Vilket larm för att skydda sitt garage?

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
http://www.inferno.se

Har en sån siren på jobbet. Det är Fan ingen lek att befinna sig i lokalen när den drar igång. Låg det 10.000 kronor på ett bord i ett rum med en sån siren igång så lät jag pengarna ligga kvar och gick därifrån.

I ett mindre utrymme, typ 25 kvadrat garage, står materielen säkert och larmar det kommer någon utomstående inte ignorera ljudet. Skulle jag tro.
 

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
http://www.inferno.se

Har en sån siren på jobbet. Det är Fan ingen lek att befinna sig i lokalen när den drar igång. Låg det 10.000 kronor på ett bord i ett rum med en sån siren igång så lät jag pengarna ligga kvar och gick därifrån.

I ett mindre utrymme, typ 25 kvadrat garage, står materielen säkert och larmar det kommer någon utomstående inte ignorera ljudet. Skulle jag tro.

Det i kombination med ett par uppsättningar av dessa:

http://www.youtube.com/watch?v=dWO6kmzVlLA

Så hade inte jag velat gå in i lokalen i alla fall :fakta
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
De flesta inbrotten där jag bodde förut var faktiskt mitt på dagen. Tom då folk var hemma i sitt hem. Av naturliga skäl har man ju inte larmen på då tyvärr.

Är ingen fan av avancerade larm själv. Enklast möjliga. En radar (okänslig för temperatur) som känner att något rör sig plus ett mega/magnum horn av något slag skulle jag kanske tro på över tid.

Enkelt så att man bara slår på det och sedan skall det funka. Koder/larmpaneler/trådlöst/GSM och allt annat tjafs man kan köpa har jag ingen bra erfarenhet av.

Har trots "fräcka larm" blivit bestulen mitt på dagen själv då jag var hemma..... Är helt larmlös idag fö..
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
GSM-larm är bra i mitt fall, då det inte finns någon som helst kopparlina kvar i huset idag, och fibern finns precis så långt bort den kan komma. Och det känns skönt att "veta" när det händer något, jag bor rätt nära garaget, så om det larmar som det ska, så har jag god chans att hinna på dom och låsa in dom.

Det här med horn, oljud är ju obehagligt när det kommer upp lite på decibelskalan, men den skalan är lite invecklad, har jag för mig. Om man till exempel har ett larmdon på 120 db, och kompletterar med ett till, hur mycket upplevs höjningen? Decibel är väl fortfarande bara 120? Det här är ett område som är helt okänt för mig. :)
 

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Lödde
Hoj
ARRITTOR
Tänk på att testköra era rökmaskiner med jämna mellanrum då de har en tendens att strula, vi har en kund som har inte mindre än 2 smokecloaks och tur är det för varje gång man är där på service för att testa skiten så fungerar bara den ena :crash

Satsa på ett erkänt stort fabrikat, tex dsc, bosch, Siemens SPC, Galaxy förstnämnda är absolut enklast att installera för hemmapularen. Kör allt trådbundet, trådlöst är mööög.

Bosch rörelsedetektorer är bra, lite dyrare än många andra men väldigt stabila.

Sirener, gödsla med dom. Vi gjorde larmet åt ett företag som hyr ut diverse saker, 3 infernosirener samt 3 stroboskåp på 1500w vardera i deras lager, inget ställe jag hade stannat en längre stund på om larmet gått.
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Jag håller på att kontrollera lite olika larmlösningar och är ytterst tacksam för hur ni på SH.com har löst det i just ert garage.
Min Tanke är att alla som har sina dyrgripar i garaget skall få ett sms och/eller ett samtal med förinspelat meddelande när larmet går.

