Tips på prisvärt ryggskydd....

Jag har åkt runt med ett Halvarsson... har vunnit tester i både Bike o SMC Tidningen... kanske lite varmt men riktigt bekvämt... Enda jag kan gnälla på är att efter 4000mils ( 3 säsonger) åkning så börjar kardborren ge upp så i år blir det ett nytt...

Vänta till Lidl kör sin mc-vecka i vår.
Oavsett sett vad folk inbillar sig om att dyrt ska va bra så placerades det i topp i mc-nytts test!!

rullstol.jpg

Har svårt att förstå hur ett mjukt ryggskydd ska kunna klara en riktig smäll lika bra som ett med hårda plattor. Vad jag kommer ihåg är testet i bike gjort genom att man släpper en spetsig vikt mot ryggskyddet som är uppspännt i en bänk, och sedan mäter krafterna under. Men hur realistiskt är det?

Om jag vurpar t.ex i en rondell och glider in i en trotoarkant så vill jag inte ha ett mjukt skydd som böjer sig, utan ett med stenhårda fodrade plattor som fördelar kraften.

Lr har jag missat något?

Har svårt att förstå hur ett mjukt ryggskydd ska kunna klara en riktig smäll lika bra som ett med hårda plattor. Vad jag kommer ihåg är testet i bike gjort genom att man släpper en spetsig vikt mot ryggskyddet som är uppspännt i en bänk, och sedan mäter krafterna under. Men hur realistiskt är det?

Om jag vurpar t.ex i en rondell och glider in i en trotoarkant så vill jag inte ha ett mjukt skydd som böjer sig, utan ett med stenhårda fodrade plattor som fördelar kraften.

Lr har jag missat något?

Tror du på allvar att 2-3 millimeter plast gör någon som helst skillnad?! Jag har själv ett ryggskydd från Dainese med "hårda" plattor så man ser ut som en gråsugga. Till tösen köpte jag ett Halvarsson Track som är "mjukt". jag kan säga att jag skulle välja det "mjuka" alla dagar i veckan.

Du skulle behöva en -balk innanför skinnstället för att kunna förhindra den "brytande" effekten om man slår i en stolpe eller ett träd. Det ryggskydet däremot kan skydda mot är just mot stickande skador från fotpinnar eller grenar och andra vassa föremål samt att FÖRDELA smällen över en större yta och även där tror jag mer på halvarssons "mjuka" skydd jämfört med alla de med "hårda" plattor.

Det "mjuka" är inte särskillt mjukt. Det är ett gummiliknande material som nästan känns som ett mellanting mellan det i bilddäck och det i golvmattorna i bilen.. Det finns nog inget "hårt" skydd som klarar smällar bättre och mot "stick" är det säkerliget bättre än de flesta.

Mot "brytning" lär inget ryggskydd i världen fungera. Du har väl sett hur bilar reagerar när de kolliderar redan i låga hastigheter... då kan du ju gissa vad som skulle krävas av ett ryggskydd för att ha någon som helst skyddande effekt de gånger ryggen "bryts" mot en stolpe eller ett träd eller liknande.

Last edited:
Tror du på allvar att 2-3 millimeter plast gör någon som helst skillnad?! Jag har själv ett ryggskydd från Dainese med "hårda" plattor så man ser ut som en gråsugga. Till tösen köpte jag ett Halvarsson Track som är "mjukt". jag kan säga att jag skulle välja det "mjuka" alla dagar i veckan.

Du skulle behöva en I-balk innanför skinnstället för att kunna förhindra den "brytande" effekten om man slår i en stolpe eller ett träd. Det ryggskydet däremot kan skydda mot är just mot stickande skador från fotpinnar eller grenar och andra vassa föremål samt att FÖRDELA smällen över en större yta och även där tror jag mer på halvarssons "mjuka" skydd jämfört med alla de med "hårda" plattor.

Bra sagt! Det är faktiskt SÅ det är. Lite lätt överskattat som vi avhandlade i "lag på ryggskyddstråden". Det bästa skyddet mot sättningar i ryggraden är en stark rygg och mage.

Ok, fel av mig, det var i mc-folket.
Litar du mer på att det är bra för att handlaren har en skyhög marginal än vad ett oberoende test säger så är det väl upp till dig.

