Yamaha FZ-tråden

lasseman1976

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha FZ1-N -06
Jo, ett samköp vore ju trevligt om man kan tjäna på det. Fast vad jag förstod verkade det inte gå att beställa till europa direkt från Ivan's hemsida utan då var man hänvisad till sgmotorsport och där fick jag inte handla med kreditkort. Jag kan iofs ha missat nåt. Tänkte slippa paypal.

En dum fråga kanske, men behöver man en FCE även om man installerar en PC, eller eliminerar även PC problemen?
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Ärligt??!!?? Vad spelar det för roll?? De flesta kör ett par hundra mil per år och då blir det en liten skillnad om hojen drar 0.15l/mil mer....

Visst ska man väga in alla aspekter vid hojköp men vill du åka billigt, behåll ER6án...... Jag har haft en sån och den hojen drar lite soppa och är billig i försäkring. Men är den lika kul som FZ1án? :va


Jag har kört 200 mil i år redan, och slutar nog på rätt sida 1000 mil.

Varför inte bara svara på frågan? Jag skiter i om den drar en liter milen, men det kan väl ändå vara trevligt att veta vad man har att vänta, eller?
 

Murdokk

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Vid götet
Hoj
Z750 2011
Jag har kört 200 mil i år redan, och slutar nog på rätt sida 1000 mil.

Varför inte bara svara på frågan? Jag skiter i om den drar en liter milen, men det kan väl ändå vara trevligt att veta vad man har att vänta, eller?

Nu kör jag som en kratta iofs :) men min ligger runt 0.8l. Så de känns ju inte allt för blodigt.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Har du även bytt blinkers fram? I sådana fall hur ser det ut då de inte har samma infästning som original? Är det tillräckligt bra finish även för en som är sjukt petig?

Du, JAG e sjukt petig.. som sagt, du kan inte se nåt fel på dem. Perfekt laserskurna, och snyggt arbetade. Plasten känns lite billig bara när man tar på den.
Jag har inte bytt fram. Orkar inte skruva av kåporna. Annars kan man köpa brickor som sätts över det stora hålet, och så sätter man de nya blinkersen i brickorna.

Jag har kört 200 mil i år redan, och slutar nog på rätt sida 1000 mil.

Varför inte bara svara på frågan? Jag skiter i om den drar en liter milen, men det kan väl ändå vara trevligt att veta vad man har att vänta, eller?

Jag förstår dig, då jag hade bensin-ångest i början. FZ6:an drog 0,45 och FZ1:an mellan 0,75 och 0,85 i genomsnitt. Kör du järnet kan du bränna lite över en liter också, men då pratar vi full gas hela tiden, bombrepor med toppfartskörning, etc. jag fick ner den i 0,55 på en körning mellan Malmö och Kristianstad, i motorvägsfart ca 75% av vägen + resten 50/70 sträckor.

Som Cage säger, kan inte tänka mig en mindre rolig hoj bara pga förbrukningen. Vill man ha marginellt mindre förbrukning med lika mycket eller mer BANG får det bli en Ducati Streetfighter eller en Fireblade, båda dyrare att köpa och äga.
Varje gång jag har kört nån bombrepa, så kommer jag hem med ett Joker smajl som inte går bort, och jag bara skrattar i hjälmen åt hur jag kunde va så bekymrad över förbrukningen..
 
Last edited:

T-rex crew-memb

Njutnings-narkoman!
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Timrå
Hoj
FZ1-S 06
Jag förstår dig, då jag hade bensin-ångest i början. FZ6:an drog 0,45 och FZ1:an mellan 0,75 och 0,85 i genomsnitt. Kör du järnet kan du bränna lite över en liter också, men då pratar vi full gas hela tiden, bombrepor med toppfartskörning, etc. jag fick ner den i 0,55 på en körning mellan Malmö och Kristianstad, i motorvägsfart ca 75% av vägen + resten 50/70 sträckor.

Som Cage säger, kan inte tänka mig en mindre rolig hoj bara pga förbrukningen. Vill man ha marginellt mindre förbrukning med lika mycket eller mer BANG får det bli en Ducati Streetfighter eller en Fireblade, båda dyrare att köpa och äga.
Varje gång jag har kört nån bombrepa, så kommer jag hem med ett Joker smajl som inte går bort, och jag bara skrattar i hjälmen åt hur jag kunde va så bekymrad över förbrukningen..[/QUOTE]

Vill bara instämma, det är värt varenda droppe! Det hamnar ju bara på nöjeskontot ändå. :Rockbanan
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Rapport provkörning

Ja då var jag och testade den nya Z1000 SX, som ska va direkt konkurrent till FZ1:an. Tja vad ska man säga.. Det är den definitivt. Känns lättstyrd, lite mer svängbenägen än FZ1:an kändes det som, kraften finns tidigare, och den vill gärna upp på bakhjulet i ettan och tvåan. Styret var för högt, så jag satt som på en touringmaskin, rakt upp. Skulle kunna tänka mig den hojen om jag hade pendlat mer, eller kört mer touring. Nu nöjer jag mig med min nerdrevade FZ:a, som jag bombar med på helgerna :p
 

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Re:provkörning

Även jag var och åkte lite z1000sx och instämmer fullt. Finfin hoj men kanske inte tillräckligt mycket roligare för att byta bort fz1:an. Jag uppskattade dock draget från lägre varv i kawan.

Hur mycket har du drevat om din fz Javaguru? Jag var lite försiktig och gick ner en kugg fram, kanske borde tagit någon till för rappare svar?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Även jag var och åkte lite z1000sx och instämmer fullt. Finfin hoj men kanske inte tillräckligt mycket roligare för att byta bort fz1:an. Jag uppskattade dock draget från lägre varv i kawan.

