Vilket Moto Gp ska man åka på??

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Misano har jag varit, bodde i sommarbyn, enda folket som var där var gp fans då semestersäsongen va slut.
Kommer hyggligt nära banan och de öppnar upp efter gp:t gått i mål så man kan traska ner på banans start&mål för att se prisutdelningen på närmare håll.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
För er som har erfarenheter från kataloniens gp (barcelona), hur har ni upplevt helheten dvs, logistiken till banan, sikten innen på området etc etc? Vilken sektion rekommenderas? Ska ner med två kompisar och vi vill gärna få det bästa så gott det går dvs bra omkörningskurvor, acceleration, adrenalin, ja lite action helt enkelt:yoparty
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag har bara varit på två MotoGP, LeMans och Sachsenring.

Jag säger nog som Alatalo, att det beror lite på syftet med resan. Vill du åka på ett event med ett jäkla ös och massor av motorcykelintresserat folk som festar och lever rövare. Eller vill du åka och verkligen kolla på racing?

Jag hävdar att racing alltid är bäst på TV. Till banan åker man för upplevelsen, för att få känna lukten och höra ljudet. Både på LeMans och Sachsenring så var själva raceupplevelsen ganska pissig. På båda banorna såg man väldigt liten del av banan, trots att vi provade ganska många olika ställen och läktare. Desutom så pratar speakern på modersmålet, vilket gör att man inte fattar någonting alls. Så vill man verkligen hänga med i racet så är det ett måste att sitta vid någon av dom stora skärmarna, och helst på typ huvudläktaren.


Fransmännen är ju som dom är med att prata engelska och sånt. Gästfriheten är väl kanske inte den bästa heller. Maten på banan var katastrof, fanns typ bara några torra baugetter med nån torr köttbit/burgare i och en klick majonäs i varenda stånd/servering typ.

Sachsenring var mycket bättre tycker jag. Fortfarande såg man inte så värst bra, typ en eller två svängar, och speakern snackade bara tyska. Men atmosfären runt omkring var grym! Vi lyckades boka nån form av VIP-Camping precis vid banan, bara för husbilar och husvagnar. Det var ca. 5min prommenad från insläppet och den stora campingen. Vi gick bort till den stora campingen på kvällarna och drack bira i öltälten där. Där var det ett jäkla ös. Öltält som cirkustält, handelsgata, tivoli, mm. Och typ 70.000 pers som campade. Helt sjukt! En riktig upplevelse.

Skulle jag åka en gång till, för racingupplevelsen, så skulle jag välja ett engelskspråkigt land tror jag... Och sitta på huvudläktaren med en bra videoskärm i närheten.
 
Last edited:

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
För er som har erfarenheter från kataloniens gp (barcelona), hur har ni upplevt helheten dvs, logistiken till banan, sikten innen på området etc etc? Vilken sektion rekommenderas? Ska ner med två kompisar och vi vill gärna få det bästa så gott det går dvs bra omkörningskurvor, acceleration, adrenalin, ja lite action helt enkelt:yoparty

Jag tycker Catalunya var kanon, 80 000 pers på plats men inga problem med plats eftersom man kunde gå runt hela banan. Kuperad terräng så att man såg bra, matserveringar överallt. Dessutom stängde man av byn för biltrafik, men för MC. Logistiken kring hela arrangemanget funkade kanon! Hotell finns vid banan..
Syrran o hennes kille har även varit på Assen men tyckte det var lite stökigt o trångt..
Valencia tyckte de också bra om!

Dårarna på filmen (ursäkta kass kvalitet) testar varvstoppet på en hojmotor monterad i en kundvagn.. :yoparty

 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag tycker Catalunya var kanon, 80 000 pers på plats men inga problem med plats eftersom man kunde gå runt hela banan. Kuperad terräng så att man såg bra, matserveringar överallt. Dessutom stängde man av byn för biltrafik, men för MC. Logistiken kring hela arrangemanget funkade kanon! Hotell finns vid banan..
Syrran o hennes kille har även varit på Assen men tyckte det var lite stökigt o trångt..
Valencia tyckte de också bra om!

Dårarna på filmen (ursäkta kass kvalitet) testar varvstoppet på en hojmotor monterad i en kundvagn.. :yoparty



Boendet är redan bokat, blev en lägenhet i centrala barcelona pga av att våra tanter inte var sena att hänga på:tungan annars låter det andra bra det du skriver:tummenupp ska bil hur kul som helst, blir mitt första Gp live:rock
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
För er som har erfarenheter från kataloniens gp (barcelona), hur har ni upplevt helheten dvs, logistiken till banan, sikten innen på området etc etc? Vilken sektion rekommenderas? Ska ner med två kompisar och vi vill gärna få det bästa så gott det går dvs bra omkörningskurvor, acceleration, adrenalin, ja lite action helt enkelt:yoparty

Catalunya är en av de allra bästa banorna för åskådare. Som någon redan nämnt, det är en bra ide att gå runt banan och prova olika läktare / kullar / grässlänter för att se olika delar av banan. Annars tror jag att läktaren vid kurva fem (nedförsinbromsningen följd av skarp vänster där Lorenzo drog i backen på förra årets träning) är ett av de bättre ställena i hela MotoGP. Perfekt överblick över kurva fyra-fem-sex och man ser även kurva ett-två efter startrakan. Stadion-sektionen i slutet av varvet är också populär med överblick över flera kurvor. Båda dessa ställen har en eller flera storbildsskärmar.

