Yamaha MT-09 Tracer-tråden

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Jodå, nytt leveransdatum 25 maj. Men ska få en lånehoj nästa vecka tills min egen kommer. Ska låna ny Tracer9 (ej GT varianten).

Vilket datum beställde du hojen ursprungligen ? Vanligtvis brukar de kunna leverera hojar i mars/april ett vanligt år. Jag trodde inte Corona skulle försena så mycket även i år som det gjorde år 2020. Som jag fattat är det dels kaos och förseningar i containertrafiken men även strul rent generellt i världen med produktion, eftersläpningar på komponenter. Det gäller datorer, grafikkort, cyklar, möbler, mc ja allt. Kan nog räkna långt framåt med att det fortsatt kommer vara stor påverkan och förseningar pga Corona. Men gött att få en lånehoj under tiden. Då kanske du väntat väldigt länge därav min första fråga när du beställde den ?
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Vilket datum beställde du hojen ursprungligen ? Vanligtvis brukar de kunna leverera hojar i mars/april ett vanligt år. Jag trodde inte Corona skulle försena så mycket även i år som det gjorde år 2020. Som jag fattat är det dels kaos och förseningar i containertrafiken men även strul rent generellt i världen med produktion, eftersläpningar på komponenter. Det gäller datorer, grafikkort, cyklar, möbler, mc ja allt. Kan nog räkna långt framåt med att det fortsatt kommer vara stor påverkan och förseningar pga Corona. Men gött att få en lånehoj under tiden. Då kanske du väntat väldigt länge därav min första fråga när du beställde den ?
La i en beställning i Oktober så jo jag har väntat länge.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Fått hem lånehojen. Matt grön färg men den var snygg. Gillar designen på den nya bättre än gamla. Endast kört den 1 timme men trevlig hoj. Kommer bli många mil i sommar när jag får min egen.
1.jpg

2.jpg

3.jpg
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Är ren fröjd att kunna köra 30 mil utan att tanka :)
Undrar när det kommer trilla in diverse tillbehör till nya Tracern. Fanns mycket mer till min gamla mt09.
 

mångo1

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Ystad
Hoj
Yamaha YZF-R7
har åkt sporthoj hela livet..., men tänkte nu prova nåt bekvämare, så trillade dit på en Tracer GT 2019.
Förvånansvärt mångsidig hoj faktiskt...., MEN, kåpglaset? Har testat original, Puig sport och en variant från Italienska Fabbri....., inget fungerar vettigt, dånar som f-n i hjälmen över 70......, testade att köra en tur helt utan, knäpptyst!, även i farter långt över gränsen...., Är det det som gäller? antingen inget alls eller en ruta från en buss? Har haft många hojar i mina dar, men aldrig med dessa problem.
 

patrikabrahamsson

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2019
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Tracer 900 (2016), Suzuki SFV650 (2010), Yamaha XV535 bobber (1996)
Kör med Powerbronze lägsta ruta/screen och Ermax sportruta. Ingen av dem är optimal, men mycket bättre än orginal. Powerbronzen är knappast en rita, mer skydd och panel ?
Har en Ermax touringruta, men den har jag inte testat. Sedan beror det ju lite på hur högt man sitter, så det som fungerar för mig (174cm) kanske inte fungerar för någon längre etc.
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
har åkt sporthoj hela livet..., men tänkte nu prova nåt bekvämare, så trillade dit på en Tracer GT 2019.
Förvånansvärt mångsidig hoj faktiskt...., MEN, kåpglaset? Har testat original, Puig sport och en variant från Italienska Fabbri....., inget fungerar vettigt, dånar som f-n i hjälmen över 70......, testade att köra en tur helt utan, knäpptyst!, även i farter långt över gränsen...., Är det det som gäller? antingen inget alls eller en ruta från en buss? Har haft många hojar i mina dar, men aldrig med dessa problem.
Har testat både med och utan ruta. Får problem med turbulens i hjälmen oavsett. Min teori är att det härstammar från strålkastarna bl.a.. Har gjort en egen ruta som är lite bredare och betydligt lägre än originalet vilket funkar ok. Dock får jag vinden på halsen vilket innebär att när det regnar så får jag allt vatten på halsen med allt vad det innebär. Dessutom är det ju det som är problemet också när det gäller turbulent missljud från hjälmen som uppstår när vinden träffar hjälmens nederkant. Har inte lyckats hitta någon annan lösning än proppar instoppade i hjärnan tillsammans med en Windjammer.
 

mångo1

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Ystad
Hoj
Yamaha YZF-R7
har nu modifierat Fabbri-glaset en smula..., och även tillverkat ett mindre testglas som ska monteras utan höj och sänk mekanismen. Ska bli spännande, återkommer i ämnet.
 

Bifogat

  • glas.jpg
    glas.jpg
    817.2 KB · Visningar: 18

mångo1

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Ystad
Hoj
Yamaha YZF-R7
Detta blev den slutgiltiga lösningen. inget dånande alls i hjälmen, dock inte helt tyst, men kan tom. Höja glaset utan problem. Mitt hemmasnickrade testglas var riktigt kass, trots att det var lägre,
verkar som att formen är ganska viktig. Blev ju helt ok att titta på också.
 

Bifogat

  • 51B46BB2-00E7-4AEF-96D7-6FD93EECBAF1.jpeg
    51B46BB2-00E7-4AEF-96D7-6FD93EECBAF1.jpeg
    3 MB · Visningar: 50

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Detta blev den slutgiltiga lösningen. inget dånande alls i hjälmen, dock inte helt tyst, men kan tom. Höja glaset utan problem. Mitt hemmasnickrade testglas var riktigt kass, trots att det var lägre,
verkar som att formen är ganska viktig. Blev ju helt ok att titta på också.
Blev ju bra! Har också funderat på formen och tänkte försöka mig på att fixa till en ruta som liknar din till formen. Antar att den rutan inte finns till årsmodell 2016 så jag får väl testa med plexiglas och ugn som förra gången.
 

mångo1

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Ystad
Hoj
Yamaha YZF-R7
Har nu fått på ett Leovince helsystem också, betydligt trevligare ljud och mycket rappare.
ska få ecu:n mappad också, så allt lirar optimalt.
 

Bifogat

  • BA02458F-D409-4FF7-84FC-47DF68F711AD.jpeg
    BA02458F-D409-4FF7-84FC-47DF68F711AD.jpeg
    5.3 MB · Visningar: 27

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Gott nytt år gott folk! :) Funderar på att byta ut bromsledningarna mot stålomspunna men läste på en sajt som säljer sådana att man på vissa system kan behöva återställa styrenheten för ABS efter att man installerat nya slangar. Är det något som gäller även Tracern eller är det bara att byta och se glad ut? Någon som bytt på sin hoj förresten? Rätt mycket pill antar jag när man har ABS?
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Knappt 1 år har gått och 800 mil avverkade. Skönt med stor tank. Har bytt ut framrutan mot Ermax. Passagerare bak får också plats. Har egentligen inget jätte problem med sadeln men funderar på att byta ut den men finns dock inte mycket att välja på just nu.

IMG-20220501-105721-01web.jpg
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top