Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu har farsgubben varit snäll och monterat Helicoils i toppen för avgasklammren. Nu ska den bara tvättas av och få lite ny färg på sig. :tummenupp

Själv var jag ut i garaget nu lite under förmiddan och sneglade på elsystemet som hastigast. Jag gruvar lite men med ett riktigt kopplingsschema och ett extra par ögon så ska det nog gå bra.

Sen hade jag en liten revival där ute också. Nu med kåpan, alla stag, lyset, lyktinfästningar och mätare på plats så börjar det bli dåligt om utrymme för gasvajrar att röra på sig samt att reglagen knappt ryms mot kåpan. Enter Laverdastyre.

Idén med Laverdastyret skrotades tidigare på grund av lite olika anledningar: det var fult utan kåpa, kåpan var fulare då än nu, osv. Men nu med kåpan på plats och nedkapad som den är samt med baken lite lägre än tidigare (bakåtflyttade stötdämparinfästningar) så var det lika behagligt att titta på som att sitta på. Vidare undersökning i dagarna framöver. :)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Sketasnyggt jobb med hojen, kul att få se den i hela sin skrud :)
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
bara lite nyfiken, vad har du för gaffelvinkel på den i detta utförandet?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
bara lite nyfiken, vad har du för gaffelvinkel på den i detta utförandet?

Inte den blekaste.

Skarp nog för att vara snabbstyrd men flack nog för att kämpa emot lite. :)

I mitt fall utgår jag bara ifrån ursprungsmåtten; hjulbas, hjuldimensioner, längd på gaffel, längd på sving, osv. Det enda jag egentligen har gjort med hojen är att göra den högre och längre. Vågar nog säga att vinklarna är i princip samma nu som tidigare.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Fan, det blev ju en riktigt produktiv helg. Fredagskvällen avnjöts med öl i näven och lite mys, men på lördag blev det allvar och så även ikväll.

Planen för lördagen var som följande: borra och gänga för Helicoils i övre gaffelkronan så att kåpan kan monteras.

Jag måttade ut lite hål, märkte upp med körnslag och skred till verket. Under tiden jag *borrade* så pillade farsgubben med alutråget som Micke här ovan ska ha på sin GS1000.

När kåpstaget var borrat (för hand, kändes överkurs att börja spänna upp i pelarborr) så tog jag mig an hålen i övre gaffelkronan. Upp med skruvstycke i feta radialborren och spänna fast. Försäkrar mig om att det är rätt borr till M6 Helicoil-satsen (6.3mm) och börjar borra. Inga konstigheter så långt... men...

När jag skulle gänga hålen med tillhörande tapp (återigen kontrollerat att det är en Helicoil-tapp) så blir det bara skit av gängan. Tappen åt i princip ingenting in i materialet. Skumt tyckte jag, men det verkade ju vara gänga hela vägen.

Icket.

Provade dra ner en Helicoil i hålet och det blev bara skit eftersom "spiralen" separerade på sig för mycket. Då gav jag upp och hämtade ett M8 Helicoil kitt istället och höll tummarna att det skulle gå bättre denna gång.

I slutändan tog det nästan två timmar för två skruvhål, just på grund av att jag fick borra, gänga, borra igen och gänga igen plus lite felsökning för att försöka klura ut varför M6-kittet inte fungerade. Nåja, i slutändan blev det då riktigt bra.

DSC_0006-39.jpg


Aftonen idag ägnades åt att blästra svingen och svarva distanser till främre hjulaxeln.

Under tiden farsan snurrade vid svarven så svettades jag vid blästerskåpet med den massiva svingen. Blästerskåpet är 70x50x60, svingen är i princip 70cm lång, drygt 25cm hög och drygt 35cm bred. Needless to say: det var trångt. :död

Här är den färdiga distansen på höger sidan monterad. 25x32x24mm blev den högra och den vänstra blev 25x32x9mm. Hjulet är centrerat så när som på en par tiondelar. Får nog anses som acceptabelt.

DSC_0005-41.jpg


Väl hemma så drog jag på svingen med fräsch färg. Debatterade lite om jag bara skulle klarlacka över den blästrade finishen men det är svårt att få blästringen 100% när föremålet är så pass stort så jag valde att lacka den i samma färg som tidigare: Hammerite Silver hammarlack. Snygg finish, bra lyster och bra slagtålighet.

DSC_0001-51.jpg


Sen var det bara att ge sig i kast med toppen. Lite småbökigt och risk för några blodiga knogar men nu börjar jag vara rätt van att pilla med toppen så det blev bara blodvite på knogen på höger tumme.

DSC_0009-24.jpg


Tänkte att jag gör en liten enkel guide om hur man bökar ihop en 16-ventilers GSX topp. Nu slarvade jag lite här på dom första bilderna där jag hade glömt stoppa på dom nedre retainersarna för ventilfjädrarna.

