Yamaha Ténéré 700

Tomlund-83

Medlem
Gick med
20 Aug 2008
Ort
Vänersborg
Hoj
Yamaha tenere 700 rally - 22
JA!!!!

Furylong Furigan!
Ja, dom är klumpiga, men fy fan vad varma dom är. Tillsammans med mina Oxford heaters så klarar jag körning länge runt 4-5c.
Ska kolla upp dessa ?
Körde igår med mina sommarhandskar och oxford på max, funkar helt okej men det är tummarna som tillslut blir förfrusna så jag får införskaffa nått bättre för ändamålet.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm

Tomlund-83

Medlem
Gick med
20 Aug 2008
Ort
Vänersborg
Hoj
Yamaha tenere 700 rally - 22

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Du har ingen bild på dessa sittandes på hojen? ?
Har inte just dom länkade utan nåt ännu värre ?tror t.o.m det kan vara Biltemas i värsta fall ?här i Värmland är utbudet skralt hos handlare men funnit lite olika hos snöskotersäljare .
ska se om jag finner nåt på den här luren för varken muffar eller dubbdäck sitter på än -är lite bök att trä utanpå barkbusters/handsydd men det är ju minuter det handlar om och nån gång fått ta upp nån söm en aning
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Var f-n man än tittar, så har man dom där två stickade ögonen som blänger på en.

Screenshot_20231130-095115_Maps.jpg


Så var skall denna moderna äventyrsmaskin ploppa upp - om inte utanför Fjällräven Outlet?
Sååå förutsägbart. ;)
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Nu är det massor av snö i Varberg så det går inte ens att köra om man står ut med kylan...

Känns tyvärr långt kvar till våren nu...

Ingen som har köpt nåt kul till sin T7:a och vill visa?

Själv poängterar jag gärna rallysadeln igen. Bästa köp ever. Gör min T7:a grymt mycket roligare att busa med.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nu är det massor av snö i Varberg så det går inte ens att köra om man står ut med kylan...

Känns tyvärr långt kvar till våren nu...

Ingen som har köpt nåt kul till sin T7:a och vill visa?

Själv poängterar jag gärna rallysadeln igen. Bästa köp ever. Gör min T7:a grymt mycket roligare att busa med.
Detta är varken kul eller inköpt nyligen, men iallafall.

Många anser sig i T7an äga den mest fulländade hojen nånsin, så jag tänkte att om man nu blir kvar vid sin T7 lång tid framöver så kanske man borde samla på sig ett litet lager med tillbehör. Kanske inte för att smacka dit dem varken direkt eller ens till nästa säsong, utan bara för att ha dem. Som hyllvärmare när orginaltillbehören sen länge har slutat tillverkats. Är ni med?

Centralstöd är ju praktiskt att ha vid lastning, mek med kedja och hjul, bla bla, men det väger bly, ser för jävligt ut och är inget jag kommer belasta min T7 med. Men kanske... kommer nästa ägare vilja ha det? Orginaltillbehör kanske blir guld värda i framtiden? Yamaha verkar förresten tro att de är det redan idag när de tar fyra lax för ett C-stöd:

Därför jublade jag när någon för ett år (?) sen hade satt ut ett stöd för bara 900:- på Blocket - åkte dit och köpte bums! Ligger nu på en hylla och bara... finns. ?

Jag är väl inte ensam med dessa idéer?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Detta är varken kul eller inköpt nyligen, men iallafall.

Många anser sig i T7an äga den mest fulländade hojen nånsin, så jag tänkte att om man nu blir kvar vid sin T7 lång tid framöver så kanske man borde samla på sig ett litet lager med tillbehör. Kanske inte för att smacka dit dem varken direkt eller ens till nästa säsong, utan bara för att ha dem. Som hyllvärmare när orginaltillbehören sen länge har slutat tillverkats. Är ni med?

Centralstöd är ju praktiskt att ha vid lastning, mek med kedja och hjul, bla bla, men det väger bly, ser för jävligt ut och är inget jag kommer belasta min T7 med. Men kanske... kommer nästa ägare vilja ha det? Orginaltillbehör kanske blir guld värda i framtiden? Yamaha verkar förresten tro att de är det redan idag när de tar fyra lax för ett C-stöd:

Därför jublade jag när någon för ett år (?) sen hade satt ut ett stöd för bara 900:- på Blocket - åkte dit och köpte bums! Ligger nu på en hylla och bara... finns. ?

