Yamaha Ténéré 700

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Man sitter ju och tittar på fem miljoner videos. Och nu skiftar jordens magnetfält till T7:an.
Dock det som jag irriterar mig på mest är grenrörets och ljuddämparens placering.
Ja, ljuddämparens placering original är inte optimal. När jag gick CMR-utbildning inom FMCK körde vi Tenere 700 och alla hojar var försedda med packväskor. Ett par hojar som hade lagt sig i låg fart åt höger och väskan hade tryckt in ljuddämparen i svingen utan att någon såg detta. Det hann bli ganska djupa repor i svingen innan detta uppmärksammades.
 

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Sillfittan
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
Byggt ihop en Tenere 700, går på 149 kSek. Och sen vill man ju flytta på grenröret, det blir 10000 till. Så 160 tusen för maskinen.


Tiger går på 190 kSEK, och är fullutrustad.

:död
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Känns som infästningen är rätt utsatt, om man skulle fälla hojen.
Aha, ok.
Tror dock inte att det är ett stort problem, men kan säkert hända.
Dock så vet jag inte om Tigern har en bättre konstruktion?
Där ser ju själva grenröret väldigt utsatt ut?
Jag skulle kika lite här för lite inspiration:
 

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Sillfittan
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
Jo, jag vet, ska nog inte bekymra mig så mycket.
Blir ju dock så jävla smalseende när jag har ett livsval mellan två pärlor, och tittar på alla små petitesser, och sen missar annat. :D
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jo, jag vet, ska nog inte bekymra mig så mycket.
Blir ju dock så jävla smalseende när jag har ett livsval mellan två pärlor, och tittar på alla små petitesser, och sen missar annat. :D
Så är det.
Och ska man köra genom Tyskland så bör man helt seröst även se hur det fungerar att köra den i helt original, det kan bli jättetråkigt annars :(
 

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Sillfittan
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
Är dom som hårda i Tyskland? Lägger dom den i beslag, och man får ta tåget hem, om man flyttat ljuddämparen typ?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Är dom som hårda i Tyskland? Lägger dom den i beslag, och man får ta tåget hem, om man flyttat ljuddämparen typ?
Ja, och det har varit så ett tag.
Och från att ha klankat ner på ljuddämpare så är det nu typ....allt....blinkers, fotpinnar..mm.
Några år gammal video, men han fick väl ringa efter skjuts hem?

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är dom som hårda i Tyskland? Lägger dom den i beslag, och man får ta tåget hem, om man flyttat ljuddämparen typ?

I Tyskland gäller original och/eller papper på godkänd modifikation (identitet, CE och hela köret). Inklusive godkända och rätt vända däck av likaledes godkänd kombination.

Trafiksäkerhet i praktiken, till skillnad från fartkameror.
 

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Sillfittan
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
Blir nog att sätta på original-dämparen och mappa om min Traja då om jag skulle fara dit med den nån gång, om jag inte köper mig en annan hoj som inte behöver modifieras. :p
 

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Järna
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Ehhhh????
Vad är det som är konstigt med placeringen?
Har en kompis som vurpade med sin T7a. Avgassystemet blev intryckt och det blev så pass stora skador på svingen så att hojen blev inlöst. Var väl lite andra skador med. På hans nya T7a har han dragit upp avgassystem högre. Mycket coolare.
 

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Järna
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Så här ser det ut.
 

Bifogat

  • Screenshot_20240214-164253.png
    Screenshot_20240214-164253.png
    663.6 KB · Visningar: 30

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Sillfittan
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
Läste ju att det ska vara godkänt i Europa också ..., så det borde ju funka i Tyskland med den där modifieringen.

Varför kan bara inte Yamaha fixa det som ovan i -24 modellen, eller finns de några nackdelar med att röret sådär?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Läste ju att det ska vara godkänt i Europa också ..., så det borde ju funka i Tyskland med den där modifieringen.

Varför kan bara inte Yamaha fixa det som ovan i -24 modellen, eller finns de några nackdelar med att röret sådär?
Jag tänker att man frångår helfordonsgodkännandet, som vi inte bryr oss om i Sverige.
Så per definition är du rökt oavsett modifiering.
Personligen ser jag bara fördelar med att dra om bakre dämparen, även om jag själv inte haft problemet.
Kan det vara sista katalysatorn som gör att den blir för fet för att få någon annan plats?
 

NilleK

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2017
Ort
Gisebo
Hoj
Massor
Ja, ljuddämparens placering original är inte optimal. När jag gick CMR-utbildning inom FMCK körde vi Tenere 700 och alla hojar var försedda med packväskor. Ett par hojar som hade lagt sig i låg fart åt höger och väskan hade tryckt in ljuddämparen i svingen utan att någon såg detta. Det hann bli ganska djupa repor i svingen innan detta uppmärksammades.
Utanför ämnet, men lite nyfiken på CRM utbildningen. Är det mycket uppdrag efter utbildningen,är det rolig utbildning??
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
KTM Boris fuskar tydligen också lite med andra märken :)
Capture16.JPG
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Utanför ämnet, men lite nyfiken på CRM utbildningen. Är det mycket uppdrag efter utbildningen,är det rolig utbildning??
Det var fantastiskt roligt, naturligtvis underlättade det med att vi hade kanonväder hela veckan. Mycket kartförståelse och navigering, man fick en punkt att leta upp med bara karta. Även första hjälpen och HLR. Det är även tal om att vi ska få vinterkörning.

Det hela är under uppbyggnad och tyvärr har jag inte varit på något uppdrag ännu, men jag har läst om några som varit med på militärövning och agerat som kurir.

Här är en reklamfilm som till större delen (alla sekvenser med fint väder) som är från vår utbildning. Jag är andra hoj när vi kör från området i Skövde och den som ligger först i sekvensen efter.
https://www.youtube.com/watch?v=wN69BOuLdjw
 

NilleK

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2017
Ort
Gisebo
Hoj
Massor
Det var fantastiskt roligt, naturligtvis underlättade det med att vi hade kanonväder hela veckan. Mycket kartförståelse och navigering, man fick en punkt att leta upp med bara karta. Även första hjälpen och HLR. Det är även tal om att vi ska få vinterkörning.

Det hela är under uppbyggnad och tyvärr har jag inte varit på något uppdrag ännu, men jag har läst om några som varit med på militärövning och agerat som kurir.

Här är en reklamfilm som till större delen (alla sekvenser med fint väder) som är från vår utbildning. Jag är andra hoj när vi kör från området i Skövde och den som ligger först i sekvensen efter.
https://www.youtube.com/watch?v=wN69BOuLdjw
Tack för utförligt svar ,jag blir lite sugen på att söka!!
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top