Nåja.

Ventiltätningar: Jag har alltid tyckt det varit enklast att montera tätningarna med hjälp av ventilerna själva. Enklaste sättet att trycka på dom är att hitta något som man kan trä på ventilskaftet som har nästan samma ytterdiameter som ventiltätningarna, i detta fall en M8 mutter.

DSC_0010-26.jpg


Stick ner ventilskaftet en centimeter eller så i styrningen och tryck ner muttern så att tätningen halkar på.

Klart!

DSC_0013-29.jpg


Ventilfjädrarna:

Här är momentet som kan orsaka många svordomar och blodiga knogar. Toppen är full av vassa och jävliga kanter och ventiltången har tendenser att inte vilja lyda dig utan leva sitt eget liv.

Först och främst måste man ju komprimera fjädrarna så att man kan pilla dit dom små knastren.

DSC_0014-15.jpg


DSC_0015-20.jpg


När man gjort detta så drar man fram lite sånt här...

DSC_0016-21.jpg


PHÄTTA!! :yoparty

Lite gammalt hederligt fett gör under när man ska pilla med detta. Man gör helt enkelt så att man tar ett knaster och kladdar lite fett på insidan av det, sen tar man lämpligt tillhygge (i detta fall en liten mejsel) och pillar dit knastren. Nu kommer den spännande biten; att släppa upp tången. Två saker kan i regel hända nu:

Du börjar blöda hejdlöst från något finger och knastrena flyger mellan väggarna.

Eller:

Fjädern sprättar upp och knastren håller fast retainern som i sin tur håller fast fjädern - mission accomplished!

DSC_0017-17.jpg


Efter någon stund så ser det förhoppningsvis ut såhär.

DSC_0018-15.jpg


Sen är det bara att pilla dit vipporna, ett moment som jag glömde dokumentera, men det är rätt så okomplicerat.

DSC_0020-10.jpg


Klart! :tummenupp

Och det får avrunda kvällens rapportering. Imorn ska jag pilla dit ventilerna på avgassidan och hänga på elsystemet på hojen i väntan på att Micke ska kika förbi.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Idag blev det lite småpyssel fixat. Jag drog på toppen med ett lager fräsch färg eftersom rätt mycket av den gamla hade försvunnit efter några tvättar. Imorn har jag tänkt montera på toppen, ska bara fixa lite kladd att stoppa på topp-packningen.

Sen kom Micke förbi i afton och vi började reda ut elsystemet en aning. Efter drygt två timmar hade vi kommit en bra bit på vägen och vi hade plockat bort en hel del onödig kabel. Återstår fortfarande en del jobb men det känns betydligt mer överskådligt nu än vad det gjorde tidigare.

Vi kunde konstatera att japanen som designade elsystemet var helt snurrig i skallen också. Det finns inte bara ett blinkersrelä, utan det finns en blinkerskontrollenhet också som bidrog med en sisådär 5-10 kablar extra till kabelstammen. Sen alla underbara funktioner som givare för vätskenivå i batteri, sidostödskontakt, osv. Kort och gott, en jäkla massa rackel som man kan vara utan.

Blir att rota vidare i det imorn. Förhoppningsvis får jag ännu mer klarhet i hur det ska vara då. :)
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Välkommen in i elsystemsljungeln..
Min personliga favorit.

Hoppas det löser sig.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Välkommen in i elsystemsljungeln..
Min personliga favorit.

Hoppas det löser sig.

Ja fy fasen. Låtsas ju vara elektriker till yrket men det är något helt annat än det här. Att stirra in i ett ställverksskåp på en travers är ju baggis. :näsblod

Men det ska nog lösa sig. I annat fall får jag väl nåt psykbryt, slänger skiten och köper en M-Unit från Motogadget för 2800kr och drar en sladd till varje komponent. :död

Passade även på nu att montera på toppen, dra fast den till moment och kolla squishen. Var helt acceptabelt: 1.55mm. :)

Nu ska jag bara kolla hur mycket frigång jag har för ventilerna innan jag skruvar ihop motorn på riktigt och tajmar in kammarna.
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Ja fy fasen. Låtsas ju vara elektriker till yrket men det är något helt annat än det här. Att stirra in i ett ställverksskåp på en travers är ju baggis. :näsblod

Men det ska nog lösa sig. I annat fall får jag väl nåt psykbryt, slänger skiten och köper en M-Unit från Motogadget för 2800kr och drar en sladd till varje komponent. :död

Passade även på nu att montera på toppen, dra fast den till moment och kolla squishen. Var helt acceptabelt: 1.55mm. :)

Nu ska jag bara kolla hur mycket frigång jag har för ventilerna innan jag skruvar ihop motorn på riktigt och tajmar in kammarna.
Hur gör du när du mäter squish och ventilfrigång? Modellera á la Jyrrgen eller hur gör du? :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hur gör du när du mäter squish och ventilfrigång? Modellera á la Jyrrgen eller hur gör du? :)

Kör lödtenn ner genom tändstiftshålet ut mot kanten av cylindern, så nära mitt för kolvbulten som det går och drar runt motorn bara. :)

Sen är det inte riktigt ventilfrigången jag mäter, utan jag tar bara fram maximalt tillåtna lyft för kammen vid TDC. Nu kommer det ju aldrig att vara maxlyft på kammen vid TDC så det är bara ett riktmått.

