldre förarna på glidare inte slår sig så mycket trots att de utgör 51% av olyckorna?

Har du läst något om det Sandstream?

Om man kollar länken och plockar ihop dom siffror som finns där så blir det så här

MC-----------------------------------
Reggade "Nu" ca 400000
I trafik "Nu" 268500

Antal MC från -05 till -06 +21%
Antal döda -05 46st
Antal döda -06 56st
Antal döda och svårt skadade 05 = 375
EDIT: 375/400000=0,0009375 -> 0,094%

56-46 = 10 10/46= 0,217 -> +21,7% alltså ingen procentuell
ökning att tala om alltså

Bil -----------------------------------

EDIT: Fordon Reggade "Nu" ca 4600000 hittade på www.bilsweden.se
I trafik "Nu" ca ? kan ej hitta

EDIT: Antal PersonBilar från -05 till -06 +282766, hittade på www.bilsweden.se
Antal döda -05 ? st, kan ej hitta på VV's hemsida
Antal döda -06 ? st, kan ej hitta på VV's hemsida
Antal döda och svårt skadade 05 = ?, kan ej hitta på VV's hemsida
(Enligt länken 4250 totalt)
EDIT: 4250/4600000=0,000924 ->0,092%, väldigt lika med MC se ovan

Och som kontroll grupp så föreslår jag rökare---------------------

Antal döda och svårt skadade 05 = ?

Om vi hjälps åt så kanske vi kan fylla i dom siffror som fattas ovan så får vi se
vad som borde förbjudas.

Jag kan räkna och sammanställa.

Vad sägs, skall vi skapa ett inlägg i debatten ?

EDIT: Jag jobbar vidare :tummenupp

EDIT igen:jag har nu hittat excel filer över statistiken 85-06 på VV's hemsida men nu får jag ta till Excel istället för kalkylatorn.

Last edited:
Cyniskt uttryckt måste det vara billigare för ett försäkringsbolag att förmånstagaren avlider vid en olycka.
Hur kommer det sig då att premien för unga förare är så hög?
Kan det verkligen vara så att de äldre förarna på glidare inte slår sig så mycket trots att de utgör 51% av olyckorna?
Har du läst något om det Sandstream?
Att föraren omkommer borde bli billigare än tex en invaliditet som förhindrar förvärsarbete. Att premien är så hög för unga beror inte på att bolagen vill straffa en enskild grupp utan det beror istället på att gruppen är mycket mindre än tex de som är 50+. Sen räcker det med ett par invaliditeter per år för att äta upp det mesta av den gemensamma premien.
Och som kontroll grupp så föreslår jag rökare
Att hitta något annat som är farligare är bara att sticka huvudet i sanden.

Att föraren omkommer borde bli billigare än tex en invaliditet som förhindrar förvärsarbete. Att premien är så hög för unga beror inte på att bolagen vill straffa en enskild grupp utan det beror istället på att gruppen är mycket mindre än tex de som är 50+. Sen räcker det med ett par invaliditeter per år för att äta upp det mesta av den gemensamma premien.
Att hitta något annat som är farligare är bara att sticka huvudet i sanden.

Jag tycker bara man borde ha någon annan i samhället vanligt förekommande "farlig grej" så att man kan jämföra Lagstiftning <-> antal skonade människor så att man får ett större perspektiv.

Jag har uppdaterat lite siffror i mitt inlägg så nu börjar det bli intressant

Tycker att vi ska förbjuda folk från att gå eftersom nästa lika många gångtrafikanter omkom som motorcyklister år 2006 och när vi ändå håller på så kan vi förbjuda vanliga cycklar oxå (hälften så många omkom)........ TJOHOO!!! statistik är underbart :tummenupp

Ja men har dom plockat bort styrfyllona, tjuvarna och dom som inte har behörighet ur statistiken? Om inte är siffrorna ointressanta enligt mig.

Urvalet är ju redan avgränsat "motorcykelolyckor", därefter redeovisas bl.a antal onyktra förare inblandade i olyckor.

Om man börjar plocka bort vissa delar ur ett urval, istället för att redovisa det som kan redovisas, är man farligt ute. Då skulle man kunna börja prata om att vinkla statistiken.

Ärligt talat är ju faktiskt styrfyllon, obehöriga förare och motorcykeltjuvar en väldigt liten del av underlaget... även om det inte redovisas.

Tänk istället om man samlat in alla trimmade mopeder oxå i underlaget. Trimmad moppe är ju faktiskt (per definition) en motorcykel.

Då skulle det bli ännu hårigare siffror.

Jag tror att underlaget och faktainsamlingen är obestridbar MEN det fråntar ju inte det faktum att författaren klart visat sin ståndpunkt = negativ till motorcyklar.

--- mina 25 öre ---

Nej, nej, nej!
Det är bara ännu ett gäng som fått det hela om bakfoten :rolleyes:
Jag tycker bara man borde ha någon annan i samhället vanligt förekommande "farlig grej" så att man kan jämföra Lagstiftning <-> antal skonade människor så att man får ett större perspektiv.
Jag har uppdaterat lite siffror i mitt inlägg så nu börjar det bli intressant
Nej, det är inte ett dugg intressant eftersom taktiken är helt meningslös och inte tillför något.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back