Om du bor inne i stan så kan du åka någon form av pendeltåg ändå fram till banans grind. Om du väljer det alternativet bör du vara ute i god tid för att slippa rusningen. Annars kostar en taxi från centrala Barcelona 30-100 Euro (beroende på vilken skurk som kör och om du ser ut som en lättlurad turist eller ej).
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Catalunya är en av de allra bästa banorna för åskådare. Som någon redan nämnt, det är en bra ide att gå runt banan och prova olika läktare / kullar / grässlänter för att se olika delar av banan. Annars tror jag att läktaren vid kurva fem (nedförsinbromsningen följd av skarp vänster där Lorenzo drog i backen på förra årets träning) är ett av de bättre ställena i hela MotoGP. Perfekt överblick över kurva fyra-fem-sex och man ser även kurva ett-två efter startrakan. Stadion-sektionen i slutet av varvet är också populär med överblick över flera kurvor. Båda dessa ställen har en eller flera storbildsskärmar.

Om du bor inne i stan så kan du åka någon form av pendeltåg ändå fram till banans grind. Om du väljer det alternativet bör du vara ute i god tid för att slippa rusningen. Annars kostar en taxi från centrala Barcelona 30-100 Euro (beroende på vilken skurk som kör och om du ser ut som en lättlurad turist eller ej).


Mkt bra input, tack alatalo:tummenupp
 

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
DOROTEA
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
Katalonien verkar det bli
Var ju i närheten i höstas Malgrat De Mar, nordost om Barcelona, var även in en dag till Camp Nou m.m en stad jag gärna vill se mer av .
 

Hawken

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2012
Ort
Borås
Hoj
Ducati 999
MotoGP i all ära, men varför inte BSB superbike nu när flera svenskar kör? Var över -13 och såg Brands Hatch, klart trevligt ställe om man gillar race.
 

sobben

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2011
Ort
solna
Hoj
2009 Kawasaki z750/ vespa 300gts -09
Barcelona är riktigt schyst arrangerat.varit där 2 gg tidigare,och ska dit nu i sommar igen.bor centralt i barca.
tar pendeltåget(renfe) från stationen Passeig de Gràcia och åker till montelo där man kan ta en buss eller vi brukar gå ca 1 km till banan.inget problem o veta vart man ska gå utan bara följa folkmassan.man kan köpa baguetter och öl på vägen eller på plats.sen hemresan brukar flyta på bra också.
mvh sobben
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Barcelona är riktigt schyst arrangerat.varit där 2 gg tidigare,och ska dit nu i sommar igen.bor centralt i barca.
tar pendeltåget(renfe) från stationen Passeig de Gràcia och åker till montelo där man kan ta en buss eller vi brukar gå ca 1 km till banan.inget problem o veta vart man ska gå utan bara följa folkmassan.man kan köpa baguetter och öl på vägen eller på plats.sen hemresan brukar flyta på bra också.
mvh sobben

Vi kommer att bo precis vid den stationen:tummenupp

image.jpg
 

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
DOROTEA
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
Hur tusan bokar man hotel som ligger bra till för att ta sig till banan ???

Tips emottages tacksamt hotelnamn är också välkommet
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det finns massor med hotell i de förorter som omger banan - Granollers, Montmelo och Valles. Det absolut närmaste är ett Holiday Inn Express som ligger direkt utanför banans grindar och det finns flera andra som ligger inom tre kilometer från banan. Googla själv på hotell i nämnda förorter.
Enda problemet är att dessa med all sannolikhet redan är uppbokade av de team som tävlar. MotoGP behöver nästan fyra tusen hotellrum per dygn bara för de som arbetar i depån eller med TV-produktionen och dessa brukar bokas i mycket god tid.
 

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
DOROTEA
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
Kommer att boka något hotell inne i stan, inte så långt från La Rambla och inte heller så långt från ngn tunnnelbana
Tänker ta pendel till banan enligt förslag.

Fler som ska iväg ??
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Kommer att boka något hotell inne i stan, inte så långt från La Rambla och inte heller så långt från ngn tunnnelbana
Tänker ta pendel till banan enligt förslag.

Fler som ska iväg ??

Japp:hej
 

Kawonda

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2012
Ort
Västerås typ
Hoj
Honda CBR 600 -08, BMW s1000rr -12
Assen var mycket fylla, sopor och livat på campingen (trots att vi valde en en bit ifrån banan). Hade kanske varit roligare när man var 18 :tungan... Gillade naturläktarna, men det gällde att vara på plats i tid, annars blev det trångt!
På Valencia var det lite folk på torsdagen då man kunde kika närmare på depån, men övriga dagar kom man bara in på "sin" sektion. Mindre shopping, kallt satan emellanåt, men bra överblick på banan. Mycket att titta på i Valencia för medföljande som inte är intresserade av racen.
Catalunya är favoriten! Välorganiserat, bra naturläktare (sist blev vi erbjudna platser på valfri läktare för samma pris :D) och kul party på kvällen, det vill säga bra drag men utan fylla.
Skulle jag boka läktarplats skulle det bli något med tak, annars får man nog solsting!
Prioriterar alltid boende nära banan (gångavstånd) för att slippa tillägga tid och energi på att transportera sig. Bussar till och från Barcelona går en gång i kvarten.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ja, den som inte är van att vistas i södra Europa denna tid på året bör komma ihåg solglasögon, keps, tröja som täcker armar (och gärna nacke) samt ett riktigt bra solskyddsmedel. Även om det inte är varmare än en normal svensk sommardag så tar solen bra mycket bättre och fortare på dessa breddgrader. Har sett mer än en blekfet norrlänning bli röd som en tomat innan fredag lunch, med följden att de är väl påklädda resten av helgen samt att de tvingas sova i ett isvattenfyllt badkar...
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top