Paris-Dakar rallyt [ Bilder ifrån Malaga ]

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
För den som inte vet:

Dakar Rallyt 2007 är totalt 7915 kilometer långt varav 4309 kilometer är specialsträckor fördelade på 15 sträckor. Starten sker som vanligt i Lissabon och målgången är i Dakar. Tävlingen startar den 6 januari och man går i mål den 21 januari. Anmälningslistan omfattar 184 bilar, 233 motorcyklar, 13 Quadracer samt 85 lastbilar vilket gör totalt 515 ekipage.

Nordiska deltagare:
Startnummer 6: MC. Pål Anders Ullevålseter, Norge, KTM
Startnummer 43: MC. Thomas Berglund, Sverige, KTM
Startnummer 71: MC. Marc Dullum, Danmark, KTM
Startnummer 98: MC. Annie Seel, Sverige, KTM
Startnummer 206: MC. Gjermund Frostad, Norge, Yamaha

Bilar:
Startnummer 307: Bil. Tina Thörner, Sverige, andreförare åt Jutta Kleinschmidt, BMW
Startnummer 308: Bil. Ari Vatanen, Finland, Volkswagen, med andreförare Pons Fabrizia
Startnummer 337: Bil. Markku Alén, Finland , Isuzu, med andreförare Rafael Tornabell
Startnummer 353: Bil. Ivar Erik Tollefsen, Norge, med andreförare Quinton Evans i en Bowler.

Mer info:
http://www.sportinformation.com/Motor/Aktuellt/aktuelltdakar.htm

Highlights från dakar 2007
http://access.racing-live.com/raid/en/offre2007/index.php

Det var riktigt kul att se motorcyklarna,bilarna och några lastbilar glida in. Folk flockades runt dom och ville ta kort:D

Först på plats var Pål Anders Ullevålseter

Lite blandade bilder ifrån Malagas hamn

Bifogat

• aktuel12.jpg
    aktuel12.jpg
    44.4 KB · Visningar: 113
  • IMG_0635.JPG
    IMG_0635.JPG
    133.4 KB · Visningar: 95
  • IMG_0664.JPG
    IMG_0664.JPG
    77.3 KB · Visningar: 86
  • IMG_0622.JPG
    IMG_0622.JPG
    123.6 KB · Visningar: 49
  • IMG_0633.JPG
    IMG_0633.JPG
    85.4 KB · Visningar: 70
  • IMG_0672.JPG
    IMG_0672.JPG
    74.6 KB · Visningar: 102
Last edited:
Undrar: har inte koll på när man slutade köra från Paris, eller har man någonsinn gjort det?

Mer bilder

Bifogat

• IMG_0651.JPG
    IMG_0651.JPG
    81.7 KB · Visningar: 46
  • IMG_0648.JPG
    IMG_0648.JPG
    98.5 KB · Visningar: 60
  • IMG_0637.JPG
    IMG_0637.JPG
    95.1 KB · Visningar: 37
  • IMG_0673.JPG
    IMG_0673.JPG
    65.5 KB · Visningar: 38
  • IMG_0676.JPG
    IMG_0676.JPG
    79.2 KB · Visningar: 43
  • IMG_0681.JPG
    IMG_0681.JPG
    55 KB · Visningar: 43
Undrar: har inte koll på när man slutade köra från Paris, eller har man någonsinn gjort det?

Där får nog någon mer kunnig svara.

Öhlins verkar populärt!

Ett kort på en konstig BMW och ett på en vespa med 2 framhjul:näsblod

Bifogat

• IMG_0657.JPG
    IMG_0657.JPG
    87.7 KB · Visningar: 123
  • IMG_0658.JPG
    IMG_0658.JPG
    131.7 KB · Visningar: 96
  • IMG_0677.JPG
    IMG_0677.JPG
    114.2 KB · Visningar: 76
  • IMG_0656.JPG
    IMG_0656.JPG
    128 KB · Visningar: 165
riktigt skoj o se.... :tummenupp
MER!!!!!!

dom e ju så förbannat tuffa dom där rallyhojarna

Mmmm här är min drömhoj!

Bifogat

• Gauloises_KTM07_01.jpg
    Gauloises_KTM07_01.jpg
    135.6 KB · Visningar: 453
Vad kan det kosta att vara med i dakarrallyt? Dvs hur mycket budget måste man ha? Säg att man ville vara med att köra, inte för att vinna.

Vi sitter och tvistar lite här. Jag gissar på 500 000:-. mikke gissar på runt 2 miljoner, minst, kanske 20.
Vem har rätt?

Nu menar jag inte att man skall vinna, utan bara köra för skojs skull. Hojen behöver inte vara superhightech med typ en satelit i förarsätet. Utan man skall klara köra från paris-dakar

Vad kan det kosta att vara med i dakarrallyt? Dvs hur mycket budget måste man ha? Säg att man ville vara med att köra, inte för att vinna.

Vi sitter och tvistar lite här. Jag gissar på 500 000:-. mikke gissar på runt 2 miljoner, minst, kanske 20.
Vem har rätt?

Nu menar jag inte att man skall vinna, utan bara köra för skojs skull. Hojen behöver inte vara superhightech med typ en satelit i förarsätet. Utan man skall klara köra från paris-dakar

Här har du en bra överblick från Kapten Berglund som kör årets Paris Dakar för 1:a gången! http://www.berglundracing.com/motDakar_ekonomin.html

Vem har rätt?

hitta detta efter en snabb liten googling....

intervju med thomas berglund:
"Vad har du för budget?
- Drygt 500 000 kronor."
http://www.racewebb.se/news/dakar/den-optimala-utmaningen.shtml

sen räcker de väl att man börjar köra från lissabon... :rolleyes:

Edit: suck...! va långsam man e

En dröm jag har haft några år är att genomföra ett Dakar med en quad. Ännu har jag inte ens kört någon quad. Men drömma kan man ju alltid. :)

BTW: stilfull manöver Ari Vatanen lyckades med i vattenhålet på dagens sträcka... :hihi

Mmmm här är min drömhoj!
Min också, världens hårdaste hoj. Men jag vill ha den i KTM-orange, inte dekalad för ett franskt cigg-märke :zpy

Jag noterar med glädje att två XR650 är med i årets startlinje, än så funkar den gamla Baja-grisen allt! :)

jo... :)
men de e nog värre för alla mc-åkare som var lika ivriga att komma över snabbt... cyklop o snorkel e väl tyvärr inte prio ett i ett ökenrally!! :D
Klart att det ska prioriteras cyklop och snorkel i ett ökenrally. Cyklopet använder du som stenskottsskydd för strålkastaren och snorkel använder du för att få luftintaget högre upp (ju högre upp det kommer desto mindre skit finns det i luften). :tummenupp

Grymt race! Jag vill köra! Men VARFÖR kör någon quad? 13, quad? sopror som inte kommer att nämnas i historien alls och än mindre vinna etapper i rallyt.

De där med Reskostnade/Mutor va bra tycker ja :D med tanke på att de är en så hett ämne i media med mutor osv ;)

Tillkommande utgifter
Deposition till Dakar org:25 000 kr
Bensin till transporterna: 4000 kr
Hotel Dakar: 1500 kr
Resekassa/mutor: 15 000 kr

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...