Vurpat på provturen och hojen hade ingen försäkring?!

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
I värsta fall kan du hänvisa till att det är en ful jävla gubbhoj och att du inte tänker betala ett öre...
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Det är alltid lätt att vara efterklok men eftersom jag sålde en Honda Sevenfifty tidigt i våras som var i bra skick men hade körförförbud pga utebliven besiktning så informerades nuvarande ägare med vittne från min sida om att han provkörde på eget på eget ansvar och ersatte eventuella skador om det skulle visa sig att han la hojen.Vi var överens och senare gjorde vi affär. :crash

Hade jag däremot bedrivit verksamhet som fordonshandel som i detta fall så hade jag aldrig släppt ut en hoj på landsväg som visat sig vara avställd samt naturligtvis själv frågat som spekulant om allt var i sin ordning skadeståndsmässigt om olyckan skulle vara framme.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Vad händer om TS gått omkull och blivit allvarligt skadad och totaldemolerat hojen?
Visserligen kommer ju trafikförsäkringsföreningen att täcka vissa delar av den skadades kostnader, men det är ju vanskligt att tro att det är samma villkor. Handlaren borde sjävklart hängt på en grön skylt på hojen för att tillse försäkringsskydd. Det är anledningen till att det systemet finns.

Jag gillar att TS vill göra rätt för sig, samtidigt tror jag nog att handlaren inser att då det inte finns en formell överenskommelse så är det upp till TS goda vilja att faktiskt göra det. Hade jag varit säljaren som lämnat in hojen hade jag gått på handlaren enbart. Jag skulle vägra involvera den som provkört, det blir i så fal handlaren som får göra. Att slippa tjafset med att sälja själv är ju grundanledningen till att man lägger hojen hos en handlare för försäljning
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Det är alltid lätt att vara efterklok men eftersom jag sålde en Honda Sevenfifty tidigt i våras som var i bra skick men hade körförförbud pga utebliven besiktning så informerades nuvarande ägare med vittne från min sida om att han provkörde på eget på eget ansvar och ersatte eventuella skador om det skulle visa sig att han la hojen.Vi var överens och senare gjorde vi affär. :crash

Undrar hur polisen/myndigheterna sett på det hela att du lånat ut en hoj med körförbud pga utebliven besiktning OM det nu smällt rejält. Kan man misstänka att hojen inte var i trafikvärdigt skick så kan man kanske inte ta för givet att du klarat dig helskinnad bara för att han som provkörde sagt att han tog på sig ansvaret. Kanske..... Vet inte. Men något att tänka på i alla fall.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag tycker att TS ska krypa till korset och tjöpa den där hojen. Det är det enda moraliskt rätta ! Annars är det som att gå in på Donken, beställa en äcklig burgare, ta en tugga på den och säga "nää..den vill jag inte ha". :fakta
 

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 999
I värsta fall kan du hänvisa till att det är en ful jävla gubbhoj och att du inte tänker betala ett öre...

Ha ha ha ja precis! Det första jag sa till min fru när jag kom tillbaks var aldrig att jag kör en japansk gubbhoj igen! Jag försökte väl köra den som jag var van att köra Ducati....det var väl det som var felet:hihi
 

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Självklart ska den var försäkrad... Annars får HANDLAREN skylla sig själv.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Ha ha ha ja precis! Det första jag sa till min fru när jag kom tillbaks var aldrig att jag kör en japansk gubbhoj igen! Jag försökte väl köra den som jag var van att köra Ducati....det var väl det som var felet:hihi

Inte konstigt att Mc försäkringar är dyra:rolleyes:
 

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 999
Har pratat med försäkringsbolag som har förklarat att i och med att hojen är oförsäkrad och det är en handlare så ligger ansvaret helt mellan ägaren och säljaren. Känns bra att veta i alla fall, jag är beredd att betala ändå, men självklart tycker jag i alla fall bara vad en skälig självrisk skulle kosta. Jag hade aldrig satt mig på en hoj eller ens en bil om jag visste att den saknade trafikförsäkring. Handlaren har faktiskt ett väldigt stort ansvar här som han har försummat, tänk att det hade blivit en rejäl smäll med personskador och allt. Tyvärr händer olyckor ibland så är det bara även om man känner sig som en idiot när man själv orsakat dom, men det är därför man har försäkring.....
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har pratat med försäkringsbolag som har förklarat att i och med att hojen är oförsäkrad och det är en handlare så ligger ansvaret helt mellan ägaren och säljaren. Känns bra att veta i alla fall, jag är beredd att betala ändå, men självklart tycker jag i alla fall bara vad en skälig självrisk skulle kosta. Jag hade aldrig satt mig på en hoj eller ens en bil om jag visste att den saknade trafikförsäkring. Handlaren har faktiskt ett väldigt stort ansvar här som han har försummat, tänk att det hade blivit en rejäl smäll med personskador och allt. Tyvärr händer olyckor ibland så är det bara även om man känner sig som en idiot när man själv orsakat dom, men det är därför man har försäkring.....