Leran som Jörgen kör med för att kolla PTV fungerar bättre på en twin som hans då kammarna sitter nere i motorn och topparna är relativt enkla att plocka av. För mig blir det ett jäkla bök att skruva ihop och skruva isär. 24 skruvar för kamöverfallen och 8 muttrar för toppen. :död
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Kör lödtenn ner genom tändstiftshålet ut mot kanten av cylindern, så nära mitt för kolvbulten som det går och drar runt motorn bara. :)

Sen är det inte riktigt ventilfrigången jag mäter, utan jag tar bara fram maximalt tillåtna lyft för kammen vid TDC. Nu kommer det ju aldrig att vara maxlyft på kammen vid TDC så det är bara ett riktmått.

Leran som Jörgen kör med för att kolla PTV fungerar bättre på en twin som hans då kammarna sitter nere i motorn och topparna är relativt enkla att plocka av. För mig blir det ett jäkla bök att skruva ihop och skruva isär. 24 skruvar för kamöverfallen och 8 muttrar för toppen. :död

Hehe, okej :) Ja det verkar ju lite overkill :p

Hur nära kommer ventilerna kolvarna som närmast? :va Eller är ventilurtagen bara för en säkerhetsmarginal?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hehe, okej :) Ja det verkar ju lite overkill :p

Hur nära kommer ventilerna kolvarna som närmast? :va Eller är ventilurtagen bara för en säkerhetsmarginal?

Beror lite på. Har man planat toppen mycket och tight squish så kan det vara rätt nära, men då handlar det mer om dragrace motorer. På en "vanlig" motor som min så är en par millimeter PTV normalt.
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Beror lite på. Har man planat toppen mycket och tight squish så kan det vara rätt nära, men då handlar det mer om dragrace motorer. På en "vanlig" motor som min så är en par millimeter PTV normalt.

Okej :) Tackar för informationen :p Nån gång måste man ju fråga också :D

Sjukt vad fint det blir också, klar uppgradering med gaffel, frontkåpa och sving :yoparty
 

Team Sjödin

Toppkarvare
Gick med
7 Apr 2005
Ort
Holmsund
Hoj
Gsxr 1200 Turbo
Jag brukar lägga mig på 0,9-1,0mm i squish. Det är ju kompan i en sugmotor som gör den kul, vad ställer du kammarna på? Jag brukar ha 108-106gr in-ut. Prova det får du en kul motor. Satte han i större ventiler, när han gjorde toppen?

Nästa topp lämna den till Trydvall skall du få se vad han kan, nära har du ju med.
Om du har hojjen ute nån fler gång ta ett kort utan kåpa också, är svag för kåplöst.

MVh Peter.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag brukar lägga mig på 0,9-1,0mm i squish. Det är ju kompan i en sugmotor som gör den kul, vad ställer du kammarna på? Jag brukar ha 108-106gr in-ut. Prova det får du en kul motor. Satte han i större ventiler, när han gjorde toppen?

Nästa topp lämna den till Trydvall skall du få se vad han kan, nära har du ju med.
Om du har hojjen ute nån fler gång ta ett kort utan kåpa också, är svag för kåplöst.

MVh Peter.

Ja, ska se om att fixa en tunnare packning. Synd bara att dom kostar så jäkla mycket.

Kammarna hade jag också tänkt ställa på 108 IN / 106 EX. Fick det rekommenderat av en kille som .

Nästa topp kommer jag mest troligt att skicka till England också. Inget illa om Trydvall som har ett mycket gott rykte utan det handlar mer om vars man får mest bang for the buck. Upperton gjorde jobbet inklusive frakt dit och hem för under 6000kr, och då är det med 8 nya insugsventiler inräknat (1.5mm oversize).

Här hemma skulle bara portningen ha kostat det. :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Blev lite småpyssel fixat idag. Gjorde en liten platta som kommer att agera nedre kåpstag. Fyra stycken 6mm hål i en 70x30mm rektangel.

Sen frästes det bort kylflänsar på oljetråget så att kollektorn på avgasrören fick plats.

Foto0065.jpg


Kunde nog inte ha blivit bättre. :tummenupp

DSC_0010-27.jpg


Ska borra hål i nedre gaffelkronan imorn sen så är det klart, då blir det att ta tag i lyktinfästningarna och avgaset. :)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top