Jag ska byta fälgbana på minicrossen, men det här kommer bli min undergång känner jag och jag har knappt börjat. Hur gör man i början? Lägger man alla ekrar rätt och trär över fälgen eller? Hjulet är bara 10" också, gör det saken ännu krångligare?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Rigge skrev:Jag ska byta fälgbana på minicrossen, men det här kommer bli min undergång känner jag och jag har knappt börjat. Hur gör man i början? Lägger man alla ekrar rätt och trär över fälgen eller? Hjulet är bara 10" också, gör det saken ännu krångligare?
Rs_man skrev:har du gjort det förr?? annars skulle inte jag ge mig in på det. måste det göras? köpa beg/nytt.
jag vet inte hur det är men cross men på en cykel är det svårt. men ta en bild på hjulet med ekrarna på och jämför, för ekrarna ska inte bara gå rakt upp till närmsta hål.
Rigge skrev:Blir det inte ganska svårt att göra nåt nytt om man bara ska göra saker man gjort förr? Jag ska byta fälgbanor och baknavet ligger löst nu så det måste göras.
Rigge skrev:Jag ska byta fälgbana på minicrossen, men det här kommer bli min undergång känner jag och jag har knappt börjat. Hur gör man i början? Lägger man alla ekrar rätt och trär över fälgen eller? Hjulet är bara 10" också, gör det saken ännu krångligare?
Jag har ekrat många hjul och det är inte svårt.
Montera i 3 kors är det vanligaste.
Ju fler kors desto stabila men även tyngre
Spänn alla ekrar lika mycket med en eker nippel varje varv tex 5 varv sen 2 osv
När du fått bra jämn spänning i alla ekrar börjar du rikta.
Om fälgen slår åt vänster drar du dom ekrarna som drar åt hö och släpper som drar åt vä.(varannan eker drar åt vä eller hö)
Är det en nedjunkning eller gupp i fälgen släpper du samtliga ekrar vid deformiteten.
Små justeringar åt gången tex 1/2 varv.
Va beredd på att efterdra efter några mil
Jag har alltid fått hjul som hållt sig raka och bättre än nya hjul.![]()
Jag har ekrat många hjul och det är inte svårt.
Montera i 3 kors är det vanligaste.
Ju fler kors desto stabila men även tyngre
Jag ska ekra upp ett par hjul till mitt cykelprojekt på jobbet, framhjulet blir nog mest troligt radialekrat då jag inte ska ha någon broms på det, bakhjulet däremot klurar jag på någon finurlig fyrpars-ekring, men vi får se...
En jobbarkompis har redan crowfeet ekrat på sin cykel, det gäller ju att toppa det! (crowfeet är egentligen en vanlig trekorsekring, men man tvinnar ekrarna i sista korset)
Learning by doingYpperlig info!
Har fått ett återfall och köpt en enduro, försöker hålla allt så billigt som möjligt, och lite skevhet är ju ingen fara för en skogsmaskin.
Ska pröva ovanstående förslag och se vad som händer![]()
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten
Yamaha Motor Europa NV fil ... |
![]() |
Distinguished Gentleman’s Ride -25
Under söndagen den 18 maj d... |
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |
![]() |
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna
Just nu har portarna öppnat... |
![]() |
MV Agusta inför fem års garanti
MV Agusta tar ett nytt steg... |
![]() |
MV Agusta förlänger garantin till fem år
Italienska motorcykeltillve... |