Yamaha FZ-tråden

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Angående Dirigos oljefråga, så har min verkstad alltid använt Motuls 10/40 Ester i min hoj. Det funkar bra enligt mig.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Tackar så mycket, då kör jag på den helt enkelt.. :)
Fast den är rätt dyr. Det finns säkert någon variant som gör samma jobb till en betydligt bättre peng. :)
 

Point

Medlem
Gick med
22 Apr 2012
Ort
Hjärup
Hoj
Yamaha
Silkolene hällde min hovmekaniker i min fz1-s 2009. Vet inte vilken viskositet det var på den.

Fungerar utmärkt.
 

Dirigo

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Fz1-N 2008
Last edited:

carfly

Medlem
Gick med
3 Jan 2015
Ort
Uppsala
Hoj
VFR800FA '03
Hey!

Lyckades kamma hem ett MC-kort i början av hösten i fjol, dock ingen mc innan det blev kallt, mörkt och blött.

Men nu har jag på allvar börjat fundera över min första hoj och måste säga att jag är smått sugen på en FZ6 S2.

Mina tankar är väl en hoj som funkar för en kortare tur runt där man bor, men som även klarar av att ta lite packning och klara av att nöta motorväg ett tag.

Hur tror/tycker ni att den är som första hoj? Positivt/negativt? Har inte kört någon än, men skulle gärna prova. Har enbart gränslat två hojar hittills: Körskolans Yamaha XJ6 (ganska vanlig afaik) samt en polares Ducati Diavel (höll på att dö.. :rolleyes:).

Och var finner man en sådan? Har inte sett någon på blocket på ett tag nu (närheten av Mellansverige).
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag hade den som första hoj, den var kanon. Se till att skaffa en med leovince eller devil slip-on
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
ER6 och Honda hornet 600 är bra alternativ om du inte hittar någon s2. Horneten är i princip samma stil, er6 har lite annan motorkaraktär
 

carfly

Medlem
Gick med
3 Jan 2015
Ort
Uppsala
Hoj
VFR800FA '03
Ja, har försökt att finna en med slip-on. Ser riktigt läckert ut på en fz6 (gillar placeringen/symmetrin för utblåset) :)

De är väl lite mer bottenstarka än Fz6 S2 om jag förstått rätt, medan S2 har lite mer effekt mot slutet av varvregistret?

Jag letar främst efter en Fz6-s, d.v.s. en med vindskydd (och liite mer kåpor tror jag att den har också). Detta främst för att kunna åka lite längre sträckor och att ta all vind. De andra modellerna har väl inga sådana, förutom er6-f och den är nästan lika sällsynt som fz6 s2. Vet dock inte vilken av dem som har bäst lastsystem (nu talar vi inga stora mängder, men kanske en liten väska på var sida om hojen).
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Helt rätt med motorkaraktären. Packa på s2:an? Avgasröret är lite farligt nära om du vill ha sidoväskor, där är det toppbox med rack som gäller. Inte snyggt.. Kolla in bmw F8ooS också
 

carfly

Medlem
Gick med
3 Jan 2015
Ort
Uppsala
Hoj
VFR800FA '03
Men det här ser väl rätt okej ut ändå?

yamaha-fz6-s2-blaze-pannier-set-bc.hta.06.740.10200-b-2007on--[3]-900-p.jpg

Har sett lite på BMW F800s, men isf är F800GS mkt snyggare. Tycker dock Fz6-s är än snyggare :) ska dock påpeka att jag inte provkört någon av dessa.
 

Dirigo

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Fz1-N 2008
Är det någon som har koll på ifall det är samma splines på utgående axel mot drevet på fz8 som det är på fz1? Tänker ta och byta till ett 16t men hittar enbart orginaldimension som är 17t. Kan jag beställa följande som är avsett för fz8?
http://www.lellesmcdelar.se/drivpaket__drev-3/framdrev-25823

Om inte, vart hittar jag ett 16t avsett för fz1?

Låt höra nu, vart har ni köpt era framdrev? Yamahacenter kliade sig bara i huvudet då jag frågade, lyckas inte hitta något eftermarknasdrev annat än till fz8 heller, hur vet jag om det passar på min fz1 axel?
 

Dirigo

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Fz1-N 2008
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top