Yamaha MT-09

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Hämta hem min -16 idag. Otur med vädret bara.
Vad kör ni för lufttryck däcken?





Angående inkörning sa han till mig att strunta i det som står i manualen. Kan ju låta bli att varva fullt ut i början. Men skit i det som står i manualen att man får maxvarva 5600 rpm de första 60 milen och 6800 rpm resterande 100 milen.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Hämta hem min -16 idag. Otur med vädret bara.
Vad kör ni för lufttryck däcken?





Angående inkörning sa han till mig att strunta i det som står i manualen. Kan ju låta bli att varva fullt ut i början. Men skit i det som står i manualen att man får maxvarva 5600 rpm de första 60 milen och 6800 rpm resterande 100 milen.
Finns ju olika skolor i det där. Vissa påstår ju att det ska tas lugnt i början medans vissa påstår det ska pattas på hårt direkt så det sätter sig från början. Är nog mycket med tillverkarens ansvar vid garantier så dom kan peka på saker om något händer. Racemotorer kör ju tex knappast in något, tvärtom så testas ju många hojar rätt jävla hårt direkt på fabrik innan dom skruvas in
 
Last edited:

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Vad är det för period det gäller för?
Har den någon som helst wheelie control?
Vad är service intervallen?


Hel försäkring hela året förstod jag det som.
Först en 100 mil service sen service vart 1000 mil
Finns ingen särskild knapp för just wheelie control men antar att det finns inbyggd i Traction controlen. Jag har inte varvat full ut ännu så jag vill inte säga A eller B men än så länge har inte framhjulet lämnat marken.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Var ute och körde 2 timmar igår. Mycket trevlig hoj, ju mer jag kör desto bättre blir den. Körde både stadstrafik, motorväg och landsvägar. Lättkörd även i stan. Bra drag i sexans växel på motorvägen.
Hade problem när jag provkörde en MT09 förra veckan, Cylindern(??) på höger sida skjuter ut lite så ena sidan av stöveln tog emot den när man skulle bromsa men det har märker man inte av nu.

Den är mycket mer sportig och alert än min gamla Suzuki. Bra klipp i motorn även på låga varv. Helt underbart med bränsleinsprutning, bara starta och köra. Min gamla Suzuki sakna sån lyx.

Jag ångrar inte mitt köp av denna, väldigt mycket hoj för pengarna och försäkringen endast 400 kr mer om året än den gamla hojen. Visst finns det lite billiga lösningar som baklampan, känns väldigt ömtålig och plastig. Tutan kunde de väl placerat lite längre från blinkersknappen. Förutom det då, tummen upp från mig.

Min lilla beniga rumpa funderar dock på att köpa en tjockare sadel. Funderar på att ta hem denna sadel från Sarge från UK. Har fått positiva omdömen av de som testat.

http://www.sargentcycle.co.uk/acatalog/mt-09-motorcycle-seat.html

Litet videoklipp från igår:
 

FrökenA

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR650F, 2017
Hej!
Är det någon som vet om en komfortsadel höjer sitthöjden mycket? Funderar på att (eventuellt) byta min originalsadel till nåt bekvämare innan sommarens långtur...men eftersom jag har liiiite för korta ben, så får en ny sadel inte höja mer än originalet..

Nu har jag bara 7 mil kvar till första servicen :yoparty - och försöker desperat att få en tid tidigare än den 25:e som jag bokade redan när jag hämtade ut hojen i mars - hur ska jag annars överleva?? :gråta Jag ÄLSKAR min MT-09:a!! Den är det bästa jag nånsin köpt :kär
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Hej!
Är det någon som vet om en komfortsadel höjer sitthöjden mycket? Funderar på att (eventuellt) byta min originalsadel till nåt bekvämare innan sommarens långtur...men eftersom jag har liiiite för korta ben, så får en ny sadel inte höja mer än originalet..

Nu har jag bara 7 mil kvar till första servicen :yoparty - och försöker desperat att få en tid tidigare än den 25:e som jag bokade redan när jag hämtade ut hojen i mars - hur ska jag annars överleva?? :gråta Jag ÄLSKAR min MT-09:a!! Den är det bästa jag nånsin köpt :kär

Hej.
Grattis till en snygg motorcykel. Gillar färgen på din ;)
Vet inte om denna video hjälper mycket. Komfortsadeln mot original

 

FrökenA

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR650F, 2017
Tack så jättemycket!! Grymt bra video
Kan bli lite högt för mig verkar det som...ja ja...jag får köra massor nu i vår, så är röva van vid sadeln när sommaren kommer


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Tack så jättemycket!! Grymt bra video
Kan bli lite högt för mig verkar det som...ja ja...jag får köra massor nu i vår, så är röva van vid sadeln när sommaren kommer


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Prova med att sätta en kudde innanför byxorna. Kanske mjukar upp de lite :D
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Hel försäkring hela året förstod jag det som.
Först en 100 mil service sen service vart 1000 mil
Finns ingen särskild knapp för just wheelie control men antar att det finns inbyggd i Traction controlen. Jag har inte varvat full ut ännu så jag vill inte säga A eller B men än så länge har inte framhjulet lämnat marken.
Har en tracer, och jag kör in motorn snällt, har nog aldrig varit över 9k rpm. Den lyfter framhjulet lätt med gas i ettan och tvåan. TC tar hand om det, finns på alla tracer samt mt09 sedan 2016.

Edit: i standardläge, i A lyfter det ännu lättare om man vrider på.
 
Last edited:

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Blivit lite sugen på en MT09 sen jag provkörde en i veckan. Glass-turer fina sommardagar är den ju som gjord för! Fråga: TCn lär väll förhindra längre bakhjulingar, den går att stänga av antar jag?
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Finns tre lägen med off läge för traction control. Jag som inte är en bakhjulsförare är tacksam för TC :) Men lite framhjulslyft blir det allt när man drar på. TC är dock endast tillgängligt på 2016 årsmodell.
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Förtydligade: Det finns tre lägen på gasrespons, std, a, b (i den ordningen). Tc kan slås av/på med knapp vid färddatorn (hastighetsmätare på mt-09 gissar jag) men då måste man så stilla. Går ej att ändra under färd.

Körläge kan ändras från styret vid 0% gas, tc kräver stopp.

Skickat från min SGP611 via Tapatalk
 
Last edited:

#88_Daniel

Häng gas!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
The Rock
Hoj
Yamaha MT-09 Street Rally-14, Yamaha R1-04 (Bansmiskare)
Då man gått och skaffat Mt-09 Street Rally idag:D
IMG_20160422_201359.jpg
Efter 2 säsonger utan landsvägshoj är det dags igen:banana
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top