Yoshimura GSX1230R Projekt

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Du hadde möjligen inte en inneslutning , Det vill säga att det blev tätt när du la dit sista biten

Då går det inte att svetsa , litet borrhål är lösningen
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tat lungt, learning by doing är inte fel.. mitt problem är att jag aldrig kommer ur learning stadiet ;)

Har man på något sätt hållit en jämn nivå av kvalité genom bygget så vill man ju fortsätta på det spåret. Visst fasen skulle jag kunna bulta dit ett kåpstag med svetsar som ser ut som något från bergväggen i Lummelundagrottorna men det skär sig mot allt annat samt att all fokus kommer hamna på den fula detaljen. :död

Jag vill att det ska harmoniera och smälta samman. Detaljen ska finnas där men du ska inte tänka på den som något enskilt utan du ska se helheten och tycka "Jäklar så tjusigt!".

Men visst är det som du säger. Practice makes perfect... :död

Du hadde möjligen inte en inneslutning , Det vill säga att det blev tätt när du la dit sista biten

Då går det inte att svetsa , litet borrhål är lösningen

Lägger upp en bild lite senare på eländet så kommer du förstå bättre men här är en skiss från paint.

kpstag.jpg


1. Är där röret skulle sammanfogas med T-profilen jag använt för att skruva fast i kåpan.

2. Är läppen som svetsades fast på röret (som kommer skruvas under gaffelkronan).

2. gick hur bra som helst att svetsa, vanlig kälfog är ju inga konstigheter. Men 1. ville inte oavsett vad jag provade för ström. Vinkeln är ju densamma och jag hade värmt profilen med gas innan jag stoppade dit röret och skulle börja svetsa det (profilen är 4mm gods, röret bara lite drygt 2mm). Problemet med att svetsa ett tunnare och ett tjockare material är ju att det ena kommer ta mer värme och smälta fortare (röret i detta fall).

Jäkligt lurigt att svetsa sånt. :död

Och nej, jag hade ingen inneslutning.

EDIT: Var ut i garaget och tog en närmare titt och insåg snabbt att det är lika bra att göra nytt... :gnissla

Friskt vågat hälften vunnet. :)
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu har betalningen för toppen kommit fram så imorn kommer den vara på väg. Blir intressant att se skillnaden på en originaltopp och en som är rejält portad. :)

Bör väl dyka upp nån gång i början av nästa vecka.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
I min tristess på grund av brist på tillgång till verkstad denna vecka (farsgubben sjukskriven) så har jag dammsugit eBay och diverse sidor i jakt på något vettigt race-tanklock till hojen.

Har hittat diverse kandidater men antingen känns dom så jäkla billiga eller så blir det för mycket "bling".

Här var den hittills snyggaste.

B-PfWfgCGkKGrHqZjIEzNwjcczBM8J1MegQ_12.jpg


Men så kom jag på: "Fan, det ligger ju ett tanklock från en Bell Huey eller nåt sånt nere i källarn.".

Sagt och gjort så hämtade jag upp det. Kan väl kanske funka? :va

DSC_0002-53.jpg


DSC_0004-44.jpg


DSC_0006-37.jpg


Jag kan tycka att det skulle se jäkligt ballt och rejsigt ut. Farsan tyckte att det blev lite mycket åt hotrod-hållet.

Vad är då bättre? Ett riktigt häftigt tanklock som är gratis men lite större (mer jobb att få det snyggt) eller ett blingigt tanklock som kostar dryga 500kr och är mer "lämpligt" i storlek.

Rent tillverkningsmässigt så är det samma procedur för att montera båda tanklocken, enda skillnaden är att det ena är större än det andra.
 

ZX9R-01

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Linköping
Hoj
Ingen just nu...
Tanklock.

Hej! Måste nog hålla mä farsgubben där, ser ut å bli lite stort. Skulle va synd på ett annars så gediget å coolt bygge!! Mvh Tobbe
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Kan du ta ner det i ytterdiameter och göra en ny bultcirkel tycker jag det är en vinnare.

Går inte det är det en given julklapp till Johanssons JETbygge:tummenupp
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Kapa av det på båda sidorna så att locket följer upphöjningen i tanken, och gör en snygg försänkning. Sitter ju ändå med 6 bultar och det räcker ju.

Hade ju varit snyggt och framförallt originellt :tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kan du ta ner det i ytterdiameter och göra en ny bultcirkel tycker jag det är en vinnare.

Går inte det är det en given julklapp till Johanssons JETbygge:tummenupp

Ska undersöka det lite närmare. Sitter ett o-ringsspår på undersidan däremot som begränsar lite, men det är en möjlighet. :)

Kapa av det på båda sidorna så att locket följer upphöjningen i tanken, och gör en snygg försänkning. Sitter ju ändå med 6 bultar och det räcker ju.

Hade ju varit snyggt och framförallt originellt :tummenupp

Det där var fasen ingen dum idé. Tål klart att funderas på. :tummenupp

Fast då blir istället o-ringsspåret problemet. :va
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Flytta sparet langre in ?

Besvärligt att börja svarva ett nytt spår. :död

Var ut i garaget och studerade tanklocket lite mer samt gjorde lite snabba mätningar. Tror inte alls det blir för stort.

DSC_0005-38.jpg


DSC_0008-31.jpg


Såg en kille på ett annat forum som hade ett likadant tanklock på sin gammelgixxer. Såg riktigt tufft ut. :tummenupp
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Stort är tufft på en sån hoj & alltid kul å använda skit som ligger har en förmåga att bli mer äkta eller nåt sånt, men kör på det. Tror att bägge varianterna funkar fint avklippt eller runt.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
HEHE , När jag ser den där tanken så måste jag lägga in en bild på min gammla kompiss Calles funnybike kaross:yoparty
 

Bifogat

  • Calles kaross.jpg
    Calles kaross.jpg
    116.2 KB · Visningar: 169

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Du måste ju bara ha ett Harris...

Annars ett hett Tips på lock... men då är man ju part i målet :D
 

Bifogat

  • harris.jpg
    harris.jpg
    31.3 KB · Visningar: 80

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Det röda är bane mig en kopia på Magnum II locket men ytterringen är helt slät polerad alu och locket är guld eloxerat. Tror att den kommer från flyg industrin har du kollat den sidan?
Hittar man källan lär det vara 1/2 priset....

Finns liknaned kina-tillverkade tanklock på eBay för under $30. Gissar att Harris locket kostar närmare $300. Går med andra ord fetbort. :död

60 pund + tax
https://www.harris-performance.com/website/acatalog/Online_Catalog_Filler_Caps_67.html#aFUELCAP
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det röda är bane mig en kopia på Magnum II locket men ytterringen är helt slät polerad alu och locket är guld eloxerat. Tror att den kommer från flyg industrin har du kollat den sidan?
Hittar man källan lär det vara 1/2 priset....

60 pund + tax
https://www.harris-performance.com/website/acatalog/Online_Catalog_Filler_Caps_67.html#aFUELCAP

Där ser man. Annars har ju Harris Performance en tendens att sätta överpriser på saker bara för att den bär deras logotyp. :)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top