Att ett vaktbolag skall kontrollera garaget när larmet går är en lösning. Den lockar däremot inte oss. Dels bor de flesta av oss inom 400m från garaget, dels har det vaktbolag som min arbetsplats anlitar inte imponerat (Samma bolag har en komplett larmlösning som de vill att vi använder oss av...).
Att det skall ta upp emot 70 minuter från det att ett larm går tills de är på plats tycker jag inte är ok när inställelsetiden enligt kontrakt är MAX 20 minuter. Förklaringen vi fick var att: "Vi har ingen förklaring till det inträffade". Detta har hänt ett par gånger. Vaktbolaget har betalat de "böter" som finns inskrivna i kontraktet varje gång utan protester...

Slutsatsen blir att dyrgriparna skall skyddas av ägarna själva. Som "Neutral" så färgstarkt uttrycker det; "Jag och min jo-stav rycker ut fortare än Securitas".

Vad gäller sirener skall det finnas (MINST) ett högljutt exempel, med massar av decibel i garaget! Detta gör att start och stopp av larm lämpligtvis sker med fjärrkontroll...

Det finns larm INKLUSIVE mobiltelefon för en tusenlapp och uppåt. Nackdelen är att de säljs utomlands. Och är utan fjärrkontroll. (Och på e-bay) Support och garantiärenden tenderar att kosta mer än det smakar i dessa fall...

Skall lägga upp lite länkar ikväll. Nu har jag jobbat klart för inatt och kudden lockar starkt...
/H

jag köpte mitt på claes ohlssons fungerar jätte bra.. man kan köpa till kamera olika slags senorer allt från rörelse till dörr magneter kameror sirener mm.. mitt har ett gsm kort i och så fort man larmar eller larmar av så får man ett medelande till mobilen.. nu har jag inte kopplat in ex sirener men de de kan va smart o göra det. för har dom dän handenheten från väggen så e de ju bara o sparka sönder enheten så den slutar tjuta.. du får dock endå ett medelande till mobilen där de står sabotage handenhet. de räcker man plockar ner den från väggen utan att va våldsam så får man de medelandet. mins inte va larmet kosta men de va ca 2-3500:- men helt klart värt pengarna... funderar på investera i en kamera o 2 ex sirener.. ex delar kostar inte så himla mycket till dom. vill du så kan jag kolla va de e för märke jag har på larmet.. ska ut till garaget om en liten stund:tummenupp

ps finns fjärr kontroll till dessa larm med
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
De flesta inbrotten där jag bodde förut var faktiskt mitt på dagen. Tom då folk var hemma i sitt hem. Av naturliga skäl har man ju inte larmen på då tyvärr.

Är ingen fan av avancerade larm själv. Enklast möjliga. En radar (okänslig för temperatur) som känner att något rör sig plus ett mega/magnum horn av något slag skulle jag kanske tro på över tid.

Enkelt så att man bara slår på det och sedan skall det funka. Koder/larmpaneler/trådlöst/GSM och allt annat tjafs man kan köpa har jag ingen bra erfarenhet av.

Har trots "fräcka larm" blivit bestulen mitt på dagen själv då jag var hemma..... Är helt larmlös idag fö..

En forskare intervjuade ett 30-tal tjyvar på kåken. En av frågorna var när är bra tid för inbrott.
0000-0600 JA folk sover
0600-1200 JA folk är och jobbar
1200-1800 JA folk är och jobbar
1800-2400 NEJ folk är hemma och vakna

Har själv varit med om att jag cyklat hem för att äta lunch. Men, sitter omkring 1230 i hallen och reparerar punka på ett cykeldäck.
Då jag ser hur dörrhandtaget långsamt börja röra sig nedåt. Så öppnas dörren och där står en man i 35årsåldern som blixtsnabbt klämmer ur sig: Är Janne hemma?
Varpå jag trillar i fällan och svarar : Nej
Varpå han snabbt stänger ytterdörren.
Jag skyndar till balkongen (på 2 a våningen) och ser att nere vid ytterdörren till trappen står en "kollega" och spanar.
När han som öppnade dörren kommer ut går de snabbt därifrån och försvinner ur mitt synfält.
Efter detta har jag alltid låst dörr. Även när jag är hemma.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Om någon är intresserad så har jag en axis kamera som fixar både trådlöst o trådat, och email om det rör sig i garaget, kan streama löpande, och diverse andra actions.

