Yamaha Ténéré 700

spicata

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2023
Hoj
Yamaha T7
Jag har monterat i lithiumbatterier i ett gäng av mina hojar genom åren och de har alltid varit mindre än originalbatteriet. Låter mysko att ditt är större
Det verkar vara Yamaha som har minskat storleken på batteriet från -23. Numera Yuasa 6.3 Ah.
Har sett en del Youtube videos där de rekommenderar Shido LTZ10S till just T7, så därför förvåningen att det inte passade direkt i.
Jaja, blir nog bra ändå.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Har haft somliga av mina lithium (Shorai) i över 10 år nu och de fungerar fortf bra. Bra shit speciellt om man tänker på att gelbatterier oftast tackar för sig efter sju år om inte förr.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Upplever att original YAUSA är väldigt bra.
XT:n från 2012 har originalbatteriet, liksom min snöskoter från samma år.
Så jag kör på det spåret när jag byter i mina andra hojar.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Om man skaffar sig org värmahandtag...
...är det nån mer koppling/sladd/dosa som behövs, eller är det plug-and-play?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Om man skaffar sig org värmahandtag...
...är det nån mer koppling/sladd/dosa som behövs, eller är det plug-and-play?
Drog direkt från batteriet, sladdlängden var anpassad för det, och säkringshållare ingick.
Manövreringen sker via kanten på själva handtagsvärmaren, så ingen extra dosa behövs, riktigt vackert montage.
Distansringar behövs för montaget:
 

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Sillfittan
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
Dumt att köpa en Tenere 700 World Raid, när man kan köpa en Triumph Tiger 900 Rally Pro?
Sitter och väger över mellan dom.
Har hört att Teneren är obekvämare att åka långt med, men mycket bättre på stigar och grusvägar.
Hojarna väger lika mycket också.

Köpte en Honda CRF300L förra året, men ångrar mig nu. Vill ha en större rackare som är bekvämare att åka längre med, men som man också kan utforska med.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Drog direkt från batteriet, sladdlängden var anpassad för det, och säkringshållare ingick.
Finns det inte risk att man då kan glömma på dom och ladda ur batteriet?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Dumt att köpa en Tenere 700 World Raid, när man kan köpa en Triumph Tiger 900 Rally Pro?
Sitter och väger över mellan dom.
Har hört att Teneren är obekvämare att åka långt med, men mycket bättre på stigar och grusvägar.
Hojarna väger lika mycket också.

Köpte en Honda CRF300L förra året, men ångrar mig nu. Vill ha en större rackare som är bekvämare att åka längre med, men som man också kan utforska med.
Provsitt/provkör vanliga och World raid - gjorde det och nej en world raid är inget jag vill köra aktivt på grus/stig en vanlig är tung nog upplevde tanken som en stor nackdel för aktiv körning på world raid men aktiv körning står jag helst
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Dumt att köpa en Tenere 700 World Raid, när man kan köpa en Triumph Tiger 900 Rally Pro?
Sitter och väger över mellan dom.
Har hört att Teneren är obekvämare att åka långt med, men mycket bättre på stigar och grusvägar.
Hojarna väger lika mycket också.

Köpte en Honda CRF300L förra året, men ångrar mig nu. Vill ha en större rackare som är bekvämare att åka längre med, men som man också kan utforska med.
Som ”sundström” skriver, provkör och känn, vi är alla så olika.
Jag har inga problem att köra långt med T7, har avverkat tusentals mil med varierande delsträckor.
Mitt största problem med min T7WR är sitthöjden, när jag stannar på mjukt underlag så är det knivigt att nå ner, och ibland blir det…..plopp..så ligger man där.
Sänkte min förra T7 och det blev bra.
Men kolla även på BMW F900 GS, bara för att ge dig mer att tänka på ?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Finns det inte risk att man då kan glömma på dom och ladda ur batteriet?
Nej, det finns en fiffig finess som gör att dom stänger av sig själv efter någon minut när man stannat motorn (om man glömt dom på).
Vet inte exakt hur elektroniken mäter upp det, men det fungerar utmärkt.
Oxford har samma funktion.
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Skulle vilja påstå att det är en skitlösning då det verkar som att handtagen stängs av när en viss spänning i batteriet är uppnåd. Samma låga spänning gör även att den inte vill starta… Finns ju färdig 2alt10A uttag på högersidan av framkåpan som styrs av tändningen. Använd den…!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Drog direkt från batteriet, sladdlängden var anpassad för det, och säkringshållare ingick.
Manövreringen sker via kanten på själva handtagsvärmaren, så ingen extra dosa behövs, riktigt vackert montage.
Distansringar behövs för montaget:
Många tack för infon! Okej, distansringar får jag köpa till... Men vänta nu, vaddå "köpa till"?

Jo, det var så att jag har länge suktat efter org värmehandtag, inte Oxford eller nåt annat. Och då självklart så slutar Yamaha med sina orginalhandtag! Men när de så äntligen börjar sälja dem igen så blev jag snål och tyckte de var för dyra, aldrig är man nöjd.

MEN, igår la någon ut ett par handtag på Blocket till en annan hoj, visst, men det var samma artnr så jag nöp dem direkt! Så nu är allt frid och fröjd. :tummenupp
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Skulle vilja påstå att det är en skitlösning då det verkar som att handtagen stängs av när en viss spänning i batteriet är uppnåd. Samma låga spänning gör även att den inte vill starta… Finns ju färdig 2alt10A uttag på högersidan av framkåpan som styrs av tändningen. Använd den…!
Har du haft problem med det?
För mig har det funkat bra i alla år.
Har glömt dom på massor av gånger, och har aldrig upplevt startproblem.
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top