Hur mycket har du drevat om din fz Javaguru? Jag var lite försiktig och gick ner en kugg fram, kanske borde tagit någon till för rappare svar?

Jag gillade också draget på lägre varv, det känns som det är där man e mestadels .. men jag gillade inte det höga styret .. det känns som man e bortkopplad från styrningen.

Jag har gått ner en kugg fram precis som dig. Det är lagom. Jag skulle dock vilja ha lite mer bakhjulsvillighet i 2:an så jag kommer nog att prova en kugg större drev bak i höst. Några på www.fz1-forum.com menar att det är den gyllene kombinationen för denna hojen.

2011FazerGT.jpg
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Efter gårdagens provkörning blev jag lite fundersam. Vissa av hojarna jag testade svängde nästan själva. De lutar in i kurvan, och sen är det precis som på räls. Jag upplever det som att min hoj inte har samma "vilja" att läggas ner i kurvan, och att vara under nedlägg. Självklart måste chassikonstruktionen vara den stora faktorn, men kan inte mina däck vara "skyldiga" till det beteendet också ? Jag kör Dunlop Roadsmart nu. Finns det några andra sport-touring däck som skulle ändra hojens karaktär märkbart, eller är jag ute å cyklar ?

Vad kör ni med för däck på FZ1:eek:rna ?
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Efter gårdagens provkörning blev jag lite fundersam. Vissa av hojarna jag testade svängde nästan själva. De lutar in i kurvan, och sen är det precis som på räls. Jag upplever det som att min hoj inte har samma "vilja" att läggas ner i kurvan, och att vara under nedlägg. Självklart måste chassikonstruktionen vara den stora faktorn, men kan inte mina däck vara "skyldiga" till det beteendet också ? Jag kör Dunlop Roadsmart nu. Finns det några andra sport-touring däck som skulle ändra hojens karaktär märkbart, eller är jag ute å cyklar ?

Vad kör ni med för däck på FZ1:eek:rna ?

Jag satte på Pilot Road2 när jag bytte däck. Och gick upp på 55 profil på bakdäcket, det gjorde stor skillnad!!
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Efter gårdagens provkörning blev jag lite fundersam. Vissa av hojarna jag testade svängde nästan själva. De lutar in i kurvan, och sen är det precis som på räls. Jag upplever det som att min hoj inte har samma "vilja" att läggas ner i kurvan, och att vara under nedlägg. Självklart måste chassikonstruktionen vara den stora faktorn, men kan inte mina däck vara "skyldiga" till det beteendet också ? Jag kör Dunlop Roadsmart nu. Finns det några andra sport-touring däck som skulle ändra hojens karaktär märkbart, eller är jag ute å cyklar ?

Vad kör ni med för däck på FZ1:eek:rna ?


M5:eek:r
 

Urbo

Gör't MC - klubben med fjong!
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Tranås
Hoj
Vässad Fazer 1000
Jag fick precis två stycken tvåor på besiktningen pga att jag saknade reflex samt nummerplåtsbelysning då jag har en rensad bakdel. Någon som har tips på en snygg hållare bak med belysning och reflex? Jag vill helst inte hålla på att byta inför besiktningen men finns det ingen snygg lösning får jag helt enkelt göra det.

Jag köpte en hållare till min FZ8 som även passar till FZ1 på Mascot Motor i Nässjö. 800 pix med godkänd skyltbelysning och reflex, sen passar även original blinkers till den. Perfekt passform, inget sågande :)
 

zerokool

Gube
Gick med
5 May 2008
Ort
Här i min trånga etta
Hoj
FZ8S SP -11
Hallå på er, har en fråga ang service.
Förra året lämnade jag in min FZ6 på Bike i T-Hättan för en 1000mil service plus byte av bakdäck och drivpaket, det gick på runt 4500-5000:- om jag minns rätt.

Nu ska jag lämna in den för en 2000mil service plus byte av framdäck, nu går det på 6030:-
Gör dom mer på 2000mil servicen eftersom det är nästan 1500:- mer, och då är inte ens byte av drivpaket.
Eller har priset på service ökat så otroligt mycke på 1 år?
 

nissetrisse

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2010
Ort
kungsbacka/malmö
Hoj
09 Yamaha FZ1,05 yamaha r1,97suzuki marauder
Hallå på er, har en fråga ang service.
Förra året lämnade jag in min FZ6 på Bike i T-Hättan för en 1000mil service plus byte av bakdäck och drivpaket, det gick på runt 4500-5000:- om jag minns rätt.

Nu ska jag lämna in den för en 2000mil service plus byte av framdäck, nu går det på 6030:-
Gör dom mer på 2000mil servicen eftersom det är nästan 1500:- mer, och då är inte ens byte av drivpaket.
Eller har priset på service ökat så otroligt mycke på 1 år?

Jag hade kollat med yamaha center i gbg jag fick min fz1 100mila servad där och det var ungefär lika omfattande som en 1000 mila serv
och det kostade 1600 spänn:tummenupp
 

zerokool

Gube
Gick med
5 May 2008
Ort
Här i min trånga etta
Hoj
FZ8S SP -11
Ska ringa yamaha center i gbg o kolla pris me dom, tycker att de låter jävligt dyrt me 6030:- för en 2000mil service o nytt framdäck

kollade upp kvittot för 1000mil servicen, då va det själva servicen och ett nytt bakdäck Michelin Pilot Road 2, de gick på 4381:-

Det måste va ett jävla framdäck eftersom det kostar 6030 nu för 2000mil service
 
Last edited:
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top