Bra pris till rätt person, skicka pm
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
hittar du en, så tipsa mig gärna.
Skall kolla ifall jag klurar ut mera.
Fd. kollegan klagade på ett hos en kund. Ej någon av de stora tillverkarna och inköpt billigt från Asien via nätet enligt ägaren själv. Den drog igång i tid och otid vid ronder. Inte för att det var något fel på systemet, det var helt ok, men det var inkopplat av företagaren själv :tungan
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Köp hellre DSC än Siemens eller galaxy. Dom senare klarar t ex inte en sån enkel men smidig sak som två sektioner i ett område vilket är bra om man skiljer skal och volymskydd. Siemens är i övrigt en skitbra central och jag tar den framför galaxy varje gång.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Alibaba hade lite ifall man söker på fog. Går ju att beställa därifrån som sample ifall man krånglar lite.

Hittade även det jag definitivt vill ha i mitt framtida garage.
Peppar.jpg
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
en sak med röklarm är att de kan lämna en fet hinna på allt. kan vara bra att veta ifall men ex har en isärplockad motor eller liknande som man inte vill behöva detaljputsa igen.
Och sirener avsedda att tvinga ut skurkarna funkar bara 1 gång. Vill de verkligen åt ditt garage kommer de tvinga igång sirenen så ofta att du självmant kopplar ur den.

Vad jag vill ha sagt är att spendera inte flera månadslöner på larm som är jobbiga ifall de löser ut. Simpelt och enkelt att återställa är rätt melodi om man verkligen har något av värde.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Larmet jag beställde är numera installerat. Enkelt, gör sitt jobb bra, och 120 db räcker gott och väl i ett litet utrymme på ca 8-9 m2. Allt var förprogrammerat, men det är ju inget kul, så jag nollställde allt och programmerade om det. :)

Enda nackdelen, och det är en riktig nackdel, är att uppe på centralenheten finns en av och på-knapp. Tror att den lille fan faktiskt stänger av larmet, alltså vid larm också. :) Ska testa mer i morgon, men det verkar befängt om så är fallet.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jodå, av och på-knappen avaktiverar hela skiten, lite epa kanske, men jag satte centralen högt, och satte kabelkanal som täckte den knappen, så lite svårt kanske det blir. Och larm-sms skickas direkt när dörren öppnas, så jag får i alla fall reda på det innan de hinner göra åverkan på larmet.

uploadfromtaptalk1393954215524.jpg

Liten siren, men jeflar vad den låter! Den drar till och med igång skivbromslarmet. :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och larm-sms skickas direkt när dörren öppnas, så jag får i alla fall reda på det innan de hinner göra åverkan på larmet.

Har själv en mikrobrytare fastskruvad i garagedörrkarmen, typ
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=35-703-76&toc=20356
Garaget har dubbeldörrar och man öppnar en dörr först.
Och mikrobrytaren sitter nära mitten på garagedörrkarmen. För störst känslighet.
På "första" dörren sitter en skruv som pressar på kontaktarmen på mikrobrytaren.
Det räcker med att dörren bryts ut med kofot 5mm för att aktivera larmet.
Dvs larmet går innan de fått upp dörren.
När larmet går drar 3 signalhorn och en siren igång i garaget under ett flerfamiljshus.
Pulsade av ett blinkrelä. Biltema 42-140. 42-140 drar 4 strålkastarreläer som pulsar signalhorn och siren.
Testat och fungerat. Larmet kom in efter inbrott i december 2010. De tog verktyg , hjälmar osv.
I April 2011 gjorde de ett nytt försök. Löste ut larmet 3 gånger en natt. Larmet väckte många i huset vilket gjorde att de gav upp. Men som sagt allt var i sin ordning.
För larmet gick redan när de började bända i dörren.
Jag brukar kolla funktionen då och då. Står i garaget med stängd dörr och trycker på dörrbladet med handen. När dörrbladet sviktat ca 5mm så ska larmet gå.
(Testet görs med avstängda signalhorn, siren. Mina öron och grannarna är överrens om det. :) )
 
