XR 600 med gnisslande ljud (kammen?)

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Hej alla hojåkare! :hej

Har haft lite problem med xr:en till och från ända sen jag köpte den.
Det hela började med att jag hörde ett tickande ljud från toppen, som följde varvet, varm som kall. Det visade sig vara en liten skada på nock nummer 2 fr. vänster. inga vassa kanter, inte nött ner vippan något. Detta botades med att hälla i slick 50 tillsammans med biltemas mc olja. Skulle funka ett bra tag till enligt Boost3 (~500 mil)

Fint! Hällde i slick 50 och körde lite mera, inte speciellt ofta men det berodde på andra saker. Körde lite på sjön under vintern, till besiktningen och till jobbet ett par gånger utan några problem (förutom tändplattan, tändspolen hade gett upp så köpte en ny sån och lindade om den gamla, som för övrigt är till salu)

Nu när det blev sommar och lite varmare märkte jag också att tempen på hojen blev ganska hög, jag har en trailtech vapor som mäter motor/oljetempen genom en sändare som sitter mellan den externa oljeledningen till toppen och kamkåpan. Det ser ut som en ringkabelsko av koppar som ersätter en av kopparbrickorna till banjoskruven. Hojen blir väl en 90 grader under körning ibland och när man stannar av upp mot 130. (mäter den oljetemperaturen eller cylindertempen?)

En dag när jag var på väg hem och stannade i en bilkö vid ett tillfälligt rödljus (vägarbete) så blev ju motorn rätt varm, och när man väl tog sig förbi vägarbetet och gasade på lite (blev 90väg) hörde jag ett oroväckande gnissel om motorn, stannade inte för att hålla nere temperaturen av fartvinden utan tog det lite lugnare.

Inte kört nått sen dess och nu när jag öppnat kamkåpan igen för att se över kammen har skadan på kamnocken varken blivit större eller mindre. Fortfarande inga vassa kanter eller skador på vippan. Det enda jag kan tänka mig framkalla ljudet (under kamkåpan) är att det vänstra kullagret för kammen snurrar på kammen. drar man runt kicken följer innerbanan delvis med kammen och delvis står den stilla.

Vad gör jag?

Annat bra att veta:
Cylindern uppborrad till 630cc
Fjädrar och allt vad det innebär är bytt för att köra med en trimkam, trimkammen skar innan jag köpte hojen och förra ägaren satte i en originalkam.
KN filter
Ser ut att vara lite filad i kanalerna
Supertrapp ljuddämpare
Förmodligen ombestyckad men det har jag aldrig fått bekräftat.

Sen är stiftet lite sotigt också, och jag tycker att den ibland ryker lite om man ruppar med gasen.
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Som du själv är inne på borde du nog kolla upp kullagren till kamaxeln. Ett annat vanligt fel på dessa är att den centrala lagringen av kammen (där den går direkt mot alu i toppen) blir skadad, så kika där också när du lyfter kammen. Kanske är rester därifrån som letat sig in i kullagren?
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Så det är alltså lagring i mitten också? Var inte säker på om det låg ann där eller om det var olja mellan kammen och toppen. Ska kolla det, men ser inget på kammen eller ventilkåpan som tyder på att det skulle vara något problem med smörj.

Vad ska man isf göra åt lagret? Har en flaska i garaget som tydligen ska laga presspassningar, från loctite tror jag.
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Ja, det är en lagring i mitten, och oljan matas från kammen. Brukar inte bli några spår i ventilkåpan, men däremot ner mot toppen är väldigt vanligt. Man kan lägga mycket pengar på att nån fixar det (bökigt), eller putsar man bara av det försiktigt om det inte ser alldeles för djävligt ut.

Bara att byta lagren om det inte känns 100%. Det är standardstorlek på dem, så de finns hos närmsta välsorterade maskinhandel, eller kullager.se. Viktigt att du får rätt tätning på dem och vänd dem rätt, annars tappar du kamsmörjningen (det ska nog bara va tätning på det ena om jag kommer ihåg rätt).
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Okej, blir väl meksession ikväll så ska kolla upp det

Tätning sitter det på en sida av båda lagren, tror det är vänster sida. Jag klurade ut själv att det kan ju bli dåligt med smörj på det högra lagret om man vänder det fel :p
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Har plockat av kammen nu, båda lagren satt väääldigt löst på kammen, frågan är om det är lagrena eller kammen?
Ska förmodligen förbi på momentum imorn så det kanske blir ett par nya.

Vad gäller glidlagringen i mitten på kammen så hittade jag faktiskt en liten skada i toppen, svart/brun yta som ser ut att ha kommit till av lite för hög värme eller för lite smörj. kanske.

Hur ska man göra för att få kammen att gå rätt i förhållande till vevaxeln igen? Försökte hålla allt som det skulle vara med en strippa runt kedjan på övre drevet, men så kuggade den över där nere istället.. Ska man skruva lös automatiska kedjespännaren nånting eller hur gör man?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top