Trubbis
En Lyttbacka
Hej alla hojåkare!
Har haft lite problem med xr:en till och från ända sen jag köpte den.
Det hela började med att jag hörde ett tickande ljud från toppen, som följde varvet, varm som kall. Det visade sig vara en liten skada på nock nummer 2 fr. vänster. inga vassa kanter, inte nött ner vippan något. Detta botades med att hälla i slick 50 tillsammans med biltemas mc olja. Skulle funka ett bra tag till enligt Boost3 (~500 mil)
Fint! Hällde i slick 50 och körde lite mera, inte speciellt ofta men det berodde på andra saker. Körde lite på sjön under vintern, till besiktningen och till jobbet ett par gånger utan några problem (förutom tändplattan, tändspolen hade gett upp så köpte en ny sån och lindade om den gamla, som för övrigt är till salu)
Nu när det blev sommar och lite varmare märkte jag också att tempen på hojen blev ganska hög, jag har en trailtech vapor som mäter motor/oljetempen genom en sändare som sitter mellan den externa oljeledningen till toppen och kamkåpan. Det ser ut som en ringkabelsko av koppar som ersätter en av kopparbrickorna till banjoskruven. Hojen blir väl en 90 grader under körning ibland och när man stannar av upp mot 130. (mäter den oljetemperaturen eller cylindertempen?)
En dag när jag var på väg hem och stannade i en bilkö vid ett tillfälligt rödljus (vägarbete) så blev ju motorn rätt varm, och när man väl tog sig förbi vägarbetet och gasade på lite (blev 90väg) hörde jag ett oroväckande gnissel om motorn, stannade inte för att hålla nere temperaturen av fartvinden utan tog det lite lugnare.
Inte kört nått sen dess och nu när jag öppnat kamkåpan igen för att se över kammen har skadan på kamnocken varken blivit större eller mindre. Fortfarande inga vassa kanter eller skador på vippan. Det enda jag kan tänka mig framkalla ljudet (under kamkåpan) är att det vänstra kullagret för kammen snurrar på kammen. drar man runt kicken följer innerbanan delvis med kammen och delvis står den stilla.
Vad gör jag?
Annat bra att veta:
Cylindern uppborrad till 630cc
Fjädrar och allt vad det innebär är bytt för att köra med en trimkam, trimkammen skar innan jag köpte hojen och förra ägaren satte i en originalkam.
KN filter
Ser ut att vara lite filad i kanalerna
Supertrapp ljuddämpare
Förmodligen ombestyckad men det har jag aldrig fått bekräftat.
Sen är stiftet lite sotigt också, och jag tycker att den ibland ryker lite om man ruppar med gasen.
Har haft lite problem med xr:en till och från ända sen jag köpte den.
Det hela började med att jag hörde ett tickande ljud från toppen, som följde varvet, varm som kall. Det visade sig vara en liten skada på nock nummer 2 fr. vänster. inga vassa kanter, inte nött ner vippan något. Detta botades med att hälla i slick 50 tillsammans med biltemas mc olja. Skulle funka ett bra tag till enligt Boost3 (~500 mil)
Fint! Hällde i slick 50 och körde lite mera, inte speciellt ofta men det berodde på andra saker. Körde lite på sjön under vintern, till besiktningen och till jobbet ett par gånger utan några problem (förutom tändplattan, tändspolen hade gett upp så köpte en ny sån och lindade om den gamla, som för övrigt är till salu)
Nu när det blev sommar och lite varmare märkte jag också att tempen på hojen blev ganska hög, jag har en trailtech vapor som mäter motor/oljetempen genom en sändare som sitter mellan den externa oljeledningen till toppen och kamkåpan. Det ser ut som en ringkabelsko av koppar som ersätter en av kopparbrickorna till banjoskruven. Hojen blir väl en 90 grader under körning ibland och när man stannar av upp mot 130. (mäter den oljetemperaturen eller cylindertempen?)
En dag när jag var på väg hem och stannade i en bilkö vid ett tillfälligt rödljus (vägarbete) så blev ju motorn rätt varm, och när man väl tog sig förbi vägarbetet och gasade på lite (blev 90väg) hörde jag ett oroväckande gnissel om motorn, stannade inte för att hålla nere temperaturen av fartvinden utan tog det lite lugnare.
Inte kört nått sen dess och nu när jag öppnat kamkåpan igen för att se över kammen har skadan på kamnocken varken blivit större eller mindre. Fortfarande inga vassa kanter eller skador på vippan. Det enda jag kan tänka mig framkalla ljudet (under kamkåpan) är att det vänstra kullagret för kammen snurrar på kammen. drar man runt kicken följer innerbanan delvis med kammen och delvis står den stilla.
Vad gör jag?
Annat bra att veta:
Cylindern uppborrad till 630cc
Fjädrar och allt vad det innebär är bytt för att köra med en trimkam, trimkammen skar innan jag köpte hojen och förra ägaren satte i en originalkam.
KN filter
Ser ut att vara lite filad i kanalerna
Supertrapp ljuddämpare
Förmodligen ombestyckad men det har jag aldrig fått bekräftat.
Sen är stiftet lite sotigt också, och jag tycker att den ibland ryker lite om man ruppar med gasen.