Startfrihjul som kastat in handsken (Mycket välbekant!). Kan räcka med oljebyte. Inte GPS, dödade två frihjul för mig på samma månad.. Shells 10/40 funkar prima. Kopplingen gillar den också. Annars är det byte. Blir nöd till att tömma olja, vatten är inte tvunget nödvändigt men man kan ju passa på...
Har fortfarande problem!!
Status nästan 2 år senare:
Har bytt startmotorkoppling, bytte då fjädrar, rullar och starter clutch outer.
Har renoverat startmotorn, nya kol och rengöring.
Samma olja, Biltemas racingolja (var problem även innan med en Motul olja).
Har testat att koppla startkablar direkt på startmotorn från bilbatteriet:
ca 30 tal startförsök och 3-4 stycken slirade det direkt på.
Har även testat koppla startkablar från bilbatteriet till mcbatteriet:
ca 20 tal startförsök och 3-4 stycken slirade det efter ingrepp, dvs först drog startmotorn runt och sedan släppte den och kopplingen verkar frihjula.
Nu vet jag inte om skillnaden mellan inkopplingen påverkar resultatet eller om det var att man hade gjort så många startförsök.
Kanske att man inte helt kan utesluta ex.vis startmotorrelä. Men det förstnämnda försöket visar ju motsatsen, dvs. att man kan utesluta fel i elektroniken. Förutom fel i själva startmotorlindningarna?
OBS!! När motorn är varm (och oljan är varm) så har den inte slirat på startmotorkopplingen. Vad kan det bero på?
Frågan här är så klart vad jag ska göra för att det hela ska fungera bra igen?
Jag vill minnas att jag inspekterade delarna när jag bytte startmotorkopplingen, men kanhända att jag missat något slitage på starter driven gear (tror denna även kallas starter pinion) eller reduction gears (vad det nu är)?
Eller är lösningen så enkel som att byta olja till shell 10w-40? Kan det vara så att biltemaoljan smörjer för bra?
Har haft hojen i 4 år och tyvärr har det inte blivit så många mil på den dels. pga. familjesituationen men också pga. det här evinnerliga problemet som gör att man drar sig för att åka ut någonstans...