Yamaha MT-09

Pellehbg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Billesholm samt varannan vecka med lille Olle
Hoj
BMWR 1200 GS Adventure 2018
Jag har pilot 4 och tycker det försämrar hojen en del... Ska byta till 3 nästa säsong

Jag kör med Power 3 o har kört 350 mil på KNIX o storbanekurser som instruktör o de börjar nu ta slut på kanterna bara men i mitten är de som nya!
Så det kan vara ett bra tanke för er att testa sedan på den trevliga hojen!
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
De mycket möjligt, har inte kollat in det kitet ordentligt men andreani cartridget funkar skitbra enligt de som testat. Har varit också inne på att sätta i styvare fjädrar efter min vikt men dämpningen ska vara otillräckligt och med styvare fjädrar kan det resultera i ännu snabbare utfjädringsrörelser. Med andreani cartridget så kan man tydligen få fason på det.

Dock gissar jag på att man får vad man betalar för, men för mig som glad amatör som gillar att köra mycket landsväg och några bandagar om året så duger detta. Vill bygga upp en skön känsla med MT-09:an. Min BMW F800R var faktiskt mer lämplig för aktiv landsvägsåkning, kan jag få MT09:an lika bra som F800R:en och bättre med cartridge och uppgraderad bakdämp så är jag nöjd.

Annars finns detta alternativet och jag hade nog kört på detta med om jag hade kunnat skaffa det i EU. Är lite nojig att beställa saker från USA med moms osv. Det är ju billigare:
http://www.stoltecmoto.com/shop/fz-09/14-fz-09-fork-piston-kit-service/

Ja, det finns ju en del alternativ. Skulle vara kul att få en jämförelse mellan de olika kitten.

Jag är lite skeptisk till en bakdämpare med bara en enda inställningsmöjlighet. Det bör finnas minst compression och rebound. (plus fjäderspänning)

Cartridgen till gaffeln verkar ha allt man behöver.

//K
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Jag kör med Power 3 o har kört 350 mil på KNIX o storbanekurser som instruktör o de börjar nu ta slut på kanterna bara men i mitten är de som nya!
Så det kan vara ett bra tanke för er att testa sedan på den trevliga hojen!

Jag kör alltid platt på mitten eftersom jag kör mycket landsväg. Kanske detta kan vara en bra lösning för mig?

//K
 

bautin3

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2015
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha MT 09 -15
Jaha, då ska vi se här.. Vad har hänt sen sist? Jo jag har som sagt inte varit helt nöjd med hur hojen går (går orent på låga varv samt av/på gas från h-vete) och nu har jag gjort en del för att försöka rå på detta.

Jag har mappat om den så den har senaste mappen. Jag har monterat dit en 02 sensor (kevxtx) och jag har monterat dit en throttle tamer från G2 ergonomics.

Resultat: ny mapp gjorde ingen skillnad (blev kanske tom lite sämre). Throttle tamer gjorde en viss skillnad men inte ens i närheten av den skillnad man läst om i recensioner etc. Lite bättre kontroll och inte fullt lika mycket av/på. Negativt är att jag numera får vrida handleden av mig för att nå botten.
Kevxtx 02 sensor är den som gjort mest för cykeln. Gör att den går renare, jämnare och mjukare. Briljant man den där Australiensaren.

Så med dessa grejer kombinerat, plus en uppställd CO, börjar hojen bli helt ok. Lite bättre kontroll, går lite renare och inte fullt lika av/på. Ska ställa upp CO ytterligare, ligger på 7 nu, för att se om det kan få den att gå lite renare på låga varv.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Någon som har eposten till killen som tillverkar kylarskydden? Såg att det blivit något litet stenskott på min kylare och det är ju onödigt!