Personligen så tycker jag att det känns lite fjortis (avadårå fatta lätt att mitt ä fett mycke vassare kosta ju typ 3ggr så mycket)

Har själv både ett Halvarsson o ett Lidl, tycker att Lidl-skyddet sitter skönare.

Du skulle behöva en -balk innanför skinnstället för att kunna förhindra den "brytande" effekten om man slår i en stolpe eller ett träd. Det ryggskydet däremot kan skydda mot är just mot stickande skador från fotpinnar eller grenar och andra vassa föremål samt att FÖRDELA smällen över en större yta och även där tror jag mer på halvarssons "mjuka" skydd jämfört med alla de med "hårda" plattor.

Det "mjuka" är inte särskillt mjukt. Det är ett gummiliknande material som nästan känns som ett mellanting mellan det i bilddäck och det i golvmattorna i bilen.. Det finns nog inget "hårt" skydd som klarar smällar bättre och mot "stick" är det säkerliget bättre än de flesta.

Mot "brytning" lär inget ryggskydd i världen fungera. Du har väl sett hur bilar reagerar när de kolliderar redan i låga hastigheter... då kan du ju gissa vad som skulle krävas av ett ryggskydd för att ha någon som helst skyddande effekt de gånger ryggen "bryts" mot en stolpe eller ett träd eller liknande.

Jag tror ju såklart att 2-3mm plast gör skillnad annars skulle jag ju inte ha ryggskydd öht. Och jag tror att hårda plattor skyddar bättre mot fotpinnar än ett mjukt skydd. Förstår inte hur ett mjukt skydd ska kunna fördela kraften. Jaja, alla blir saliga på sin tro.
Att skyddet skulle hjälpa mot stolpar och träd räknar jag inte med, bilarna vet jag inte hur de kom med i bilden, de är ju gjorda för att skynklas ihop vid krockar.

Enda jag kan gnälla på är att efter 4000mils ( 3 säsonger) åkning så börjar kardborren ge upp så i år blir det ett nytt...

Vad jag har hört är problemmen med kardborren ett problem halvarsson åtgärdade efter något år. Vi har samma problem med vårt halvarssonryggskydd vilket är en aning irriterande men jag läste någonstans att de bytt ut kardborret mot ett bättre de senaste två åren.

Förstår inte hur ett mjukt skydd ska kunna fördela kraften.

Det är nog för att du missförstår innebörden av ordet "mjukt". Det är ju knappast gjort av dunbolster utan det skyddande lagret är ett rejält tilltaget stycke bastant gummiliknande plast.

- "men jag förstår inte hur däck kan hålla för punktering när det är gjort av ett mjukt material som gummi! Hårplast vore bättre!!"

Jag skulle nog våga låta någon hugga mig, med en inte allt för vass yxa, i ryggen när jag bär halvarssonskyddet. Jag skulle inte våga göra samma ovetenskapliga test när jag bär mitt Dianese-skydd med "hårda" plattor..

Men alla blir saliga på sin tro.

Jag skulle nog våga låta någon hugga mig, med en inte allt för vass yxa, i ryggen när jag bär halvarssonskyddet. Jag skulle inte våga göra samma ovetenskapliga test när jag bär mitt Dianese-skydd med "hårda" plattor..

Garanterat att man hellre har på sig ett skydd med hårdplast om man ska bli huggen i ryggen med en yxa jämfört med ett skydd "med gummiliknande plast". Hårdplasten föderlar ut "trycket/kraften" från spetsen av yxan bättre än den "gummiliknande plasten" som är mjukare = den kommer svikta innåt mot kroppen.

Det är nog för att du missförstår innebörden av ordet "mjukt". Det är ju knappast gjort av dunbolster utan det skyddande lagret är ett rejält tilltaget stycke bastant gummiliknande plast.

- "men jag förstår inte hur däck kan hålla för punktering när det är gjort av ett mjukt material som gummi! Hårplast vore bättre!!"

Jo jag vet vad det är för gummi, man kan ju rulla ihop det som ett liggunderlag.
Och hårdplastdäck lär hålla bättre mot punktering...
Nu pallar jag inte mer ryggskyddsdiskussioner. Roger out.

Last edited:
Hårdplasten föderlar ut "trycket/kraften" från spetsen av yxan bättre än den "gummiliknande plasten" som är mjukare = den kommer svikta innåt mot kroppen.

