Yamaha FZ-tråden

Fri

Pendlare
Gick med
18 Apr 2014
Ort
Täby
Hoj
FZ1-SA -12
Någon som är sugen på ett slipon (yoshi r77d), ett par hårda packväskor inklusive rack eller ett par sidokåpor varav den ena behöver en del omvårdnad? Till högst humana priser.
R77D verkar vara ett najs slipon! Säljs bara mot FZ8 (alltså inte FZ1), vet du varför?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
R77D verkar vara ett najs slipon! Säljs bara mot FZ8 (alltså inte FZ1), vet du varför?

Absolut ingen som helst aning! Kan rördiametern vara annorlunda? Blir för högt ljud tillsammans med 1:ans motorkonfiguration? Bor du i närheten kan du ju komma förbi o testa! Det är dock inte i nyskick
 

Point

Medlem
Gick med
22 Apr 2012
Ort
Hjärup
Hoj
Yamaha
Värmehandtag

Någon som monterat Oxford Heaterz Premium?

Jag tänkte montera på en FZ1-SA 2009. Kommer det att passa? Det står att dom passar 22 mm, men det är väl inte samma diameter på både höger och vänster?

Du som har monterat någon av premium-modellerna, är du nöjd?
 

Dirigo

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Fz1-N 2008
Hallå gott folk, är nybörjare inom mc träsket och med ett alldeles för färskt körkort så har jag en del funderingar.. Såhär lagomt inför hösten så står jag precis inför min första mc affär, en 08 fz1n med 800mil på mätaren. Är en bekant som äger den för tillfället så har lite koll på skicket och det är fläckfritt i mina ögon, men vad bör jag titta lite närmre på innan köpet går i lås?
Sitter ett slipon system på för tillfället och har lyckats forska mig till att en nerdrevning ska göra susen i musen, någon som kan bekräfta detta? Undrar även när nästa serviceintervall infaller och vad som utförs då?

Funderar dessutom på att försöka finna ett lämpligt skinnställ nu till bra pris då alla rear ut de kvarvarande i butikerna, vad bör jag tänka på här? Har hittat ett lindstrands silverstone till bra pris, vitt eller svart.. ett vitt syns man väl bättre i men lär bli smutsigt som satan av alla insekter osv, dela gärna med er av lite erfarenheter här också :)
Tack på förhand
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
service ska göras varje år eller tusen mil och kostar i runda slängar 3000. pruta, och köp vad du gillar. du kan ju alltid byta sen
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
För mig var det värt att dreva, men jag kör FZ1. Din hoj har redan en kugg mindre original (16T) om jag inte har fel. Det kan bli lite väl högvarvigt i 120-130 på motorvägen men har du inget emot det så ..
Känner inte till några problem på FZ8. FZ1 hade problem med kass tankmätare, spruckna ramar på 06-07, klonkande växellåda är en fact of life ..
 

Dirigo

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Fz1-N 2008
För mig var det värt att dreva, men jag kör FZ1. Din hoj har redan en kugg mindre original (16T) om jag inte har fel. Det kan bli lite väl högvarvigt i 120-130 på motorvägen men har du inget emot det så ..
Känner inte till några problem på FZ8. FZ1 hade problem med kass tankmätare, spruckna ramar på 06-07, klonkande växellåda är en fact of life ..

Hmm, läste du att det var fz8 tro? Det var fz1 som var aktuellt... är det 16t orginal på N modellerna ändå eller?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
oj hehe ...08 ska ramproblemet vara löst på. börja med att köra den som den är, annars blir den lite för våldsam för en nybörjare.
 

Dirigo

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Fz1-N 2008
oj hehe ...08 ska ramproblemet vara löst på. börja med att köra den som den är, annars blir den lite för våldsam för en nybörjare.

Någon som har koll på vad 1000mila servicen innehåller mer än oljebyte? Har köpt hojen iallafall och hunnit med den hem till garaget, imorgon blir det en riktig provkörning.. den baksmäller nå jävulskt vid motorbromsning, ais är ej pluggad så antar att det är problemet.. men kan det vara skadligt på något vis?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
det är inget problem. Det är coolt och miljövänligt
kolla i service diagrammet vad servicen innehåller
 

Point

Medlem
Gick med
22 Apr 2012
Ort
Hjärup
Hoj
Yamaha
Värmehandtag

Någon som monterat Oxford Heaterz Premium?

Jag tänkte montera på en FZ1-SA 2009. Kommer det att passa? Det står att dom passar 22 mm, men det är väl inte samma diameter på både höger och vänster?

Du som har monterat någon av premium-modellerna, är du nöjd?
Nu sitter det ett par Oxford på plats!

Vänsterhantaget satt ordentligt, så det skar jag bort, högra vet i fan om det ens var limmat, så det gick lätt att få bort helt.

Handtagen gick på lagom tight, så det var inget problem att prova utan lim och sedan få av dom igen innan dom sattes på plats permanent. Trimmade högra handtaget lite eftersom rullen inte gick helt fritt för styrvikten. Det finns ett spår i änden som jag skar efter, så det gick smidigt.

Imorgon blir det premiärtur med varma händer!
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
gött .. blir det några mods över vintern ? ska du kolla vad jag har gjort och ev. prova ?
 

Point

Medlem
Gick med
22 Apr 2012
Ort
Hjärup
Hoj
Yamaha
Jag kör hellre än moddar, men om du har bytt vindrutan så hade det varit något. Det är inte utseendet jag vill förbättra utan turbulensen runt öronen.

Jag är inne på att det antagligen hade varit lite bättre med en lägre ruta. En högre hade också funkat, men för att det skulle funka så hade det nog blivit löjligt fult.

Problemet är ju att man måste testa med en annan ruta, eftersom vi alla är olika långa, sitter olika och kör olika mycket i olika hastigheter så är andras tips på ruta inte så mycket att gå på.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag kör hellre än moddar, men om du har bytt vindrutan så hade det varit något. Det är inte utseendet jag vill förbättra utan turbulensen runt öronen.

Jag är inne på att det antagligen hade varit lite bättre med en lägre ruta. En högre hade också funkat, men för att det skulle funka så hade det nog blivit löjligt fult.

Problemet är ju att man måste testa med en annan ruta, eftersom vi alla är olika långa, sitter olika och kör olika mycket i olika hastigheter så är andras tips på ruta inte så mycket att gå på.

många upplever mindre turbulens med mra racing rutan som är låg. tänkte själv köpa en. .
https://www.louis.eu/artikel/mra-racingscreen_-black/10008210
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
FZ8:an borta!
Kvar är lite prylar om någon vill ha:
Sidokåpor för fz8/fz1-s. ena är skrapad och behöver därav ny lack. 1000 pengar
Packväskor, givi, hårda och låsbara väskor, med väskrack. även där är ena lite skrapad. 3000 pengar
Slipon Yoshimura R77D, Lite av min stövels häl har smält fast på den, och även den tog lite stryk, 3x10mm skrapmärke vid infästningen (se bilder) 1000 pengar.

Okej, sporthoj håller stilen och det går inte att ladda upp bilder. Kontakta mig om ni vill se bilder på prylarna, eller vill ha dem förstås.
 

Dirigo

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Fz1-N 2008
Tänkte ta och ge mig på ett oljebyte nu innan vinterförvaringen, men de verkar vara rätt så delade meningar ang oljevalet.. vilken olja kör ni med som fungerar bra i dessa maskiner? Vore trist att börja vårsäsongen med en slirande koppling eller liknande.
Har en -08 fz1n
Tack på förhand
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top