Yamaha Ténéré 700

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ska åka och köpa olja och byta till min T7 eftersom jag aldrig hann göra det i vinter. Kikar i manualen nu och det står att man bara behöver byta oljefilterinsats vartannat oljebyte.

Jag gillar fan sånt alltså, då ska det räcka och man slipper krångla och lägga pengar på nytt filter varje gång. Klart, kör man i öknen så byter man ju tom oftare men i Sverige är det ju annat.


Så nu blir det bara byte med olja då min gått 600 mil, men inte för miltalet utan för det gått över ett, snart två år innan jag bytte sist. Ska slå i lite Yamalube 10w-40 SEA.

Står också att man ska varmköra motorn innan så jag gör väl som det står i detta fallet.

Fasen vad tiden går fort, min 5 års garanti är snart slut så jag hinner nog inte upp till 2000 mil innan garantin är slut så då blir det byta tändstift själv.

4000 mil, då är jag säkert runt 55-60 år gammal men då ska jag fan brotta ner den och kolla spelen själv också.

Det är trångt som fan att meka med T7:an. Förjävligt att byta stiften tom.

Lite enklare på min Virago xv1100. Tar ca 8 sekunder att byta stift. hahha
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Alltså, oljefiltret påverkas inte så mycket av om du kör i öknen eller inte. Men många kallstarter gör det så om jag vore du skulle jag byta oljefiltret också när jag ändå byter oljan.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ska åka och köpa olja och byta till min T7 eftersom jag aldrig hann göra det i vinter. Kikar i manualen nu och det står att man bara behöver byta oljefilterinsats vartannat oljebyte.

Jag gillar fan sånt alltså, då ska det räcka och man slipper krångla och lägga pengar på nytt filter varje gång. Klart, kör man i öknen så byter man ju tom oftare men i Sverige är det ju annat.


Så nu blir det bara byte med olja då min gått 600 mil, men inte för miltalet utan för det gått över ett, snart två år innan jag bytte sist. Ska slå i lite Yamalube 10w-40 SEA.

Står också att man ska varmköra motorn innan så jag gör väl som det står i detta fallet.

Fasen vad tiden går fort, min 5 års garanti är snart slut så jag hinner nog inte upp till 2000 mil innan garantin är slut så då blir det byta tändstift själv.

4000 mil, då är jag säkert runt 55-60 år gammal men då ska jag fan brotta ner den och kolla spelen själv också.

Det är trångt som fan att meka med T7:an. Förjävligt att byta stiften tom.

Lite enklare på min Virago xv1100. Tar ca 8 sekunder att byta stift. hahha
Jag skulle nog även byta filter, väldigt liten kostnad, och då kan du samtidigt ta en liten whiskey till (förutom den obligatoriska oljebytarwirren).
Yamahacenter i Luleå byter alltid filtret, med hänvisning att dom tycker att det är dumt att skippa det bör man ändå gör jobbet med oljebyte.
Sedan bekymrar jag mig inte om ventilerna.
Med den konstruktion av kamaxel och ventiltryckare som T7:an har så…..kör…..
Ingenting kommer att hända på minst 10.000 mil, så det jobbet sparar jag.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Nä nä nä nä. Lägg av nu grabbar. En amatörsnickare vs ett proffs handlar alltid om att amatören överdimensionerar och använder mer virke än vad som behövs.

Nu säger Yamaha att man byter filter varannan gång och då är det det som gäller. Här ska ni istället LITA på yammas högberyktade kvalite och inte misströsta.

Blanda in KTM i en Yamaha diskussion är ju som att snickra med Byggmax vs XLBygg material.

OBS * Ironimode * =)
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag skulle nog även byta filter, väldigt liten kostnad, och då kan du samtidigt ta en liten whiskey till (förutom den obligatoriska oljebytarwirren).
Yamahacenter i Luleå byter alltid filtret, med hänvisning att dom tycker att det är dumt att skippa det bör man ändå gör jobbet med oljebyte.
Sedan bekymrar jag mig inte om ventilerna.
Med den konstruktion av kamaxel och ventiltryckare som T7:an har så…..kör…..
Ingenting kommer att hända på minst 10.000 mil, så det jobbet sparar jag.
Ge mig nummret till Luleå YC så ska jag prata med dom. Nästa gång du byter kommer de köra varannan... =) Hahaha
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Låter lite dumsnålt att inte byta filter varje gång oljan byts. På min ready to ras (ktm) byter jag till och med screenfiltren med magneterna varje gång oljan byts. Bra att ha en tidslinje på spånmängden så man vet när raset är nära 😁
Haha "kolla hur mycket metallspån det rasat ner från motorn" levels behöver man inte hålla på med när man kör Yamaha.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Däremot fick det bli Yamalube 10w-40 för 1050SEK för 4L denna gång. Nästa byte blir med Biltemas 10w-40 lätt!
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Problem!!!

Får fan inte bort gamla brickan! Vill ju inte pilla med något vasst helst, tips tas gärna emot.
 

Bifogat

  • IMG_20240328_133932.jpg
    IMG_20240328_133932.jpg
    1.8 MB · Visningar: 11

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Den satt som fan innan så de har ju lätt överdragit denna än de 43nm det ska vara.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top