//K
 

graniskungen

www.umcc.nu
Gick med
9 Jan 2004
Ort
Úmeå
Hoj
Rgv250-89 såld,xj600-92såld,fzs600-03inlöst, suzuki gsf 650-09 såld MT-09
Någon som har koll på någon som är bra och flashar boxen uppe i norr för att få bort fartspärren.
och vad det kostar.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Någon som har testat EJK controllern?

Jag har monterat dit ett SC project helsystem på min MT09 men är inte så jäkla sugen på att betala för powercommander + mappning, blir många tusenlappar för en simpel gathoj. Mitt mål är att få hojen att gå hyffsat fint och inte skadligt snålt och EJK controllern verkar vara jävligt stor i USA. Många använder det på sina FZ09:eek:r enligt fz09.org och är helnöjda. Tänkte isåfall komplettera med en O2 controller från kevtx för att få bort ryckigheten.

Jag har varit inne på flash men det känns lite dum att skicka iväg den till USA - visst mappar Yamaha center Hbg men för ett omotiverat högt pris (lurendrejeri) samt som jag enkelt kan återställa min hoj till original ifall något hade strulat med EJK controllern (behöver ej flasha om hojen till org).

Har även tittat på Bazzaz + Z-afm men det blir också många tusenlappar samt så kan det bli lite svårt att få till en bra mappning på gatan.

Med EJK + O2 controllern så är det sista bara att ta bort strypningarna på de högre växlarna, och detta kan enbart göras med flash. Blev det en stor skillnad för er på de högre växlarna efter flash?
 

graniskungen

www.umcc.nu
Gick med
9 Jan 2004
Ort
Úmeå
Hoj
Rgv250-89 såld,xj600-92såld,fzs600-03inlöst, suzuki gsf 650-09 såld MT-09
Någon fler här som kör med R&G regplåtsthållare.?
Vill inte få regplåts belysnigen att lysa
 

graniskungen

www.umcc.nu
Gick med
9 Jan 2004
Ort
Úmeå
Hoj
Rgv250-89 såld,xj600-92såld,fzs600-03inlöst, suzuki gsf 650-09 såld MT-09
Någon som har koll på om det går att byta ut plattan blinkerserna sitter på mot en slät en uten hål för blinkers?
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Är ljudet med Akrapipan och db-killer ok? Värt att byta till Akra jfr original om man ska ha db-killern i?
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Har snöat in mig på GSX S1000 och MT-10. Men kommit på att MT-09 är betydligt billigare att köpa ny och att försäkra. Så den ska också provköras. Men har några tankar.

MT-09 , årsmodell 2016
Stämmer det att den har växelindikator, ABS och traction control?
Såg att man kan välja en till en bekvämare sadel, hur skön är standard sadeln att sitta på?

http://www.yamaha-motor.eu/se/produ...ccessories&partcode=1RC-247C0-00-00&year=2016
 
Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Växelindikator & ABS har den haft sedan lanseringen 2014, traction control nytt för i år (samma som Tracern) finns en komfortsadel som både är snyggare & bekvämare för ca 2500:-
Kanonhoj för övrigt!
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Flickvännen brukar åka med ibland och på Suzukin satt tjejen rätt bra på S-1000 när vi testade på mässan men hur är det med MT-09.
- Kan en person sitta bakpå utan att framdelen lyfter vid gas pådrag?
Ska man ha passagerare ibland så tror jag komfortsadeln är bättre.

Såg att det fanns en liten kåpa fram men känns som onödiga pengar då den inte såg ut att hjälpa jämfört med utan.
 

Puttson89

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha Mt-09
Flickvännen brukar åka med ibland och på Suzukin satt tjejen rätt bra på S-1000 när vi testade på mässan men hur är det med MT-09.
- Kan en person sitta bakpå utan att framdelen lyfter vid gas pådrag?.

Nej du får ta det riktigt lugnt när någon åker med men det är ju de som är kul med hojen kort hjulbas :yoparty
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Klart man kan gasa med någon bakpå men man får bara ge på gasen lite försiktigare!
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top