Ekra hjul....

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Jag ska byta fälgbana på minicrossen, men det här kommer bli min undergång känner jag och jag har knappt börjat. Hur gör man i början? Lägger man alla ekrar rätt och trär över fälgen eller? Hjulet är bara 10" också, gör det saken ännu krångligare?
 
Rigge skrev:
Jag ska byta fälgbana på minicrossen, men det här kommer bli min undergång känner jag och jag har knappt börjat. Hur gör man i början? Lägger man alla ekrar rätt och trär över fälgen eller? Hjulet är bara 10" också, gör det saken ännu krångligare?


har du gjort det förr?? annars skulle inte jag ge mig in på det. måste det göras? köpa beg/nytt.

jag vet inte hur det är men cross men på en cykel är det svårt. men ta en bild på hjulet med ekrarna på och jämför, för ekrarna ska inte bara gå rakt upp till närmsta hål.
 
Rs_man skrev:
har du gjort det förr?? annars skulle inte jag ge mig in på det. måste det göras? köpa beg/nytt.

jag vet inte hur det är men cross men på en cykel är det svårt. men ta en bild på hjulet med ekrarna på och jämför, för ekrarna ska inte bara gå rakt upp till närmsta hål.

Blir det inte ganska svårt att göra nåt nytt om man bara ska göra saker man gjort förr? Jag ska byta fälgbanor och baknavet ligger löst nu så det måste göras.
 
Rigge skrev:
Blir det inte ganska svårt att göra nåt nytt om man bara ska göra saker man gjort förr? Jag ska byta fälgbanor och baknavet ligger löst nu så det måste göras.


det är ju sant. är säkert lättare med en stålfälg från en cross än en alu fälg från en cykel, som jag bara jobbat med.
 
Rigge skrev:
Jag ska byta fälgbana på minicrossen, men det här kommer bli min undergång känner jag och jag har knappt börjat. Hur gör man i början? Lägger man alla ekrar rätt och trär över fälgen eller? Hjulet är bara 10" också, gör det saken ännu krångligare?

Så märkvärdigt är det inte....trä i å gänga fast nipplarna lite löst, du ser på framhjulet hur dom ska sitta, när du fått alla på plats och det börjar bli mindre sladdrigt så sätt
i hjulaxeln å sätt fast hjulet i nåt så det går att rotera det.
Spänn kryssvis i början, håll koll på så du inte drar fälgen sned, ta en ringnyckel eller nåt annat å knacka på ekrarna, tonen du hör ska låta ungefär lika på alla.
 
Eller också slutar du snåla och lämnar det till vilken cykelverkstad som helst, kostar några hundringar! :tummenupp
 
fick spänna alla ekrar på mitt bakhjul tidigare..
bruka lämna in men hade gjort de 100 mil tidigare o de vart ändå dåligt så jag bestämde mig för o prova själv...
tja vet inte om de vart 100 men de vart faen så mycke bättre nu än innan iaf.
känner inga tendenser att de woblar eller guppar eller nåt.
jag spände alla ekrar som var lös lite eftersom, körde inte kors o tvärs över drog yterst lite på varje eker tills de kändes bra.
o du behöver inte oroa dig för att ekrarna går för rakt som nån sa ovanför...de kommer ju naturligt med längden på ekrarna.
 
Nu vet jag inte exakt hur det ser ut i detta fallet men på cyklar ekrar man oftast trekors. Inte helt lätt om man inte gjort det tidigare. Man måste sätta på ekrarna i rätt ordning o lägga dom omlott o.s.v. Har du inte gjort det tidigare är det nog bättre att lämna in. Det är inte bara att skruva dit ekrarna utan navet skall sitta centrerat både sett uppifrån och från sidan. Därtill bör ekrarna vara "lagom" spända och så likvärdigt spända som det bara går. Är dom inte det så håller hjulet sämre och blir snett betydligt fortare.
Så som sagt, bättre att lämna in det så det blir ordentligt gjort.
 
Ursäkta men uttrycket "Har du inte gjort det tidigare är det nog bättre att lämna in" är nog det dummaste jag hört.

Prova lite själv, ge fan i o förstör nåt och ha känsla för innan det går sönder. Först då tar du o "lämnar in".
 
Att ekra upp ett hjul kan ju verka enkelt men
det är ett hantverk som kräver rätt mycket
övning om det ska bli bra.
Visst,det är ju bara att pröva men chansen att du
får till offset,centrering,ekerspänning så att det blir bra är små.

Att rikta upp ett ekerhjul som blivit lite krokigt kan ju gå men
att bygga ett nytt är ingen lek :död

.
 
Det vart ganska rakt iallafall, lite vint. Ska köra lite sen efterdra och försöka få det spikrakt. Det vert lite klurande innan vi kom på hur man skulle börja.
 
