Hej!
Jag går i köptankar kring en Tracer 900 GT och är fundersam kring vindskyddet - rutan. Jag är 190 cm lång och har sett på youtube att folk är missnöjda med rutan. Ni som har en Tracer 900, hur upplever ni det? Hur långa är ni? Bytt till eftermarknadsruta?
Hello! Har Du köpt ngt?
Jag har en ny Tracer 900 sedan december 2018 och jag är också 190cm lång, 88-89 kg. Jag ville ha en så lätt så möjligt mc men ändå stor (pga min längd). BMW S1000XR var bland den första som kom i huvudet men den kändes alldeles för dyrt även om pengarna inte var ett problem. Sedan man vet att risken att man blir tvungen att besöka verkstaden ofta är lägst men Yamaha eller Honda. Honda VFR1200X var också mycket lockande men den väger 170kg så....nej.
Än så länge har jag kört ca. 3500 km med min Tracer.
Pga det som man kan läsa på internet om vindskyddet så beställde jag den direkt med Yamahas touring rutan. Helt ok skydd, ingen buffeting men en hel del vind brus precis över hjälmens topp. Har jag luftintaget uppe på hjälmen öppet så blir det störande. Men inga vibrationer alls eller andra turbulenser. Jag har köpt en vindavvisare från Wunderlich (vario ergo 3D) men jag har inte blivit av med oljudet.
Annars mycket bra skydd mot vind och regn över hela kroppen. Skyddet för händerna kunde vara bättre men jag har valt värme i handtagen och det är jag mycket glad över.
Jag har nyligen kört från Kristianstad till Stockholm och det har regnat och blåst en hel del (15-16 grader) men det har fungerat mycket bra. Många säger att sadeln är obekväm men det tycker inte jag.
Det är bara GT-n som kommer med farthållare men jag använder en Omni-Cruise kopia och det gör jobbet. Kanske jag ska köpa en Atlas throttle lock i framtiden.
Förbrukningen ligger på 4,9l/100km.