SSOTYA 2007 - Byggtråd

Mums!

Bladen gör sig fint med enkelsving! Kör du vfr bakfälgen till också? Orginal kan man väl inte få på va?

Har du någon aning hur vikt och köregenskaper påverkas?
 
halland31131 skrev:
2696575 fet sving!!! Vad hittade du den?? Dyr som satan?
Nä, prismässigt var den helt ok, 2650:- Ungefär vad dom ligger på ute på marknaden. Fick ju med lite saker till den också.
Sen är årsmodellen på svingen den rätta också. Kommer gå in närmare på det här med årsmodeller och skillnader i min byggtråd sen.

matte_mannen skrev:
2696660 Mums!

Bladen gör sig fint med enkelsving! Kör du vfr bakfälgen till också? Orginal kan man väl inte få på va?

Har du någon aning hur vikt och köregenskaper påverkas?
Själva svingen skall enligt källor vara nästan bolt-on. En ny distans skall behövas på ena sidan.
Vi får se ifall det stämmer snart. :tungan

Vet faktiskt inte hur jag skall göra med fälgen ännu.
Vissa VFR-fälgar får du plats med 180 däck medans andra så är 160-170 max.
Har iofs ett nytt 190 däck liggandes i garaget men det kommer nog inte få plats. För lite frigång mot svingen där.
Skall luska i det där lite grann och se vad det blir.

Men det vore riktigt roligt att smacka dit en bilfälg men att hitta rätt bultcirkel är nog ganska svårt.
Sen vill man ju inte att det skall bli något lurt med köregenskaperna heller. Denna hoj skall rulla och inte bli en trailorqueen.

Kanske skall ta och väga alla sakerna och se vad det blir för skillnad. Kan vara en intressant jämförelse.
 
Wiseguy skrev:
2696887 Men det vore riktigt roligt att smacka dit en bilfälg men att hitta rätt bultcirkel är nog ganska svårt..

Om du tar den bil-bultcirkeln som ligger närmast så kan en fälgfirma fixa rätt cirkel för ett par hundringar....
 
Wiseguy skrev:
2696887 Men det vore riktigt roligt att smacka dit en bilfälg men att hitta rätt bultcirkel är nog ganska svårt.

Är det inte 4x100mm bultcirkel på Vfr????????? det har gamla Oplar, Golfar och Bmw mfl. Om det stämmer så blir bult cirkeln inga problem men rätt offset på fälgen kan bli svårare.
 
Här är ett säkert koncept om du ska ha bilfälg:

30mm Spacer
7,5x17 fälg med ET35
Bultmönster(LK4x100) Borbet BS / TSW
däck 210er Metze Marathon
längre muttrar/skruvar
5mm mellan sving o kedja

Har du större fälg än detta så kommer fälgen sticka ut på högersidan.
 

Bifogat

  • silver200602.jpg
    silver200602.jpg
    102.8 KB · Visningar: 184
en cool bilfälg e aldrig fel..
kanske spinners :näsblod
 
ozeo skrev:
2698640 en cool bilfälg e aldrig fel..
kanske spinners :näsblod

synd att en bilfälg väger som en buss......
konceptet enkelsving och bilfälg må vara snyggt men är katastrofalt värdelöst om man ska räkna in vägegenskaper och vikt.
i min värld är funktionen lika viktig som utseendet så det går fetbort.
 
madmagnus skrev:
2698943 synd att en bilfälg väger som en buss......
konceptet enkelsving och bilfälg må vara snyggt men är katastrofalt värdelöst om man ska räkna in vägegenskaper och vikt.
i min värld är funktionen lika viktig som utseendet så det går fetbort.

tja att enkelsving väger vet man men finns de inga lätta bilfälgar då? :va
 
ozeo skrev:
2698985 tja att enkelsving väger vet man men finns de inga lätta bilfälgar då? :va

klart att det finns men då kostar det satan.
magnesiumfälgar är ett alternativ.
men det som i huvudsak stör mig är att enkelsvingen är tyngre och mindre styv än en dubbelsidig. altså inget att ha på en sportmaskin.
 
Bild på hoj med enkelsving. Såg hojen i portugal i sommras.
 

Bifogat

  • IMG_2169.JPG
    IMG_2169.JPG
    123.2 KB · Visningar: 241
Slappa skrev:
2700095 Det är inte ett crosstyre heller men likförbannat finns de folk som slänger dit dom iaf!:huvet

Det gynnar ivf vissa köregenskaper/kontroll vilket en enkelsving inte gör.
 
Back
Top