Yzf R1 M

daniel.yzfr7

Mr R7
Gick med
22 Nov 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
YZFR1+49/39cc minimoto för race
Man kör hojen i bromsbänk (så kallad "rullande landsväg") med en bredbands O2-sensor instoppad i avgasröret, så att samtidigt som man mäter vridmoment och räknar fram effekt så mäter man också ett värde i avgaserna som kallas "AFR" och betyder Air Fuel Ratio. Air Fuel Ratio mäts vid en massa olika varvtal och gaslägen och det skvallrar om motorns förbränning vid dessa varvtal och gaslägen är mager, fet eller helt enkelt bra.

Utifrån det avlästa värdet hos Air Fuel Ratio förändrar man sedan insprutningen för att försöka styra Air Fuel Ratio i en önskad riktning. Förändringen kan ske direkt i hojens insprutning (om man har tillgång till de kablar och program som behövs), genom en tillsatsmodul typ Power Commander eller Bazzaz, eller genom en så kallad "flashning" av original insprutning (hacker-varianten av de kablar och program som behövs).

Vad som är ett bra värde hos Air Fuel Ratio kan debatteras i månader och ur en massa olika synvinklar, men ett stökiometriskt korrekt värde för bästa bränsleekonomi ligger vid 14.7:1 och bäst prestanda anses ligga runt 13:1. Ett högt värde innebär mager förbränning och ett överdrivet högt värde är potentiellt farligt då det genererar hög temperatur i förbränningsrummet. Ett lågt värde innebär fet förbränning och även ett överdrivet lågt värde kan vara potentiellt farligt då vissa motorbyggare anser att detta tvättar bort smörjfilm från cylindern.

En del tillverkare av avgassystem erbjuder en bränslemapp som fungerar för just deras avgassystem. Kunden behöver således inte bänka sin egen hoj, utan kan istället ladda in denna bränslemapp i sin Power Commander eller med hjälp av valfri kabel / programvara.

Färdiga bränslemappar kan också laddas ner från Power Commanders hemsida. Just nu finns det dock inte särskilt många till 2015 R1.

Jag avråder skarp från de färdigmappade bränslemappar från Power Commanders hemsida.Jag laddade ner exakt rätt mapp till min R1 07a och la in, Hojen gick bra och allt var frid och fröjd trodde jag. Kom ner till BRNO och upptäcker att hojen drar ca 1,5 l/mil på banan.Körde och sen lämnade jag in hojen till Yamaha Center i HBG för en koorekt mappning. Min hoj gick så fett att på 50% trottel så stod det" out och range " på Air Fuel Ration :yoparty.
När de var klar med hojen hade jag 15HK mer på bakhjulet än med den färdiga mappen.....
DVS mappa alltid din MC hos din lokala handlare:krama
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Man kör hojen i bromsbänk (så kallad "rullande landsväg") med en bredbands O2-sensor instoppad i avgasröret, så att samtidigt som man mäter vridmoment och räknar fram effekt så mäter man också ett värde i avgaserna som kallas "AFR" och betyder Air Fuel Ratio. Air Fuel Ratio mäts vid en massa olika varvtal och gaslägen och det skvallrar om motorns förbränning vid dessa varvtal och gaslägen är mager, fet eller helt enkelt bra.

Utifrån det avlästa värdet hos Air Fuel Ratio förändrar man sedan insprutningen för att försöka styra Air Fuel Ratio i en önskad riktning. Förändringen kan ske direkt i hojens insprutning (om man har tillgång till de kablar och program som behövs), genom en tillsatsmodul typ Power Commander eller Bazzaz, eller genom en så kallad "flashning" av original insprutning (hacker-varianten av de kablar och program som behövs).

Vad som är ett bra värde hos Air Fuel Ratio kan debatteras i månader och ur en massa olika synvinklar, men ett stökiometriskt korrekt värde för bästa bränsleekonomi ligger vid 14.7:1 och bäst prestanda anses ligga runt 13:1. Ett högt värde innebär mager förbränning och ett överdrivet högt värde är potentiellt farligt då det genererar hög temperatur i förbränningsrummet. Ett lågt värde innebär fet förbränning och även ett överdrivet lågt värde kan vara potentiellt farligt då vissa motorbyggare anser att detta tvättar bort smörjfilm från cylindern.

