Yamaha MT-09

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
gsx-r1000 k3
2 frågor..
1 kan man skicka ner endast boxen för att få den flashad/ta bort spärr osv?

2 kan man byta gaffel oljan utan att ta lös gaffeln?
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Du kan skicka enbart ECU för mappning, vad gäller oljan i gaffeln så får någon annan svara.
 

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
gsx-r1000 k3
Tycker kedjan ska vara ovanligt spänd, kan man skjutsa då den är spänd enligt rekommendationerna?

Sen ang att köra in.. Väldigt många insatta säger ju att man inte behöver köra in nämnvärt idag, och "fiskör" man bara i början så kommer man även att sakna en del hästar motför en motor som har haft en mer varierad inkörning. Vad anser ni? Just rekommendationerna till dessa låtar ju galet långt?
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Fiskör inte, som du skrev på slutet så ska du ha varierad körning! Att emellanåt känna hur den känns när man drar på ordentligt är ok och ju svårt att låta bli! :)
Kedjan tror jag de flesta spänner efter egen känsla, alltså inte som boken.
Föresten har du ansökt om att komma med i facebookgruppen Yamaha MT-09 Sweden?
 

Noos

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2014
Ort
Örebro
Hoj
2004 Suzuki SV1000N, 2014 MT09 Orange
Det går tydligen alldeles utmärkt att knixa med originalfjädring. Fotpinnarna förblir inte i nyskick dock.
IMG_1230.JPG
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Kan detta verkligen stämma?

Ja jag har läst det förr och det verkar stämma på både mc och bil, förutsatt att man följer det som gäller för modellen och milen.

Men jag skulle aldrig riskera att dras in i en juridisk diskussion för att spara dessa tusenlappar.
Rasar skiten och Yamaha i det här fallet börjar trilskas så kan man ju bara ana hur lång tid en sån process skulle kunna ta.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Körde en MT -09 idag och det är en fantastiskt fin hoj. Motorn är riktigt grym och det finns kraft i alla växlar och alla varv, helt enkelt en perfekt streethoj.

Provkörde den i cirka 30 min och fick pröva på inspirerad landsvägkörning och det som jag kände var största problemet var att den i originalskick både var alldeles för mjuk samt hade för lite dämpning bak. Jämfört med min F800R så gungade MT-09:an mycket mer bak. Kanske något det går att råda bort med lite justering på bakdämpen. Hade jag köpt en MT-09 så hade jag stoppat i hårdare fjädrar fram efter min vikt, och möjligtvis bytt ut bakdämparen. Finns mycket kul att köpa till Yammans fjädring som jag hade funderat på.


Tyvärr så fick jag alldeles för lite i inbyte. Personligen tycker jag att 60 lök för min F800R -14 med 980 mil på mätaren är alldeles för lite. Hade jag fått någonstans runt 70 hade jag utan tvekan plockat ut en sprillans ny MT-09:a idag. Tyvärr blev det inte så denna gången.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Så!

Hämtar ut min nya MT-09 -15 på måndag! Ska bli skitkul!

Är sugen på att fixa en tailtidy och LED-blinkers först. Rent kosmetiskt är det de viktigaste tycker jag.

Nästa modifikation blir på fjädringen. Lägger hellre 10 lök för andreani cartridge + öhlinare bak än ett helsystem från akra.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Är adreani cartridgen samma som Öhlins eller är det något helt annat?

Den där öhlinaren bak som de säljer är nog inget speciellt, den verkar sakna allt av inställningsmöjligheter som en modern dämpare skall ha. Många gör en uppgradering med dämpare från zx6r och det skall fungera ganska bra.

//K
 

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
Nu e man hojlös då FZ:an är såld...sneglar lite på MT-09 men när jag provsatte den så kändes sadeln inte så rolig....är trackersadeln bättre ni som vet? Tyckte liksom att originalsadeln tryckte en mot tanken på nåt sätt.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Är adreani cartridgen samma som Öhlins eller är det något helt annat?

Den där öhlinaren bak som de säljer är nog inget speciellt, den verkar sakna allt av inställningsmöjligheter som en modern dämpare skall ha. Många gör en uppgradering med dämpare från zx6r och det skall fungera ganska bra.

//K

De mycket möjligt, har inte kollat in det kitet ordentligt men andreani cartridget funkar skitbra enligt de som testat. Har varit också inne på att sätta i styvare fjädrar efter min vikt men dämpningen ska vara otillräckligt och med styvare fjädrar kan det resultera i ännu snabbare utfjädringsrörelser. Med andreani cartridget så kan man tydligen få fason på det.

Dock gissar jag på att man får vad man betalar för, men för mig som glad amatör som gillar att köra mycket landsväg och några bandagar om året så duger detta. Vill bygga upp en skön känsla med MT-09:an. Min BMW F800R var faktiskt mer lämplig för aktiv landsvägsåkning, kan jag få MT09:an lika bra som F800R:en och bättre med cartridge och uppgraderad bakdämp så är jag nöjd.

Annars finns detta alternativet och jag hade nog kört på detta med om jag hade kunnat skaffa det i EU. Är lite nojig att beställa saker från USA med moms osv. Det är ju billigare:
http://www.stoltecmoto.com/shop/fz-09/14-fz-09-fork-piston-kit-service/
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Nu e man hojlös då FZ:an är såld...sneglar lite på MT-09 men när jag provsatte den så kändes sadeln inte så rolig....är trackersadeln bättre ni som vet? Tyckte liksom att originalsadeln tryckte en mot tanken på nåt sätt.

Ja trackersadeln är bättre, som du säger så slipper man sitta så nära tanken, man kan lättare välja hur man vill sitta på hojen. Den är ju därav lite högre med, att tänka på om man är kort!
 

Kolben

I vägen!
Gick med
10 Jun 2015
Ort
Skogen
Hoj
Ja
Da har man varit på Knixkurs.
Fifan,fun,fun,fun.
Nästa år blir det Knix,och storbana.
320 mil,bakdäcket er slut.
Pilot Road 4??
 

Noos

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2014
Ort
Örebro
Hoj
2004 Suzuki SV1000N, 2014 MT09 Orange
Jag var också på Knix igår.... Med nytt bakdäck, blev ett Dunlop Sportmax Sportsmart 2. Väldigt nöjd med det. Hade ungefär samma livslängd på originaldäcket som du. Tror Sportsmart 2 ska hålla lite bättre än originaldäcket.
 

Kolben

I vägen!
Gick med
10 Jun 2015
Ort
Skogen
Hoj
Ja
Jag såg din orange MT,najs.
Det blev Pilot Road 4,hoppas få dom monterad på Torsdag.
 
Last edited:
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top