Vurpat på provturen och hojen hade ingen försäkring?!

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Ja då är det ju andra bullar kan man säga, ville bara påpeka det direkt då jag via min högst begränsade läsning i tråden fick intrycket att alla tog för givet att bara för att den var avställd var den oförsäkrad.

För att ge min input på saken då så hade jag om jag var i dina skor erbjudit mig att betala hälften av skadan om hojjen är helt oförsäkrad och denna hälft låg inom ramarna för vad man kan anta är en normal självrisk (ca 10-20 tkr beroende på hoj). Helt klart har säljaren ett ansvar i det här och det tror jag han håller med om om han är recko. Hoppas allt löser sig!

Normal självrisk på en hoj ligger på runt 6k vilket jag hade kunnat tänka mig att betala för att jag ställt till med en olycka.

Alla ni som skriker betala hojen du smällde den blaa blaa blaaaaaaaaa.

Det är säljarens ansvar att se till att hans fordon är försäkrade om han släpper ut dom för provkörning alt upplysa om eventuell förhöjd självrisk vid skada. Att släppa ut kunder på oförsäkrade fordon är så urbota dumt att säljaren utan knussel skulle stå för skadorna allena.

My 2 cent.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Vad är det för jävla handlare du har varit hos?
Självklart ska du inte betala något annat än rådande självrisk, och finns det ingen försäkring så vete fan om inte handlaren har agerat olagligt.

Det är ju inte så att man frågar om den är försäkrad när man provkör hos en handlare.
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Normal självrisk på en hoj du provkör hos handlare ligger inte på 6 tkr. Inte på de hojar jag provkört iallafall. Själv kan jag tycka att får man inget papper att skriva på eller någon information utan bara nyckeln och ett tack och hej, hade nog iallafall jag frågat hur det ligger till med försäkring och självriskpremier. Jag kan hålla med dig om att ytterst borde det vara säljarens ansvar att hans hojar är försäkrade men under dessa former tycker jag man kan kräva lite uppmärksamhet av köparen också.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Rent juridiskt så har du begått ett brott genom att köra en avställd hoj, oavsett om du inte visste att den var avställd; det är förarens ansvar att ta reda på det.

Samtidigt blev du inte tagen för det, alltså är det lungt. Däremot så är du inte skyldig att betala för skadorna; för du har inte skrivit på något papper.

Thus; din rygg är fri så länge inte ägaren försöker stämma dig på pengarna.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Normal självrisk på en hoj ligger på runt 6k vilket jag hade kunnat tänka mig att betala för att jag ställt till med en olycka.

Alla ni som skriker betala hojen du smällde den blaa blaa blaaaaaaaaa.

Det är säljarens ansvar att se till att hans fordon är försäkrade om han släpper ut dom för provkörning alt upplysa om eventuell förhöjd självrisk vid skada. Att släppa ut kunder på oförsäkrade fordon är så urbota dumt att säljaren utan knussel skulle stå för skadorna allena.

My 2 cent.

Helt ärligt så skall dessa handlare väck,, och när dom inte har firman kvar så skall dom fan stå på torget bojjade så att vi alla kan åka förbi och spotta på dom som man gjorde förr med skojare.

Ponera att den ev köparen fått ett knixigare benbrott med säg, 4 månaders sjukskrivning och kanske 1 års rehab på detta.

jag kan lova att det blivit stort bök med att få ut pengar för det, en hoj är bara plåt/plast och lite pengar, men en trasad kropp är tokdyr.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Normal självrisk på en hoj du provkör hos handlare ligger inte på 6 tkr. Inte på de hojar jag provkört iallafall. Själv kan jag tycka att får man inget papper att skriva på eller någon information utan bara nyckeln och ett tack och hej, hade nog iallafall jag frågat hur det ligger till med försäkring och självriskpremier. Jag kan hålla med dig om att ytterst borde det vara säljarens ansvar att hans hojar är försäkrade men under dessa former tycker jag man kan kräva lite uppmärksamhet av köparen också.

Nej! Går man till en handlare ska man fan inte behöva fråga om såna basala saker.
Det finns väl en orsak till att man väljer att köpa av en handlare istället för privat.
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Såklart så kan man också se på det om man går igenom livet med uppfattningen att alla andra ska ta hand om en. Skitsamma, vi är inte av olika uppfattningar egentligen jag håller med om att handlaren har ett jäkla ansvar i det här och borde stå för merparten av kostnaden för lagning. Säger bara att jag anser att man kan kräva ett visst mått av medvetenhet under de omständigheter som rådde, även om det måttet är litet.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top