Vilket larm för att skydda sitt garage?

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
hassethehen skrev:
1595168 Hej!
Vilket larm använder ni för att skydda era dyrgripar när de står parkerade i garage? Jag syftar här på larm för själva lokalen.
Det garage jag har tillgång till saknar telefonlinje och jag undrar om det är någon som använder sig av larm med sk "GSM-uppringning". Är du/ni nöjd(a)?Några rekommendationer av modell eller märke? :confused:
Här e ett larm med GSM modem från Elektroskandia.
4500:-+moms.http://www.celotron.com/new/indexgb.htm
 
Last edited:

TräskTroll

Ihärdig och entusiastisk...
Gick med
7 Nov 2004
Ort
IGöteborg
Hoj
Kawasaki zl 1000 Eliminator 87, Kawasaki Zephyr 1100 -93. Lätt modifierad.
Skinnpåven skrev:
2386066 Har du IF som försäkringsbolag så kanske detta kan vara något.

Följande är saxat från deras sida
"Håll koll på båten och bilen med If Tracker" (Måste troligtvis gälla för mc också, förmodar jag)

Varje år stjäls tiotusentals båtar och bilar i Sverige och många kommer aldrig tillbaka till sina ägare. Med If Tracker har du kontroll på var din båt eller bil befinner sig – oavsett om det är du själv eller någon objuden som befinner sig ombord.

"If Tracker är ett modernt trygghetspaket* som bygger på den senaste tekniken inom GPS och GSM. Paketet består av en spårningsenhet, liten som en tändsticksask, som monteras i din båt eller bil. Med spårningsenheten aktiverad kan din båt eller bil positioneras på 10 meter när över hela Europa.

Halva priset för dig som är kund hos oss
Har du försäkrat din båt eller bil hos oss betalar du endast 3.990 kronor . Ordinarie pris är ca 7.990 kronor.

Flera användningsområden
Du kan utnyttja If Tracker på flera olika sätt. Spårning hjälper dig lokalisera din stulna båt eller bil och hjälper dig rätt om du åkt vilse. Parkeringsvakten larmar Viking larmcentral som omedelbart kontaktar dig om din båt eller bil flyttas. Assistansknappen är en tjänst som ger extra trygghet om något skulle hända (tillval för båt). Även här sänds en signal till Viking larmcentral som kontaktar dig inom en minut."

Vill du beställa en If Tracker eller veta mer? Ring telefon
020-655 655.

EDIT: Jag läste ditt inlägg lite väl fort och uppmärksammade först nu att du syftade på larm för lokalen. Alltså var inte detta tips så relevant.

/Skinnpåven

"Det händer att hojen står på stan som vanliga hojar". Då skall den vara skyddad då med... Jag skall kolla den lösningen. Det finns ju några olika att välja på, numera.

En kompis har varit på rundresa i Asien och har köpt en trådlös (räckvidd 1 km) kamera med 1,3 megapixlars upplösning. Den kombinerat med en gammal dator som sköter det hela, så ser det ut idag. Dessvärre delar jag eluttag med "grannen" som drar ur sladden ibland. Det lätta är att sätta in en kontakt till. Det bästa är att "ta över" hans garage också, de ligger två och två i markplan med betong väggar "utanför" de två platserna. Mellan de två garageplatserna är det (höns)nät. Dubbelgarage, jag gillar hur det låter...

/H
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Hej på er! Jag jagar larm till garaget, och ett GSM-larm är högst aktuellt. Denna tråd är inte lika aktuell, men jag livar upp den. Det har ju hänt en hel del sedan denna trådstart, så vad har ni för larm? Snubblade över detta, till ett förvånansvärt bra pris.

http://www.ice-shop.se/wolfguard-defender-p-1707.html

Verkar det vettigt?

Med vänlig hälsning Tompa
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det finns GSM-störare. Var en artikel för ett eller två år sedan i som jag minns Svd om en dam som haft inbrott i Stockholm med larmet aktivt enligt larmfirman men nått larm hade aldrig gått. GSM-störare.
Är en tråd här på SH om inbrott i en ensligt belägen resturang där de tog en fin hoj som stod som prydnad. Trots att resturangägaren var på plats 10 minuter efter larmet gått fanns det inte ett spår.
Jag gissar för att GSM-störaren tog tjuvarna med sig när de drog. Och då när de drog, gick GSM-larmet.
Så ett GSM larm är bättre än ingenting. Men inte 100%-tigt.
Har själv turen att garaget ligger i källaren på ett flerfamiljshus. Så lägenheter över garaget.
När vårt larm aktiveras (satte dit larmet efter inbrott i garaget december 2010, tog verktyg och skyddsutrustning) av att de börjar bryta i dörrarna med kofot så drar tre bilsignalhorn och en siren igång i garaget. Drivna matade av 4 vanliga strålkastarreläer som styrs av ett blinkrelä.
Så det blir TUT, TUT, TUT. För att märka om de klipper larmtrådarna finns en 555 tidskrets som ger larm vid klippta trådar.
I April 2011 kom de tillbaka. Gjorde 3 försök en natt. Men grannarna vaknade, ringde störningsjouren. Så de gav upp.
Hoppades väl någon skulle stänga av larmet? Medan de väntade en kvart på andra sidan kvarteret?
Ingen stängde av ! :D
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Man ser hur teknikpriserna utvecklats när man följer en tråd om larm som löpt över nio årtal.
Från "GSM är för dyrt" via "megapixelkamera från Asien" till "koppla till en Paj och glutta i realtid"

Securitas med fria ryck är fint. Kan kompletteras med uppkopplad brandvarnare.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Man ser hur teknikpriserna utvecklats när man följer en tråd om larm som löpt över nio årtal.
Från "GSM är för dyrt" via "megapixelkamera från Asien" till "koppla till en Paj och glutta i realtid"

Securitas med fria ryck är fint. Kan kompletteras med uppkopplad brandvarnare.

