Versys

Scoolex

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Malmö/Hässleholm
Hoj
Kawasaki Versys & Yamaha TTR600
Backspeglar och handskydd

Tjena,

Är själv ute efter att modda min V 07, och hand skydd är en del + nya backspeglar mm. Om någon redan har gjorde blinkers bytet så posta gärna bild och vilken variant ni valde.

Jag har bytt ut mina bakspeglar (orginalen blev stulna :mad:) mot FAR mirrors (Oval Softline) med integrerade blinkes. Kosta i princip samma som orginal så... Blev väldigt bra - jag bifogade bilder på hur det kunde se ut tidigare i denna sträng men ska ta nya imorgon :)

Har du satt ytterligare distanser utanför styrändsvikterna? Hamnar inte handskydden såpass långt ut så själva skyddet blir utanför handen? Tar det bort tillräckligt med fartvind? Jag skulle gärna använda dem för jag tycker de är rätt snygga.

Nej jag tog bort vikterna helt och satte distanserna direkt mot änden av styret. Det är tight mot ändarna på koppling och broms men där är några mm emellan och det räcker. Jag hade bromsen på inställning 5 (längst in) innan dock så om du ska ha den längre ut än så blir det kanske svårt. Om de ger bra skydd mot vinden kan jag inte svara på ännu men misstänker inte det eftersom de mer är designade för stötskydd än mot vind. Om du är ute efter vindskydd ska du nog ta de där elefantöronen som någon annan förslog innan (men de är ju fula som stryk om du frågar mig). Jag tar bilder imorgon och lägger upp en guide sen :tummenupp

Har också ett par Corsa på ingång. Tror att hojen kan bli en riktigt bra lekhoj/allroundhoj med de skodonen.
Helt klart! Har bara hört gott om de däcken så ska bli kul att prova. Kan mäta yttermåttet imorgon och kolla. Innerdiameter är lite krångligare eftersom det inte är helt ihåligt på sidorna.
 

ShyGuy

To bad for heaven, to good for hell.
Gick med
11 Mar 2004
Ort
60 mil söder om Östersund (stockholm)
Hoj
Kawasaki Versys -07, kawasaki zzr600 -92 *såld*, Audi A4 1,8Ts -99, Arctic Cat zr600 -99 *såld*
Jag har också klämt dit Biltemaskydden. Jag använde skruvarna som följde med och kapade den långa hylsan med 24 mm. Då kan man ha kvar vikterna på rätt sätt, dom är gummiupphängda, och det är bra med plats innanför skyddet mot reglagen.

Alltså (inifrån räknat):Vikt, Hylsa, Skydd, Långa skruven.

Lite pilligt, men det går...
 

Scoolex

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Malmö/Hässleholm
Hoj
Kawasaki Versys & Yamaha TTR600
Biltemas handskydd, en guide till installation

Det finns tydligen många sätt man kan montera dessa på, här kommer hur jag gjorde det utan att ha styrvikterna kvar.

Först en bild på slutresultatet inklusive FAR mirrors (utan sidokåpor och vindruta på mcn, men vad fan det regnar och är kallt fortfarande ju)

Framifrån
IMG_0067.JPG


Höger
IMG_0071.JPG


Vänster (Har sen tidigare installerat två 12V cigarettuttag på en aluminium plåt innanför plastkåpan, bra att ha till GPS och Comradio :tummenupp)
IMG_0072.JPG


OK, så till installationen

Jag tog bort vikterna helt och satte de små konformade ringarna på expanderskruvarna direkt mot änden av styret och därefter skydden. Knäck av de små armarna på distanserna/konerna innan du spänner M8 bulten (köpte nya M8 40mm). Eventuellt kan man sätta ngn svart tjockare slanggummi om man vill dölja distansen och slutet på styret.
IMG_0073.JPG



IMG_0074.JPG


IMG_0075.JPG


IMG_0077.JPG


Det är tight mot ändarna på koppling och broms men där är några mm emellan och det räcker. Jag hade bromsen på inställning 5 (längst in) innan dock så om du ska ha den längre ut än så blir det kanske svårt.