Jag har ekrat många hjul och det är inte svårt.
Montera i 3 kors är det vanligaste.
Ju fler kors desto stabila men även tyngre
Spänn alla ekrar lika mycket med en eker nippel varje varv tex 5 varv sen 2 osv
När du fått bra jämn spänning i alla ekrar börjar du rikta.

Om fälgen slår åt vänster drar du dom ekrarna som drar åt hö och släpper som drar åt vä.(varannan eker drar åt vä eller hö)
Är det en nedjunkning eller gupp i fälgen släpper du samtliga ekrar vid deformiteten.

Små justeringar åt gången tex 1/2 varv.

Va beredd på att efterdra efter några mil

Jag har alltid fått hjul som hållt sig raka och bättre än nya hjul. :tummenupp
 
Last edited:
Jag har ekrat många hjul och det är inte svårt.
Montera i 3 kors är det vanligaste.
Ju fler kors desto stabila men även tyngre
Spänn alla ekrar lika mycket med en eker nippel varje varv tex 5 varv sen 2 osv
När du fått bra jämn spänning i alla ekrar börjar du rikta.

Om fälgen slår åt vänster drar du dom ekrarna som drar åt hö och släpper som drar åt vä.(varannan eker drar åt vä eller hö)
Är det en nedjunkning eller gupp i fälgen släpper du samtliga ekrar vid deformiteten.

Små justeringar åt gången tex 1/2 varv.

Va beredd på att efterdra efter några mil

Jag har alltid fått hjul som hållt sig raka och bättre än nya hjul. :tummenupp

Ypperlig info!
Har fått ett återfall och köpt en enduro, försöker hålla allt så billigt som möjligt, och lite skevhet är ju ingen fara för en skogsmaskin:) .

Ska pröva ovanstående förslag och se vad som händer:D
 
Jag har ekrat många hjul och det är inte svårt.
Montera i 3 kors är det vanligaste.
Ju fler kors desto stabila men även tyngre

Fast skillnaden mellan radialekrat (rakt ut) och trekors gör i sammanlagd längdökning på alla ekrar motsvarande en eller två ekrar extra i vikt, så det kan nog kvitta, så mycket tyngre blir hjulen.
Däremot gör det väldigt stor skillnad på hur hjulet klarar vridkrafterna vid retardation/acceleration.

Jag ska ekra upp ett par hjul till mitt cykelprojekt på jobbet, framhjulet blir nog mest troligt radialekrat då jag inte ska ha någon broms på det, bakhjulet däremot klurar jag på någon finurlig fyrpars-ekring, men vi får se...

En jobbarkompis har redan crowfeet ekrat på sin cykel, det gäller ju att toppa det! (crowfeet är egentligen en vanlig trekorsekring, men man tvinnar ekrarna i sista korset)
 
Jag ska ekra upp ett par hjul till mitt cykelprojekt på jobbet, framhjulet blir nog mest troligt radialekrat då jag inte ska ha någon broms på det, bakhjulet däremot klurar jag på någon finurlig fyrpars-ekring, men vi får se...

En jobbarkompis har redan crowfeet ekrat på sin cykel, det gäller ju att toppa det! (crowfeet är egentligen en vanlig trekorsekring, men man tvinnar ekrarna i sista korset)

Grattis du vann just att få ekra om alla mina krokiga reservhjul vars ekervård jag prioriterat ner....:)
 
Hej! Att ekra om man inte gjort förut är inte direkt svårt, det tar bara ganska lång tid. Jag har gjort kanske 6-8 hjul till min gamla Honda cb 500 med alufälgar och första gången var det allt lite pirrigt men sen gick det bra. Tror jag landade på ca 0,1 mm fel i både rundhet och sidovobbel. Det där med att knacka på ekrar och så att säga stämma dom som ett piano, är inget som nånsin funkat på mina hjul. Jag har dragit nipplarna lite i taget tills det nästa knakar i dom och inget av dom har gått sönder ens med packning och passagerare. Det är bara att ge sig på det och ha en god potion tålamod så går det. Proffsen lär ekra upp ett hjul p 20 minúter, jag behöver minst en eftermiddag, men tid är ju gratis näe man är ledig så det gör inget.
Lycka till....Per:squid
 
Ypperlig info!
Har fått ett återfall och köpt en enduro, försöker hålla allt så billigt som möjligt, och lite skevhet är ju ingen fara för en skogsmaskin:) .

Ska pröva ovanstående förslag och se vad som händer:D
Learning by doing



Gör du det noggrant och bra blir det bättre än orginal.

spoke-tightening.jpg


wheel-lacing.jpg

wheel-lacing.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top