Köpte min första Gsm-modul för snart tjugo år sedan för buset klippte alla telefonledningarna till fastigheten.

Nu både klipper dom och stör ut Gsm-nätet.....

Det är inte bara priserna som utvecklas, tyvärr. Men ett dussin knallskott och rök håller dom iaf. sysselsatta.
 

moddlaren

Guest
Detta är inte helt lagligt kanske. men en rörelsevakt kopplad till en chockgranat/rökgranat ingen skadad men garanterat att ingen stannar kvar eller försöker igen.. Det finns system som fyller hela lokalen med ofarlig rök tjock så det går att skära med tårtspade.

Rök systemen är för att hindra att personerna kan lokalisera sig både för att hindra tillgrepp men också för att förhindra att dom kommer undan då det blir desorientering när du inte ser nästippen en gång.

hos mej går en grinig pitbull o grymtar:tummenupp samt en del andra saker som att hela området badar i ljus om någon går in obehörigt,, peppar peppar ännu så har jag klarat mej
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Ja, helt klart står det ju att mycket har hänt sedan trådstart, och som någon sade, lika mycket har ju hänt på busets sida. Man kan aldrig skydda sig helt, men jag ser ingen anledning att inte göra vad man kan, speciellt med dagens billiga och enkla lösningar. Just den banditen som kommer till mitt garage kanske inte har någon GSM-jammer, eller just den tjuven som kommer till mitt garage kanske avlägsnar sig så fort sirenen ljuder. För all del, den satans boven kanske drar bara det sitter en dekal på dörren. Man vet aldrig, och oavsett vem det är som kommer, så känns det ju lite bättre att ha i alla fall lite skydd. :)
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
Angående inget skydd eller att ha en gsm enhet som talar om så tycker jag att bättre veta inom 10min än efter 4dagar.

gillar rök larmet men i botten på ett bostadshus i kombination med siren torde det dock generera till dyra brandkårsräkningar om oturen är framme.
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Två sådana här kanske skulle vara effektivt. :D
 

Bifogat

  • 408330.jpg
    408330.jpg
    152.7 KB · Visningar: 80

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Snöre från dörren kopplat till avtryckaren på ett big-game gevär med 12mm slugs. Själv får du ta bilen. Om den står kvar :)
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Beställde igår det larm jag länkade till tidigare, och lade till en rökdeckare också. 1554 kronor är ju helt överkomligt. Men nu har jag fått tankesnurr angående larmdekaler.

Fördel: Dekalen kan ju skrämma tillfälles-skurkar, och även mindre tungt kriminella.

Nackdel: Dekalen "visar" ju i princip att det finns något där inne som någon värderar så högt att ett larm införskaffats. Ett alternativ är ju att skippa sirenen, och ha ett tyst larm, och dölja centralenheten så den inte syns.

Sen hoppas på att man hinner överraska dom med filmkameran i högsta hugg, och som av en slump så råkar jag vara fastighetsskötare i byggnaden, så jag kan göra porten ut ur garaget strömlös. :D Om de har bil med sig ner, så blir den kvar, om dom inte forcerar porten med den. :p
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Beställde igår det larm jag länkade till tidigare, och lade till en rökdeckare också. 1554 kronor är ju helt överkomligt. Men nu har jag fått tankesnurr angående larmdekaler.

Fördel: Dekalen kan ju skrämma tillfälles-skurkar, och även mindre tungt kriminella.

Nackdel: Dekalen "visar" ju i princip att det finns något där inne som någon värderar så högt att ett larm införskaffats. Ett alternativ är ju att skippa sirenen, och ha ett tyst larm, och dölja centralenheten så den inte syns.

Sen hoppas på att man hinner överraska dom med filmkameran i högsta hugg, och som av en slump så råkar jag vara fastighetsskötare i byggnaden, så jag kan göra porten ut ur garaget strömlös. :D Om de har bil med sig ner, så blir den kvar, om dom inte forcerar porten med den. :p



jag har larm, 3 kameror, batteribackup, gsm uppringare mm, mm
jag har INGA dekaler alls på garaget, inte heller något ljus eller ljud som larmar vid larm
enbart att min mobil ringer upp.

dock så har jag kopplat in trådbundna däckare överallt, då jag fick en del fellarmande på de trådlösa + att batterierna tog slut i otid.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
trip wire kopplat till eldkastare hade varit mitt förstahandsval. Den som bryter sig in i andras hem har direkt avsagt sig rätten att få leva.
 
Last edited:

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
dock så har jag kopplat in trådbundna däckare överallt, då jag fick en del fellarmande på de trådlösa + att batterierna tog slut i otid.

+ att störsändare är både billigt och väldigt lätt att få tag i idag. Bra med trådbundet :)
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top