Fick höja vinkeln på bromsleddningen och lägga övriga wires över andra infästningen på höger sida styre.
IMG_0078.JPG



IMG_0080.JPG


IMG_0082.JPG


Och så en bild på min Allguard / hasplåt moddning - köpt från Tjeckien, STABILT.
IMG_0083.JPG


Hoppas det kan komma till användning :)
 

ShyGuy

To bad for heaven, to good for hell.
Gick med
11 Mar 2004
Ort
60 mil söder om Östersund (stockholm)
Hoj
Kawasaki Versys -07, kawasaki zzr600 -92 *såld*, Audi A4 1,8Ts -99, Arctic Cat zr600 -99 *såld*
Det funkar det där också. Helt olikt min installation, men alla sätt är bra :)

Den där hasplåten blev jag lite avundsjuk på. Länk? Please.....
 

Scoolex

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Malmö/Hässleholm
Hoj
Kawasaki Versys & Yamaha TTR600
Alguard hasplåt

Det funkar det där också. Helt olikt min installation, men alla sätt är bra :)

Den där hasplåten blev jag lite avundsjuk på. Länk? Please.....

Hehe, ja alla sätt är bra så länge de fungerar. Korvgubben, har du fått på dina ännu?

Tyvärr tror jag inte den finns i produktion längre, vilket är mycket synd för den är skäddarsydd för Versysen och mycket kraftigare och snyggare än andra hasplåtar jag sett. Det var en kille från Tjeckien som gjorde dem men han meddela på UK forumet att han körde en sista runda förra hösten. Den hemsidan som han hade www.versys.info är nu nere men du får gärna prova hans email, det kan ju vara att han har någon kvar på hyllan - algard@siol.com. Han heter Gorazd Marovic :tummenupp

Och föresten, yttermåttet på styret på Versysen är 22mm.

Nu till något helt annat. jag och några polare planerar vecka 30 i Norge på blandade vägar - 60 asfallt 40 grus. Se preliminär route i google maps här. Någon som e sugen på att hänga med, the more the merrier :fyllisar
 

ShyGuy

To bad for heaven, to good for hell.
Gick med
11 Mar 2004
Ort
60 mil söder om Östersund (stockholm)
Hoj
Kawasaki Versys -07, kawasaki zzr600 -92 *såld*, Audi A4 1,8Ts -99, Arctic Cat zr600 -99 *såld*
..::Klippklipp, mycket text::.. Den hemsidan som han hade www.versys.info är nu nere men du får gärna prova hans email, det kan ju vara att han har någon kvar på hyllan - algard@siol.com. Han heter Gorazd Marovic :tummenupp

Ska slänga iväg ett mail, tackar.

Nu till något helt annat. jag och några polare planerar vecka 30 i Norge på blandade vägar - 60 asfallt 40 grus. Se preliminär route i google maps här. Någon som e sugen på att hänga med, the more the merrier :fyllisar

Låter som en riktigt bra tur, får se om man e ledig då....
 

ShyGuy

To bad for heaven, to good for hell.
Gick med
11 Mar 2004
Ort
60 mil söder om Östersund (stockholm)
Hoj
Kawasaki Versys -07, kawasaki zzr600 -92 *såld*, Audi A4 1,8Ts -99, Arctic Cat zr600 -99 *såld*
Nu har jag varit ute på några turer med de nya handskydden. Biltemas.

Jag upplever det som att fartvinden delas upp runt händerna istället för att blåsa rakt på. Den försvinner inte, men det blir en stor minskning.
 

Scoolex

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Malmö/Hässleholm
Hoj
Kawasaki Versys & Yamaha TTR600
Mods

Jag upplever det som att fartvinden delas upp runt händerna istället för att blåsa rakt på. Den försvinner inte, men det blir en stor minskning.
Instämmer helt.