En del tillverkare av avgassystem erbjuder en bränslemapp som fungerar för just deras avgassystem. Kunden behöver således inte bänka sin egen hoj, utan kan istället ladda in denna bränslemapp i sin Power Commander eller med hjälp av valfri kabel / programvara.

Färdiga bränslemappar kan också laddas ner från Power Commanders hemsida. Just nu finns det dock inte särskilt många till 2015 R1.

Den vanliga typen av bromsbänkar som brukar användas där man accelererar rullen är dock inte av typen som mäter vridmomentet utan den mäter hur snabbt rullen accelererar och räknar sedan ut vridmomentet. För att mäta vridmomentet så behöver man en annan typ av broms. En Dynojetbänk t.ex. använder sig av massan i rullen som tröghet och beräknar sedan vridmomentet efteråt.
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Man blir ju lite nyfiken på skillnaden mellan en "optimerad" hoj har jämfört med en helt standard? Någon som har en bromsning där man kan se före och efter skillnad? Då menar jag inte en färdig superbikehoj, utan typ demonterat katten, slip-on och mappad i bänk.
 

daniel.yzfr7

Mr R7
Gick med
22 Nov 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
YZFR1+49/39cc minimoto för race
Man blir ju lite nyfiken på skillnaden mellan en "optimerad" hoj har jämfört med en helt standard? Någon som har en bromsning där man kan se före och efter skillnad? Då menar jag inte en färdig superbikehoj, utan typ demonterat katten, slip-on och mappad i bänk.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?178443-Power-commader-trattar-till-R1-05!&highlight=

Detta är min gamla R1 som jag fick till ett jäkla vrid i och klar förbättring på HK.
Tänk på att det skiljer sig mellan de olika bänkarna som man kör hojar i så HK och vrid skall endast jämföras i samma bänk, för och efter.
 

MeanMach

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1
Man kör hojen i bromsbänk (så kallad "rullande landsväg") med en bredbands O2-sensor instoppad i avgasröret, så att samtidigt som man mäter vridmoment och räknar fram effekt så mäter man också ett värde i avgaserna som kallas "AFR" och betyder Air Fuel Ratio. Air Fuel Ratio mäts vid en massa olika varvtal och gaslägen och det skvallrar om motorns förbränning vid dessa varvtal och gaslägen är mager, fet eller helt enkelt bra.

Utifrån det avlästa värdet hos Air Fuel Ratio förändrar man sedan insprutningen för att försöka styra Air Fuel Ratio i en önskad riktning. Förändringen kan ske direkt i hojens insprutning (om man har tillgång till de kablar och program som behövs), genom en tillsatsmodul typ Power Commander eller Bazzaz, eller genom en så kallad "flashning" av original insprutning (hacker-varianten av de kablar och program som behövs).

Vad som är ett bra värde hos Air Fuel Ratio kan debatteras i månader och ur en massa olika synvinklar, men ett stökiometriskt korrekt värde för bästa bränsleekonomi ligger vid 14.7:1 och bäst prestanda anses ligga runt 13:1. Ett högt värde innebär mager förbränning och ett överdrivet högt värde är potentiellt farligt då det genererar hög temperatur i förbränningsrummet. Ett lågt värde innebär fet förbränning och även ett överdrivet lågt värde kan vara potentiellt farligt då vissa motorbyggare anser att detta tvättar bort smörjfilm från cylindern.

En del tillverkare av avgassystem erbjuder en bränslemapp som fungerar för just deras avgassystem. Kunden behöver således inte bänka sin egen hoj, utan kan istället ladda in denna bränslemapp i sin Power Commander eller med hjälp av valfri kabel / programvara.

Färdiga bränslemappar kan också laddas ner från Power Commanders hemsida. Just nu finns det dock inte särskilt många till 2015 R1.

Återigen ett väl utförligt svar. Du vet verkligen vad du pratar om, detsamma gäller andra här i tråden.Ni har koll, vilket känns trygg då man själv brister i dessa kunskaper.