Jag är väl inte ensam med dessa idéer?
Det är nog rätt tänkt och resonerat.
Och jag tror även att tidstypiska tillbehör från andra tillverkare kan vara trevliga saker att äga när dom inte finns att köpa längre.
Som till exempel avgassystem, rutor, väskor, och sådant som blir mer eller mindre kännetecknande för hojtypen och dess tidsålder, även om tillbehören inte är "original".
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ah, skönt att du är med mig!
Och med tidstypiska tillbehör antar jag att du t.ex menar 80-90-talssportisar fullsmetade med allt ur MotoSpeed-katalogen? :tummenupp
 

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Ah, skönt att du är med mig!
Och med tidstypiska tillbehör antar jag att du t.ex menar 80-90-talssportisar fullsmetade med allt ur MotoSpeed-katalogen? :tummenupp
Handen på hjärtat - hur ser de hojar från 80- och 90-talet ut som du köper? :tungan Jag mistänker att de flesta som köper en 30-40 år gammal hoj idag föredrar en som är 100% original, eller bara lätt modifierad med andra rör eller så (men där allt original fortfarande finns), i alla fall om det ska betalas någon större peng för hojen.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Handen på hjärtat - hur ser de hojar från 80- och 90-talet ut som du köper? :tungan Jag mistänker att de flesta som köper en 30-40 år gammal hoj idag föredrar en som är 100% original, eller bara lätt modifierad med andra rör eller så (men där allt original fortfarande finns), i alla fall om det ska betalas någon större peng för hojen.
Ja, självklart.
Men ännu fränare om dom tidstypiska tillbehören också finns, dom brukar vara minst lika svåra att få tag på. :giggle:
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Handen på hjärtat - hur ser de hojar från 80- och 90-talet ut som du köper? :tungan Jag mistänker att de flesta som köper en 30-40 år gammal hoj idag föredrar en som är 100% original, eller bara lätt modifierad med andra rör eller så (men där allt original fortfarande finns), i alla fall om det ska betalas någon större peng för hojen.
Ja, självklart.
Men ännu fränare om dom tidstypiska tillbehören också finns, dom brukar vara minst lika svåra att få tag på. :giggle:
Ni har så rätt båda två! Kolla bara på den GSX-R 750 -90 jag tog över som fodervärd åt efter Mr_Firestorm. Något så unikt genuint kommer jag nog aldrig hitta igen! :hjarta Till den skulle bara ett Yoshimura Duplex duga. Men vad fanns det mer? Visst ja. Är ju T7-tråden det här ja...
 

spicata

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2023
Hoj
Yamaha T7
Köpte ett Shido LTZ10S batteri till min T7-23, men originalet är tydligen mindre än -22 och neråt?
Original batteriet heter: Yuasa YTZ7S och har också plussen på andra sidan än Shido
Det sitter en plasthållare i batterilådan och när jag tog bort den så passar det nya batteriet bra och kablarna kan man enkelt placera om, men funkar det ändå är frågan?
12v LiFePO4 Lithium ION med 48Wh på Shido
12v bly 6Ah/130CCA på Yuasa.
Stöttande ord från herrskapet innan jag bränner upp bågen :)

 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Köpte ett Shido LTZ10S batteri till min T7-23, men originalet är tydligen mindre än -22 och neråt?
Original batteriet heter: Yuasa YTZ7S och har också plussen på andra sidan än Shido
Det sitter en plasthållare i batterilådan och när jag tog bort den så passar det nya batteriet bra och kablarna kan man enkelt placera om, men funkar det ändå är frågan?
12v LiFePO4 Lithium ION med 48Wh på Shido
12v bly 6Ah/130CCA på Yuasa.
Stöttande ord från herrskapet innan jag bränner upp bågen :)

Varför ? Hojen är ju ny och såpass tung att det spelar ingen roll vikten du bantar på batteriet märker du inte av
 

spicata

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2023
Hoj
Yamaha T7
Varför ? Hojen är ju ny och såpass tung att det spelar ingen roll vikten du bantar på batteriet märker du inte av
Nu är det köpt redan, så den ångesten är redan klar!
Frågan var OM batteriet går att passa in, utan att tassa in på okända elektriska marker som eventuellt kan skada än att göra nytta.
Sedan finns det en hel eftermarknad, på gott och ont, som bara skriker -VIKTREDUCERING ÄR FINT DET!
Så en lär väl fortsätta att stötta med lite "uppgraderingar" kan jag gissa (FOMO) :krama
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Nu är det köpt redan, så den ångesten är redan klar!
Frågan var OM batteriet går att passa in, utan att tassa in på okända elektriska marker som eventuellt kan skada än att göra nytta.
Sedan finns det en hel eftermarknad, på gott och ont, som bara skriker -VIKTREDUCERING ÄR FINT DET!
Så en lär väl fortsätta att stötta med lite "uppgraderingar" kan jag gissa (FOMO) :krama
Om plus och minus passar så…kör.
Förstår faktiskt inte frågan, det är ett batteri?
 

spicata

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2023
Hoj
Yamaha T7
Om plus och minus passar så…kör.
Förstår faktiskt inte frågan, det är ett batteri?
Som vanligt kan jag svamla till det i mina förklaringar, men visst är det ett batteri som det gäller, bara större i storlek än original och med "omvända" placeringar på polerna.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Som vanligt kan jag svamla till det i mina förklaringar, men visst är det ett batteri som det gäller, bara större i storlek än original och med "omvända" placeringar på polerna.
Men jag ser inget problem i att att sätta in ett annat batteri?
Spara däremot YAUSA-batteriet, eller sälj det, eftersom det är en kvalitetsprodukt.
Men låter du det bara stå i 5år så är det värdelöst.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top