"Svikteffekten" är ju bara marginell och även det mjuka skyddet fördelar ut kraften väldigt bra. Däremot har ju hårdplasten en bristningsgräns efter vilken den inte skyddar alls då det helt sonika spricker rakt av. Det är just denna faktor som gör att jag litar mer på det "mjuka "Halvarssonskyddet även om jag själv kör med ett Daineseskydd med hårda plattor.

Ok, fel av mig, det var i mc-folket.
Litar du mer på att det är bra för att handlaren har en skyhög marginal än vad ett oberoende test säger så är det väl upp till dig.

Personligen så tycker jag att det känns lite fjortis (avadårå fatta lätt att mitt ä fett mycke vassare kosta ju typ 3ggr så mycket)

Har själv både ett Halvarsson o ett Lidl, tycker att Lidl-skyddet sitter skönare.

du har ingen vidare koll på material och energiupptagningförmåga.
när sa jag nått om marginaler?
men visst, jag har ju inte satt mig in i detta efter 15års mc åkande varav 11 år på bana + en bror i rullstol.
men det är din rygg, varsågod, "sitta skönt" tycks ju vara en hobby du har.

Last edited:
Jag använder ryggskydd från Ufo som heter CE-1?? (där frågetecknen byts ut mot modellstorlek). Kostade 700 spänn på Johans MC i göteborg. Det sitter jättebra, det har aldrig varit i vägen. Och då kör jag ofta med ryggsäck.
Själv så skulle jag inte köra utan ryggskydd, lika viktigt som hjälm! I och för sig kittar jag alltid upp helt när jag ska köra, man känner ju sig själv.
:näsblod

Så här ser det ut:
802054_460.jpg

Hejdå!

detta UFO ryggskydd.. är det "hårt" eller "mjukt"? Ser ju ut att vara hårt men skenet kan ju bedra på bild.. nån som vet?

du har ingen vidare koll på material och energiupptagningförmåga.
när sa jag nått om marginaler?
men visst, jag har ju inte satt mig in i detta efter 15års mc åkande varav 11 år på bana + en bror i rullstol.
men det är din rygg, varsågod, "sitta skönt" tycks ju vara en hobby du har.

Vore det så enkelt att man bara tittar på skyddet o kan bedöma det så vore det ju lysande.
Att helt döma ut Lidl-skyddet som skit bara för att det är billigt tycker jag är fel, det placerade sig faktiskt på andra plats i ett oberoende test.
Men kan du titta på ett skydd eller en hjälm o direkt avgöra vilken som är bättre så visst:tummenupp

"Svikteffekten" är ju bara marginell och även det mjuka skyddet fördelar ut kraften väldigt bra. Däremot har ju hårdplasten en bristningsgräns efter vilken den inte skyddar alls då det helt sonika spricker rakt av. Det är just denna faktor som gör att jag litar mer på det "mjuka "Halvarssonskyddet även om jag själv kör med ett Daineseskydd med hårda plattor.

Inte för o vara den som är den, men gör man inte de där plattorna i nån aramidhejohåplast som är i det närmsta okrossbar( obs inte ohuggbar av yxa )????

Jag tycker som alla andra att Halvarsson Track är kanonskydd men även Prexport har ett finemangryggskydd(hårda plattor) som jag själv använder som dessutom är VIKBART så man kan förvara det i skåpet i skolan/jobbet t.ex... Får själv ett bra kvalitetsintryck och det är svalare än de flesta ryggskydden jag testat...

prexport bild:
B%20PRO%20L.JPG

Last edited:

Förstår inte hur nån kan rekommendera Lidl´s ryggskydd pga detta test.
Den som har läst en fack-tidning eller till och med en vetenskaplig tidskrift vet att om ett testresultat ska få något som helst erkännade av andra ingenjörer, forskare, media mm, måste det redovisa testmetoder och resultat på ett grundligt sätt, vilka testmetoder som användes, hur dom utfördes mm mm.

Några killar på redaktionen som testar passformen på ryggskydden säger ju noll.

Lidl´s ryggskydd kan vara bra och är nog mycket bättre än att inte ha nåt alls men testet säger mer om MC-folkets redaktion än om ryggskydden i testet.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back