ShyGuy, har du varut ute med dina MT60 Corsa ännu? Hur beter de sig på asfalt och grus? Har fått mina men inte satt på dem ännu eftersom de sa att de ska härda några månader först (producerade i januari). Någon som hört något sådant innan :va

Har ni sett att Versys fick topbetyg i Brittiska BIKE "The perfect Street bike". Enligt dem en bättre all-arounder än Aprilia Dosrsoduro, BMW 800 GS och KTM 690 Duke. Ni kanske behöver registrera er men här är länken på UK forum


Dessutom kolla in denna galningen :crashsom byggt om en ER6 till en scrambler - snacka om mods på den. Man får ge han credd för hans engagemang även om den blir ful som stryk i slutet av bildeserien. :yoparty
821010017_hJ5KN-M.jpg
 
Last edited:

ShyGuy

To bad for heaven, to good for hell.
Gick med
11 Mar 2004
Ort
60 mil söder om Östersund (stockholm)
Hoj
Kawasaki Versys -07, kawasaki zzr600 -92 *såld*, Audi A4 1,8Ts -99, Arctic Cat zr600 -99 *såld*
Tyvärr har jag inte kommit över däcken ännu :-(, ligger i ett garage i s-tälje, och jag har inte fått tummen ur än.
 

Kokos72

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2009
Ort
Götlaborg
Hoj
Versys-08
Drevning Versys

Hej, hej

Någon här som har erfarenhet av att dreva om Versysen med större framdrev (16 kugg)?

Jag tycker ständigt att jag saknar en växel vid landsväg/motorvägs körning, lite lägre varvtal vid motorvägsfart skulle vara på sin plats.

Nu är ju min bänkad och optimerad så jag upplever verkligen inte att den skulle bli för klen med högre utväxling utan det skulle nog bara vara till godo.

Ni som har drevat upp Era, hur upplever ni det ??

Mvh // P
 

Kokos72

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2009
Ort
Götlaborg
Hoj
Versys-08
Drevning

Eftersom det är sådant fantastiskt gensvar på denna Versystråd...not... så får jag väl svara mig själv.

Det blev PERFEKT !!

Upp en kugg fram (16) och saknaden av ytterligare en växel är som bortblåst. Nu kan man ligga i motorvägsfart med ett skönt varvtal på motorn.

Summering:

Jag kan nu säga att det verkligen var värt pengarna med mappningen och PCV, slipon och nu drevningen. Nu har jag inget att anmärka på när det gäller effekt, körbarhet eller ljud.

Dock hade jag nog varit lite tveksam till att dreva upp den utan PCV och mappningen, jag tror den hade blivit lite väl slö.

Versysen är fulländad !!! kan mer än gärna rekomendera dessa mods.

Nu återstår väl bara lite kosmetiska ändringar och att ni Versys ägare skulle vara lika flitiga att skriva här som våra ER-6 bröder/systrar..:)

// P
 

LiamWis

Medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Älvsjö
Hoj
BMW F800R
Eftersom det är sådant fantastiskt gensvar på denna Versystråd...not... så får jag väl svara mig själv.

Det blev PERFEKT !!

Upp en kugg fram (16) och saknaden av ytterligare en växel är som bortblåst. Nu kan man ligga i motorvägsfart med ett skönt varvtal på motorn.
// P

Kul att se att du testade det.
Har dock en fråga.

Mappade du först, och sen senare så ändrade du till 16 kugg fram?
Blev det någon prestanda förlust?
 

Kokos72

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2009
Ort
Götlaborg
Hoj
Versys-08
Kul att se att du testade det.
Har dock en fråga.

Mappade du först, och sen senare så ändrade du till 16 kugg fram?
Blev det någon prestanda förlust?

Jag mappade den före bytet av drev. Vet i ärlighetens namn inte om det spelar någon större roll för själva mappningen med vilken drevning man kör.
Hur gör man mappningen, kör man genom alla växlar eller mappar man bara på en växel ??