Last edited:

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Har själv en mikrobrytare fastskruvad i garagedörrkarmen, typ
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=35-703-76&toc=20356
Garaget har dubbeldörrar och man öppnar en dörr först.
Och mikrobrytaren sitter nära mitten på garagedörrkarmen. För störst känslighet.
På "första" dörren sitter en skruv som pressar på kontaktarmen på mikrobrytaren.
Det räcker med att dörren bryts ut med kofot 5mm för att aktivera larmet.
Dvs larmet går innan de fått upp dörren.
När larmet går drar 3 signalhorn och en siren igång i garaget under ett flerfamiljshus.
Pulsade av ett blinkrelä. Biltema 42-140. 42-140 drar 4 strålkastarreläer som pulsar signalhorn och siren.
Testat och fungerat. Larmet kom in efter inbrott i december 2010. De tog verktyg , hjälmar osv.
I April 2011 gjorde de ett nytt försök. Löste ut larmet 3 gånger en natt. Larmet väckte många i huset vilket gjorde att de gav upp. Men som sagt allt var i sin ordning.
För larmet gick redan när de började bända i dörren.
Jag brukar kolla funktionen då och då. Står i garaget med stängd dörr och trycker på dörrbladet med handen. När dörrbladet sviktat ca 5mm så ska larmet gå.
(Testet görs med avstängda signalhorn, siren. Mina öron och grannarna är överrens om det. :) )

Ja, det kan vara smärtsamt att testa larmet. :) Första gången sirenen drog igång så var jag inte riktigt beredd, och höll bokstavligen på att skita ner mig, och det var svår att fästa blicken. den liksom svajade i takt med sirenes frekvens. =)

Bör väl även tillägga att larmet ifråga, levererades med siren med vanlig 3,5 mm hörlurspropp, så den är lätt att dra ur, för att tysta den. Jag tog en bred kabelkanal för att stänga in den, samt att nätadaptern är ju vanlig stickpropp, så den har jag gömt upp i den grå lådan, där jag satt ett eget uttag. Anslutningen i larmcentralen är också bara en snabbkontakt, så den är också gömd i kanalen.
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Håller på och ritar upp mitt framtida garage och planerar att börja bygga i sommar. När jag ändå är i denna fas så har jag börjat kolla på larm men inte hittat något som känns bulletproof.
Vad är det värsta och mest brutala man kan skaffa sig? Det ska vara så gott som omöjligt att få med sig något, oavsett vad.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Håller på och ritar upp mitt framtida garage och planerar att börja bygga i sommar. När jag ändå är i denna fas så har jag börjat kolla på larm men inte hittat något som känns bulletproof.
Vad är det värsta och mest brutala man kan skaffa sig? Det ska vara så gott som omöjligt att få med sig något, oavsett vad.

på mitt arbete har vi ett värstinglarm (kan kolla upp vad det heter)
men det spelar ingen roll om tjuvarna är tillräckligt många & organiserade

strax före jul fick vi inbrott mitt i natten.
larmet går. (har kameror, fast lina + gsm)
väktare på plats efter 6 minuter.
på denna tiden har dom brutit sig in, tagit sig vidare till kontoret
brutit sönder & fått loss ett kassaskåp, puttat det på mattor till ytterdörren & lastat det, samt lämnat

och allt detta på 6 minuter


bor du inte på platsen(där fima/garaget finns) samt kanske arbetar hemmifrån
så finns det inget som är 100% säkert

man kan försvåra/men inget mer
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top