Hur som helst är jag intresserad att ta bort katalysatorn, och antar att något mc-center skulle göra en sk. "Mappning", men kommer det kosta skjortan? Är det många timmars jobb?
Någon som vet?
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Jag har bara så svårt att förstå att inte Yamaha kan få till en bättre effektkurva på en hoj dom har utvecklat i flera år! Andra mindre märken får ut mer effekt på topp och även bättre mellanregister:va?
Helt klart att det blir bättre med mappning bla, bla och bla, men det ska inte behövas på en hoj i toppsegmentet 2015:fakta! Hjälp mig, vad håller yamaha på med:va.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Avgaskrav är nog svaret till varför kurvorna ser ut som dom gör.
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Yamaha kan väl inte ha hårdare avgaskrav än andra tillverkare?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Nä men olika motorer behöver väl gå olika snålt för att ge samma miljöstatus.
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Nä men olika motorer behöver väl gå olika snålt för att ge samma miljöstatus.

Om det är fallet så borde Yamaha veta bättre än att bygga en motor som endast går bra om man gör den olaglig med diverse tillbehör.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om det är fallet så borde Yamaha veta bättre än att bygga en motor som endast går bra om man gör den olaglig med diverse tillbehör.

Eller så har de byggt en färdig racemotor som håller för effektuttaget men behöver "fixas" lite mer för att klara miljökraven på några marknader.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Yzf r1 m

Om det är fallet så borde Yamaha veta bättre än att bygga en motor som endast går bra om man gör den olaglig med diverse tillbehör.

Tror nog att den motorn räcker ganska gott åt både dig och mig som den levereras. Sen har jag svårt att tro att de som designat den tänkt att "nu ska vi göra en hoj perfekt för att parkera utanför donken på Sveavägen" utan kanske mer "nu ska vi göra den fränaste rejshojen vi kan o ändå försöka få hojen registrerbar". Då blir det lätt så, dessutom vet de redan att de som tänker använda den lite seriöst på bana kommer även att byta ut en massa prylar på den så den blir som han/hon vill ha den, så då spelar mappningen mindre roll, den kommer ändå att ändras.
 
Last edited:

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Tror nog att den motorn räcker ganska gott åt både dig och mig som den levereras. Sen har jag svårt att tro att de som designat den tänkt att "nu ska vi göra en hoj perfekt för att parkera utanför donken på Sveavägen" utan kanske mer "nu ska vi göra den fränaste rejshojen vi kan o ändå försöka få hojen registrerbar". Då blir det lätt så, dessutom vet de redan att de som tänker använda den lite seriöst på bana kommer även att byta ut en massa prylar på den så den blir som han/hon vill ha den, så då spelar mappningen mindre roll, den kommer ändå att ändras.

Ska börja med att säga att jag inte försöker provocera på något sätt med min frågeställning, jag skulle lätt köpa den om jag hade råd(om inte cbr1000SP går att få tag på:)). Jag vill bara förstå varför inte yamaha kan bygga en motor med fin effektkurva som andra tillverkare kan! Toppeffekten är mer än tillräcklig, det är mellanregistret jag undrar över. Det är ju det "dåliga" registret man använder när man kör på gatan och det är där majoriteten av alla nya R1or kommer att köras, på gatan alltså.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Instämmer med att effektkurvan är knasig original.
Man upplever det som att en lastgammal(2014) GSXR1000 är råare på nåt sätt.

-------------

Börjar planera in resan lite bättre nu.
Ska köra ner hela vägen. Blir nog övernattning antingen runt Berlin eller Leipzig. Hotellen har ännu inte svarat.
Blir en övernattning sen i Prag med. Därefter vaknar jag på måndagen och kör inom Sebimoto för att spana runt i deras fabrik. Har velat det nu en längre tid, lika bra att passa på.
Sen rätt ner till Brno och inkvartera.

På plats ska jag ha nya däck fram och bak. 1.900kr för monterat&oklart är BILLIGT!!

De utlovar 5 pass under dagen i små grupper tillsammans med före detta Superbikeförare som instruktörer. Känns riktigt bra detta. Måste lära mig köra igen uppenbarligen.

Hojen är fullt funktionsduglig. Har bara plockat av blinkers och sånt där bak för att montera på finare grejer - vilket HELVETE jag har med det!! :huvet
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top