Iom att den nu är lite högre drevad så upplevs den inte lika snabb/stark kanske men körbarheten är betydligt bättre tycker jag och den gör fortfarand powerwheelis hur enkelt som helst och med den stora fördelen att man slipper tro att motorn ska varva sönder i farter över 120 km/h...
 

LiamWis

Medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Älvsjö
Hoj
BMW F800R
Jag mappade den före bytet av drev. Vet i ärlighetens namn inte om det spelar någon större roll för själva mappningen med vilken drevning man kör.
Hur gör man mappningen, kör man genom alla växlar eller mappar man bara på en växel ??

Iom att den nu är lite högre drevad så upplevs den inte lika snabb/stark kanske men körbarheten är betydligt bättre tycker jag och den gör fortfarand powerwheelis hur enkelt som helst och med den stora fördelen att man slipper tro att motorn ska varva sönder i farter över 120 km/h...

Ok, nice.
Skall göra en mappning om jag lyckas få lite pengar över. (försäljnings bonus :banana)

Innan du mappade, kunde du göra power weelys då också eller var det något som du fick uppleva efter mappningen.

Jag är inte allt för erfaren ( s 2 för min del) så jag har i ärligehetens namn inte frösökt allt för mycket.

Har just börjat min "moddning" av min V.
Byte av backspegel till 2010 (någon "vänlig" själ tyckte det var kul med en av mina gamla :mad: )

Well håller tummarna så att en mappning kan bli av. :yoparty
 

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Skåne
Hoj
96-DR 650SE
Nu när du drevat om så kommer ju hastighetsmätaren visa fel. Jag antar att det är samma givare som till som till Er-6 dvs. en som mäter på framdrevet.
Jag hade en Er6 för ett par år sedan som jag drevade om. Fixade hastighetsmätaren med en "speedohealer". Väldigt lätt att koppla in och programmera.
 

LiamWis

Medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Älvsjö
Hoj
BMW F800R
För att svara mig själv, ja det går att göra power weelys utan mappning.

Gäller bara att inte "fega" med gasen :yoparty.

Skulle tro att det blir mycket enklare efter en mappning då man har mer kraft tidigare. :)
 

LiamWis

Medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Älvsjö
Hoj
BMW F800R
Tänkte se över min hoj lite mer och ge den årets olje byte, så jag tänkte passa på att fråga er mer erfarna om vilken olja man skall välja och vart man kan köpa den (och kanske filter).
Naturligtvis kan jag låte en verkstad göra det eller gå till MC affären, men de brukar tirssa upp priserna ganska rejält.

Någon .....
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Tänkte se över min hoj lite mer och ge den årets olje byte, så jag tänkte passa på att fråga er mer erfarna om vilken olja man skall välja .....

Efter den kommande 1200-milaservicen kommer jag börja serva själv och då kommer det bli Biltemaolja som är samma olja som Statoils Raceway men till halva priset.

Att köpa dyrare olja är lika meningsfullt som att köpa dyrt dasspapper bara för att det är rosa, extra mjukt och har små nallebjörnar tryckt på sig...
 

LiamWis

Medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Älvsjö
Hoj
BMW F800R
Efter den kommande 1200-milaservicen kommer jag börja serva själv och då kommer det bli Biltemaolja som är samma olja som Statoils Raceway men till halva priset.

Att köpa dyrare olja är lika meningsfullt som att köpa dyrt dasspapper bara för att det är rosa, extra mjukt och har små nallebjörnar tryckt på sig...



He he. ok. :) ungefär som jag tycker.
Finns det något likvärdigt filter också eller får man snällt köpa "orginal" från MC butiken?

Som jag brukar säga: Bättre att fråga och lära sig något (och kanske verka dum) än vara tyst och förbli okunnig. :)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Finns det något likvärdigt filter också eller får man snällt köpa "orginal" från MC butiken?

Biltema säljer filter. Däremot vet jag inte vilket av dem som passar till just Versys. Oljefilter på biltema kostar mellan 30kr - 60kr och rimligen bör inte en MC-firma kunna sälja oljefilter så vansinnigt mycket dyrare än så.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top