Hade inte väntat mig något annat resonemang i det här fallet. Nu har du fått höra det från fler källor och det måste kännas skönt.
 

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 999
Hade inte väntat mig något annat resonemang i det här fallet. Nu har du fått höra det från fler källor och det måste kännas skönt.
Ja absolut det känns skönt, lutar nog åt att jag ligger lågt ett tag och ser vad som händer, jag har ju trots allt tagit kontakt flera gånger med handlaren för att fråga vad som händer....
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Grönt registreringsnummer kan användas i fall som detta.

Om fordonen måste vara registrerade på firman är frågan när det gäller försäljningsuppdrag.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Nu verkar det inte vara så stora summor det gäller men i princip skulle jag råda dig att göra följande;

Ta reda på ditt juridiska ansvar som förare, vad säger trafiklagstiftningen om ditt ansvar att säkerställa att hojen är påställd och försäkrad? (Och nu menar jag inte i aspekten att du begått ett brott att köra avställt/ oförsäkrat utan om ansvaret ligger på dig eller säljaren/ägaren rent ersättningsmässigt)

Vilket är säljarens ansvar i motsvarande fråga?

Ta kontakt med ditt hemförsäkringsbolag och kolla vilket skydd du har mot detta. Där kan lösningen finnas om du blir krävd på dyr ersättning. Ta även kontakt med SMC om du är medlem där, de kan hjälpa dig som tidigare tips i tråden sa.

När och om det kommer ett krav, se till att det blir skriftligt och att säljaren motiverar det i mail eller på papper. Du skall svara skriftligen också, men efter att du har 100% fakta om ansvar och regler.

Kom ihåg att inledningsvis så har du ett juridiskt förhållande med säljaren, inte ägaren.

Återigen verkar det inte vara så stora pengar, men teoretiskt kan du bli stämd på skadestånd och då är det alltid bra att vara förberedd. Sök fakta, då har du bäst koll om det blir en tvist. Vi här på SH vill gärna hjälpa dig, men det är inte alla som har kunskap utan vi tycker och tror mycket.... :)

Edit: Mycket bra och nyttig tråd.
 
Last edited:

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Jag tycker att TS ska krypa till korset och tjöpa den där hojen. Det är det enda moraliskt rätta ! Annars är det som att gå in på Donken, beställa en äcklig burgare, ta en tugga på den och säga "nää..den vill jag inte ha". :fakta

Och det anser du är fel? Nog säger jag till om jag inte är nöjd med maten på en restaurang, men det är ju ngt helt annat än det diskussionen handlar om här.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Grönt registreringsnummer kan användas i fall som detta.

Om fordonen måste vara registrerade på firman är frågan när det gäller försäljningsuppdrag.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Saluvagnslicens/
Tycker det ser ut som om det är innehavaren av licensen som får köra fordonet, inte vem som helst...

Lagen är inte direkt tydlig heller. XD
http://www.lagboken.se/files/SFS/2009/090227.PDF

Antar att man kan tolka 18 § pnkt 4 som att vem som helst får köra... Någon som har exempel på där domstol tagit upp frågan?
 
Last edited:

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Nu vet jag inte om det här är praxis överhuvudtaget. Min far sålde sin FJR via Johans MC i Gbg och då hade ivf farsgubben hojen försäkrad under tiden som den stod hos Johans MC.
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Nu har jag ingen aning om detta tagits upp under ert tjabblande i tråden redan. Men till TS: MAN KAN HELFÖRSÄKRA EN AVSTÄLLD HOJ.

Så baserat på ditt första inlägg ser jag inget som tyder på att hojen inte är försäkrad.
 

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 999
Nu har jag ingen aning om detta tagits upp under ert tjabblande i tråden redan. Men till TS: MAN KAN HELFÖRSÄKRA EN AVSTÄLLD HOJ.

Så baserat på ditt första inlägg ser jag inget som tyder på att hojen inte är försäkrad.

När jag ringde Folksam så sade dom att dom kunde se att hojen inte hade nån försäkring, varken från handlaren eller ägaren...
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Ja då är det ju andra bullar kan man säga, ville bara påpeka det direkt då jag via min högst begränsade läsning i tråden fick intrycket att alla tog för givet att bara för att den var avställd var den oförsäkrad.

För att ge min input på saken då så hade jag om jag var i dina skor erbjudit mig att betala hälften av skadan om hojjen är helt oförsäkrad och denna hälft låg inom ramarna för vad man kan anta är en normal självrisk (ca 10-20 tkr beroende på hoj). Helt klart har säljaren ett ansvar i det här och det tror jag han håller med om om han är recko. Hoppas allt löser sig!
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top