Ekra hjul....

Hej! Att ekra om man inte gjort förut är inte direkt svårt, det tar bara ganska lång tid. Jag har gjort kanske 6-8 hjul till min gamla Honda cb 500 med alufälgar och första gången var det allt lite pirrigt men sen gick det bra. Tror jag landade på ca 0,1 mm fel i både rundhet och sidovobbel. Det där med att knacka på ekrar och så att säga stämma dom som ett piano, är inget som nånsin funkat på mina hjul. Jag har dragit nipplarna lite i taget tills det nästa knakar i dom och inget av dom har gått sönder ens med packning och passagerare. Det är bara att ge sig på det och ha en god potion tålamod så går det. Proffsen lär ekra upp ett hjul p 20 minúter, jag behöver minst en eftermiddag, men tid är ju gratis näe man är ledig så det gör inget.
Lycka till....Per:squid

Fast spela stränginstrument med ekrarna kräver att dom e av samma dimension och material..

Det är faktiskt ganska enkelt.

Börja med att titta noggrant på hur det är gjort tidigare, var noga med att kontrollera om navet är axiellt förskjutet i förhållande till fälgen, det kan vara lite bökigt att få till. Räkna hur många gånger varje eker korsar andra ekrar på varje sida. 3-korsekring är starkast. Montera sedan alla ekrar som sitter "utifrån navet" (varannan eker på båda sidor, de kan vara svåra att montera annars, och svårare ju mindre hjuldiameter).
Spänn inga ekrar förrän du monterat alla ekrar.
Fokusera sedan på att få till axiell förskjutning och rundhet, bry dig inte så mycket om mindre axiellt kast förrän du börjar få ett färdigt hjul.

När du sedan har ett runt hjul som ser bra ut så spänner du samtliga ekrar ett halvt varv itaget, tills det känns lagom, (ja, lite verkstadsteknisk erfarenhet krävs nog.)
Glöm inte att att kapa ev ekerutstick ur nipplarna! Annars får du ofelbart punka.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025