Yzf R1 M

steelboy

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
sthlm
Hoj
yamaha R1M
Har kört med YRC-appen sen den kom för iOS. Skitkul att analysera körningen efteråt.
Bara konstigt att loggningen startar så fort man rör gasen!? Verkat vara en bug i mjukvaran.
Har nu lagt in Brno manuellt via kartan.

jag köpte Android platta då fans inte appen i iOS .... funkar mkt bra där också :) det går och ställa in loggning i inställningar på hojen tror jag .... jag laddade Brno i Android platta utan problem , fick ladda ner filen till dator unzipa den och flytta filen i ccu config mappen i plattan :)
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
jag köpte Android platta då fans inte appen i iOS .... funkar mkt bra där också :) det går och ställa in loggning i inställningar på hojen tror jag .... jag laddade Brno i Android platta utan problem , fick ladda ner filen till dator unzipa den och flytta filen i ccu config mappen i plattan :)

Härligt! Fattar inte att Apple skall vara så krångliga på liknande saker? Ipad är ju super annars.
 

MeanMach

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1
jag har fått bort katten för 2 veckor sen, jag tycker att den går bättre men det kan vara att den låter mer :) jag kommer nog inte kunna köra på bana med mellanröret för att den låter så mkt , hur mkt var db krav på Brno ?

Blev det stor skillnad i ljudet?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Härligt! Fattar inte att Apple skall vara så krångliga på liknande saker? Ipad är ju super annars.

Jag tror att Yamaha har lärt sig en läxa vad gäller Apple och deras så kallade verifieringsprocess. Enligt uppgift har alla program och alla appar varit färdiga sedan hojen presenterades i november. Till Android var det fritt fram, till Apple krävdes ett halvår av godkännanden och verifieringar...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Blev det stor skillnad i ljudet?
mycket stor skillnad !!! låter som en motogp hoj ;)
jag kör med original burk :)

Det mesta av ljuddämpningen verkar skötas av katalysatorn och mycket av ljuddämpningen på låga varv verkar skötas av EXUP-ventilen. Jag åker just nu med Akrapovic-ljuddämparen efter katalysatorn och ljudnivån är bara lite högre jämfört med original. Jag märker knappt någon skillnad alls på låga varv, bara att den vrålar lite mer vid acceleration då EXUP-ventilen öppnar. Jag har också hört en racehoj åka helt utan ljuddämpare efter katalysatorn (de testade på det sättet innan de hade fått sina riktiga avgassystem). Även denna lät knappt högre än original.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
mycket stor skillnad !!! låter som en motogp hoj ;)

Gissar det är en sån här du har?
http://www.yamaha-motor.eu/se/produ...accessories&partcode=90798-33310-00&year=2015


Det mesta av ljuddämpningen verkar skötas av katalysatorn och mycket av ljuddämpningen på låga varv verkar skötas av EXUP-ventilen. Jag åker just nu med Akrapovic-ljuddämparen efter katalysatorn och ljudnivån är bara lite högre jämfört med original. Jag märker knappt någon skillnad alls på låga varv, bara att den vrålar lite mer vid acceleration då EXUP-ventilen öppnar. Jag har också hört en racehoj åka helt utan ljuddämpare efter katalysatorn (de testade på det sättet innan de hade fått sina riktiga avgassystem). Även denna lät knappt högre än original.

Hoppsan, det förklarar hur originalljudämparen kan vara så pass liten som den ändå är samt den stora viktbesparingen jag har hört nämnas. Kan säga att när jag plockade bort katten på min 12:a och la den på vågen så vägde den mindre än 4 kg om jag minns rätt.
 

steelboy

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
sthlm
Hoj
yamaha R1M
jag ska försöka ladda upp film hur mkt den låter :) innan jag byter tbx till kat. för att kunna köra på brno
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kan säga att när jag plockade bort katten på min 12:a och la den på vågen så vägde den mindre än 4 kg om jag minns rätt.

Hade ner katten på min 15 då det underlättar stötdämparbytet avsevärt. Jag vägde den inte, men här talar vi om uppåt tio kilo. Kändes ungefär som på min 2010 GSX-R 1000 (då man försöker lyfta den tror man att man har glömt lossa alla skruvar) och jag vill minnas att den var just under tio kilo på vågen...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Påverkar det motorn negativt på något sätt att ta bort katalysatorn, i och med allt det elektroniska?

