VFR 750 problem?

U-joppe skrev:
Jag har aldrig hört talas om en VFR låda som brakar ihop.
Du borde prova nån annans VFR. Det är bra så man vet vad som är typiskt och vad som är sjukligt.

Den tanken har slagit mig, men jag känner ingen annan VFR-ägare i stan.
I dag när jag körde så tänkte jag att kanske det bara är fel timing mellan kopplingshand och växelfot. Min vanliga timing har varit - gasa, släppa gas, koppla och växla i följd. Men om jag gasar, släpper gas, kopplar och väntar några mikrosekunder till innan jag växlar så fungerar det bättre. Slö koppling tänker man. Har aldrig haft sådana timing problem med att växla på alla andra hojar jag haft. OBServera att detta gäller alltså på lägre varvtal. På högre varvtal går det bättre. :banana Kanske gör jag så att efter jag kollar kopplingen i vinter och om det inte visat sig vara nåt fel där :tomten så byter jag bara olja till våren och om samma problem uppträder så kanske jag skulle öppna upp igen och lägga på dessa 1.5mm brickor för att förstärka funktionen - eller byta lameller eller nåt...

Men om du ändå e ute o posör-åker lite lätt så testa att mellan-gasa när du växlar. Det kanske löser dina problem på lägre varv. :va Å du... Analysera inte så mkt. Bara åk och njut. Du har en VFR var glad och avkopplad istället... enligt vad jag har hört så ska "skiten" hålla! :banana :hihi

//kaliZ

Det måste nog vara så att jag älskar att analysera motorcykeln och åkningen. Var en härlig åkdag idag, tog kompledigt halvdag och körde runt och letade efter fiskesjöar.

Fast visst är det så att det är viktigt för mig att hojen mår bra så att man kan lägga många mil under hjulen. Trasig hoj = inge mc-åkning = inge bra.
:rolleyes:

Ang. slirande startmotorkoppling, man hör väldigt väl om den slirar det skär i märgen på en, mitt råd är, byt rullarna i startmotor kopplingen omedelbart då innan "drevet" också blir ojämnt. Jag har inte bytt på en VFR än (får väl se hur frugans nyinköpta -92:a uppförsig) men på min gamla CB var det skitenkelt. Ny tror jag inte att du har dom problemen, detta var bara ett råd i allmämmhet.

Ang. slirande startmotorkoppling, man hör väldigt väl om den slirar det skär i märgen på en, mitt råd är, byt rullarna i startmotor kopplingen omedelbart då innan greppytan på "drevet" också blir ojämnt. Jag har inte bytt på en VFR än (får väl se hur frugans nyinköpta -92:a uppför sig) men på min gamla CB var det skitenkelt. Nu tror jag inte att du har dom problemen, detta var bara ett råd i allmämmhet.

Last edited:
Vfr problem ?!

Tja !

Kan det vara möjligt med dessa fel på e´n Vfr ?
Känner dock igen sista problemet med kopplingen.
Skulle tro att det blir bättre med Castrol Gps.
Kör på Motul idag och har samma problem.

Viffer rockar fett ! :tummenupp

Lyfter en gammal tråd för att dela med mig av mina erfarenheter. Bytte olja i våras till Biltemas Racingolja och upplever en dramatisk förbättring av växlings-egenskaperna. Det blev genast mycket roligare att köra hojen mao.
Tidigare olja var en motul olja som tidigare ägare hällt i.
Rätt så nöjd med min VFR i dagsläget. Hoppas nu att jag får tid att göra en ventiljustering någon gång också.

Ang. slirande startmotorkoppling, man hör väldigt väl om den slirar det skär i märgen på en, mitt råd är, byt rullarna i startmotor kopplingen omedelbart då innan greppytan på "drevet" också blir ojämnt. Jag har inte bytt på en VFR än (får väl se hur frugans nyinköpta -92:a uppför sig) men på min gamla CB var det skitenkelt. Nu tror jag inte att du har dom problemen, detta var bara ett råd i allmämmhet.

Mitt problem med att starta hojen har accelererat och den är helt omöjlig att starta när motorn är kall. Får springa igång moppen. :rodnar Tror nu själv (äntligen) att det är startmotorkopplingen och kanske tyvärr också greppytan på drevet.

Filmat med mobilen:
http://www.youtube.com/watch?v=yYPCMcJldpc

Vad säger ni?
Hur fixar man sådant? Tappar man ur olja/vatten eller?

Startfrihjul som kastat in handsken (Mycket välbekant!). Kan räcka med oljebyte. Inte GPS, dödade två frihjul för mig på samma månad.. Shells 10/40 funkar prima. Kopplingen gillar den också. Annars är det byte. Blir nöd till att tömma olja, vatten är inte tvunget nödvändigt men man kan ju passa på...

Startfrihjul som kastat in handsken (Mycket välbekant!). Kan räcka med oljebyte. Inte GPS, dödade två frihjul för mig på samma månad.. Shells 10/40 funkar prima. Kopplingen gillar den också. Annars är det byte. Blir nöd till att tömma olja, vatten är inte tvunget nödvändigt men man kan ju passa på...

Har fortfarande problem!!

Status nästan 2 år senare:
Har bytt startmotorkoppling, bytte då fjädrar, rullar och starter clutch outer.
Har renoverat startmotorn, nya kol och rengöring.

Samma olja, Biltemas racingolja (var problem även innan med en Motul olja).

Har testat att koppla startkablar direkt på startmotorn från bilbatteriet:
ca 30 tal startförsök och 3-4 stycken slirade det direkt på.

Har även testat koppla startkablar från bilbatteriet till mcbatteriet:
ca 20 tal startförsök och 3-4 stycken slirade det efter ingrepp, dvs först drog startmotorn runt och sedan släppte den och kopplingen verkar frihjula.
Nu vet jag inte om skillnaden mellan inkopplingen påverkar resultatet eller om det var att man hade gjort så många startförsök.

Kanske att man inte helt kan utesluta ex.vis startmotorrelä. Men det förstnämnda försöket visar ju motsatsen, dvs. att man kan utesluta fel i elektroniken. Förutom fel i själva startmotorlindningarna?

OBS!! När motorn är varm (och oljan är varm) så har den inte slirat på startmotorkopplingen. Vad kan det bero på?

Frågan här är så klart vad jag ska göra för att det hela ska fungera bra igen?

Jag vill minnas att jag inspekterade delarna när jag bytte startmotorkopplingen, men kanhända att jag missat något slitage på starter driven gear (tror denna även kallas starter pinion) eller reduction gears (vad det nu är)?

Eller är lösningen så enkel som att byta olja till shell 10w-40? Kan det vara så att biltemaoljan smörjer för bra?

Har haft hojen i 4 år och tyvärr har det inte blivit så många mil på den dels. pga. familjesituationen men också pga. det här evinnerliga problemet som gör att man drar sig för att åka ut någonstans...

Dags avlägga en liten rapport. Senaste sommarn (2010) bytte jag återigen olja. Det blev återigen Biltema Racingolja. Viskositeten 15W-40.
Hör och häpna - inget slir på startmotorkopplingen efter det bytet!

Så alla förståsigpåare som säger att startmotorkopplingen är boven i dramat kan ta sig en kalldusch. Visserligen har jag inte helt uteslutit att problemet kan återkomma men det ser onekligen lovande ut. Peppar peppar.

Så vad skiljde egentligen de olika biltema racingoljorna åt? Såklart årgången. Men kanske också viskositeten. Är inte bombsäker men det kan ha varit en tunnare olja typ 15w-50 då.

Dags avlägga en liten rapport. Senaste sommarn (2010) bytte jag återigen olja. Det blev återigen Biltema Racingolja. Viskositeten 15W-40.
Hör och häpna - inget slir på startmotorkopplingen efter det bytet!

Så alla förståsigpåare som säger att startmotorkopplingen är boven i dramat kan ta sig en kalldusch. Visserligen har jag inte helt uteslutit att problemet kan återkomma men det ser onekligen lovande ut. Peppar peppar.

Så vad skiljde egentligen de olika biltema racingoljorna åt? Såklart årgången. Men kanske också viskositeten. Är inte bombsäker men det kan ha varit en tunnare olja typ 15w-50 då.

Läs specarna på oljorna!
Annan leverantör?, olika visco, olika spec, olika årsmodeller mm.

Utvecklingen går framåt, även hos Biltema!
De kanske hade bättre oljor ifol (2010) än tidigare år, men det är ingen garanti att det är samma olja i dunkarna i år!

Märkesoljor är betydligt mer stabila på det, + att återförsäljaren har tillgång till all tänkbar kunskap och spec om sina produkter!

När den "släpper", rasslar det eller blir det bara friläge (varvar startmotorn upp)?

De kanske hade bättre oljor ifol (2010) än tidigare år, men det är ingen garanti att det är samma olja i dunkarna i år!

Märkesoljor är betydligt mer stabila på det, + att återförsäljaren har tillgång till all tänkbar kunskap och spec om sina produkter!

Låter otroligt om de skulle hälla sämre olja i dunkarna detta år. Fast jag ska nog ta med den gamla dunken när jag köper ny olja på Biltema. Sen får man väl reklamera oljan ifall det inte fungerar ändå.

När den "släpper", rasslar det eller blir det bara friläge (varvar startmotorn upp)?
Det viner gott om startmotorn efter det släppt. Ofta så tar inte rullarna tag i axeln alls - då viner det direkt man trycker in start knappen.

Imponerad av tålamodet! Jag hade nog gått lös på den med en hammare redan... 2005 :D

Hoppas det funkar nu :)

Låter otroligt om de skulle hälla sämre olja i dunkarna detta år. Fast jag ska nog ta med den gamla dunken när jag köper ny olja på Biltema. Sen får man väl reklamera oljan ifall det inte fungerar ändå.

Bättre eller sämre... De är som kunderna. Handlar där det är billigast!!!
Dunken är nog sig lik,, men innehållet kan vara från ett helt annat håll!

Det viner gott om startmotorn efter det släppt. Ofta så tar inte rullarna tag i axeln alls - då viner det direkt man trycker in start knappen.

Hade du "nyligen" bytt till ett helt nytt frihjul, där hela paketet sitter ihop, och det är splines/drev där krafterna går in och ut, och de såg bra ut?

Sitter det en rörlig anordning för tillslag/ingrepp? (bilstartmotortyp)
Funkar den biten till 100%?

Har du kollat tändningen så att den inte är för tidig?

Om allt ovan är kontrollerat och OK, så prova att hälla i en helt vanlig mineralolja för mc, 10w-40, 15w-40 eller nåt. (Om du kan hålla dej från att köra bana under provperioden, för att vara på den säkra sidan!)
Den är inte lika halkig som helsynteten, så då märker du om det blir bättre.
Blir det bra då så ligger felet i frihjulet, vare sig det är nytt eller beg!

Lycka till.
(Eller pm'a för ev handpåläggning till våren!)

Last edited:
Back