Jag skulle vilja påstå att den gamla regeln fortfarande gäller - slip-on som behåller katten funkar med original bränslemapp medans slip-on som ersätter katten bör mappas om. Egentligen, allt som ger någon som helst effektökning bör mappas om då du helt enkelt inte skulle få en effektökning om du inte har ökat luftflödet genom motorn.

På det amerikanska R1-forumet har folk postat grafer från sina bromsningar. De som bara monterat kattersättare utan att mappa om får ett rejält snålt mellanregister. Vissa tillverkare av kattersättare ser naturligtvis inga problem, men jag skulle definitivt inte köra min hoj på det sättet. Jag skulle se till att få tag på en vettig mapp eller själv åka och bänka, förmodligen också "flasha" så att man kan stänga av original "closed loop" reglering utifrån original O2-sensorer.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Transport genom Europa:
Är det något speciellt man behöver tänka på vid transport av MC:n? Åker ner med den i en VW Transporter till Brno. Tänker mest på Tull och Polis, om man blir stoppad av någon anledning.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Transport genom Europa:
Är det något speciellt man behöver tänka på vid transport av MC:n? Åker ner med den i en VW Transporter till Brno. Tänker mest på Tull och Polis, om man blir stoppad av någon anledning.

Ta med regbevis och försäkringsbrev iaf...brukar jag göra när det skall pangas nordslinga. :) Du behöver ju inte ha med delen som avser ägarbyte kanske... :hihi
 

MeanMach

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1
Jag skulle vilja påstå att den gamla regeln fortfarande gäller - slip-on som behåller katten funkar med original bränslemapp medans slip-on som ersätter katten bör mappas om. Egentligen, allt som ger någon som helst effektökning bör mappas om då du helt enkelt inte skulle få en effektökning om du inte har ökat luftflödet genom motorn.

På det amerikanska R1-forumet har folk postat grafer från sina bromsningar. De som bara monterat kattersättare utan att mappa om får ett rejält snålt mellanregister. Vissa tillverkare av kattersättare ser naturligtvis inga problem, men jag skulle definitivt inte köra min hoj på det sättet. Jag skulle se till att få tag på en vettig mapp eller själv åka och bänka, förmodligen också "flasha" så att man kan stänga av original "closed loop" reglering utifrån original O2-sensorer.

Tack för väldetaljerad info.
Men vad innebär det att man "mappar"? Innebär det att man förändrar bränsleinsprutningen?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men vad innebär det att man "mappar"? Innebär det att man förändrar bränsleinsprutningen?

Man kör hojen i bromsbänk (så kallad "rullande landsväg") med en bredbands O2-sensor instoppad i avgasröret, så att samtidigt som man mäter vridmoment och räknar fram effekt så mäter man också ett värde i avgaserna som kallas "AFR" och betyder Air Fuel Ratio. Air Fuel Ratio mäts vid en massa olika varvtal och gaslägen och det skvallrar om motorns förbränning vid dessa varvtal och gaslägen är mager, fet eller helt enkelt bra.

Utifrån det avlästa värdet hos Air Fuel Ratio förändrar man sedan insprutningen för att försöka styra Air Fuel Ratio i en önskad riktning. Förändringen kan ske direkt i hojens insprutning (om man har tillgång till de kablar och program som behövs), genom en tillsatsmodul typ Power Commander eller Bazzaz, eller genom en så kallad "flashning" av original insprutning (hacker-varianten av de kablar och program som behövs).

Vad som är ett bra värde hos Air Fuel Ratio kan debatteras i månader och ur en massa olika synvinklar, men ett stökiometriskt korrekt värde för bästa bränsleekonomi ligger vid 14.7:1 och bäst prestanda anses ligga runt 13:1. Ett högt värde innebär mager förbränning och ett överdrivet högt värde är potentiellt farligt då det genererar hög temperatur i förbränningsrummet. Ett lågt värde innebär fet förbränning och även ett överdrivet lågt värde kan vara potentiellt farligt då vissa motorbyggare anser att detta tvättar bort smörjfilm från cylindern.

En del tillverkare av avgassystem erbjuder en bränslemapp som fungerar för just deras avgassystem. Kunden behöver således inte bänka sin egen hoj, utan kan istället ladda in denna bränslemapp i sin Power Commander eller med hjälp av valfri kabel / programvara.

Färdiga bränslemappar kan också laddas ner från Power Commanders hemsida. Just nu finns det dock inte särskilt många till 2015 R1.
 
Last edited:
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top